Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 236630 keer)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #450 Gepost op: 24 november 2020, 13:15:57 »
Ik heb gemerkt dat foto's van Kranenberg wel gewaardeerd worden. Aangezien ik voor het voorgaande filmpje toch al bezig was, heb ik ook nog wat plaatjes gemaakt (dan ben ik toch ook nog bezig met mijn andere hobby).

Bij deze, allemaal scenes rond de loc verzorging.













Groet Meino

A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Jelmer

  • Online Online
  • Berichten: 3798
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #451 Gepost op: 24 november 2020, 13:58:42 »
 (y) top plaatjes en filmpje weer!
Ga zo door Meino!

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #452 Gepost op: 04 december 2020, 22:24:24 »
Er was nog een klusje dat al een tijdje lag te wachten op uitvoering.
Voor de voeding van alle Arduino's, relais, servo's en andere electronica had ik ooit een gemeenschappelijke 5V voeding onder de baan aangelegd. Dat werkte goed, maar er kwam wel steeds meer aan te hangen. Dat had tot gevolg dat de beschikbare spanning aan het einde niet meer dan 4,4V was. De Arduino's zelf bleven daar verder goed op werken, alleen verlichtingsledjes werkten aan het eind van de leiding niet of slecht. Ik had vorig jaar al step-down convertors gekocht om de voeding naar 12V te kunnen brengen. Kortom het werd tijd om dat nu ook maar eens te realiseren.



De step-down convertors kun je afregelen op de gewenste spanning, dat komt goed uit omdat ik naast de 5V ook 3V gebruik voor de wisselservo's. Hierdoor kon ik ook weer wat bedrading en een 3V voeding verwijderen.

Helaas is het omzetten naar de 12V niet helemaal zonder problemen gegaan, de aansluiting op de Arduino was overal op een 5V pin en niet op de Vin pin, dat moest omgezet worden. Dus dat bij alle Arduino's gecontroleerd (dacht ik), zelfs voordat ik de 12V er op ging zetten, alles nog een keer nagelopen. Maar helaas toch ergens een Arduino over het hoofd gezien. Ik kan je zeggen Arduino's en de mcp2515 Canbus kaart kunnen er niet tegen als de 12V niet op de Vin pin gezet wordt. Ik had nog een andere Uno liggen, dus die maar aangesloten. Maar dat was een UNO waar ik al eerder problemen mee heb gehad (problemen met het uploaden), en die weigerde dus nu spontaan ook dienst. 
Kortom balen. Ik had al een bestelling voor een nieuwe UNO uitgezet, dit keer niet in China, maar in Duitsland, wel iets duurder (6,95 euro i.p.v. de 3,50 in China). Afgelopen maandag besteld en vandaag binnen, netjes ondanks de pakjes drukte.
Maar goed alles is nu geinstalleerd en werkt weer naar behoren. Dit zijn van die typische klusjes waar je uiteindelijk niets van ziet, maar die wel moeten gebeuren.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #453 Gepost op: 04 december 2020, 23:33:35 »
Het blijft een raar verschijnsel. Ik herken het ook wel: alles expliciet nagekeken en toch iets over het hoofd gezien.
De mens is toch maar een onbetrouwbaar functionerend wezen... Gelukkig zitten er ook allerlei voordelen aan :)

Die foto's zo rond het depot, dat is weer om je vingers bij af te likken.
Die een-na-laatste foto, met die twee goederenloks, da's toch het "longmoor"-type? In het spoorwegmuseum vind ik het een lelijke lok, maar zo op jouw baan met een mat kleurtje bevalt 'ie me best goed. Misschien scheelt het ook dat de tender tegen de lok aan staat i.p.v. dat er nog een plateautje tussen staat zoals in het spoorwegmuseum.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #454 Gepost op: 05 december 2020, 00:13:04 »
Reinout

Yep, eigenlijk had ik een checklist moeten maken,maar ja, je denkt dat je alles wel weet, maar op de een of andere manier kijk je er toch twee keer overheen, en dan zat die Arduino niet eens in een verstopt hoekje. Nou ja het is vervelend en kost wat euros, maar daar kom ik wel weer overheen.

Ja die lok is van het Longmoor type (NS 5000), het is zelfs de Longmoor. De andere is een 4300. De Longmoor in het museum is in een wat vaal groene kleur zoals hij was als WD loc. Ik heb een kleur olijfgroen gebruikt die ik destijds wel passend vond. Die kleur is donkerder dan de Longmoor nu in het museum. Ik heb geen illusie dat de kleur volledig correct is, toen ik deze locs bouwde was er nog geen world wide web en ook verf in de correcte kleuren was voor zover ik weet, niet beschikbaar.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4003
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #455 Gepost op: 05 december 2020, 07:38:06 »
Je kan arduino's ook van hackerstore.nl kopen daar zijn ze ook redelijk goedkoop en heb je slechts een dag levertijd.

Ik had bij mij 1 arduino ook op deze wijze half weten te slopen. Ik had een DC-DC converter ook met de uitgang aan de 5V pin gehangen. Die converter fungeert echter als een soort kortsluiting. Toen ik de USB kabel in de arduino stak, toen werd ie goed warm. Uiteindelijk deed hij het niet meer op de USB aansluiting. Toen was de usb fuse stuk gegaan (stuk gegaan... die deed zijn werk).

De arduino zat zonder headers op een print gesoldeerd en ik moest vanaf dat punt het hele systeem via de dc-dc converter voeden met een 9V batterij elke keer als ik ff het programma wilde wijzigen. Wat ook wel een 'spannend' momentje was, was dat de IDE continu zat te klagen dat het programma uploaden niet goed werkte. Er kwamen telkens errors in beeld, maar hij deed het wel gewoon en nu nog steeds. Ik had die dag wel een  :angel: op m'n schoudertje  ;D Ik moet er niet aan denken om die print weer opnieuw te maken.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #456 Gepost op: 05 december 2020, 10:12:29 »
Bij mij begon het te stinken en kwam er rook af. Door de stank kreeg ik in de gaten dat ik iets over het hoofd had gezien. Dus heb ik niet verder gekeken en de handel gelijk weggegooid.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #457 Gepost op: 05 december 2020, 10:15:41 »
Hel aloude 'axioma': "Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!"
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #458 Gepost op: 05 december 2020, 10:34:45 »
Waarheid als een koe ;D

Mooi Meino, veel techniek, imposant :)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #459 Gepost op: 05 december 2020, 11:57:11 »
Jouw donkerder groene kleur op de longmoor vind ik mooier dan het origineel! Het wordt er een stoere lok van.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #460 Gepost op: 05 december 2020, 12:24:55 »
Ik vind de kleur van de Longmoor in het museum ook niet mooi, erg flets. Maar in het museum is hij terug gebracht in de WD staat, inclusief de kleur, ik heb hem gebouwd zoals hij bij de NS heeft rondgereden, met de kachelpijp op de schoorsteen en in een soort groen dat ik toen dacht wel ongeveer klopte, dat was een acryl verf van Polly-S, uit mijn herinnering, Olive-Green of Olive drab. Die kleur heb ik op de meeste kits gebruikt. Omdat Polly-S op een gegeven moment niet meer bestond en er aanbod kwam van NS kleuren (via Philotrain) heb ik op de laatste kits dat gebruikt. De echte kleur Stoomlok groen is wat groener dan de Polly-S kleur die ik eerst gebruikte, maar door wat vervuiling op de loks, verdwijnt dat kleurverschil vrijwel geheel.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 05 december 2020, 12:27:02 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #461 Gepost op: 09 december 2020, 20:53:36 »
In deze donkere dagen voor Kerst is niets leuker dan om met lichtjes bezig te zijn.
Daarvan was er best al wat aanwezig, maar een paar huisjes op de achtergrond waren nog erg donker, dus daar maar eens aan begonnen.

Omdat ik niet in alle ruimtes de lampen aan wil hebben, heb ik slechts voor een paar plekken een interieur gefabriekt. De achterwanden zijn nog niet geplaatst en liggen er nog naast.



In het verleden een aantal gebouwen van pdf printwerk gemaakt, daaruit kon ik nu putten voor muren en deuren en wat verdere aankleding van schilderijtjes etc.



het interieur is nu niet erg zichtbaar, maar dat veranderd wel als het geplaatst is en de leds licht geven

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #462 Gepost op: 10 december 2020, 16:56:36 »
Met een pandje had ik wat problemen. Het is een gevel die te weinig diepte (8mm) heeft om er verlichting achter te maken.
Maar een duister winkelpand vond ik toch ook niets. Toen kreeg ik het idee om er een verbouwing te laten plaats vinden.



Wat me een reden geeft waarom het s'avonds niet verlicht is. En daarom hoef ik het ook niet zwaar te vervuilen, het is aan de buitenkant fris en al opgeknapt.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 10 december 2020, 17:21:43 door meino. Reden: tik fout »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
    • Flickr pagina
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #463 Gepost op: 10 december 2020, 17:28:19 »
Leuk bedacht!  (y)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #464 Gepost op: 12 december 2020, 13:01:58 »
Na een week knutselen met ledjes (uit kerstverlichting) en weerstandjes (470-3300 ohm) om de juiste licht intensiteit te krijgen, staan de gevels weer op hun plek.





Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg