Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Plan E - 2023 oplage door KNed
Vandaag om 00:33:52
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
Vandaag om 00:30:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 00:13:42
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door sneek
14 June 2025, 23:40:26
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 June 2025, 22:42:26
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
14 June 2025, 21:28:17
US diorama in H0 door Wim Vink
14 June 2025, 21:25:50
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
14 June 2025, 21:21:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
14 June 2025, 21:19:38
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
14 June 2025, 21:18:52
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
14 June 2025, 20:41:41
Magneet koppelingen voor Bemo door henk
14 June 2025, 19:47:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door NL-modelspoor
14 June 2025, 19:45:11
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
14 June 2025, 19:43:33
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
14 June 2025, 18:54:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Bor de Wolf
14 June 2025, 17:32:25
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
14 June 2025, 17:20:42
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
14 June 2025, 17:13:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
14 June 2025, 16:48:40
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
14 June 2025, 16:32:11
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
14 June 2025, 14:34:22
Het Boemeltje door Sikko
14 June 2025, 14:16:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
14 June 2025, 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
14 June 2025, 11:48:48
19 Toen door R1954
14 June 2025, 11:35:11
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
14 June 2025, 10:58:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
14 June 2025, 10:31:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
14 June 2025, 09:05:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 967338 keer)

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1695 Gepost op: 14 March 2017, 11:01:18 »
Het werkt weer; toch maar eerst een plaatje van 13 maart 1992.


Een nacht en een dag in de "Indian Pacific" doorgebracht om van Sydney naar Adelaide te komen.
Qua uitzicht is er niet veel aan: een leeg landschap met in de verte soms een enkele kangoeroe.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1696 Gepost op: 14 March 2017, 12:39:52 »
14 maart 1992 de tram van Adelaide.
Ooit had Adelaide een flink tramnet, maar sinds 1958 is daar de "Glenelg tram" van overgebleven.
Een normaalspoor verbinding naar het aan de kust gelegen Glenelg van destijds 12 km. lang.
In 1992 reed er nog materieel uit 1929. In 2006 is het vervangen door moderne trams (en is de
tramlijn inmiddels verlengd naar het centrum van Adelaide).


Bij de halte Marion road. Oorspronkelijk (tot 1986) werd er met een trolleystang gereden.


De remise bij de halte Morphett road. In de loop der jaren zijn de trams wat gemoderniseerd met bijv. remlichten.


Het eindpunt Glenelg.


Het had de sfeer van een "Interurban" zoals er vroeger heel veel in de USA waren.


De stuurstand was wat spartaans.


Bordje in de trams.


Het toenmalige eindpunt in Adelaide, Victoria Square.






In Adelaide (King William street).


Zoek de verschillen tussen de koppen van de trams.


Bij eindpunt Glenelg.


Tot slot een dia bij de halte Leah street (halverwege de route).

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

 

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1697 Gepost op: 14 March 2017, 12:44:41 »
Het uploaden van het vorige bericht ging erg moeizaam en blijkt 3x geplaatst te zijn.
Hersteld.
Wim van der Ent
« Laatst bewerkt op: 14 March 2017, 12:54:22 door Willem1951 »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12422
    • sleutelspoor
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1698 Gepost op: 14 March 2017, 12:54:33 »
Mooie plaatjes Wim. Ik heb ze drie maal bekeken ;D

sh*t net te laat :'(
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 870
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1699 Gepost op: 14 March 2017, 17:06:08 »
Zaterdag 14 maart 1992


NS 1614

NS 1614 met train 857 bij binnenkomst te 's Hertogenbosch


NS 1138

Op de IJssellijn reden toen de Belgische M2 rijtuigen, hier komt NS 1138 's Hertogenbosch binnen met trein 3657.


NS El2 445, ELP2 872

Donkere wolken boven 's Hertogenbosch. 25 jaar geleden waren de plan V-tjes nog heel gewoon en we keken er eigenlijk niet naar. Hier komt trein 9655 binnenlopen met de El2 445 en ELP2 872.

Groeten,
Lolke

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1700 Gepost op: 15 March 2017, 10:47:19 »
Op 15 maart 1992 het Adelaide Tramway Museum in St Kilda bezocht.


Een van de pronkstukken: D-type 192 uit 1912. Bij de opheffing van de stadslijnen in 1958 was het rijtuig nog gewoon in dienst.


De tramlijn is ongeveer 2 km. lang en rijdt naar St Kilda adventure playground. Destijds vond ik het een soort kale Maasvlakte.


Halverwege de enkelspoor tramlijn is er een wisselplaats, Mangrove Loop.
Mr. 381 (H1-type) was in 1952/1953 een poging om het trammaterieel in Adelaide te moderniseren. Er zouden er 40 geleverd worden, maar
het is bij deze ene wagen gebleven. in 1957 ging het rijtuig al buiten dienst en is bewaard gebleven als destijds de modernste tram van Adelaide.


Er wonen wel wat mensen in dit gebied (246 in 2006 volgens Wikipedia).


Het eindpunt St Kilda Beach.


Mr. 186 is een C-type uit 1918 en was tot 1954 in dienst bij de tram van Adelaide.


Met de laatste tram van die dag mochten wij zelf ook even rijden. Dat viel niet mee, vooral het met lucht remmen moet je leren.


