Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 01:04:45
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Huup
01 August 2025, 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
01 August 2025, 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
01 August 2025, 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
01 August 2025, 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
01 August 2025, 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
01 August 2025, 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 August 2025, 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
01 August 2025, 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
01 August 2025, 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
01 August 2025, 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
01 August 2025, 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
01 August 2025, 17:17:20
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
01 August 2025, 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
01 August 2025, 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
01 August 2025, 16:31:56
Een nieuw begin door dreezy
01 August 2025, 15:52:23
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 972777 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10481
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #225 Gepost op: 08 August 2008, 21:00:16 »
Geweldig Marc  ;D

Naar dit soort plaatjes was ik al heel lang op zoek.
Voor de structuur van het perron, de wachthokjes en de armseinen.

Verder is natuurlijk een mooie Plan U foto ook nooit weg ;)

Grtzz,

Karst

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10766
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #226 Gepost op: 08 August 2008, 21:09:00 »
Okee Karst, speciaal voor jou nog een sfeerplaatje uit Mariënberg:


Armsein, met splitingssein (hoe heet zo een ding eigenlijk écht?) ervoor, scheve betonpalen, lage perrons enz...

Kan de foto's eventueel ook mailen op de gescande resolutie, circa 1600x1000.
No dress rehearsel, this is our life.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8991
  • Hengelooo 1:160
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #227 Gepost op: 08 August 2008, 21:12:19 »
En Karst is van zijn stokje...

Zijn de uitrijseinen op de achtergrond van de 118 verplaatst? Ik heb ook de 118 met de uitrijseinen maar het lijkt wel of die veel verder buiten het station zijn geplaatst...

118 (tr. 8035 Zl-Em), Mariënberg, 24 mei 1985
« Laatst bewerkt op: 08 August 2008, 21:20:20 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1345
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #228 Gepost op: 08 August 2008, 21:18:39 »
Heey Mispoes,

Ik hoop dan dat ik ook zulke verslagen kan schrijven. :)
Ik hoop (nu nog in mijn studietijd) veel te kunnen spotten en ook zeldzame dingetjes die zo af en toe langst komen waar je niet op gerekend hebt.
PS: De gele mat 46 was dat als proef gedaan of met de revisie gebeurt.
Ik vind hem er erg mooi uitzien maar vanwege dat ik de 90's rij weet ik niet of ik hem wel of niet op mijn lijstje zet. :)

Groetjes,

Antal

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10766
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #229 Gepost op: 08 August 2008, 21:22:28 »
@antal: Het gaat juist vaak om de 'gewone' dingen waarvan je toen dacht (of nu denkt) waarom zou ik die nou fotograferen. Later blijken die juist heel erg bepalend voor het tijdsbeeld en de sfeer: reclameborden, auto's, de vreselijke betonnen abri, dat onhandig te lage perron met die aftandse bestrating.

@Mispoes; als ik op mijn originele scan inzoom dan zie ik nog een paar armseinen een stuk verder achter de 118 staan. Ik denk dat dat jouw uitrijseinen zijn. Als je mijn foto in het forum uitvergroot kun je ze ook nog net vaagjes zien staan.
« Laatst bewerkt op: 08 August 2008, 21:26:48 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10481
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #230 Gepost op: 08 August 2008, 21:29:54 »
Citaat van: Marc
Okee Karst, speciaal voor jou nog een sfeerplaatje uit Mariënberg:

Thnx, thnx, thnx  ;D ;D

Citaat van: Marc
...met splitingssein (hoe heet zo een ding eigenlijk écht?) ervoor...

Koeiekop

Citaat van: Marc
Kan de foto's eventueel ook mailen op de gescande resolutie, circa 1600x1000.

Graaaaaaag !  8) :P :-*


@Mis Poes

Ja, maar weer terug naar de situatie van voor '74. Met de verbouwing van '85 is het wissel van Marc's foto komen te vervallen. En daarmee kon het uitrijsein weer naar achter.

