Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 13:47:15
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 236673 keer)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #195 Gepost op: 01 augustus 2019, 23:33:16 »
De verbouwing begint het einde te naderen.


De oude situatie.


Zoals het nu is, vier ringleidingen, diverse nodes voor de bezetmelders etc aan een Canbus.

Nog steeds een beste hoeveelheid kabels, maar het is nu te volgen wat wat is. Verder worden de wissels nog vanuit een centraal punt aangestuurd en dat levert ook nog een forse kabelboom op. Rechts op de foto de aansturing, Arduino met een relaisbank, en links de achterkant van het bedieningspaneel. Dat geheel moet ook nog opgesplitst worden in een aantal aparte nodes aan de Canbus zodat deze kabelboom kan komen te vervallen.
Maar dat komt later, eerst deze nieuwe configuratie aan de praat brengen.

Eerste stap was om te controleren of ik overal een DCC signaal had. Nee dus, op een paar blokovergangen sluiting en een paar blokken helemaal geen spanning. Dus aansluitingen op de blokken die sluiting gaven verwisseld, en helaas twee blokken vergeten aan te sluiten. Daarna kon ik overal weer rijden.

Daarna gelijk checken of de bezetmeldingen binnen kwamen tijdens het rijden. Helaas geen enkel melding kwam binnen. Ok, dat kan een probleem met de Canbus zijn. Ik had voor deze verbouwing de Canbus al in gebruik genomen voor de aansturing van de seinen en dat werkte al. Dus even alle seinen via de DCC centrale van stand laten wisselen. Dat functioneerde prima, wat betekend dat de Canbus zelf in orde is en dat de nieuw aangesloten nodes geen problemen op de Canbus veroorzaken.

De volgende stap is nu het debuggen van de Arduino schets van de Bezetmelder controllers en de S88 interface.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #196 Gepost op: 03 augustus 2019, 08:49:02 »
Je hebt de kabelsalade aardig weten uit te pluizen Meino  ;)  (y)

Succes met de (her)inbedrijfstelling!
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #197 Gepost op: 06 augustus 2019, 11:02:44 »
Even een kleine update. Tijdens het testen bleek dat ik toch nog een aantal componenten niet aangesloten had, Het is toch wel erg belangrijk als de S88 interface aan de Canbus zit.
Verder na wat vergeefse pogingen om de Bezetmelder controllers aan de praat te brengen, de schets hiervan herschreven. De oude schets was in C stijl geschreven en omdat ik verschillende typen bezetmelders heb, die ieder hun eigen specifieke afhandeling vragen. INPUT versus INPUT_PULLUP, bounce versus geen bounce, verschillende timings enz, wat allemaal in een stuk code afgehandeld werd, besloten om dat meer op OO wijze aan te pakken en in een hiërarchie van klassen te verpakken.
Dit werkt nu tot tevredenheid. Helaas bleek dat -vermoedelijk door het loshalen en opnieuw plaatsen van de bezetmelders- er 3 zijn die de geest hebben gegeven. Dus is het nu wachten op nieuw spul zodat het weer compleet is.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #198 Gepost op: 12 augustus 2019, 22:53:49 »
Het wachten op de vervangende onderdelen en kitjes duurt toch wel lang, Maar ik had vorig jaar ooit een aantal Infra rood obstakel sensors ("Ali lichtsluisjes") voor een Arduino aangeschaft, dit voor een toekomstige uitbreiding met een schaduwstation. Kortom, misschien was het tijd om die eens te proberen.
In eerste instantie het idee om ze te gebruiken zoals ze bedoeld zijn, maar daar had ik toch te weinig ruimte voor, want dan moesten ze dwars gemonteerd worden. OK de led en de sensor los geknipt en met draadjes weer aan de pcb gesoldeerd, In twee stukjes hout 5mm gaten geboord en daar de led en sensor in gezet.

Daarna op de baan gemonteerd, ter vervanging van de twee stroomdetectie melders, die stuk zijn. Oorspronkelijk zaten die op andere locaties, maar na wat schuiven van bezetmelders kon ik de lichtsluisjes op een plek bij elkaar plaatsen. Ze functioneren als eind- en startdetectie voor twee secties die in beide richtingen bereden kunnen worden.

Ik moest wel de code in de bezetmelder controller aanpassen omdat het gedrag anders is dan de andere bezetmelders. Het passeren van de sensor heeft nu een onderbreking van de lichtstraal tot gevolg en zal de sensor de pin op de Arduino naar "HIGH" (de pin is in INPUT_PULLUP mode) brengen als hij naar een bezette toestand gaat. Verder moet er een kleine uitstel (delay) plaatsvinden als de sensor weer naar de onbezette staat gaat. Dit omdat als er een trein met tweeassers langskomt, tussen ieder wagonnetje de sensor even de led weer ziet en naar een onbezette toestand gaat. Ik wacht nu 2sec voordat de controller aan de centrale doorgeeft dat de bezetmelder weer vrij is. Dat werkt nu naar behoren, dus kan er weer automatisch met Koploper gereden worden.

Groet Meino

« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2019, 10:14:31 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #199 Gepost op: 13 augustus 2019, 12:42:47 »
Je zou kunnen overwegen om de lichtstraal van de IR-sensor onder een hoek te plaatsen, dan is er minder kans dat de straal ten onrechte niet onderbroken wordt. Ik heb op mijn baan de lichtstraal diagonaal geplaatst:

https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0213-met-lijn.jpg

Dus schuin in rijrichting en van boven naar beneden.

Groet, Juroen.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #200 Gepost op: 13 augustus 2019, 13:58:59 »
Dat is inderdaad wat beter, Alleen heb ik nu te maken met de ruimte die ik ter plekke had en het gemak, dus los ik het even in de software op. Als ik later met het schaduwstation aan de gang ga, dan wordt alles toch weer anders, dus zal ik ook hier aan denken.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #201 Gepost op: 16 augustus 2019, 15:07:38 »
In bericht 198 vertelde ik dat het klaar was en dat er weer automatisch gereden kon worden. Helaas liep ik toch tegen wat probleempjes aan. In de oorspronkelijke opzet had ik de wissels niet met eigen bezetmelders uitgerust (wist ik veel). Maar om het allemaal soepel te laten rijden, is dat eigenlijk wel handig. Ik had al mijn goederenwagens al behandeld met weerstandslak en het personenmateriaal was met binnenverlichting uitgerust, dus kon ik in principe met volledige detectie rijden. Daarom heb ik in de verbouwing ook alle wisselstraten met bezetmelders uitgerust.
Helaas bleek dat een engelswissel niet langgenoeg was om mijn langste wagon (een 30cm lilliput) betrouwbaar te detecteren. Voor de binnenverlichting neemt een bogie de stroom op van de linker spoorstaaf en de andere bogie neemt de stroom af van de rechter spoorstaaf. De afstand tussen de twee bogies was iets te groot om betrouwbaar te zijn. Mijn NS plan-D rijtuigen hadden nergens last van, maar die zijn korter. Het effect was dat de bezetmelder opkwam en tijdens het passeren zo nu en dan weer afviel en weer opkwam. Dit had vervelende consequenties in Koploper omdat de betreffende wisselstraat te vroeg vrijgegeven werd. Op dat moment had ik het idee dat dat het enige probleem was, dus de schets voor de Bezetmelder controller aangepast en en configureerbare wachttijd ingevoerd, zodat deze bezetmelder een aantal seconden wacht voor dat hij weer vrijgegeven wordt.
Maar ondertussen toch maar besloten om ook de andere bezetmelders eens te controleren. Het bleek dat ook een aantal anderen problemen hadden met de rijtuigen met binnenverlichting, deze waren allemaal van een specifiek type, nl de PMP7 van de https://www.merg.org.uk/. De DTC8 van de MERG die ik meestal gebruik vertoonden geen problemen. Wat daar de oorzaak van is, heb ik niet met zekerheid kunnen vinden, het zou kunnen zijn dat de DTC8 detectors gevoeliger zijn, of contactproblemen -alle rijtuigen met binnenverlichting hebben een stroombuffer van 470uF anders zijn het net flikkerende kerstboomverlichtingen.
Ik had dat kunnen oplossen door hier ook met timers te gaan werken, maar daar zaten ook weer nadelen aan. Dus heb ik de rijtuigen aangepakt door bij iedere bogie, een as met weerstandslak een verbinding te geven (zoals dat ook bij de goederenwagons is gebeurd). Dit heeft gelukkig dit probleem opgelost. Dus het automatisch rijden in Koploper gaat nu weer probleemloos.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #202 Gepost op: 06 september 2019, 19:59:36 »
Na al het werk aan de infrastructuur, nu weer wat tijd om me met andere zaken bezig te houden.
Ik had vorig jaar al een DG van Artitec aangeschaft, maar ik had nog wel plaats voor een tweede. Dus op Houten een andere gekocht, die is licht vervuild en draait nu ook zijn rondjes.



