Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 18:11:59
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 18:04:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 18:03:22
Foamplaten door PkAlfisti
Vandaag om 18:02:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 17:59:20
Opstart / geluid door JPP
Vandaag om 17:46:33
Opstart / geluid door JPP
Vandaag om 17:45:12
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Frank 123
Vandaag om 17:43:03
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Chris Westerduin
Vandaag om 17:36:00
Bisonkit verdunner door Rob Ellerman
Vandaag om 17:27:36
Het betere bochtenwerk door Ronald Halma
Vandaag om 17:24:01
h0 diorama USA “The Paintshops” door Ronald Halma
Vandaag om 17:22:08
US diorama in H0 door Bert55
Vandaag om 16:57:54
Doornvliet door Daan de leeuw
Vandaag om 16:41:21
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door MaraNCS
Vandaag om 16:27:22
Titel aangepastL Sik problemen! door Ronald69
Vandaag om 16:16:55
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
Vandaag om 16:07:36
Een kantoorbaan in schaal N door bord4kop
Vandaag om 15:57:06
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door San-Markos
Vandaag om 15:13:49
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 13:34:22
20 en 21 april MobExpo door bollen neus
Vandaag om 13:32:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 13:29:10
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 13:29:09
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door bollen neus
Vandaag om 13:27:19
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 13:26:49
Starten met messing kits door Tomasso
Vandaag om 13:11:19
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door basjuh1981
Vandaag om 13:02:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door MarkSpoor
Vandaag om 13:01:24
Laag-Baarlo door basjuh1981
Vandaag om 12:59:58
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 12:38:55
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders  (gelezen 24776 keer)

janw

  • Online Online
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
« Reactie #15 Gepost op: 27 december 2007, 23:30:08 »
Ziet er heel goed uit Ivo! De mijne moet voor het volgende spuitrondje even wachten op een paar andere modellen, dan doe ik die allemaal samen.
Die draaiste-onderbalken zullen inderdaad moeten blijven zoals ze zijn. Zo erg is het niet. De volgende keer bij een echte plan E zal ik de hoogte boven de spoorstaaf eens opmeten.
De te lichte kleur van handelsmodellen is denk ik wel verdedigbaar in de licht-omstandigheden binnenshuis. De originele kleuren vallen binnen nogal donker uit. En door het uitbleken van de kleuren in het echt zit er sowieso speelruimte in de kleurkeuze.

Jan

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
« Reactie #16 Gepost op: 28 december 2007, 16:49:14 »
Beste Jan,

Kleuren zijn een blijvend discussiepunt. Veel kleuren verbleekten of werden vuil. Alleen berlijns-blauwe lokomotieven zijn in mijn herinnering altijd echt donker gebleven. Dat kan ik van de rijtuigen niet altijd zeggen.

Na een nachtje drogen de reclamebanen erop:



Bij de bouwset zitten weliswaar reclamebanen als transfer, maar deze zijn te smal. Op alle foto's van plan E zijn de reclamebanen zo breed, zoals ik ze heb gespoten.

Om te kijken hoe de aluminium ramen bevallen even een probeersel:



Het valt nog iets harder uit, omdat dit weer een foto met flits is.
Ik ben zelf nog niet overtuigd. Misschien is lichtgrijs toch beter. Iemand nog  ideeen?

mvg,
ivo

En nu heb ik mezelf weer een probleem bezorgd. Nu moet ik zelf rotatiedempers gaan maken, die niet bij de bouwset zitten, maar die er bij rijtuigen met reclamebanen wel altijd opzaten. Ook zullen de verschillende leidingen op de bovenbalk van de draaistellen moeten worden gemaakt.
mvg,
Ivo

*

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2519
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
« Reactie #17 Gepost op: 28 december 2007, 16:55:57 »
Ziet er lekker strak uit!  :D

Ik vind het aluminium er wel goed uit zien. Uiteraard is het op een foto altijd moeilijker te zien dan in werkelijkheid. Die dempers zijn volgens mij vrij makkelijk te maken uit diverse Evergreen staafjes/buisjes.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
« Reactie #18 Gepost op: 28 december 2007, 22:00:26 »
Ze zijn wel te maken, maar het is een boel werk. Ik ben er 15 jaar geleden voor mijn Mastica plan E's eens mee begonnen. Het grootste nadeel vind ik de kwetsbaarheid ervan, dat ze na een bocht er alweer afliggen. Bij mijn Artitecs plan E zitten ze ook niet overtuigend vast.

En dan de leidingen: 0,4mm draad of kleiner met nog kleinere lusjes vastmaken. Maar ja, model is model.

Ik volg hierbij de artikelen over plan E modellen van Rene van Tussenbroek in Spoorwegjournaal 55, 56 en 58 uit 1991/1992. Die heeft toen ook een griezelig goed lijkend interieur in elkaar gezet met de bagagerekken boven de banken.

Als ik wat kan laten zien, dan volgt het wel.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
« Reactie #19 Gepost op: 08 januari 2008, 21:01:34 »
Zo afgelopen week druk bezig geweest met de draaistellen.

Zo zagen ze er oorspronkelijk uit



En dit is het geworden.



Aanpassingen zijn:

Leidingen op de scheenplaten gemaakt van 0,4mm messingdraad en vastzetten met nog veel kleinere draadjes uit elektriciteitssnoer. H profieltje van kunststof op de scheenplaten zetten als bevestiging van de rotatiedemper op het draaistel, rotatiedemper maken uit messing draad en isolatie van elektriciteitssnoer en uit styreen strip een imitatie bevestiging maken van de demper aan de bak (wel aan het draaistel vastgezet.
Op pimp mijn oerlelijke plan E is iets soortgelijks gefabriekt.

Als je ze naast de Artitec zet dan zie je een aantal gelijkenissen



Overigens Jan; als ik deze draaistellen naast een Artitec zet dan is het verschil in hoogte van de draaistelonderbalk maar heeeeeeel klein.

Vervolgens ook aan de bak verder gewerkt: Opschriften erop, matlak erover gespoten en de eerste raamstijlen vastgelijmd



Volgende stappen worden het laatste raam van de raamstijlen weer blauw spuiten, glas achter de ramen, de koppen afmaken en in elkaar zetten.

Tussendoor moet de bodemplaat nog in de thinner, want daar hebben 2 laklagen elkaar niet goed genoeg verdragen. Je ziet het nauwelijks, maar ik vind het te erg.

mvg,

Ivo
mvg,
Ivo

*

btraornsuhobcd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1242
Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
« Reactie #20 Gepost op: 08 januari 2008, 21:11:49 »
zozo, dat is hele andere koek dan die Lima's ;D

ziet er goed uit man! en netjes gespoten ook ;)
en handig gegoten interieur (zou je dat ook los kunnen kopen? ;D)

mvg
Bart

Wesley

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
  • NS tussen WO2 en deklassering
Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
« Reactie #21 Gepost op: 08 januari 2008, 21:26:56 »
een mailtje naar MK en je weet het... ;) man wat ziet dat er goed uit zeg!!!
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
« Reactie #22 Gepost op: 08 januari 2008, 21:46:38 »
Ziet er erg fraai uit.
Voor grootspoorfoto's zie site

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
« Reactie #23 Gepost op: 15 januari 2008, 23:56:23 »
@ Bart,

Als je Maykel vraagt levert hij je vast losse interieurs. Alleen passen die niet meteen in een Lima, want ook het interieur is 1:87.

Mijn plan E is inmiddels zo goed als gereed. Eerst nog gewerkt aan het interieur. Hoewel in mijn herinnering en ook in de herinnering van Jan in dit draadje het interieur groen was heb ik het toch blauw gespoten, omdat dat de heersende mening is op dit forum en ook Van Wijck Jurriaanse dit meldt in zijn boek.



Met de kap met raamstijlen en ruiten erin op de achtergrond en een Artitec plan E daar weer achter.

Dan het geheel in elkaar gezet met kortkoppeling en de draaistellen op grotere ringen. In de definitieve kit zijn overigens de bodemplaten aangepast, om de draaistellen een betere 'zit' te geven en bovendien zit er een eigen fabrikaat kortkoppeling bij



Deze foto zonder flits geeft een spiegelbeeld in de ruiten.

Met flits zie je wat van het interieur



Voor de aardigheid een plan E van Artitec kortgekoppeld met een plan E van MK modelbouwstudio's



En nog even de details van de draaistellen, die er goed onder staan en waar ik best tevreden over ben





Er ontbreekt nog een ding op de draaistellen, wat ik er later nog wel eens opmaak.

Een vergelijking tussen Artitec en MK zal ik verder nog wel maken. Er zijn toch nogal wat verschillen.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
« Reactie #24 Gepost op: 16 januari 2008, 01:07:04 »
Hmmm, in mijn herinnering waren de banken in de 2de klas toch echt groen   :-|

Hier staan ook een paar foto's van de groene banken  ;)

klik hier
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2008, 01:34:19 door Chris van Diesen. Reden: Linkjes !!! »
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
« Reactie #25 Gepost op: 16 januari 2008, 10:40:25 »
Marijn,

Zoals eerder gezegd herinner ik me ze ook groen, zoals op de foto's die je laat zien. Misschien gaat mijn plan E toch nog even uit elkaar om ze donkergroen te spuiten. Afplakken was vrij eenvoudig. Ik heb niet de mooie leuningen van nietjes gemaakt, zoals Jan eerder liet zien.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
« Reactie #26 Gepost op: 17 januari 2008, 17:45:33 »
Begin vergelijking Artitec plan E met MK modelbouw plan E



Vooraan een Roco 1100 uit de jaren 80, overgespoten in de juiste kleur met een MK modelbouw plan E
Achteraan een Roco 1100 uit de voorlaatste serie, niet aangepast met een Artitec plan E

Kleuren verschillen duidelijk en op deze foto zie je al verschil tussen een rustig en onrustig dak ;D ;D

Dan de vergelijking met Mastica



Van boven naar onder

Mastica plan E gebouwd in 1991

MK modelbouw plan E afgerond in 2008

Artitec plan E

Opvallend is dat de Artitec de langste is. De Mastica kan nu definitief naar het museum.

Meer details volgen

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2008, 21:05:51 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6450
Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
« Reactie #27 Gepost op: 17 januari 2008, 19:45:07 »
Ivo,

Als ik het goed interpreteer schelen de Lima/Mastica Plan-E's dus maar +/- een centimeter in lengte. Wat enorm zonde zeg...

Hoeveel bouwtijd heb je uiteindelijk in het MK model gestoken?

mvg, Paul

Boomshanka!

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
« Reactie #28 Gepost op: 17 januari 2008, 21:08:14 »
Beste Paul,

Qua lengte klopt dat, maar er zijn nog veel meer verschillen tussen de Mastica en de 2 modellen die in 2007 op de markt zijn gebracht.

Op de foto's is dat niet altijd goed te zien, maar de ramen kloppen in verhouding ook niet, er zit ook geen relief in de raamsponningen, de schorten zijn veel te klein, de draaistellen zijn heel vlak en kloppen qua verhoudingen lengte/breedte niet, maar over het geheel is het natuurlijk wel een plan E. Naar de huidige maatstaven zijn zowel de Artitec en de MK modelbouwstudio's uitstekende modellen.

De bouwtijd van dit model valt heel erg mee. Het is een vrij eenvoudig rechttoe rechtaan model, zeker de definitieve productieversie waarbij de hele kap uit een stuk messing bestaat. In het door mij gebouwde voorserie model zat nog een aparte resinkap, waarbij dan wel de regengoot meteen goed is.

Ik hou nooit precies bij hoeveel tijd me de bouw kost. Ik ben er denk ik in mei vorig jaar mee begonnen en had toen in een paar uur de hele bak in elkaar. Vervolgens een plamuur en schuurklus van het dak, dat ook enkele uren kost om netjes te krijgen, daarna de extra details op de draaistellen, wat ik op 4 uur inschat, dus 1 uur per draaistel en dan het spuiten, beschriften en afwerken. Het spuiten zijn 5 lagen op de bak: primer, zandgeel, berlijnsblauw, reclameblauw en matte afwerklak. Op het dak, schorten en draaistellen maar 3. Elke laag kost de tijd van het klaarmaken van je airbrush en schoonmaken ervan.

Het afwerken gaat bij dit model supersnel, omdat alles prima past en relatief vlak is.


mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2008, 21:14:10 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6450
Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
« Reactie #29 Gepost op: 17 januari 2008, 21:25:37 »
Beste Ivo,

Inderdaad zijn vooral de verhoudingen van de ramen storend, en dat valt ook niet op te lossen. Schorten en draaistellen valt wel het een en ander aan te doen. Maar gelukkig zijn er nu twee hele mooie  alternatieven op de markt. Ik zal zaterdag eens op de stand van MK eens naar de kit informeren. Wellicht heeft hij er een paar bij zich.

mvg, Paul
Boomshanka!