Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 20:48:21
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door San-Markos
Vandaag om 20:47:13
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:38:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 895921 keer)

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2220 Gepost op: 17 mei 2021, 04:27:18 »
Mooie plaatjes uit Duitsland.

Inmiddels is het weer een dag later en zijn we op vrijdag 17 mei 1996 aangekomen.
Blijkbaar een sombere dag, want de plaatjes zijn allemaal donker. In die tijd reed ik vaak naar Assen, waar mijn ouders woonde. Dan nam ik meestal een 'pauze' in Zwolle om een paar treinen te fotograferen.

We beginnen met twee DE2 stellen die naar Kampen vertrokken:


2 * DE2 naar Kampen

In die tijd was er nog een lijnwerkplaats in Zwolle en stond de tuin van de werkplaats altijd vol met treinstellen. Net als deze keer.


Diesels in Zwolle

Van links naar rechts zien we een Railhopper (SM'90), DM90, DH, plan U en nog net de kopdeuren van een koploper.

Voor de werkplaats stonden ook wat diesellocs:

Sik 343:

NS Lmt 343

Hippel 691:

NS 691

en de NS 6404:

NS 6404

Groeten,
Lolke

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7040
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2221 Gepost op: 17 mei 2021, 12:04:57 »
Leuke plaatjes  (y)
Inmiddels is de omgeving onherstelbaar gerenoveerd daar.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10567
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2222 Gepost op: 17 mei 2021, 13:44:36 »
Ja en nog gewoon groen achter de opstelsporen. Nu staat daar een muur van kantoorgebouwen.
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2021, 12:34:45 door Marc tramt. Reden: Typo »
No dress rehearsel, this is our life.

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2223 Gepost op: 18 mei 2021, 12:05:08 »
Zwolle is echt bijna onherkenbaar veranderd en van alle materieel wat er te zien is, kom je nu alleen de Koplopers nog regelmatig in Zwolle tegen. Een heel mooi tijdsbeeld, Lolke!

18 mei 1996: Op deze zaterdag zaten de eerste 20 dagen van onze Euro Domino periode er al op en we hadden nog maar twee van de vijf mogelijke dagen gebruikt. We besloten om even een uitstapje naar Dortmund te maken:


In Rheine stond 141 158 met RE 3749 (Bad Bentheim - Bielefeld?). De uiterlijke toestand van het materieel was helaas geen uitzondering.


Op spoor 5 was net 140 820 met RE 3262 (Emden - Münster) binnengereden. Loc's van de serie 140 waren regelmatig in 141 diensten aan te treffen.


In het natte Münster werden we verrast door 103 220 in de Touristikzug-kleuren voor onze IC 521 (Hamburg - Nürnberg). Het gebouw links was ooit van de Bundesbahndirektion (BD) Münster.


In Dortmund stond onze trein naast 103 121 met EC 46 (Berlin - Brussel) aan het perron. Ruim een uur later zouden beide treinen in Keulen weer naast elkaar staan: IC 521 reed langs de Ruhr, terwijl EC 54 de rivier de Wupper volgde.


Terug naar Münster liftten we mee met IC 522 (Passau - Hamburg), getrokken door de 103 239. Het uiterlijk van deze loc liet wel wat te wensen over.


De kleurgrens op de kop en de deuken waren ook in mei 1999 nog duidelijk zichtbaar. In 2000 werd de loc gesloopt.

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2224 Gepost op: 18 mei 2021, 13:43:02 »
Zelfs de frontseinen konden niet meer aan bij je laatste foto. Erg leuke foto's weer Bart. Als je deze foto's ziet kan ik me bijna niet voorstellen dat je het nu nog de moeite waard vindt om op pad te gaan.
Voor grootspoorfoto's zie site

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2225 Gepost op: 18 mei 2021, 14:59:18 »
Zeker hele mooie foto's  (y)  Dank!

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2226 Gepost op: 18 mei 2021, 16:45:20 »
Zelfs de frontseinen konden niet meer aan bij je laatste foto. Erg leuke foto's weer Bart. Als je deze foto's ziet kan ik me bijna niet voorstellen dat je het nu nog de moeite waard vindt om op pad te gaan.
In Duitsland mocht tot ca. 2005 overdag (bij goed weer) zonder licht gereden worden. Sindsdien voeren treinen altijd het A-frontsein.