Vorig jaar van Gerard van der Sel een NS TDS gekregen, in eerste instantie leek hij mij te modern voor de periode die ik grofweg hanteer, Maar het bleek dat deze wagens al in 1961-62 zijn aangeschaft. Dat is op het randje van de periode die ik met Kranenberg probeer uit te beelden. Dus omdat het wel een erg fraai model is, besloten om hem in gebruik te nemen. Een probleempje was dat hij in de rode Railion kleurstelling was (een kleur die hij in het echt nooit heeft gehad), dus heb ik hem bruin gespoten en vervuild.





Het vervuilen is in dit geval gedaan door sterkt verdunde wit-grijze verf op de wagon de smeren en dat vervolgens met een droge kwast er weer af te halen. Dit om het streep effect te krijgen dat ik op foto's van deze wagen zag. Er moeten nog opschriften op, als ik die binnen heb, dan kan er nog een laag matlak overheen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22189
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #203 Gepost op: 06 september 2019, 20:02:14 »
Goede tip Meino hoe je de wagen vervuilt met de grijze verf truuk  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #204 Gepost op: 06 september 2019, 20:36:41 »
Hoi,

Mooie beelden en voortgang wat de elektronika betreft.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #205 Gepost op: 06 september 2019, 21:23:24 »
Citaat
Maar het bleek dat deze wagens al in 1961-62 zijn aangeschaft. Dat is op het randje van de periode die ik met Kranenberg probeer uit te beelden.
In dat geval "moet" je die zandwagen helemaal links op de 2e foto ook nog even onder handen nemen Meino  ;)
Verder mijn complimenten met je techniek en de sfeer op jouw baan  (y)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #206 Gepost op: 06 september 2019, 21:42:08 »
Eric

het klinkt misschien gek, maar dat was me tot nu toe nog nooit opgevallen. Dus dat gaat nu gebeuren. Overigens het meeste materiaal is aangeschaft in een tijd dat ik blij was dat er uberhaubt NS materiaal beschikbaar kwam. In die tijd was ik dus ook nog niet met periodes bezig.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #207 Gepost op: 06 september 2019, 21:59:21 »
Kan gebeuren Meino, ik focus me op de periode 1950 - 1967 en op de een of andere manier zijn mijn ogen hypergevoelig geworden voor misplaatste 'vishaken'  ;) ;D
Succes met poetsen :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #208 Gepost op: 07 september 2019, 13:21:39 »
Ik had voor Wim Vink een paar foto's gemaakt van Loc's, Op dit moment heb ik nog geen achtergronden op de baan. Om het effect daarvan toch eens te kunnen zien, heb ik in een van die foto's een achtergrond gemonteerd, niet erg super, maar het laat wel het effect zien.



Ik denk dat ik nu de volgende klus voor Kranenberg weet.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #209 Gepost op: 07 september 2019, 13:45:26 »
Ziet er zeer goed uit (y) mooi sfeertje en mooi geweatherde loc !

Groeten Eeg