Het enige wat dan nog rest is de (reserve)onderdelen-handel en reparaties meer en meer te gaan controleren. Zou me niets verbazen als je defecte Märklin-locje over een paar jaar niet meer bij Keuterman gerepareerd mag worden als je geen aankoopbon van een erkende Nederlandse shop of store kunt overleggen.mvg,Gert
Blijft de vraag hoe dat nou juridisch zit. Men zit hier te speculeren en te schermen met klachten indienen bij de Nma maar zouden ze bij Märklin echt zo dom zijn om de regels te overtreden en een hoge boete te riskeren?Dit soort constructies komen toch heel veel voor in de detailhandel en dan met name bij franchise formules. De winkelier zal toch echt moeten verkopen voor de prijzen die in het wekelijkse krantje staan wat heel Nederland in de bus krijgt. Verschillende ketens verkopen verschillende merken. Overigens geeft mijn hofleverancier wèl kortingen t.o.v. de adviesprijzen.
Dat zou ik overigens niet raar of onblillijk vinden. Niet heel erg ook trouwens.
"Natuurlijk maken wij uitstekende producten en gaat er niet gauw iets kapot. Maar wat áls er dan toch een keer iets mis is? Dan bent u toch maar wat blij dat uw geautoriseerde Märklin-handelaar u verder helpt? Märklin-modellen koopt u dus bij Märklin-shops en Märklin stores als u voor zeker kiest!"
Hebben jullie niet door dat dit een poging van Marklin is om zich te profileren als een exclusief merk (volgens mij zijn ze dat ook, consequent
Of zijn hun motoren tegenwoordig net zo stil als die van Roco?- Peter
Maar ze doen al meer dan 50 jaar hun stinkende best om ervoor te zorgen dat hun spullen technisch niet compatibel zijn met de rest van de merken. In die zin zijn ze zeker exclusief.
De vergelijking met Apple gaat gewoon niet op. Apple maakt spullen die heel gemakkelijk werken en er geweldig uitzien. Märklin maakt spullen die er niet zo goed uitzien als de (goedkopere!) concurrentie, met verouderde technologie. Of zijn hun motoren tegenwoordig net zo stil als die van Roco?
Alleen meet het merk zich graag een aura van exclusiviteit aan en een deel van de aanhang trapt daar in.Net als met Apple zeg maar.
Tot voor kort was dat precies ook wat Apple deed. (Nu hebben ze daar ook Intel chips en kun je 'gewoon' Windows draaien op hun Macs).Dus gaat het vergelijk wel op.