Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 14:42:16
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door RikM
Vandaag om 14:42:02
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:36:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Joz
Vandaag om 14:26:56
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 14:26:21
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:27:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 970903 keer)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8989
  • Hengelooo 1:160
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #210 Gepost op: 08 August 2008, 13:30:34 »
En dan is het zomaar ineens alweer 25 jaar geleden dat ik samen met mijn 2 dagen oudere klasgenoot Meindert op Tienertour ga om achter treinen aan te gaan. Vooral materieel '46 want in de RailHobby mei/juni 1983 stond dat mat.'46 deze zomer voor het laatst zou rijden. Echte doorgewinterde hobbyïsten waren we nog niet maar we waren inmiddels al wel zo ver dat we het verdwijnende materieel (groen en rood) interessanter vonden dan het nieuwe materieel (IC-3, Sprinters, 1600, ICR en DH-stellen). De 1000 hebben we net -en dus helemaal-  gemist, deze was een jaar geleden verdwenen. Ook de museumloc 1010 hadden we nog nooit gezien maar... we hadden gehoord dat van deze loc een glimp te zien was als je met de trein van Amsterdam naar Utrecht zou gaan: in de boog naar rechts kijken...

En dat was ons eerste doel op deze zonnige warme dag. Ik kreeg vaders fototoestel mee en gewapend met het notitieboekje gingen we op pad. Naast af en toe een foto maken probeerden we ook zo veel mogelijk treinstelnummers te noteren van mat.'46 en rode DE-1/2.

In Amersfoort zien we op het emplacement talloze '46-ers en rode stellen staan. Teveel om te kunnen noteren maar de 89, 104, 105 en 684 kunnen we nog wel opschrijven. In Asd aangekomen nemen we de IC-3 (later ICM-0 genoemd) naar Nijmegen tot Utrecht om de 1000 te kunnen zien. Omdat het toch wel snel gaat zie ik in een flits de kop van de veraf staande 1010. Meindert mist hem net maar omdat we ook mat.'46 willen zien besluiten we een rondje te maken vanuit Utrecht via Rotterdam naar Amsterdam weer naar Utrecht en vandaar naar Amersfoort waar al die groene en rode treinstellen stonden.

Terwijl ik nog helemaal vol ben van het zien van de 1000 komen we Utrecht binnen en zien we in de verte een '46-er staan in de tuin die duidelijk de spits staat af te wachten, te ver om het nummer te noteren... Dan door naar Rotterdam CS, als we daar arriveren staat de zon imiddels hoog aan de hemel en is het bloedheet. Aan het laatste perron zien we een gele '46-er! De gele '46-ers zijn niet mooi maar wel zeldzaam!

Het is de 295 die op reserve staat. Dit stel kreeg de twijfelachtige eer het eerste gehuisstijlde treinstel te zijn dat de NS naar de sloop bracht. Ongevallen e.d. buiten beschouwing gelaten.

In Rotterdam zien we ook voor het eerst de Benelux Trek/duwtrein met dat vreemde hoge sturstandrijtuig. Na de lunch (HonkieTonkie-menu) in de restauratie (waar Ryan Paris’ Dolce Vita te horen is) nemen we de trein naar Haarlem. Het is een Beneluxtrein bestaande uit 3 tweetjes die wat vertraagd is. De mcn probeert de tijd in te halen en de trein dendert met meer dan op volle snelheid door Delft. Een bijzonder ervaring met alle ramen open en een lome sfeer in de trein. Van Haarlem gaat het naar Amsterdam en Utrecht voor de herkansing met de 1000. Dat is ook gelukt en inmiddels is het tegen vieren als we Utrecht CS binnenkomen. Op het achterste spoor zien we een viertje mat.’46, de 664,  die als spitstrein 9657 naar Horst-Sevenum klaar staat voor vertrek.

De 664 is waarschijnlijk de ’46-er die we vanmorgen in de tuin te Utrecht zagen staan want dat stel staat niet meer op die plek. Als de 664 vertrokken is gaan wij naar Amersfoort voor al die groene en rode stellen. De voettocht naar de werkplaats met het enorme emplacement is lang. Als we bij de hoofdingang aankomen krijgen we van de portier geen toestemming het terrein op te gaan maar we zijn niet voor één gat te vangen en lopen om het hele emplacement heen waar gemakkelijk via de overweg het werkplaatsterrein betreden kan worden. Direct zien we de ’46-vier staan waar we vanmorgen nog het nummer van konden noteren: de 684. Maar wat is er met dit treinstel aan de hand? Enkele deuren staan open , de koplampen zijn er uit, het stel mist zijn panto’s en enkele ruiten zijn ingegooid. Binnen in het stel is het een troep en het ruikt vreemd. Al snel wordt het ons duidelijk: dit is een treinstel dat bestemd is voor sloop, deze gaat naar Mijdrecht! Als we verder het terrein oplopen zien we meer ’46-ers in desolate toestand staan zoals de 297 die met de 649 in een kant en klaar sloopconvooi gereed staat voor vertrek richting Koek…  
De 297 was met de 700 gekoppeld toen deze in 1962 verongelukte bij Harmelen. Doordat de 297 achterop liep overleefde dit stel de ramp. Over vier dagen echter zal het stel naar de sloper vertrekken…

Weer een eindje verder staat er een trein van drie ’46-ers die nog helemaal intact zijn.

Het zijn de 275+662+263 die naar later bleek, zojuist van Zwolle Rangeerstation waren gekomen ter onttakeling. Ondertussen komen we ook de portier tegen die op zijn fiets zijn ronde maakt. Veel moeite doet hij niet om ons weg te krijgen en dus lopen we verder naar achteren. Nog steeds geen spoor te vinden van de rode diesels die we toch duidelijk konden zien vanuit de trein. Wel komen we de onttakelde 235 tegen.

Moeilijk voor te stellen maar dit stel dat al klaar staat voor doorvoer naar de sloper zal pas in mei 1984 naar het definitieve einde vervoerd worden met… de 664 die zojuist nog te zien was als trein naar Horst-Sevenum.

Helemaal aan het eind  van het emplacement komen we de rode diesels tegen. We moeten nog wel onder een goederenwagen door klauteren…
 
Het is de 26 en terwijl ik achteruitlopend mompel dat ik deze DE-1 in april 1982 nog in Oldenzaal gefotografeerd heb,  zie ik niet wat er achter de 26 staat. Ik schrik erg als ik mij omdraai en ineens vlak voor de volledig verwoeste kop sta van een rode dieseltwee…

Het blijkt de 90 te zijn en later zou ik lezen dat die na een overwegbotsing bij Lochem in 1982 als plukstel te Amersfoort is gestald. We lopen verder, achter de 90 staan nog de 49+39. Als we dan uiteindelijk doorgelopen zijn tot het station van Amersfoort staan we bij de 89, 104 en 105. Met de 104 is iets vreemds: De ABk heeft blauwe banen, de BDk niet en op die BDk staan twee nummers: 93 en 104. Ook hier moest later de uitleg komen. De 93 en 104 hebben na brandschade in februari 1983 van BDk-bak gewisseld.

Nou, het was ons het dagje wel, deze eerste TT-dag op zoek naar oude treinstellen. Daarna nooit meer zo’n enerverende spoordag meegemaakt. Door deze dag is bij mij de interesse naar afvoer en sloop sterk ontwikkeld. Na vandaag heb ik er een gewoonte van gemaakt om op iedere 8 augustus minstens 1 spoorfoto te maken. Soms staat de hele dag in het teken van een uitje langs interessante plekken of materieel. Een enkele keer wordt zo’n dag compleet in het teken van afgevoerd NS-materieel gezet, zoals op 08-08-1985, een andere keer is één foto voldoende. Tot nu toe heb ik dit 25 jaar volgehouden. Een terugblik van 26x 8-8 komt over een tijdje bij Chris op de site te staan.

Wat ik er vandaag aan ga doen? Niet veel. Misschien de VW-trein (als ie rijdt) op de foto zetten en anders de Berlijntrein maar...
 

 

« Laatst bewerkt op: 08 August 2008, 18:36:40 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #211 Gepost op: 08 August 2008, 13:32:39 »
Je bedoelt nummer 49 ? Staat reeds.  ;D

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8989
  • Hengelooo 1:160
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #212 Gepost op: 08 August 2008, 13:35:10 »
Jij leest mee òf kunt snel lezen. Heel snel...  ;D

Hoera! Thriller op Radio 2. Heel erg 25 jaar geleden! Net als dit:

http://nl.youtube.com/watch?v=sYgSRPsUFSo&feature=related
« Laatst bewerkt op: 08 August 2008, 13:38:50 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #213 Gepost op: 08 August 2008, 13:37:33 »
Ik lees niet, ik scan  ;D

Lvdwerf

  • Gast
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #214 Gepost op: 08 August 2008, 13:37:59 »
IK WIST HET, chris is eigenlijk een androïde

Johan77

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #215 Gepost op: 08 August 2008, 17:30:08 »
Wel weer eens leuk die oude reclame met natuurlijk Loekie de leeuw.

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1345
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #216 Gepost op: 08 August 2008, 17:44:59 »
Heey Mispoes,

Enorm fraai verslag zeg van ook nog de glorieuze dagen bij werkplaats Amersfoort!
Ik heb dit echt met enorm veel plezier gelezen en wat jij toen met de Mat 46 had had ik met de laatste Mat 64 op de kippenlijn.
Ik heb er aardig wat foto's van gemaakt op de laatste dag ervan en ook de laatste plezier ritjes mee gemaakt van een soort van afscheid.
Ik hoop zelf ooit eens wat afgevoerde treinen op de plaat te zetten en dan erg goed op de foto natuurlijk. :)
Bedankt voor het plaatsen ik heb er erg van genoten. :)

Groetjes,

Antal

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8989
  • Hengelooo 1:160
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #217 Gepost op: 08 August 2008, 18:52:55 »
Dat is graag gedaan Antal. Het leuke van dit soort verslagen, of die nu door een ander of door mij worden geschreven, is dat je een goed tijdsbeeld krijgt. De beleving van materieel is heel anders. Mat.'64 was op dat moment een modern treinstel, de jongste was 7 jaar oud. En op de één of andere manier blijft dat zo tot je wordt opgeschrikt als de eerste series buiten dienst gaan... dan realiseer je je dat het materieel oud is geworden (en jezelf ook niet meer zo kakelvers bent... ;D) In die tijd vond ik het weer leuk om stukjes te lezen van hobbyïsten die de laatste kilometers van mat.'36 beschreven hadden en ik heb nog steeds het verslag van een groepje fotografen die de laatste dagen van de DE-4 (TEE) en DE-5 meemaakten. 

Tip: geniet van het materieel dat je mooi vindt maar nu nog alom aanwezig is. Voor je het weet is het weg en zitten we over 21 jaar jouw verslagen hier te lezen. ;)
« Laatst bewerkt op: 08 August 2008, 18:55:21 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #218 Gepost op: 08 August 2008, 19:16:54 »
Niet voor de poes zo'n verslag!

Groet Jaap

Citaat
zitten we over 21 jaar jouw verslagen hier te lezen.

Ik hoop het.....

Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #219 Gepost op: 08 August 2008, 19:20:43 »
Op een internetforum?? da's dan zoooo 2008  :P
No dress rehearsel, this is our life.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8989
  • Hengelooo 1:160
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #220 Gepost op: 08 August 2008, 20:18:38 »
Nee hoor, tegen die tijd draait Benelux al weer een poos op de Kwatta-stick.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

fridzie

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #221 Gepost op: 08 August 2008, 20:21:06 »
een wat

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #222 Gepost op: 08 August 2008, 20:26:56 »
chocoladereep...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8989
  • Hengelooo 1:160
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #223 Gepost op: 08 August 2008, 20:27:35 »
Een stick van het merk Kwatta met bijbehorend besturingsprogramma.

Een Kwattalip... ;D
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #224 Gepost op: 08 August 2008, 20:55:39 »
Genoeg chocolade in dit draadje!

8 augustus 1983 was een mooie dag om te fotograferen. Ging Mispoes van oost naar west, ik maakte de omgekeerde beweging en kwam vanuit Rotterdam in Mariënberg terecht. Voor mij als rotterdammer waren diesels al bijzonder genoeg, het mochten gewoon gele zijn.


In Mariënberg trof ik deze onbekende plan X.


Even later kwam de 118 uit Emmen binnen rollen.
No dress rehearsel, this is our life.