Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Hondsrugbaan door Noordernet
Vandaag om 20:38:51
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 236724 keer)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #15 Gepost op: 19 januari 2018, 11:05:32 »
Oh ja, ik vergat te vertellen dat de derde microswitch voor de polariteit van het wisselpuntstuk zorgt.
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #16 Gepost op: 19 januari 2018, 11:09:22 »
Wel heb ik de microservo's veranderd door de electronica los te koppelen van het motortje en de aansluitdraden rechtstreeks op het interne motortje aan te sluiten. Door nu met een dubbelpolige schakelaar de polariteit om te draaien bepaal ik de draairichting van de servomotor.
Diezelfde truc heb ik ook toegepast. Gecastreerde servo noem ik dat. 8)
Alleen heb ik het iets anders uitgevoerd en ik heb een schakeling bedacht om de sturing en de terugmelding over één draad te doen. Meer info hierover: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,66995.90.html vanaf reactie #94.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #17 Gepost op: 19 januari 2018, 11:15:41 »
Hallo Meino,

mooi sfeertje waar ik toch wel een tikkie jaloers op ben.

Die huisjes in de achtergrond; zijn die compleet of is het reliëf ?

Gr. Rob

Rob,

bedankt voor je commentaar.
De huisjes zijn voor een deel complete huisje en gebouwen die ik nog had van vroeger. Maar omdat de ruimte op de achtergrond beperkt is, maak ik nu meer gebruik van gevels en halve gebouwen. Overigens een deel van de gevels zijn nog mockups (plaatjes van internet uitgeprint en op karton geplakt) zodat ik een indruk krijg hoe iets staat voordat ik het aanschaf.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #18 Gepost op: 19 januari 2018, 11:36:51 »
Wel heb ik de microservo's veranderd door de electronica los te koppelen van het motortje en de aansluitdraden rechtstreeks op het interne motortje aan te sluiten. Door nu met een dubbelpolige schakelaar de polariteit om te draaien bepaal ik de draairichting van de servomotor. Twee microswitches sluiten de stroom af bij het bereiken van de uiterste stand. Diodes aan de microswitches helpen om de juiste polariteit te bepalen.

Mooie baan dit!
@Meino en @Klaas; op de Haagse Modelbouw Club zijn we ook bezig een omsteller voor wissels en seinen te maken op basis van deze servo en een Arduino Nano. Daarom ben ik ook erg nieuwsgierig waarom jullie de servo 'casteren' zoals Klaas t noemt, want wat je weghaalt zit er toch juist met de bedoeling de gewenste functies simpel uitvoerbaar en programmeerbaar te maken via de code van de Arduino? Waarom zou je t dan eerst weghalen en dan zelf met andere middelen nabouwen?
Via de code van de Arduino kun je 'gewoon' (als de programmataal beheerst) de gewenst posities in graden van de draaihoek instellen, de draaisnelheid, evt. wachttijden, etc.
Wij hebben dit werkend gekregen voor een armsein, dat reageert op een infraroodlezer in de baan, die communiceert met de Arduino.  Voor een wissel is het basisprincipe hetzelfde. De baan is verder geheel analoog.
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2018, 12:35:54 door janw »

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #19 Gepost op: 19 januari 2018, 11:40:37 »
Diezelfde truc heb ik ook toegepast. Gecastreerde servo noem ik dat. 8)
Alleen heb ik het iets anders uitgevoerd en ik heb een schakeling bedacht om de sturing en de terugmelding over één draad te doen. Meer info hierover: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,66995.90.html vanaf reactie #94.

Hallo Klaas

Zo komen we allemaal op een iets andere oplossing. Ik zie dat jij 4v wisselspanning gebruikt. Ik had nog een 3v stekkervoeding liggen, die ik wilde gebruiken. Dus vandaar, bovendien was ik op dat moment van de bouw nog niet actief op dit forum. Initieel gebruikte ik de stand van de schakelaar als indicatie voor de wisselstand. Momenteel, na overgang op DCC, schakel ik de wissels in de hoofdbaan met relais, via een arduino en heb ik de terugmelding met leds en diodes gedaan, vrijwel analoog aan jouw schakeling.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #20 Gepost op: 19 januari 2018, 11:45:24 »
Mooie baan dit!
@Meino en @Klaas; op de Haagse Modelbouw Club zijn we ook bezig een omsteller voor wissels en seinen te maken op basis van deze servo en een Arduino Nano. Daarom ben ik ook erg nieuwsgierig waarom jullie de servo 'casteren' zoals Klaas t noemt, want wat je weghaalt zit er toch juist met de bedoeling de gewenste functies simpel uitvoerbaar en programmeerbaar te maken via de code van de Arduino? Waarom zou je t dan eerst weghalen en dan zelf met andere middelen nabouwen?
Via de code van de Arduino kun je 'gewoon' (als de programmataal beheerst) de gewenst posities in graden van de draaihoek instellen, de draaisnelheid, evt. wachttijden, etc. De baan is verder geheel analoog.
Wij hebben dit werkend gekregen voor een armsein, dat reageert op een infraroodlezer in de baan, die communiceert met de Arduino.  Voor een wissel is het basisprincipe hetzelfde.

Dat is in mijn geval simpel. Op het moment dat ik dit bouwde kende ik de Arduino's en hun mogelijkheden nog niet. Met de kennis die ik nu bezit zou ik dit waarschijnlijk ook via een of meerdere arduino's hebben gedaan. Ik heb nu ook arduino's in gebruik om microservo's aan te sturen voor het openen en sluiten van de deuren van een locloods en voor het aansturen van twee armseinen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #21 Gepost op: 19 januari 2018, 13:08:48 »
@janw, ik vind het toepassen van servo's een omweg, vooral als je analoog werkt. Eerst ga je een schakelaarstand omzetten in een stuurpuls en die ga je in de servo vervolgens weer vertalen in een eindstand.
Bij mijn methode ga je van de schakelaar direct naar de servo. Plus er op is rechtsom, min er op is linksom. Geen vertaalstappen tussendoor. Daarbij komt dat ik per se van een wissel een terugmelding wil hebben en dan heb je die eindschakelaars toch al nodig.
Feitelijk maak ik van een servo een motor met vertragingskast. Dat is veel goedkoper dan een commercieel verkrijgbare motoraandrijving.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #22 Gepost op: 19 januari 2018, 13:37:12 »
Ik ben het met Klaas eens, als je een analoge baan hebt dan is een oplossing met gecastreerde servos (goeie naam) en schakelaars veel makkelijker. Als je DCC gebruikt (zoals ik later ben gaan doen) en sommige wissels wil je van uit een centrale aansturen met Rocrail of Koploper dan wordt het gebruik van arduino's met servo aansturing simpeler.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #23 Gepost op: 19 januari 2018, 13:53:06 »
Ik vergat nog iets.
De oplossing die Klaas en ik bedacht hebben is absoluut ongevoelig voor ruis en stoorsignalen. Ik heb gemerkt dat als je een servo aanstuurt via een PWM pin, ieder spike die op de signaal leiding komt direct tot wilde bewegingen van de servo leidt. Op een rijdende baan wordt nogal wat interferentie gegenereerd heb ik tot mijn schade moeten ondervinden. Dat betekend dat de signaal leiding tussen servo en Arduino heel kort moet zijn of heel goed afgeschermd. In  mijn geval, omdat ik een arduino niet dicht bij de servo's kon plaatsen heb ik gebruik moeten maken van afgeschermde cat6 kabels waarbij de signaal draden getwist zijn met de massadraden om het plotselinge schokken van de servo's kwijt te raken.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #24 Gepost op: 19 januari 2018, 14:10:43 »
Bij het aansluiten van servo's gelden een paar spelregels. De eerste: de verbinding naar de servo zo kort mogelijk houden. En dan: de 3 draden naar de servo bij elkaar houden vanaf het punt waar de puls wordt gegenereerd, en bij voorkeur twisten.
Verder kan het helpen om vlak bij de servo een weerstand van b.v. 10k aan te sluiten tussen de pulsdraad en de plus of tussen de pulsdraad en de min. Welke je kiest hangt af van de manier van aansturen, pull up of pull down.
Als dat allemaal niet voldoende is kan je ook nog een condensatortje van 10nF aansluiten tussen pulsdraad en min.

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #25 Gepost op: 19 januari 2018, 14:47:53 »
Sommige servo's op mijn baan zijn aangesloten met een kabeltje van 1,5m en geven geen enkel probleem.
Ik wil niet in twijfel trekken dat het bij anderen problemen op levert, maar merkwaardig is dat het bij mij kennelijk goed gaat.
De kabeltjes lopen onafgeschermd parallel aan een hele bos kabeltjes.
Ik stuur de servo's met een PIC microcontroller aan, misschien dat daar het verschil in zit.
Het kan natuurlijk zijn dat de door mij gebruikte servo's minder gevoelig zijn voor stoorsignalen.

Gerrit

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #26 Gepost op: 19 januari 2018, 15:37:38 »
Sommige servo's op mijn baan zijn aangesloten met een kabeltje van 1,5m en geven geen enkel probleem.
Ik wil niet in twijfel trekken dat het bij anderen problemen op levert, maar merkwaardig is dat het bij mij kennelijk goed gaat.
De kabeltjes lopen onafgeschermd parallel aan een hele bos kabeltjes.
Ik stuur de servo's met een PIC microcontroller aan, misschien dat daar het verschil in zit.
Het kan natuurlijk zijn dat de door mij gebruikte servo's minder gevoelig zijn voor stoorsignalen.

Gerrit

Dat is prettig, helaas had ik in een situatie een afstand van 2,5 meter te overbruggen. Overigens denk ik niet dat de controller of de servo daar veel invloed op heeft. Dat komt door de manier van aansturing. Een servo krijgt een blokpuls iedere 20ms (50hz). De lengthe van de puls bepaalt de positie die de servo inneemt. Een puls van 1ms laat de servo naar zijn nul positie gaan. Een 2ms puls gaat naar de 90 graden positie, etc. Dus om storingsvrij te werken moet de puls onbeschadigd blijven. Als om wat voor reden dan ook er een spike van bijv 1ms of korter op de signaaldraad komt, slaat de servo direct naar zijn nul positie eventueel direct gevolgt door een beweging terug naar de oorspronkelijke positie als daarna weer correcte pulsjes binnenkomen.
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #27 Gepost op: 19 januari 2018, 15:42:42 »
@Klaas, zou het mogelijk nog zinvol zijn om het servokabeltje aan de servo kant een paar keer door een ferrietring o.i.d te halen?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #28 Gepost op: 19 januari 2018, 15:51:23 »
Ik denk niet dat een ferrietring veel zin heeft in deze situatie.

Dat Gerrit geen problemen heeft komt misschien doordat zijn microcontroller een push-pull uitgang heeft.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #29 Gepost op: 19 januari 2018, 15:59:15 »
Ik bedoelde ook eigenlijk meer in zijn algemeenheid Klaas, niet zozeer specifiek op dit probleem gericht.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.