BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Ivo tB op 14 december 2007, 21:15:16

Titel: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: Ivo tB op 14 december 2007, 21:15:16
Nu Artitec een uitstekend model op de markt heeft gebracht van de plan E zal de animo bij anderen wel minder worden.

In het voorjaar had ik van MK modelbouw op de beurs in Houten al een voorserie model van een plan E C rijtuig meegenomen. Dit voorserie model wijkt af van het definitieve productie model dat Maykel inmiddels aan het uitleveren is. Belangrijkste verschil is dat bij het voorserie model het dak van resin was en in het productiemodel de hele kap van messing (behalve de kopwanden misschien). Morgen na Houten weet ik vast meer.

Mijn plan E begint zijn voltooiing te naderen, want ik ben begonnen met het spuiten. De kwaliteit van deze plan E is dat deze volledig 1:87 is en hele fijne raamlijsten heeft uit etswerk. Ik zal in het vervolg de verschillen laten zien.

Grootste voordeel van deze plan E: geen lasnaden op het dak. De bak is even goed, de schortplaten iets minder diep gedetailleerd, de draaistellen heel fijn gedetailleerd, maar de schommeldempers en leidingen ontbreken. Daar is natuurlijk wel wat aan te doen. En de plan E krijgt de kleur die mij bevalt. Op een of andere manier is het blauw van Roco, Electrotren, Rivarossi altijd een tint te licht.

Grootste nadeel van deze plan E: zelf bouwen en als bouwset duurder dan de Artitec

De volgende 2 stadia zijn nu herkenbaar:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PB170166_1.jpg)

Klaar in ruwbouw met de naad tussen de messing bak en het resin dak in de plamuur. Moet nog worden geschuurd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PC110186.jpg)

En de bak in de eerste primer laag, gevolgd door een spuitplamuur (klinkt enger dan het is)

De eerste stap viel wat tegen. Het resin dak stond licht krom, maar de bouwbeschrijving gaf aan dat dat geen probleem mocht zijn, omdat een degelijk gelijmd dak op de messing bak wel recht zou trekken. Dat was ook zo, maar na een nacht in de soda (voor het neutraliseren van soldeer- en vloeimiddelresten) bleek toch het dak aan de uiteinden te hebben losgelaten. Heel leuk na 3 keer plamuren en schuren. Daarom maar het dak aan de kopse einden vastgeschroefd en het resultaat in de spuitplamuur van Alabastine. Is een heel dun laagje, maar voor lichte krassen vult het mooi.

Volgende spuitlaag wordt zandgeel voor de biezen, daarna konigsblauw en als laatste dakgrijs. Hopen dat het afplakken goed gaat.

De raamlijsten zijn inmiddels ook in de primer gezet:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PC140187.jpg)

Hier heb ik nog wel een vraag: wat moet nu eigenlijk de kleur zijn van deze lijsten??

Artitec heeft ze lichtgrijs gemaakt en de plan E van het Spoorwegmuseum is ook lichtgrijs. Ik heb begin jaren 80 veel met plan E meegereden tussen Amersfoort en Apeldoorn en in mijn herinnering waren het aluminium raamlijsten. Mastica had ze 20 jaar terug zilver gemaakt. Ik neig ernaar ze aluminium te spuiten.

Iemand suggesties?

mvg,

Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: FritsT op 14 december 2007, 21:27:08
macht der gewoonte van de stoombouwer......
Had je nou bijna een stoomdom op het dak van de plan E gezet?

ik zie dat ding "verdacht" liggen op je eerste foto.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: Ivo tB op 14 december 2007, 22:37:26
Frits,

Dat lijkt me wel wat, maar niet natuurgetrouw en of het dan nog past in het profiel van vrije ruimte. Maar er slingert nog wel meer herkenbaars op mijn spoor plankje. Ik zou er haast een raadplaatje van maken.

Maar Frits, welke kleur geef jij de raamlijsten van een plan E?

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: FritsT op 14 december 2007, 23:16:51
Ik kan me niet voorstellen dat ze geschilderd waren. De lichte kleur die je op foto's ziet moet dan ook "blank" metaal zijn.
Aluminiumverf zou dus mij keuze zijn.

Frits
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: Ivo tB op 14 december 2007, 23:29:39
Dat denk ik dus ook.

Welke aluminium verf bevalt je het beste. Het valt me op dat het pigment in de verf weer grover is geworden dan een jaar of 5 geleden. Het beste bevalt me nog de aluminium van Modelmaster of de metaliser van verschillende merken. De metaliser gaat me alleen te hard glimmen.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: FritsT op 14 december 2007, 23:41:51
Glimmen moet het in model zeker niet al zou dat in het echt ooit wel hebben geglommen toen de wagens nieuw waren.
Vandaar waarschijnlijk de grijze verf.

Ik heb met mertaalverven niet echt ervaring. Kan je daarin dus niet adviseren.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: GerritM op 15 december 2007, 11:57:58
Ik vraag me af of je die raamstijlen wel met primer had moeten spuiten, het is toch al materiaal dat er alluminium kleurig uitziet?

Groet Gerrit
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: janw op 15 december 2007, 14:29:06
Ha Ivo,

Leuk om je beschrijving te lezen! Het model ziet er heel goed uit. Ik ben zelf ook aan een MK tweedeklasser met resin dak bezig. Ik denk dat ze mooier worden dan die van Artitec (hoe mooi die ook zijn trouwens), m.n. door het ontbreken van die naden op het dak en doordat de deuren en ramen echter lijken, 'ruimer' als het ware. Voor dingen als de deurgrepen heeft MK echt een heel mooie oplossing gevonden; zo was plan E precies.
     Ik heb geen problemen met de kromming van het dak gehad. Het was sowieso heel weinig en het dak zat na het lijmen goed. Wel heel zorgvuldig klemmen met drukpunten op beide einden en in het midden. Alle soldeerresten had ik al meteen na het solderen weggewassen voor ik verder ging. Ik heb toen ook al meteen een laagje spuitplamuur aangebracht, op het 'verse' metaal. Je weet nooit wat er later weer op kan komen dat dan de hechting van de lak verminderd. Ik heb de naad in een keer of 3 plamuren en schuren gedicht; er zit nu nog geen nieuwe laag plamuur op dus of het echt gelukt is blijkt binnenkort.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg4915.jpg)