Het waren wel andere tijden vroeger. Bordje in mr. 186.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4679
    • Filmpjes op YouTube
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1701 Gepost op: 15 March 2017, 12:48:53 »
Ik blijf het zeggen: Zeer fraai en sfeervol!
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1118
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1702 Gepost op: 15 March 2017, 13:21:27 »
Je verwEnt ons weer Wim! (y)

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1653
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1703 Gepost op: 16 March 2017, 00:48:41 »
2 diaprints van 16 maart 1992:

B Elok 2554 + EC82 opweg van Amsterdam naar Parijs t.h.v. Dordrecht Zuid


NS DE-loks 2259 + 2247 als trein 55331 van Kijfhoek naar Lage Zwaluwe t.h.v. Dordrecht Zuid

mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1704 Gepost op: 16 March 2017, 21:43:38 »
16 maart 1992, een laatste dag in Adelaide.


In de daluren werd er met losse wagens gereden op de tramlijn naar Glenelg.
Mr. 376 nadert de halte South road.


In 1992 exploiteerde STA (State Transport Authority) diverse spoorlijnen (1600mm. breedspoor) rond Adelaide.
Op deze dia komt dieseltreinstel 2109 het station Goodwood binnen (bij kruising met de Glenelg tramlijn).
Inmiddels wordt er onder de naam Adelaide Metro gereden.


Opstelsporen bij het Centraal Station van Adelaide met treinstel 2108.
Link met meer info over deze dieseltreinstellen: https://en.wikipedia.org/wiki/2000_class_railcar


Dieseltreinstel 364 vond ik veel interessanter, een Redhen Railcar.
Meer info: https://en.wikipedia.org/wiki/Redhen_railcar


Uiteraard zijn we in zo'n dieseltrein gestapt en bij station Greenfields ontstond deze dia met treinstel 327. Destijds nog een leeg gebied,
maar volgens Google Earth inmiddels volgebouwd.


Deze GM38 kon ook nog vastgelegd worden bij station Greenfields. Link: https://en.wikipedia.org/wiki/Commonwealth_Railways_GM_class


Redhen 425 bij station Parafield Gardens.


Tot slot dieseltreinstel 2105, eveneens bij station Parafield Gardens.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent


Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1705 Gepost op: 17 March 2017, 16:25:45 »
Tot slot van deze reis waren wij nog een paar dagen in Melbourne.
Nog wat dia's van 17 maart 1992.


B-class mr. 2045 als lijn 111 bij het eindpunt Port Melbourne. Destijds een verlaten haventerrein, thans volledig volgebouwd met woningen.


Destijds werd lijn 111 als "light rail" gepromoot. Inmiddels is de lijn vernummerd in 109.


Onze aandacht ging toch vooral uit naar de W-class trams: die zouden toch als eerste verdwijnen.


Lijn 96 maakte ook gebruik van een stilgelegde spoorlijn.


A-class mr. 231 in een speciale (oudere) beschildering en nog met trolleystang. Door het overige verkeer kon ik de tram niet
dichterbij fotograferen.


De destijds gewone uitvoering van een A-class tram.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

FRIE

  • Offline Offline
  • Berichten: 171
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1706 Gepost op: 17 March 2017, 22:50:04 »
Heel fraaie foto’s, die bij mij weer vele mooie herinneringen naar boven brengen.
Zo’n 12 jaar geleden ben ik enkele weken in Adelaide en Melbourne geweest.
Met de Indian Pacific van Perth naar Adelaide gereden.  Het uitzicht is inderdaad soms eentonig, maar toch wel fraai. Zeker de zonsondergang!
De Nullarbor plain railway is ook best bijzonder (een ‘ stukje’  kaarsrechte spoorlijn van 'maar' 478 km).


Erwin

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1914
    • Flickr pagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1707 Gepost op: 17 March 2017, 23:01:41 »
Was weer een mooie vakantie Wim, top dat wij die elke keer 25 jaar later mogen meebeleven!  (y)
Wanneer gaan we weer op reis?  ;)

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1708 Gepost op: 18 March 2017, 20:26:06 »
Dank voor de reacties.
Het is jammer dat het digitaliseren van de dia's (en het opknappen) zoveel werk is.
Toch nog wat dia's van 18 maart 1992 netjes gekregen.


Station Footscray met een breedspoor treinstel van "The Met".


Zelfde station.


In de wijk Footscray reden vooral de Z-class trams. De trolleystang heeft inmiddels plaatsgemaakt voor een pantograaf.


Gezien de palmbomen is het klimaat er wat warmer dan in Nederland.


Dit beeld in Melbourne met een rij W-class trams is echt wel voorbij.

Tot de volgende keer.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent



RdJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1709 Gepost op: 02 May 2017, 07:04:39 »
2 mei 1992
 
Vandaag naar Eurailspeed 92 in Brussel Schaarbeek geweest
 
Bij aankomst wil het weer nog niet echt meewerken

 
Een Duikbril heeft daar niet zoveel moeite mee  :) , treinstel 904

 
 
De FS ETR 500

 

 
En samen met ICE en TGV

 
En meer van de DB ICE 401.054

 

 

 
De toendertijd snelste TGV 325

 
De SBB 460.004 met panoramarijtuig

 

 
En van binnen

 
De DSB IC3 5048

 
En de 5248 met de weerspiegeling van de stationstoren

 
 
De trekkrachten voor het overbrengen van de treinstellen, de DB 218.419 en SNCF 66410

 

 
 
Tot slot nog de CFV3V 4006 in Brussel Leopoldswijk

 

 

 

 
 
Groeten,
Ron
 
 
DB Tijdperk III, Lenz, Roco, Brawa, Trix, Tillig Elite, Koploper