Eerlijk gezegd mis ik die tijd met getrokken bonte treinen wel (en spijt het me dat ik geen betere platen maakte...). Tegenwoordig is het goederenvervoer veruit het meest interessant. Het moderne boeit toch wat minder, maar ooit rennen ook wij achter de laatste Blauwnet Flirt aan  8)

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2227 Gepost op: 18 mei 2021, 16:57:21 »
In Duitsland mocht tot ca. 2005 overdag (bij goed weer) zonder licht gereden worden. Sindsdien voeren treinen altijd het A-frontsein.

Groetjes, Bart

Ik heb wel eens meegemaakt dat voor de fotograaf het A-sein werd aangezet als de mcn je zag staan.

Mvg, Johan

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2228 Gepost op: 19 mei 2021, 05:56:15 »
Het blijft leuk om die Duitse plaatjes te zien. Ik kan me die tijd heel goed herinneren.

Wij gaan weer verder in Nederland, het is inmiddels zondag 19 mei. Vandaag even in Amsterdam en Amersfoort gaan kijken (waarom weet ik niet meer).

De 1316 met IR 2243 naar Berlijn:

NS 1316 (IR 2243)

De 1117 is met EN 214 (Donauwalzer) aangekomen:

NS 1117

En de 1117 rangeert weg:

NS 1117

De 1142 met D202 (Schweiz express):

NS 1142 (D202)

Door naar Amersfoort:
Train 1633 naar Enschede met de ICM stellen 4233 en 4207:

NS 4233, 4207

en bij vertrek en toen was het station Amersfoort een grote bouwput:

NS 4233, 4207

De NS 4050 met de reclame van Lage Landen, als vleugeltrein 21632 naar Schiphol:

NS 4050 (Lage landen)

NS 1224 met de IR 2245 naar Berlijn:

NS 1224 (IR 2245)

Als laatste de 1190 die net als trein 2482 is aangekomen:

NMBS 1190 (train 2482)

Groeten,
Lolke

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2229 Gepost op: 19 mei 2021, 06:08:20 »
Mooie platen Lolke  (y)
gr. Ed

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2230 Gepost op: 24 mei 2021, 11:18:22 »
Heel mooi inderdaad en het spijt me achteraf, dat ik in die tijd Nederlandse treinen negeerde...
Daarentegen stond Duitsland wel in het spotlight, de laatste Euro Domino dag die we gebruikten werd weer een lange dagtocht. Op donderdagavond werd weer vertrokken om 23.08 vanuit Wesel in D 215 naar München, die we om 04.54 in Stuttgart verlieten. Nu moest er uur gewacht worden op IR 2663 naar Hof, het eerste doel van deze tocht.

Tijdens deze wachttijd werd o.a. rond half 6 's ochtends  111 099 met IR 2310 naar Emden vastgelegd:


In Marktredwitz stonden we naast D 259 naar Karlovy Vary te staan, met de 218 411 achterop en de Touristik 218 416 als trekkracht:


In Hof werd als eerste de werkplaats bezocht, waar 212 060 de nodige aandacht kreeg:


In het Bw Hof stonden ongeveer 20 afgestelde 211's waarvan een deel niet meer in dienst zou komen. 211 043 en 045 waren nog wel actief:


Terug in het station van Hof, stak de kop van 614 034 nog net in het zonlicht...:


..terwijl 234 161 met IR 2668 van Görlitz naar Karlsruhe, het zonder zon moest doen:
Groetjes, Bart

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2231 Gepost op: 24 mei 2021, 11:51:04 »
We reden mee achter deze dikke diesel tot Nürnberg en zagen daar Pendolino 610 506 binnenkomen. Deze serie was met kantelbaktechniek uitgerust:


De volgende stop was het Bw Nürnberg Hbf, waar 614 052 in de toenmalige kleuren voor regionale treinen stond. Mij bevallen de "oude" kleuren toch beter...:


De 141 436 - 442 waren voor de inzet op de S-Bahn Nürnberg in de S-Bahn kleuren gespoten en dus ook enkel in deze regio aan te treffen:


Bij de draaischijf stond 229 174 met haar neus vooraan. Dit is een van de 20 loc's van de serie 219 die vanaf 1992 werden geremotoriseerd:


De halte Nürnberg Neusündersbühl lag praktisch voor de deur van het Bw Nürnberg Hbf, dit bespaarde ons een lange wandeling  :)
In RB 5765 zouden we achter 110 240 enkele minuten later weer Nürnberg Hbf bereiken, om vervolgens in een Intercity richting Köln neer te ploffen:


Bij Laufach stond 150 080 op de bekende plek te wachten op een volgende zware goederentrein, die ze naar Heigenbrücken mocht duwen:
Groetjes, Bart

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2232 Gepost op: 26 mei 2021, 06:18:36 »
Zondag 26 mei 1996 - De dag van het Stoomfestival 1996.  Dus even naar het spoorwegmuseum om wat stoom te snuiven  :)

We beginnen in Amsterdam waar we de 1609 met de IR 2243 naar Berlijn zien staan:


NS 1609 (IR 2243)

Het museumstel 273 (Mat'46) was ook in Amsterdam te zien.


NS 273 (Mat'46)


NMBS 1191, NS 273

Door naar Utrecht waar we de pendeldienst naar het museum met het blokkendoos stel wordt gereden:


Museum blokkendoos

En dat een paar stoomloc's. Ik heb er nog veel meer maar die dia's heb ik nog niet ingescand.  :(


SGB 4 (US Army 4389)


MBS 5 (Elna)


NS 3737

Groeten,
Lolke

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2233 Gepost op: 29 mei 2021, 13:09:34 »
Op 29 april 1996 (sorry, heb de datum vorige maand gemist) werd een dagtocht naar Saarbrücken en Trier ondernomen. Naast de in Saarbrücken thuis zijnde 141'ers en 212's, was natuurlijk ook de serie 181 van grote interesse.

In Merzig werd vanuit RE 3955 de hier geparkeerde 141 346 met een stoptrein gefotografeerd:


In het BW Saarbrücken Rbf was fotograferen geen enkel probleem: Voor de werkplaats stond de orientrode 181 204 klaar voor vertrek:


Terwijl in de werkplaats haar zuster 181 208 één van haar dakdelen tijdelijk moest missen:


Achter de werkplaats stond het behoorlijk vol met diverse loc's, hier stond o.a. de 212 166 voor de 212 347 en 181 213:


In het Hauptbahnhof stond dit Franse gevaarte met de naam X4345 geparkeerd, links ernaast is nog 212 342 met RB 4219 naar ... te herkennen:


Later mocht het Franse treinstel aan het perron, maar 181 210 met EC 57 van Parijs naar Praag stal toch wel de show. Links ernaast staat één van de toen nog nieuwe Interregio-stuurstandrijtuigen:


De 140 217 kwam met SE 3158 het station binnenrijden, opmerkelijk was dat ze nog haar front-omloop bezat.
De toen nieuwe productnaam Städte-Express (SE) werd net als de Regional-Schnell-Bahn (RSB) na een paar jaar alweer geschiedenis:
Groetjes, Bart

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2234 Gepost op: 29 mei 2021, 13:28:36 »
Het station Trier sloegen we even over, want nabij de halte Pfalzer bevond zich het voormalige BW Ehrang, naar het gelijknamige rangeerstation. Van hieruit werden o.a. de prototypen meersysteemloc's 181 001 en 184 003 ingezet voor goederentreinen naar Apach in Frankrijk.
De bescheiden halte Pfalzel met 141 412, die ons in RB 7459 hierheen bracht:


De 184 003 stond op haar vaste stek, nabij de Lokleitung. De loods aan de draaischijf was de diesels voorbehouden:


In het station van Trier troffen we een tijdje later de blauwe 181 201, die naar haar IR 2537 toe reed, om deze naar Koblenz te brengen:


Bij de groene 141 338 was het uiterlijk in een minder goede staat, met SE 5843 zal ze zo richting Saarbrücken vertrekken:


Een mooie, dikke Luxemburgse diesel is de CFL 1805, die hier haar trein omrijdt, om even later als RB 3052 weer naar haar thuisland te vertrekken:


Tijdens de thuisreis haalde onze IR 2539 in Remagen de 110 149 in, die daar met SE 7362 aan het fraaie perron stond:


De laatste foto van de dag was voor 110 467 met EC 39 "Jacques Brel" tijdens het wisselen van machinist onder de opmerkelijke kap van Köln Hbf:








Groetjes, Bart