       Wat de raamlijsten betreft: ik herinner me van plan E zeer beslist aluminiumkleur,  maar natuurlijk wel dof en vuil. Vandaar dat Artitec wel voor grijs zal hebben gekozen, maar ik vind ook dat  een nadeel van hun model.
    In het interieur heb ik van blank metaal-kleurige nietjes  nog armleunigen gemaakt. In het midden iets omlaag buigen en dan voor twee banken (rug-aan rug) gebruiken. De maat klopt precies. Overigens schrijft MK dat de bekleding in de 2e klasse (modern 2e, na 1956) blauw was, maar ik herinner me heel duidelijk groen (in de jaren '70 en '80 dus). In de RD trouwens rood.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg4914.jpg)

    Aan de draaistellen was ik nog vrij veel tijd kwijt: ten eerste moest ik heel veel van de schortplaat weghalen om een vrije draaibeweging te krijgen (gelukkig niet zichtbaar).
Ik had ook de ene kant meer ringetjes tussen bak en draaistel nodig om het rijtuig horizontaal te krijgen dan aan de andere, en de bijgeleverde ringetjes zijn zo klein dat de bak erg makkelijk scheef hangt, dus dat moeten andere ringen worden.
Ik heb ook de stang tussen de remblokken aan de uiterste zijde van beide draaistellen aangebracht, omdat het er zonder wel wat kaal eruit ziet. Omdat de draaistelzijkant natuurlijk iets moet kunnen meegeven om het wiel erin en eruit te halen, is die stang aan een kant weer doorgeknipt en 'geheeld' met een stukje snoerisolatie (niet vast lijmen natuurlijk, alleen vastverven. Aan de andere kant ook een stukje voor de optische symmetrie. Het ziet er OK uit, vind ik zelf.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg3201.jpg)

Vraag aan jou over de draaistellen: bij mij komt de onderste balk wel heel dicht boven de spoorstaaf. Bij jou ook?

Jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: Okke op 15 december 2007, 18:20:48
Al weer wat jaartjes geleden hebben we bij de VSM plan e B6609 geschilderd. Toen kwam ook de discussie van de kleur van de raamlijsten. Na gewoon afbeit te hebben gebruikt kwamen we erachter dat de raamlijsten oorspronkelijk verchroomt waren.
Helaas was door de tand des tijds het chroom aangetast en zag je het messing profiel tevoorschijnkomen, hierdoor is de keus gevallen om ze zilverkleurig te schilderen.

Er is wel een duidelijk verschil met het spoorwegmuseum, de raamlijst is chroom, maar de wagenbak zelf bezit ook een raamlijst welke berlijns blauw is. Dit is de algehele lijst om de ruit heen, bij hun wagen is dit allemaal grijs geschilderd.....helaas.

Okke
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: Ivo tB op 15 december 2007, 18:53:13
@Gerrit,

De plan E van MK heeft raamlijsten van messing itt de raamlijsten die bij de Diesel 3 zijn geleverd. Daar zijn ze van nieuwzilver en kun je ze blank laten. Vandaar dat ze nu in de primer staan.

Ik heb overigens na jullie bijdragen definitief gekozen voor aluminiumkleur.

@Jan,

Dat is nu leuk om te zien dat jij ongeveer net zo ver bent als ik. Je interieur is al verder en het idee van de nietjes vind ik een hele goede. Moet je misschien alleen de bovenkant van de leuningen nog een likje zwart geven. In mijn herinnering waren de klasse 2 banken ook groen, maar ik kan me daar ook wel in vergissen. Een beetje vaalblauw zou me eigenlijk niet verbazen.

Ook mijn draaistellen liggen vrij dicht bij de bovenkant rail, maar kijk eens naar foto's van echte plan E en dan heb ik de indruk dat dat heel goed klopt. Overigens zal het samenknijpen van de draaistellen wel iets helpen, want de assen zitten wel erg los in de puntlagers. Ook ik heb een aardig stuk weggefreesd uit de binnenkant van de schortplaten, maar nu draait het prima. Overigens staat mijn plan E van MK wel iets lager dan de plan E van Artitec. Ook ga ik grotere ringen toepassen, met waarschijnlijk eerst een iets grotere die ik aan de bak wil vastmaken.

Maar nu het mooiste: vanmiddag in Houten mijn set van 4 plan E's van MK opgehaald in de definitieve versie. Dus bakken helemaal van messing, maar ook het chassis is gewijzigd. Nu zitten er eigen fabrikaat kortkoppelingen aan.

Foto's volgen later.

@Okke,

Interessant te weten dat het chroom was. Dan is voor een wat oudere plan E aluminium kleur een aardig alternatief, maar voor plan E in afleveringstoestand mag deze dus behoorlijk blinken.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: Ivo tB op 15 december 2007, 21:30:54
Foto's van de bouwset van 4 plan E's,

Twee C's, een B en een RD.

De doos:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PC150188.jpg)

De 4 voorgebogen messing kappen, van achter naar voren 2 keer C een B en een RD

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PC150190.jpg)

Vervolgens lekker messing voor de liefhebbers. Hier zitten de ramen, de draaistellen, de treden en verschillende losse onderdelen aan

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PC150192.jpg)

En dan 4 verschillende bodemplaten

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PC150194.jpg)

Het interieur (het interieur van de RD ontbreekt nog

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PC150196.jpg)

En dan de kopwanden, de draaistelzijkanten en de toiletpijpen

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PC150197_1.jpg)

Alles bij elkaar goed voor uren bouwplezier en een unieke stam plan E: op schaal, in messing, met interieur, kortkoppeling en prachtige ramen.

Maar nu eerst mijn voorserie plan E afbouwen.

Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: janw op 15 december 2007, 22:42:01
Ha Ivo,

Mooi, die set. Had ik maar meer tijd voor de treintjes....
Ik wil zelf nog een RD maken, en ik heb een 1e klasse van Artitec gekocht. Ik hoop dat ze goed combineren.
Wat bedoel je er trouwens mee dat de MK plan E op schaal zijn; dat zijn die van Artitec toch ook?
Over de bakelieten armleuninkjes op de banken (die je met zwarte verf op een deel van het nietje zou kunnen imiteren): heb ik over gedacht, maar ik doe het niet, omdat ik bang ben voor over-detaillering en/of onvoldoende regelmatigheid. Dan wordt het teveel of rommelig, en wordt gehele aanblik warrig en onstrak, en dat zou jammer zijn. H0 is ook weer niet heel groot, en dan moet je soms dingen weglaten. Zie bv. Marklin's fout met die handgrepen op de neus van de 1200.
Die draaistel-onderbalk ligt bij mij echt duidelijk lager dan die bij een plan D, en voor zover ik op foto's kan zien klopt dat niet. Niet dat ik er een oplossing voor heb, overigens.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg3212.jpg)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: GerritM op 15 december 2007, 23:28:27
@Gerrit,

De plan E van MK heeft raamlijsten van messing itt de raamlijsten die bij de Diesel 3 zijn geleverd. Daar zijn ze van nieuwzilver en kun je ze blank laten. Vandaar dat ze nu in de primer staan.