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 08 August 2008, 21:32:13 door Karst Drenth »

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1345
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #231 Gepost op: 08 August 2008, 21:34:04 »
Heey Marc,

Dat is ook zo.
Zo heb ik op het moment vrij veel 'gewone' foto's van middagjes en of avondjes spotten bij mij in de buurt.
Zo heb ik pas een paar dagen achter mekaar midagen en avonden in Amersfoort gespot.
Het geinige is dat er 1 intercity richting Enschede of uit Enschede deze trein was. :P
Erg leuk om dan een aantal fotootjes van te hebben. :P
Nou ja over 20 jaar ben ik dan aan de beurt. ;D

Groetjes,

Antal

(Die morgen of overmorgen Sloehaven even aandoet :) )

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8991
  • Hengelooo 1:160
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #232 Gepost op: 08 August 2008, 21:39:10 »
@Antal: kijk maar eens in dit draadje. De 279 heeft als Holecstel nog tot in de jaren 90 bestaan, zij het niet meer in dienstvaardige toestand. In 1969 zijn de 279, 281, 295 en 299 als proef na revisie geel geschilderd. Bij deze 4 tweetjes is het gebleven.

@Marc: klopt. Later kom je er pas achter hoe waardevol gewone dingen zijn. Van sommige dingen lijkt het alsof ze nooit voorbij gaan. Maar hoeveel je ook vastlegt, er blijft genoeg over waarvan je later denkt "had ik dat ook maar gefotografeerd". Ik ondervind dat nu nog steeds met name in deze hobby. Twee voorbeelden: het geel/groene Grolschbusje dat personeel kwam ophalen en de Spykstaal driewieler van de melkman. Beide kwamen dagelijks in de straat en bij beide denk ik "hoe zag het er ook alweer uit?". Jammer genoeg geen foto's...

Maar... mat.'46 werd in augustus 1983 niet als gewoon ervaren door ons, dus we hebben met volle teugen genoten van dit materieel. Het duurde toen nog 1½ maand lang en misschien is het daarom wel zo speciaal...
« Laatst bewerkt op: 08 August 2008, 21:42:34 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10481
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #233 Gepost op: 08 August 2008, 22:20:45 »
Hier is de situatie van Marc's foto aan het ontstaan...


Bron: Onbekend

...een situatie die van 1974 t/m 1984 heeft standgehouden.









Bron tekeningen: SpoorplanOnline

Grtzz,

Karst

Harry62

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #234 Gepost op: 09 August 2008, 00:45:14 »
En hier dezelfde situatie op 25-04-1984, nog voor de verbouwing en in kleur.


Ik heb destijds nog veel meer foto's gemaakt in Mariënberg, maar die zijn uit 1984 en dat is nog geen 25 jaar geleden. Ook van de seinen en het oude perron. Ik weet niet of ik die hier kan plaatsen of dat dat in een ander topic moet.

Groeten Harry.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8991
  • Hengelooo 1:160
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #235 Gepost op: 09 August 2008, 07:16:07 »
Er is inderdaad een draadje, Station Mariënberg, waar je de foto's kwijt zonder op 25 jaar geleden hoeft te wachten. ;D
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Rottierood

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #236 Gepost op: 09 August 2008, 07:40:33 »
Sobat, station Lievelde heeft het niet lang volgehouden maar in juni komt er nog een plaatje voorbij.

Op 26 januari 1983 leek het weer op dat vandaag, wij waren in Amsterdam waar de treinen nog door het oude station Sloterdijk reden.



De nog blauwe 1310 met IC 948 Heerlen-Zandvoort.
En na het station door de oude kern van Sloterdijk:



Tot februari, Jan.

Super,die foto's van Sloterdijk.Ik heb jaren gewoond achter de Admiraal de Ruyterweg,om precies te zijn de Gibraltarstraat nummer 47.
Ik kan me Sloterdijk nog wel herinneren in de oude staat.De bussen maakte toen een rondje.Ik weet niet precies meer welke lijnen,maar van 1 bus weet ik het wel.Dat was bus 68 ,die ging van Sloterdijk naar Schiphol.
De grote glazen kap van het station kan ik me nog wel voor me halen.
Super foto!!!!!!!!!
gr Marcel.


