Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 08:14:01
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:19
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11

Auteur Topic: Märklin Shop-in-Shop  (gelezen 47537 keer)

Albert Bas

• Offline Offline
Re: Märklin Shop-in-Shop
« Reactie #135 Gepost op: 18 January 2008, 08:32:20 »
Goedemorgen,

Dat orienteren heb ik als tweerailer (elk merk wat op mijn spoor rijden kan wordt ook toegelaten, als ik hem maar in het echt heb kunnen fotograferen) ook uitgebreid gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat de 6504 van Matrix het beste op mijn baan past. Dan moet ik hem in Middelburg bestellen i.p.v. Goes, so be it.
Ik kocht trouwens een nieuwe Trix 6409 via marktplaats voor 130 euro, vraag je je ook af hoe dat kan. Op de beurs in Heinkenszand lagen ze voor 225. De Marklin 6504 lag daar trouwens ook.

Albert.
« Laatst bewerkt op: 18 January 2008, 08:39:56 door Albert »

Hans Keulen

• SIK 1:1
  • Offline Offline
« Reactie #136 Gepost op: 18 January 2008, 08:58:18 »
Wat bleek: Voor de normale prijs werden er een zeker aantal dozen per uur verkocht, voor de hele hoge prijs ongeveer even veel maar voor de hele lage prijs bijna niks.
Als we deze redenering doortrekken zou Philotrain topverkopen van haar 2400-en moeten kunnen realiseren en zou Roco (of indertijd DKM) er bijna geen verkopen.

Hans

Robertus

• Offline Offline
« Reactie #137 Gepost op: 18 January 2008, 11:42:26 »
Hans,
Je vergelijkt twee merken met elkaar. Dan gelden er hele andere economische wetmatigheden.
Ik had het over één merk.
Het gaat er dus om dat als Märklin z'n prijzen drastisch zou verlagen het wel eens zou kunnen dat de kopers dan weglopen omdat ze het idee hebben dat ze opeens ook een stuk minder kwaliteit krijgen.
Als kaviaar, champagne en Mercedessen opeens net zo weinig zouden kosten als kleine rode bolletjes, belletjeswijn resp. Lada's zou ook niemand dat dure spul meer kopen.

Rob

(Die kaviaar niet te vreten vind, champagne niet te zuipen en nooit van z'n leven een Mercedes zou kopen........)

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #138 Gepost op: 18 January 2008, 12:06:02 »
Dan mag je me toch eens uitleggen hoe het verschil tussen een Lada en een Mercedes alleen het merkje en de prijs is. Nogmaals, je zit vergelijkingen te trekken die weinig zinvol zijn.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #139 Gepost op: 18 January 2008, 13:13:58 »
Je vergelijkt twee merken met elkaar. Dan gelden er hele andere economische wetmatigheden.
Ik had het over één merk.

Als we de bonbonvergelijking dan doortrekken: Als we op één en de zelfde beurs Marklin gaan verkopen voor drie verschillende prijzen, dan lijkt het me stug dat de laagstgeprijsde exemplaren het slechtst verkocht worden...
Reinier

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #140 Gepost op: 18 January 2008, 14:26:30 »
Dat lijkt me inderdaad heeeeeel stug  ;D

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

rjr

• Offline Offline
« Reactie #141 Gepost op: 18 January 2008, 16:13:33 »
was gisteren in Arnhem, ook daar nu een shop-in-shop. Had het laatste ook al in appeldoorn gezien. Ik vindt het een duidelijke achteruitgang van de winkels.
En de verhouding is helemaal weg. Veel te veel ruimte voor 1 merk, en veel te weinig voor alle andere merken. Ik heb respect voor een winkelier die dan durft te zeggen, dan maar niet. Zal ook zeker z'n winkel sneller bezoeken dan eentje die wel het shop-in-shop princiepe heeft toegepast.

Dat wisselstroom modellen van andere merken iets duurder zijn is volgens mij prima te verklaren, ze moeten en een sleper introduceren, en een decoder inbouwen, en het is niet meer dan rechtvaardig dat de gebruikers hiervan ook voor deze extra kosten opdraaien, dus alleen de wisselstroom modellen duurder.

De winkeliers zouden de handen eens ineen moeten slaan, dit shop-in-shop gebeuren moeten boicotten.
Is jammer voor de gebruikers daarvan, maar misschien dan marklin daar van leert. De huidige gebruikers moeten dan maar wat zoeken via internet, nieuwe gebruikers die een startset willen halen in een winkel met advies zullen dan toch op 2 rail uitkomen, en marklin haalt zich zelf dan op de duur vanzelf uit de markt.

Nu ben ik zelf een 2 rail rijder, met name Roco, maar ik zou het niet kunnen waarderen als Roco dit ook zou doen, ondanks dat hun modellen dan mischien duidelijk in de winkel ligt, ik wil graag blijven vergelijken met andere merken, en dan zelf tot de conclusie komen dat het roco model voor mij toch de betere is.

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #142 Gepost op: 18 January 2008, 16:19:04 »
Der zijn wel een paar winkels die tegen het shop in shop concept zijn en dan wel op een andere of niet meer marklin verkopen.
Voor grootspoorfoto's zie site

Julius

• Offline Offline
« Reactie #143 Gepost op: 18 January 2008, 16:53:23 »
Citaat van: Robertus
Laatst op TV een test over gezien met bonbons op een vreetbeurs.
Dezelfde bonbons werden verkocht voor een hele hoge, normale en hele lage prijs.
Wat bleek: Voor de normale prijs werden er een zeker aantal dozen per uur verkocht, voor de hele hoge prijs ongeveer even veel maar voor de hele lage prijs bijna niks.
Vervangen we de bonbons voor Märklin treinen dan zou er wel eens precies hetzelfde kunnen gebeuren.
Bij die bonbons hebben de consumenten voor de koop aannemelijk geen informatie over de kwaliteit van de drie producten, laat staan dat ze weten dat ze allemaal hetzelfde zijn. In zo'n geval is het inderdaad goed denkbaar dat ze bang zijn met de goedkoopste optie een slecht product te kopen en daardoor een duurder exemplaar kopen.
Bij modelbouwproducten speelt dat naar mijn idee veel minder, omdat mensen wél informatie kunnen inwinnen over de kwaliteit van het product. Mogelijk dat bij een ineens relatief heel goedkope nieuwe ontwikkeling mensen wat huiverig zijn wat voorinschrijvingen aangaat, maar na levering van het product is er volop informatie beschikbaar over de kwaliteit ervan. Als dan blijkt dat men erin is geslaagd een prima model te maken dat gewoon een goede prijs-/kwaliteitsverhouding heeft, lijkt me dat het probleem is opgelost - tenzij je aanneemt dat een erg groot deel van de mensen zich erg slecht laat informeren

Dan die exclusieve artikelen; als een artikel dat iemand status geeft  ineens bereikbaar wordt voor een heel breed publiek, kunnen eerdere kopers afhaken omdat ze zich er niet meer mee onderscheiden. Of dat speelt bij Märklin (en in de modelbouwwereld überhaupt) durf ik echter ook te betwijfelen.
Als we de bonbonvergelijking dan doortrekken: Als we op één en de zelfde beurs Marklin gaan verkopen voor drie verschillende prijzen, dan lijkt het me stug dat de laagstgeprijsde exemplaren het slechtst verkocht worden...
Dat is geen vergelijk, want op de beurs is aan de hand van artikelnummers duidelijk dat het om hetzelfde artikel gaat en dan gaat het hele verhaal niet op.

Julius
« Laatst bewerkt op: 18 January 2008, 20:31:59 door Julius »

rjr

• Offline Offline
« Reactie #144 Gepost op: 18 January 2008, 17:12:17 »
Bij modelbouwproducten speelt dat naar mijn idee veel minder, omdat mensen wél informatie kunnen inwinnen over de kwaliteit van het product.
Julius

veel minder? helemaal niet zou ik zeggen, als je drie keer dezelfde trein ziet liggen, in dezelfde doos, dus zelfde merk, en met hetzelfde nummer op de doos, dan is het toch wel duidelijk dat het omdezelfde gaat, en dan haal ik hem dus echt bij de goedkoopste, dit doe ik elke keer weer als ik op een beurs loop.
En twijvel er geen moment aan dat die goedkopere slechtere kwaliteit zou zijn dan die duurdere als merk en nummer gelijk zijn.

Sebastian

• Offline Offline
« Reactie #145 Gepost op: 18 January 2008, 18:29:23 »
weet niet of dat nieuw is of dat nieuw is of hier op de forum al eerder besproken, maar je kan bij märklin en trix ook modellen direct vanuit de fabriek bestellen op www.trixshop.de en www.maerklinshop.de :o

zoiets heb ik nog nergens anders gezien bij de groten andere fabrikanten

Bij voorbeeld bij Piko kan je hem wel op de website bestellen maar dan moet je ze wel bij een gekozen handelaar afhalen - bij Märklin/Trix worden ze direct naar huis geleverd...   :-|

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #146 Gepost op: 18 January 2008, 18:32:14 »
Ik vind het marklingebeuren per winkel verschillen.
Voor de ene winkel is het een verbetering kwa uitstraling , bij de andere valt het niet eens zo op en ook is soms de verhouding helemaal zoek, dan kom je eerst in een soort juweliersfeer met veel vitrines en weinig treinen en dan heb je achterin de rest van het assortiment wat bijna opgestapeld in de vitrines ligt omdat daar dan dus geen ruimte meer voor is.
« Laatst bewerkt op: 18 January 2008, 23:41:50 door prutser »

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #147 Gepost op: 18 January 2008, 18:43:39 »
Na een maand dit draadje gevolgd te hebben zou ik best eens het verhaal van een insider, man achter de toonbank of "dhr Märklin", willen horen.
Wie weet werpt dit een nieuw licht op deze applebonbonsshopinshop discussie.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #148 Gepost op: 18 January 2008, 18:49:55 »
Dat is geen vergelijk, want op de beurs is aan de hand van artikelnummers duidelijk dat het om hetzelfde artikel gaat en dan gaat het hele verhaal niet op.

Of het wel of geen vergelijk is hangt er vanaf in hoeverre men kan zien dat de 3 prijsklassen bonbons precies hetzelfde zijn.
Reinier

brendan

• Offline Offline
« Reactie #149 Gepost op: 18 January 2008, 19:07:40 »
Na net als Jaap een tijdje aangekeken te hebben naar deze discussie mijn mening:

Ik vind het shop in shop principe een vooruitgang. Of dit nu een marklin shop in shop, roco shop in shop of een fleischmann, piko, noch of viessmann shop in shop is. Ik vind het allemaal een vooruitgang. Het is duidelijker voor een klant waar hij of zij zijn spullen kan zoeken. Ook vind ik dat je meer de mogelijkheden hebt om de producten meer te laten spreken. Verlichting enzovoorts in mooier, vitrines van goede kwaliteit. Ook het imago vind ik verbeteren met een shop-in shop systeem. Dit was voor marklin ook de reden hier mee te starten, weg met dat stoffige imago maar laten zien aan de buitenwereld wat een GEWELDIGE hobby modelspoor kan zijn. Let wel op het woord kan zijn mits je er als hobbyist zelf ook iets voor wilt doen.
Dat er aan deze mooie plaatjes helaas een keerzijde zit is ook een feit. De UVP prijzen (waar eigenlijk dit gehele draadje overgaat in plaats van wat vinden we van het shop-in shop gebeuren) horen hier helaas bij. Dat er in Duitsland een aantal grote jongens zitten die de prijzen bepalen dat is iets waar je niets aan kan doen. Ook marklin niet, daar waar het gaat om een aantal zaken die zorgen voor een aanzienelijk deel van de omzet van marklin. Daar komt ook nog eens bij dat de duitse markt vele malen groter is dan de nederlandse en is het dus ook voor marklin lastiger om te zeggen dat we eens even allemaal de UVP prijzen moeten gaan voeren.
Ook moeten mensen zich realiseren dat UVP prijzen pas officieel zijn gaan gelden met shop in shops van de merken. Maar ook Roco houdt bijvoorbeeld UVP prijzen aan (uitzonderingen daar gelaten). Maar juist deze uitzonderingen zorgen er ook voor dat de scheve verhoudingen in de prijzen zijn ontstaan. Maar das mijn stuk over UVP
Maar ik vind het juist ONTZETTEND dapper en gedurfd dat er winkeliers en fabrikanten zijn die ondanks een aantal slechte jaren het aandurven om juist te kiezen voor een shop in shop systeem. Het vergt een investering van de winkelier en het is onzettend lastig om te voorspellen of de omzet ook vebeterd en/of een investering terug wordt gewonden.
Nog veel schrijnerder vind ik de reacties hier op dit forum. Er wordt door mensen al gezegd: boycotten heel die zooi, ik vind het allemaal maar niks enzovoorts. Ik vind dit juist voor alle mensen die werkzaam zijn in deze (onzettende moeilijke branche) een klap in het gezicht om. Deze mensen willen ook een boterham verdienen en ik vind niet dat ze het verdienen om hun harde werken en durf zo afgekraakt te zien worden.
Jammer maar in dit geval vind ik dit draadje geen verbetering voor de hobby, eerder een verslechtering.
Maar dit is mijn mening hierover

Met vriendelijke groet

Brendan