Ben zelf met Diesel 3 bezig (net na onderbrekeing van zowat 2 jaar weer begonnen) en daarom dacht ik dat de raamlijsten bij Plan E ook van nieuwzilver zouden zijn.

Groet Gerrit
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: Ivo tB op 23 december 2007, 16:18:49
@Jan,

Ik heb nog eens gekeken naar de hoogte van de draagbalk, maar ook naar alle verhoudingen. Als je de hele plan E in elkaar zet dan staan bij mij met deze lage draagbalk de buffers op dezelfde hoogte als een NS3737 van Modelloco. De plan E van Artitec staat dan te hoog. Als je het hoger wilt hebben zijn er volgens mij maar 2 mogelijkheden. De eerste gaf ik al aan: zorgen dat de assen strak tussen de draailstelzijkanten staan en de andere is dan waarschijnlijk effectiever: wielen van een grotere diameter. Met mijn plan E's van Mastica heb ik het destijds omgekeerd gedaan. In plaats van wielen met 11mm, wielen met 9mm diameter erin en mij beviel het geheel veel beter.

Afijn, verder met de bouw. Na het nogmaals plamuren van de naad tussen bak en dak en de 2e laag spuitplamuur, gisteravond het zandgeel erop:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PC230218.jpg)

Vervolgens de biezen vanmiddag afplakken met 0,5mm tape dat ik nog van vroeger heb:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PC230219.jpg)

En spuiten met berlijns blauw:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PC230221.jpg)

Ter illustratie staat eronder een Artitec plan E. Het kleurverschil mag duidelijk zijn. Alle handelsmodellen zijn naar mijn overtuiging te licht van kleur, maar aan alles overspuiten ben ik nog niet toegekomen.

De bodemplaat zo goed als spuitklaar:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PC220216.jpg)

En het draaistel met de dynamo:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PC220217.jpg)

Hier zit nog een dilemma. Welke versie ga ik uiteindelijk maken. Maak ik de versie in de jaren 50, dan kan het draaistel zo blijven. Maar vanaf circa 1965 hebben de draaistellen zwaaidempers en zitten er op de bovenbalk verschillende leidingen. De artitecs hebben dat keurig wel.

wordt vervolgd,

Ivo
Kleurverschil komt dat mijn fototoestel bij de eerste flitste en bij de tweede niet.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: Ivo tB op 27 december 2007, 14:29:39
En het dak dakgrijs

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PC270223.jpg)

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: janw op 27 december 2007, 23:30:08
Ziet er heel goed uit Ivo! De mijne moet voor het volgende spuitrondje even wachten op een paar andere modellen, dan doe ik die allemaal samen.
Die draaiste-onderbalken zullen inderdaad moeten blijven zoals ze zijn. Zo erg is het niet. De volgende keer bij een echte plan E zal ik de hoogte boven de spoorstaaf eens opmeten.
De te lichte kleur van handelsmodellen is denk ik wel verdedigbaar in de licht-omstandigheden binnenshuis. De originele kleuren vallen binnen nogal donker uit. En door het uitbleken van de kleuren in het echt zit er sowieso speelruimte in de kleurkeuze.

Jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: Ivo tB op 28 december 2007, 16:49:14
Beste Jan,

Kleuren zijn een blijvend discussiepunt. Veel kleuren verbleekten of werden vuil. Alleen berlijns-blauwe lokomotieven zijn in mijn herinnering altijd echt donker gebleven. Dat kan ik van de rijtuigen niet altijd zeggen.

Na een nachtje drogen de reclamebanen erop:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PC280224.jpg)

Bij de bouwset zitten weliswaar reclamebanen als transfer, maar deze zijn te smal. Op alle foto's van plan E zijn de reclamebanen zo breed, zoals ik ze heb gespoten.

Om te kijken hoe de aluminium ramen bevallen even een probeersel:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PC280226.jpg)

Het valt nog iets harder uit, omdat dit weer een foto met flits is.
Ik ben zelf nog niet overtuigd. Misschien is lichtgrijs toch beter. Iemand nog  ideeen?

mvg,
ivo

En nu heb ik mezelf weer een probleem bezorgd. Nu moet ik zelf rotatiedempers gaan maken, die niet bij de bouwset zitten, maar die er bij rijtuigen met reclamebanen wel altijd opzaten. Ook zullen de verschillende leidingen op de bovenbalk van de draaistellen moeten worden gemaakt.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: Overlast op 28 december 2007, 16:55:57
Ziet er lekker strak uit!  :D

Ik vind het aluminium er wel goed uit zien. Uiteraard is het op een foto altijd moeilijker te zien dan in werkelijkheid. Die dempers zijn volgens mij vrij makkelijk te maken uit diverse Evergreen staafjes/buisjes.

Maarten
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: Ivo tB op 28 december 2007, 22:00:26
Ze zijn wel te maken, maar het is een boel werk. Ik ben er 15 jaar geleden voor mijn Mastica plan E's eens mee begonnen. Het grootste nadeel vind ik de kwetsbaarheid ervan, dat ze na een bocht er alweer afliggen. Bij mijn Artitecs plan E zitten ze ook niet overtuigend vast.

En dan de leidingen: 0,4mm draad of kleiner met nog kleinere lusjes vastmaken. Maar ja, model is model.

Ik volg hierbij de artikelen over plan E modellen van Rene van Tussenbroek in Spoorwegjournaal 55, 56 en 58 uit 1991/1992. Die heeft toen ook een griezelig goed lijkend interieur in elkaar gezet met de bagagerekken boven de banken.

Als ik wat kan laten zien, dan volgt het wel.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: Ivo tB op 08 januari 2008, 21:01:34
Zo afgelopen week druk bezig geweest met de draaistellen.

Zo zagen ze er oorspronkelijk uit

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PC220217_1.jpg)

En dit is het geworden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1080237.jpg)

Aanpassingen zijn:

Leidingen op de scheenplaten gemaakt van 0,4mm messingdraad en vastzetten met nog veel kleinere draadjes uit elektriciteitssnoer. H profieltje van kunststof op de scheenplaten zetten als bevestiging van de rotatiedemper op het draaistel, rotatiedemper maken uit messing draad en isolatie van elektriciteitssnoer en uit styreen strip een imitatie bevestiging maken van de demper aan de bak (wel aan het draaistel vastgezet.
Op pimp mijn oerlelijke plan E is iets soortgelijks gefabriekt.

Als je ze naast de Artitec zet dan zie je een aantal gelijkenissen

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1080238.jpg)

Overigens Jan; als ik deze draaistellen naast een Artitec zet dan is het verschil in hoogte van de draaistelonderbalk maar heeeeeeel klein.

Vervolgens ook aan de bak verder gewerkt: Opschriften erop, matlak erover gespoten en de eerste raamstijlen vastgelijmd

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1080236.jpg)

Volgende stappen worden het laatste raam van de raamstijlen weer blauw spuiten, glas achter de ramen, de koppen afmaken en in elkaar zetten.

Tussendoor moet de bodemplaat nog in de thinner, want daar hebben 2 laklagen elkaar niet goed genoeg verdragen. Je ziet het nauwelijks, maar ik vind het te erg.

mvg,

Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: btraornsuhobcd op 08 januari 2008, 21:11:49
zozo, dat is hele andere koek dan die Lima's ;D

ziet er goed uit man! en netjes gespoten ook ;)
en handig gegoten interieur (zou je dat ook los kunnen kopen? ;D)

mvg
Bart
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: Wesley op 08 januari 2008, 21:26:56
een mailtje naar MK en je weet het... ;) man wat ziet dat er goed uit zeg!!!
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: rail4marcel op 08 januari 2008, 21:46:38
Ziet er erg fraai uit.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: Ivo tB op 15 januari 2008, 23:56:23
@ Bart,

Als je Maykel vraagt levert hij je vast losse interieurs. Alleen passen die niet meteen in een Lima, want ook het interieur is 1:87.

Mijn plan E is inmiddels zo goed als gereed. Eerst nog gewerkt aan het interieur. Hoewel in mijn herinnering en ook in de herinnering van Jan in dit draadje het interieur groen was heb ik het toch blauw gespoten, omdat dat de heersende mening is op dit forum en ook Van Wijck Jurriaanse dit meldt in zijn boek.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1150239.jpg)

Met de kap met raamstijlen en ruiten erin op de achtergrond en een Artitec plan E daar weer achter.

Dan het geheel in elkaar gezet met kortkoppeling en de draaistellen op grotere ringen. In de definitieve kit zijn overigens de bodemplaten aangepast, om de draaistellen een betere 'zit' te geven en bovendien zit er een eigen fabrikaat kortkoppeling bij

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1160241.jpg)

Deze foto zonder flits geeft een spiegelbeeld in de ruiten.

Met flits zie je wat van het interieur

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1160242.jpg)

Voor de aardigheid een plan E van Artitec kortgekoppeld met een plan E van MK modelbouwstudio's

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1160240.jpg)

En nog even de details van de draaistellen, die er goed onder staan en waar ik best tevreden over ben

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1160243.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1160244.jpg)

Er ontbreekt nog een ding op de draaistellen, wat ik er later nog wel eens opmaak.

Een vergelijking tussen Artitec en MK zal ik verder nog wel maken. Er zijn toch nogal wat verschillen.

mvg,
Ivo

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: Marijn op 16 januari 2008, 01:07:04
Hmmm, in mijn herinnering waren de banken in de 2de klas toch echt groen   :-|

Hier staan ook een paar foto's van de groene banken  ;)

 klik hier  (http://www.historischdieselmaterieel.nl/index.php?set_albumName=album05&option=com_gallery&Itemid=26&include=view_album.php)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: Ivo tB op 16 januari 2008, 10:40:25
Marijn,

Zoals eerder gezegd herinner ik me ze ook groen, zoals op de foto's die je laat zien. Misschien gaat mijn plan E toch nog even uit elkaar om ze donkergroen te spuiten. Afplakken was vrij eenvoudig. Ik heb niet de mooie leuningen van nietjes gemaakt, zoals Jan eerder liet zien.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: Ivo tB op 17 januari 2008, 17:45:33
Begin vergelijking Artitec plan E met MK modelbouw plan E

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1170247.jpg)

Vooraan een Roco 1100 uit de jaren 80, overgespoten in de juiste kleur met een MK modelbouw plan E
Achteraan een Roco 1100 uit de voorlaatste serie, niet aangepast met een Artitec plan E

Kleuren verschillen duidelijk en op deze foto zie je al verschil tussen een rustig en onrustig dak ;D ;D

Dan de vergelijking met Mastica

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1170253.jpg)

Van boven naar onder

Mastica plan E gebouwd in 1991

MK modelbouw plan E afgerond in 2008

Artitec plan E

Opvallend is dat de Artitec de langste is. De Mastica kan nu definitief naar het museum.

Meer details volgen

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: Pauldg op 17 januari 2008, 19:45:07
Ivo,

Als ik het goed interpreteer schelen de Lima/Mastica Plan-E's dus maar +/- een centimeter in lengte. Wat enorm zonde zeg...

Hoeveel bouwtijd heb je uiteindelijk in het MK model gestoken?

mvg, Paul

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: Ivo tB op 17 januari 2008, 21:08:14
Beste Paul,

Qua lengte klopt dat, maar er zijn nog veel meer verschillen tussen de Mastica en de 2 modellen die in 2007 op de markt zijn gebracht.

Op de foto's is dat niet altijd goed te zien, maar de ramen kloppen in verhouding ook niet, er zit ook geen relief in de raamsponningen, de schorten zijn veel te klein, de draaistellen zijn heel vlak en kloppen qua verhoudingen lengte/breedte niet, maar over het geheel is het natuurlijk wel een plan E. Naar de huidige maatstaven zijn zowel de Artitec en de MK modelbouwstudio's uitstekende modellen.

De bouwtijd van dit model valt heel erg mee. Het is een vrij eenvoudig rechttoe rechtaan model, zeker de definitieve productieversie waarbij de hele kap uit een stuk messing bestaat. In het door mij gebouwde voorserie model zat nog een aparte resinkap, waarbij dan wel de regengoot meteen goed is.

Ik hou nooit precies bij hoeveel tijd me de bouw kost. Ik ben er denk ik in mei vorig jaar mee begonnen en had toen in een paar uur de hele bak in elkaar. Vervolgens een plamuur en schuurklus van het dak, dat ook enkele uren kost om netjes te krijgen, daarna de extra details op de draaistellen, wat ik op 4 uur inschat, dus 1 uur per draaistel en dan het spuiten, beschriften en afwerken. Het spuiten zijn 5 lagen op de bak: primer, zandgeel, berlijnsblauw, reclameblauw en matte afwerklak. Op het dak, schorten en draaistellen maar 3. Elke laag kost de tijd van het klaarmaken van je airbrush en schoonmaken ervan.

Het afwerken gaat bij dit model supersnel, omdat alles prima past en relatief vlak is.


mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: Pauldg op 17 januari 2008, 21:25:37
Beste Ivo,

Inderdaad zijn vooral de verhoudingen van de ramen storend, en dat valt ook niet op te lossen. Schorten en draaistellen valt wel het een en ander aan te doen. Maar gelukkig zijn er nu twee hele mooie  alternatieven op de markt. Ik zal zaterdag eens op de stand van MK eens naar de kit informeren. Wellicht heeft hij er een paar bij zich.

mvg, Paul
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: Ivo tB op 17 januari 2008, 21:34:21
Beste Paul,

Op pagina 1 van dit draadje heb ik al wat laten zien van de bouwset van Maykel. De vergelijking met de Artitec is een kwestie van smaak en wat je echt belangrijk vindt.

Als je snel een rijtuig in de trek-duw trein wilt hebben (klompentrein??) dan heeft Maykel interessante kopwanden:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1170264.jpg)

Kijk ook maar eens in het draadje pimp mijn oerlelijke plan E. Daar heeft Sobat Kras foto's uit Spoorwegjournaal in gezet ter vergelijking van het bovenstaande.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: Ivo tB op 17 januari 2008, 22:44:05
Verschillen Artitec en MK plan E,

Enkele dingen die mij zijn opgevallen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1170256.jpg)

Dit is een 'close up' van de wand van de Artitec. Verschillen met de MK

- Er zitten klinknagelstrips naast de deuren en op de deuren waar ze elkaar in het midden raken. De MK heeft dat niet en ik kan ze op geen enkele foto van het origineel herkennen

- De handgrepen van de deuren zitten bij Artitec vast (door uiterst mooi geschilderd lijkt het alsof ze los zitten) en bij MK zitten ze los. Bovendien zit er bij MK een handgreep onder de deurklinken bij de rechter deur. Die zie je op foto's van plan E, maar niet op welk rijtuig. Welk rijtuig ze wel of niet heeft blijft dus zoeken.
De handgrepen hebben bij Artitec de fijne sleuf aan de bovenkant, die de beweging van de handgrepen begrenst. Deze ontbreekt bij MK

- Het detail op de schorten is bij Artitec erg goed aangebracht. De indeling is bij MK exact gelijk, maar de gravure is iets minder aanwezig.

- De schorten hebben bij Artitec een flauwe bocht naar binnen. MK heeft een veel sterkere bocht, die bij nader inzien correcter lijkt te zijn, maar problemen geeft met de draaivrijheid van de draaistellen.

- De raamsponningen lijken bij de Artitec gedetailleerder, maar de grijze kleur overtuigt mij weer minder. De ligging van de ruiten (qua diepte in de wand) is bij beide gelijk.

- Het interieur heeft bij de Artitec veel meer detail, maar moest bij mij wel worden rechtgezet en heeft ook een verfje nodig op de leuningen.

Hieronder de MK details

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1170257.jpg)

Dan de daken
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1170258.jpg)

Het meest in het oog springende verschil zijn natuurlijk de veel te sterk weergegeven lasnaden op het dak, die je in de praktijk vrijwel niet zag. Eigenlijk is dit het enige puntje van harde kritiek op de Artitec

De torpedoventilatoren en de dakluiken zijn op de Artitec fijner weergegeven. De dakluiken zijn op de huidige kits van MK van messing en zowel qua afmeting als qua detaillering een enorme verbetering. Dit plaatje is van een voorserie model.

Dan de koppen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1170260.jpg)

Beide zien er eigenlijk goed uit. Er zijn wel wat verschillen. De MK heeft naar mijn mening buffers met een te kleine diameter. Voor oude Staatsspoor rijtuigen prima, maar het modernere materieel heeft volgens mij toch een grotere diameter. Ook is er geen bolle en vlakke buffer, maar alleen bolle. Kun je natuurlijk 2 bolle platvijlen, maar toch

De vorm van de vouwbalgen is verschillend. Ik neig naar de vorm van de MK en de detaillering van de Artitec. Het ophangsysteem wat los is bijgeleverd van de Artitec bevatte bij mij voor de linkerkant alleen een versie voor een ingeklapte balg. Daarom ziet het er nu wat vreemd uit.

De vorm van de bolling van het dak is volgens mij van de MK meer natuurgetrouw.


In het algemeen zijn er dus nogal wat verschillen. Het hangt van de persoonlijke voorkeur af wat je wil.

Ik ga in elk geval nog 4 MK's bouwen en mogelijk nog meer. Het aangename is dat ik in elk geval geen stam meer in de uitvoering van de jaren 60 hoef te bouwen, want die zijn er al van Artitec. Ik zit me wel te bezinnen hoe ik die lasnaden eraf geschrapt krijg, waarna ik het meteen een donkerder tint zal geven.

mvg,
Ivo

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1170259.jpg)

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: stig op 18 januari 2008, 10:57:03
Dat van die dakvorm ben ik niet met je eens, ik heb hier een prima foto van een Plan E van achteren gezien en wat mij betreft komt de Artitec daar beter uit de verf dan de MK. De klinknagelrand kan ik ook niet ontdekken. Vreemd, waarom zou je anders zoveel moeite doen die in de mal te krijgen...
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: Pauldg op 18 januari 2008, 13:13:44
'Less is more', dat is de eerste gedachte die mij invalt bij de vergelijking. De MK wint het bij mij qua typische plan-E looks. Het detailniveau is minder (ook daar waar je ze wel wil hebben), maar de totaalindruk is veel belangrijker. Daarbij is een 'modern' rijtuig nu eenmaal vrij vlak.

Ik zeg er wel gelijk bij dat de kleuren ook veel doen en daarom is de vergelijking niet helemaal eerlijk. De Artitec is inderdaad te licht, maar belangrijker is de kleur zelf; ik vind de tint wat richting paars aanlopen en dat is echt de verkeerde kant van het spectrum op om het diep-donkerblauw te vertegenwoordigen wat rijtuigen en locomotieven indertijd bezaten.

Voor de dakbolling ben ik het eens met Stig: kijk eens naar kopwanden van E's op bv de sites van Martijn Haman of Nico Spilt... het lijkt  toch meer die kant van Artitec op te gaan.

Groet, Paul

p.s. past een resin dak van MK op een Artitec? Je zou wellicht een paar daken van de proefserie van MK kunnen overnemen, ben je gelijk van de ribben af!   :)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: btraornsuhobcd op 18 januari 2008, 15:53:29
Citaat
p.s. past een resin dak van MK op een Artitec? Je zou wellicht een paar daken van de proefserie van MK kunnen overnemen, ben je gelijk van de ribben af!
ik heb MK gemailt of ze mij interrieur konden leveren voor mijn Lima plan E maar 't antwoord was:

Citaat
Helaas gaat dat niet. De hele wagen zit in 1 mal en dat zou betekenen dat ik met overcomplete onderdelen kom te zitten zoals de bodem, koppen, draaistellen en wat details.
Succes met de verdere bouw.

of ze een paar daken hebben liggen van en proefversie weet ik niet.. ??? maar zo niet, dan denk ik dat 't niet gaat lukken.

mvg
Bart
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: Pauldg op 18 januari 2008, 17:04:23
Verschillen Artitec en MK plan E,

Enkele dingen die mij zijn opgevallen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1170256.jpg)


- Er zitten klinknagelstrips naast de deuren en op de deuren waar ze elkaar in het midden raken. De MK heeft dat niet en ik kan ze op geen enkele foto van het origineel herkennen


Gevonden! Een foto met klinknagelstrips langs de deuren. Railhobby 1988-1, pagina 17 onderaan. Vermoedelijk zijn het rubber strips die met nagels vastzitten.

Groet, Paul
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: DB143 op 18 januari 2008, 17:14:43
De sluitseinen bij Artitec zitten ook verkeerd!
MK is helemaal goed.

Rob
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: Ivo tB op 18 januari 2008, 17:30:58
@Stig,

Maykel was zelf ook niet tevreden met de bolling van het dak en heeft het messing dak een andere (meer conform Artitec) bolling gegeven dan zijn voorserie. Toch vond ik het MK dak meer 'smoel' hebben, maar dat ligt denk ik dan aan de dikte.

@Paul

Kijk in Rijswijk vooral eens naar de nieuwe plan E van Maykel en dan de dakronding. Ik weet niet of hij al een gebouwd exemplaar heeft. Bij vorige gelegenheden was het altijd nog de pre voorserie.

Foto van Railhobby uit 1988 heb ik helaas niet.

De kleur van de Artitec kan ook een verkeerde tint krijgen door foto's. Pas in het echt bij daglicht goed te beoordelen. Wel zie je het verschil duidelijk met het berlijns blauw, dat mij absoluut meer overtuigd.

@Bart,

Het dak van een MK past niet makkelijk op een Artitec. De MK is aan de onderkant vrijwel vlak en de Artitec valt over een randje. Dat wordt dan behoorlijk frezen in het resin en dat is niet erg gezond.

Bovendien kan het dak ook nog te kort zijn. De bak van de MK is enkele mm korter dan de Artitec. Ik moet nog eens nameten wat het meest 1:87 is.

Voor het interieur heb ik nog 2 andere suggesties voor je:

Misschien kun je een interieurplot van de plan U bij Gerco van Beelen bestellen. Is misschien wel niet exact gelijk en meer werk, maar lijkt me alleszins acceptabel. Kijk maar op de plan U pagina's van sleutelspoor.nl

Een andere mogelijkheid is het frezen van houten bankenprofiel in een lange lat, die je dan keurig op lengte zaagt. Misschien kun je die wel krijgen via Frits Thies van het Nulpunt, die ze vroeger samen met Cees van der Vis leverde onder de naam CW modelbouw bij bouwsets van messing rijtuigen.

Maar mogelijk kun je wel ergens een frees bestellen.

mvg,
Ivo

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: Pauldg op 18 januari 2008, 19:49:48
Foto van Railhobby uit 1988 heb ik helaas niet.


Ik wel, maar ik heb hier weer geen scanner ter beschikking. Enfin, er valt vast wel aan te komen. Ik vermoed dat de Artitec ontwerper de foto - of een vergelijkbare - wel onder ogen heeft gekregen.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: Ivo tB op 26 januari 2008, 16:18:46
En ziedaar op pagina 66 van Railmagazine 251, die ik vandaag heb gekocht een foto van de deuren van een plan E in een uitgebreid artikel.

En inderdaad: klinknagelstrips naast de deuren en met een beetje goede wil ook tussen de deuren. Maar een heel klein detail, dus weglaten, maar wel de strips laten zien zoals MK heeft gedaan, is een goede oplossing. Het lijkt erop alsof er rubber flappen mee vastzitten, om de opening van de schuifdeuren af te dichten. Misschien later aangebracht, toen de NS erachter kwam dat deze deuren erg gevoelog waren voor stuifsneeuw.

Ander interessant detail op deze foto is dat het lijkt alsof de zandgele bies tussen wand en dak ook een klinknagelstrip is.

Bedankt Railmagazine voor deze rapportage.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: Ivo tB op 24 augustus 2008, 19:51:21
De 4 voorgebogen messing kappen, van achter naar voren 2 keer C een B en een RD

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PC150190.jpg)


Maar nu eerst mijn voorserie plan E afbouwen.

Ivo

Afgelopen week mijn soldeerbout maar weer eens aangezet om mijn stam van 4 plan E te gaan maken.

De bak is inmiddels helemaal van messing, op de bodemplaat en de kopwanden na. Dat vraagt een iets andere bouwmethode. Nu worden eerst 3 of 4 wanden in de bak gesoldeerd, de B en de C 3 en de RD en de P 4. Dit is een mooi project voor de soldeerschuwen onder ons. Maykel geeft verder aan dat er veel kan worden gelijmd, maar dat is mijn stijl niet.

Hier de B met de eerste wand erin en 3 ernaast:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P8170212.jpg)

Het solderen is eenvoudig. De wand erin schuiven en het lipje bovenop verdraaien met een tangetje. Vervolgens aan de binnenkant fosforzuur erop en eerst aan het dak solderen en daarna aan de wanden. Dan is dit het resultaat:

binnenkant:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P8170213.jpg)

buitenkant:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P8170214.jpg)

Daarna moet er nog een klein messing stripje in de bak worden gesoldeerd op de kop. De handleiding geeft dit aan als laatste, maar die kun je beter als eerste solderen, dan kun je er aan de binnenkant nog goed bij.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P8170215.jpg)

Daarna kun je de resin kop erin schuiven. Althans dat dacht ik. Maar deze wanden zijn in deze serie te dik en moeten worden afgeschuurd aan de binnenkant, net als de meeste Artitec huisjes bouwdozen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P8170216.jpg)

Daarna is het dak aan de beurt.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: IPIO'er op 24 augustus 2008, 21:47:03
Ivo tB,

En ziedaar op pagina 66 van Railmagazine 251, die ik vandaag heb gekocht een foto van de deuren van een plan E in een uitgebreid artikel.

En inderdaad: klinknagelstrips naast de deuren en met een beetje goede wil ook tussen de deuren. Maar een heel klein detail, dus weglaten, maar wel de strips laten zien zoals MK heeft gedaan, is een goede oplossing. Het lijkt erop alsof er rubber flappen mee vastzitten, om de opening van de schuifdeuren af te dichten. Misschien later aangebracht, toen de NS erachter kwam dat deze deuren erg gevoelog waren voor stuifsneeuw.

Deze strippen waren bij de bouw van deze wagens al aangebracht, op deuren zaten strippen voor de afdichtingsrubbers met bolkopverzonken boutjes vast zowel aan de buiten- als binnenkant van deze deuren, voor de afdichting tussen de deuren werd een rubberenflap gebruikt. Langs de deuren op de bakwand waren ook rubberen flappen (sneeuwrubbers genoemd) aanwezig voor tocht en sneeuw tegen te houden en deze strippen zaten ook vast geschroefd met bolkopverzonken boutjes.(messing)


Ander interessant detail op deze foto is dat het lijkt alsof de zandgele bies tussen wand en dak ook een klinknagelstrip is.

De dakbeplating werd doormiddel van een strip geklonken tegen de zijwandbepating. Wij noemde dat de Waterlijst.

Marc
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: Ivo tB op 28 augustus 2008, 17:31:07
Beste Marc,

Bedankt voor de uitleg. Dit is heel nuttig om te weten.
Het laatste wekt wel enigzins mijn verwondering: de dakbeplating werd middels een strip geklonken tegen de zijwandbeplating. Waarom werd dat niet gelast? Dat is eigenlijk toch sinds de eerste gelaste rijtuigen (2e serie C12c en AB 7521-75..) de normale praktijk? Of is het dak van aluminium? Dan zou ik dat kunnen begrijpen. Misschien was de naad niet bereikbaar voor laswerk, maar dat zou dan een ontwerpfout kunnen zijn.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: Okke op 28 augustus 2008, 17:48:59
Ivo,

Die geklonken rand welke het dak en de zijwand van elkaar scheid zit over een lasnaad heengeklonken. Dit is gedaan om de lasnaad strak weg te werken. BIj Plan E is dit een stalen strip met bolkop nagels, bij plan K en D was die een messing strip met verzonken nagels erin.
Het dak is tevens van staal, het enige van aluminium zijn de schuifdeuren, op de kopdeuren na.

nog een detail is dat de dakgoot ook op het dak geklonken zit gelijk aan plan D en K, helaas is dit in de loop van tijd een grote oorzaak van lekkage gebleken.

Okke
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: Ivo tB op 28 augustus 2008, 19:38:16
Ok Okke,

Dus een afwerkstrip. Bedankt.

In een van mijn vorige posts ontbreekt een plaatje. Hier nog eens met de resin wand erin, die nog op maat gevijld en in hoogte goed geplaatst moet worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P8170216.jpg)

Vervolgens door met het dak.

Ten eerste moet dat mooi glad worden geschuurd, omdat MK voor de productie het dak met vele vouwlijntjes heeft ingeetst aan de binnenzijde met vele lijntjes voor een kleine straal en minder veel voor een grotere straal. Na het buigen zie je dat wel een beetje:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P8170218.jpg)

Hier heb ik al wat geschuurd, maar met papier 600 en wat water wordt het nog beter.

Voor de aardigheid even het resin interieur in de B bak (later eerste klas)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P8170219.jpg)

Vervolgens zijn de dakgoten aan de beurt. Maykel raad aan het te lijmen op een geheel eigen methode. Hij heeft op gezette afstanden een gaatje in de bak geetst en daar plaatsen we nu kopspelden in:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P8210241.jpg)

Vervolgens leg je daar een messing draad van 0,5mm tegenaan, die aan beide zijden van de bak iets mag oversteken. Dat knippen we later wel af,

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P8210242.jpg)

Vervolgens soldeer ik de draad vast aan de bak: eerst wat vloeimiddel in het midden en aan de bovenkant de soldeerbout met tin erlangs halen. Vanuit het midden van de bak werk je zo stukje bij beetje door naar de koppen. Andersom geeft geheid problemen, want dan zet de draad uit en krijg je 'dakgootspatting' een variant op de spoorspatting van Jajo en zijn brug.

Dan is dit het resultaat:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P8180220.jpg)

Dit is wel na nabewerking met een glasvezelpotlood.  Er blijven natuurlijk resten achter van het solderen, die je nog moet wegwerken.

Een nog onbehandeld stukje:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P8180221.jpg)

Nog een foto vanuit een andere hoek. Nu zijn de waterbakken aan de beurt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P8190235.jpg)

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: Ivo tB op 30 augustus 2008, 23:20:27
En dan de waterbakken.

Deze bestaan uit 2 delen: een deel van 0,4mm om tot de juiste dikte te komen en een geetst deel met de bouten erop. Het eerste deel heeft ook vouwlijntjes aan de binnenkant waardoor het eenvoudig wordt de juiste dakronding te krijgen. Het bovenste deel buig je langs een rond voorwerp met kleinere straal dan je uiteindelijk wilt krijgen.

Maykel raadt aan deze delen te lijmen net als de dakgoten. Alleen heb ik ze ook gesoldeerd. Midden onder de bakken boor je een gat van 6mm of zo en daardoor kun je van binnenuit de bak solderen, net zoals dat gebruikelijk is bij de deuren van de meeste messing kits voor goederenwagons. Als het eerste deel vast is gesoldeerd boor je van binnenuit daar nog een iets kleiner gat doorheen, zodat je ook de bovenste laag kunt solderen. Tussentijds met allerlei klemmetjes of tape goed vasthouden.

Dan wordt het zo:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P8190236.jpg)

En hier de hele RD bak:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P8190237.jpg)

Vervolgens aan de slag met de handgrepen op de deuren. Op de ets zitten ook de klinken en handgrepen. Helaas heb ik er geen van passende lengte gevonden voor de onderste handgreep en de kleine deur vlak bij de kop van de RD. Die heb ik maar gebogen van 0,4mm messing draad.

Boven de deuren moeten nog geleidestrips/goten komen. Ook dit is een draadje 0,5mm messing dat gelijmd mag worden, maar je raad het al, bij mij werd dat solderen:

voor nabewerking:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P8200239.jpg)

En nadat het glasvezelpotlood erover is gegaan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P8200240.jpg)

De imitatie rubber strip onder de bagagedeuren zit er ook op gesoldeerd.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: stig op 30 augustus 2008, 23:47:16
Als iets messing op messing is, moet je het gewoon solderen. Snap niet dat er dan al gauw naar de lijmpot gegrepen wordt. Ik heb zelfs op mijn ns 5500 van djh zoveel als mogelijk messing voorvertint en aan het witmetaal gesoldeerd. Lijmen is voor na het lakken. :)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: Peter Korsten op 31 augustus 2008, 00:53:57
Mooi spul, Ivo. Als je nu naar het resultaat kijkt, is het de meerprijs ten opzichte van Artitec en al het extra werk de moeite waard?

- Peter
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: Ivo tB op 31 augustus 2008, 10:00:23
Als iets messing op messing is, moet je het gewoon solderen. Snap niet dat er dan al gauw naar de lijmpot gegrepen wordt. Ik heb zelfs op mijn ns 5500 van djh zoveel als mogelijk messing voorvertint en aan het witmetaal gesoldeerd. Lijmen is voor na het lakken. :)

Tsja, dat is dus de soldeerangst van de meesten. Maar gelukkig is er weer een messing workshop (of zelfs 2? ook een in het noorden) waar toch veel enthousiasme voor is. Het is en blijft een kwestie van durven en doen.

@Peter,
Voor iets meer geld en vrije tijd heb je messing modellen. Ik vind de Artitec's op 2 foutjes na ook heel mooi en ze zijn op enkele punten beter gedetailleerd.

Maar als het meezit heb ik straks de eerste plan E stam met reclamebanen in 1:87. Dat genot zal maar van korte duur zijn denk ik ;D ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: Floris Dilz op 31 augustus 2008, 10:46:31
los van soldeerangst moet je ook maar net de spullen hebben om zo'n immense lap messing die zo'n plan E-kap wel is warm te krijgen. Een CHD-kitje van MK liep al behoorlijk te protesteren toen ik het dak erop wilde braden met een soldeerpistpool. Ja oke, t kan op t gasfornuis, maar das een beetje tricky  ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: Ivo tB op 31 augustus 2008, 21:09:01
Beste Floris:

Goedbedoeld advies: gooi dat soldeerpistool weg en koop een goede soldeerbout van een paar tientjes. Waar het om gaat is dat je een soldeerpunt hebt, die op temperatuur blijft, ook als je een groot metalen object aanraakt en die in korte tijd in staat is lokaal het metaal heet genoeg te maken. Ik houd met het solderen de plan E bak gewoon met mijn handen vast zonder dat dat echt te heet wordt. Wat belangrijk is, is voldoende vloeimiddel (het verdunde fosforzuur van GM&S werkt perfect) en goed soldeer. Ik gebruik, ondanks dat velen dat afraden, gewoon harskernsoldeer voor elektronica. Zolang daar een beetje rook vanaf komt bij het solderen vloeit het perfect. En ik doe dat al 18 jaar zo en ik heb geen modellen die uit elkaar vallen of van binnenuit onder de lak wegrotten. Gewoon goed neutraliseren met soda of een ander zuurneutraliserend middel voordat je het in de primer zet.

Maar terug naar de soldeerbout: Een 40 of 60 Watt Weller bout uit de bouwmarkt voldoet (ik heb ook nog een 100 Watt bout, werkt super, maar raad ik niemand aan, want voor je het weet stook je het zo heet dat het messing vervormt). Zelf gebruik ik thuis al meer dan 20 jaar een WTCP-S soldeerstation van Weller, met de temperatuurgeregelde soldeerpunt. Daarvan zeggen mensen dat die stiften zo duur zijn, maar ik ben in 20 jaar pas aan mijn 2e set toe. Ik heb een dunne puntige voor elektronica en een iets bredere platte voor messing modellen.

Vervolgens gebruik ik de 40 Watt bout met zelfgebouwde dimmer voor solderen aan witmetaal. Het enige onderhoud daaraan is het schoon schuren van de tip voordat je gaat solderen.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: stig op 01 september 2008, 10:45:12
Ivo, je beschrijft precies mijn opstelling! Ook voor witmetaal! Gaat prima zo! ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: Ivo tB op 01 september 2008, 23:13:07
De RD bak in de primer. Er moet nog wat worden geplamuurd. Dat zie je zo het beste. En tot mijn schrik de goten boven de kleine deuren vergeten. Dat wordt primer afkrabben en opnieuw solderen. Ook zitten er 2 resin ventilatoren op het dak en zijn de resin wanden aan de achterkant afgeschuurd en op de juiste plek gelijmd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P9010261.jpg)

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: janw op 02 september 2008, 09:54:50
Brr... Misschien dan die toch maar even lijmen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: Peter Korsten op 02 september 2008, 12:24:11
Dan zul je toch nog altijd de primer moeten weghalen...

- Peter
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: Marnix van Lit op 02 september 2008, 13:23:53
Ziet er strak uit Ivo. Heb alleen nog wle een vraagje over de kopse kanten. Hoe weet je nou hoe ver je deze moet afvijlen en hoe diep ze moeten liggen?

Groeten, Marnix
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: janw op 02 september 2008, 13:25:35
@Peter: Echt? Als die primer goed hecht, kun je daar toch wel zo'n miniem draadje aan vastkleven? Daar zou ik die fantastisch gelukte verflaag niet voor riskeren. Als er iets tegenvalt, krijg je het nooit meer zo strak als het nu is.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
Bericht door: Ivo tB op 02 september 2008, 15:34:55
Beste Jan en Peter,

Eén keer raden wat ik ga doen. Lijmen kan zonder problemen, want het draadje weegt niets en past exact in de opening, zodat je ook nog een groot lijmoppervlak hebt. Dat je dat dan op primer lijmt is niet zo best, maar dat houdt wel.

Maar dat doe ik denk ik dus niet. Ik denk dat ik met een glasvezelpotlood het sleufje en dus een stuk eromheen even primervrij maak, de overgangen van kaal messing en primer met schuurpapier 1000 nat glad schuur en vervolgens het draadje erin soldeer. Daarna weer een primerlaag (moet toch nog vanwege de resin delen en het feit dat ik op het dak de gaatjes voor de dakgoot montage hulpjes nog moet plamuren en de kopse kanten). Ik denk dat je er dan helemaal niets meer van ziet, ook al omdat de primerlaag superdun is.


@Marnix,
De kopse kanten worden aan 2 kanten afgevijld. Ten eerste de achterwand, die te dik is om liggend tegen de messing achterwand mooi vlak met de bakachterkant te komen. Er moet wel 1,5mm af. Deze diepte kun je afleiden van de zijkanten die ook aan de resin achterwand zitten om de juiste wanddikte van de plan E te imiteren (kijk ook naar de foto van een resin achterwand op de vorige pagina). Dan de bovenkant om de buffers op de juiste hoogte te krijgen, zover totdat de bufferhuizen op de goede hoogte zitten. Goede hoogte is af te leiden uit foto's, tekeningen van MK en Artitec plan E