« Laatst bewerkt op: 09 August 2008, 09:13:57 door Bart Tigges »
als je goed bent voor je trein,is de trein goed voor jou

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8991
  • Hengelooo 1:160
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #237 Gepost op: 10 August 2008, 00:27:06 »
Vandaag, woensdag 10 augustus 1983, gaan we naar het zuiden des lands voor mat.'46 en een rit over de Miljoenenlijn. Het is weer een zonovergoten dag. Van Hengelo naar Zupthen per rode DE-2, in Goor kruist DE-1 33 ons. Tussen Zutphen en Nijmegen passeert ons opvallend vaak mat.'46 ons. Wij zitten helaas in een plan E-trein.

In Nijmegen stappen we over op de plan U naar Venlo. De overstap geeft ons tijd de 671 te bekijken die te Nm op reserve staat. Meindert maakt eeen foto van het stel, ik verzaak omdat... ja, waarom eigenlijk?

Foto: Meindert Koopman

We zitten nog geen minuut in de plan U of we krijgen het al druk met het spotten van de mat.'46-ers 231 + 279 die eind mei buiten dienst zijn gesteld. De gele 279 is daarmee het eerste gele treinstel dat volgens plan buiten dienst is gesteld. De stellen zijn, naar later bleek, gereserveerd voor proefnemingen.

Na een lange en saaie plan U-rit stappen we uit in Venlo voor 1500'en. We zien de 1501 met een trein uit Köln naar Den Haag vertrekken en binnen komt de 1504 met Corailrijtuigen. Door naar Roermond waar de ICR-trein ons naar Maastricht brengt. Daar staan maar liefst 3 tweetjes mat.'46 de spits af te wachten: de groene 242 en 277 en de gele 299. Naast de 242 poseert de 1220 die weer op de been is na het ongeluk van 27 december 1982 bij Schiedam-Rotterdam West.


De 242+299 zijn gekoppeld. Bij het maken van deze foto ben ik geïnspireerd door een foto uit de RailHobby van mei/juni waarin een foto van 2 gekoppelde stellen staat waarvan één groen en één geel. Dat wil ik ook... (Otto bedankt!)


De 277 staat los maar wel vlak achter de 299.


Mijn diarolletje is vol en dus zal het fototoestel niet meer tevoorschijn worden gehaald deze Tienertoer. Een aantal gemiste kansen? Natuurlijk! Maar enig idee wat deze plaatjes met die van 08-08 van mat.'46 in dienst voor mij betekenen?

Over de Miljoenenlijn naar Heerlen gaat het per gele DE-2. In Heerlen besluiten we de ICR-trein naar Amsterdam te nemen om... de 1010 nog een keer te zien. We krijgen er geen genoeg van... Als we Heerlen uitrijden zien we de 688 in de tuin en in Eindhoven staat de laatste gele twee die we nog moesten zien: de 281.
« Laatst bewerkt op: 10 August 2008, 00:37:13 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #238 Gepost op: 10 August 2008, 00:48:01 »
Heerlijk zwijmelen bij het materieel uit "Het Gat van '83"  :D

Het was trouwens ook het jaar waarin de laatste perronseinpaal van Nederland werd vervangen door ordinaire dwergseinen.



Deze laatste perronseinpaal stond te Leeuwarden tussen spoor 5b en 6b en gaf aan waar de uit Groningen komende treinen (op de foto is de DE3 al vervangen door een glimmende Wadloper) voor het wisselkruis moesten stoppen. Werd het blad aan de paal weggeklapt (mechanisch vanuit Post P op het perron). dan mocht er worden doorgereden.
Op het moment van de opname in de zomer '83 wordt druk gewerkt aan de ombouw van de beveiliging. Elektrische wisselsmotoren liggen al gereed; nog een paar maanden en relaisschakelingen hebben trekdraden en spierkracht ook hier vervangen....

Verder te zien; een eveneens glimmende Sik 320 en een kale vlakte waar eens de dieselopstelsporen lagen. Deze moesten het veld ruimen voor een parkeerterrein en fietsenstalling. Ook in Friesland hield "de tyd gjin skoft"

groet,
Wim
« Laatst bewerkt op: 10 August 2008, 00:50:14 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #239 Gepost op: 10 August 2008, 11:06:59 »
Mooie foto's Wim.
Helemaal rechts op die foto kun je net een stuk hek zien van de handelaar in oud papier en ijzer van Marinus Postma, genaamd..." De ouwe Molen "
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !