Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Bahn-AG
Vandaag om 11:11:24
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Ridder Gerco van Beelen door 1200blauw
Vandaag om 10:56:22
Motorpost ombouwen ? door ronaldvd2000
Vandaag om 10:44:51
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 10:29:06
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
US diorama in H0 door DV modelspoor
Vandaag om 10:14:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:56:50
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 08:24:01
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders  (gelezen 24799 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
« Gepost op: 14 december 2007, 21:15:16 »
Nu Artitec een uitstekend model op de markt heeft gebracht van de plan E zal de animo bij anderen wel minder worden.

In het voorjaar had ik van MK modelbouw op de beurs in Houten al een voorserie model van een plan E C rijtuig meegenomen. Dit voorserie model wijkt af van het definitieve productie model dat Maykel inmiddels aan het uitleveren is. Belangrijkste verschil is dat bij het voorserie model het dak van resin was en in het productiemodel de hele kap van messing (behalve de kopwanden misschien). Morgen na Houten weet ik vast meer.

Mijn plan E begint zijn voltooiing te naderen, want ik ben begonnen met het spuiten. De kwaliteit van deze plan E is dat deze volledig 1:87 is en hele fijne raamlijsten heeft uit etswerk. Ik zal in het vervolg de verschillen laten zien.

Grootste voordeel van deze plan E: geen lasnaden op het dak. De bak is even goed, de schortplaten iets minder diep gedetailleerd, de draaistellen heel fijn gedetailleerd, maar de schommeldempers en leidingen ontbreken. Daar is natuurlijk wel wat aan te doen. En de plan E krijgt de kleur die mij bevalt. Op een of andere manier is het blauw van Roco, Electrotren, Rivarossi altijd een tint te licht.

Grootste nadeel van deze plan E: zelf bouwen en als bouwset duurder dan de Artitec

De volgende 2 stadia zijn nu herkenbaar:



Klaar in ruwbouw met de naad tussen de messing bak en het resin dak in de plamuur. Moet nog worden geschuurd.



En de bak in de eerste primer laag, gevolgd door een spuitplamuur (klinkt enger dan het is)

De eerste stap viel wat tegen. Het resin dak stond licht krom, maar de bouwbeschrijving gaf aan dat dat geen probleem mocht zijn, omdat een degelijk gelijmd dak op de messing bak wel recht zou trekken. Dat was ook zo, maar na een nacht in de soda (voor het neutraliseren van soldeer- en vloeimiddelresten) bleek toch het dak aan de uiteinden te hebben losgelaten. Heel leuk na 3 keer plamuren en schuren. Daarom maar het dak aan de kopse einden vastgeschroefd en het resultaat in de spuitplamuur van Alabastine. Is een heel dun laagje, maar voor lichte krassen vult het mooi.

Volgende spuitlaag wordt zandgeel voor de biezen, daarna konigsblauw en als laatste dakgrijs. Hopen dat het afplakken goed gaat.

De raamlijsten zijn inmiddels ook in de primer gezet:



Hier heb ik nog wel een vraag: wat moet nu eigenlijk de kleur zijn van deze lijsten??

Artitec heeft ze lichtgrijs gemaakt en de plan E van het Spoorwegmuseum is ook lichtgrijs. Ik heb begin jaren 80 veel met plan E meegereden tussen Amersfoort en Apeldoorn en in mijn herinnering waren het aluminium raamlijsten. Mastica had ze 20 jaar terug zilver gemaakt. Ik neig ernaar ze aluminium te spuiten.

Iemand suggesties?

mvg,

Ivo
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9618
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
« Reactie #1 Gepost op: 14 december 2007, 21:27:08 »
macht der gewoonte van de stoombouwer......
Had je nou bijna een stoomdom op het dak van de plan E gezet?

ik zie dat ding "verdacht" liggen op je eerste foto.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
« Reactie #2 Gepost op: 14 december 2007, 22:37:26 »
Frits,

Dat lijkt me wel wat, maar niet natuurgetrouw en of het dan nog past in het profiel van vrije ruimte. Maar er slingert nog wel meer herkenbaars op mijn spoor plankje. Ik zou er haast een raadplaatje van maken.

Maar Frits, welke kleur geef jij de raamlijsten van een plan E?

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9618
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
« Reactie #3 Gepost op: 14 december 2007, 23:16:51 »
Ik kan me niet voorstellen dat ze geschilderd waren. De lichte kleur die je op foto's ziet moet dan ook "blank" metaal zijn.
Aluminiumverf zou dus mij keuze zijn.

Frits

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
« Reactie #4 Gepost op: 14 december 2007, 23:29:39 »
Dat denk ik dus ook.

Welke aluminium verf bevalt je het beste. Het valt me op dat het pigment in de verf weer grover is geworden dan een jaar of 5 geleden. Het beste bevalt me nog de aluminium van Modelmaster of de metaliser van verschillende merken. De metaliser gaat me alleen te hard glimmen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9618
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
« Reactie #5 Gepost op: 14 december 2007, 23:41:51 »
Glimmen moet het in model zeker niet al zou dat in het echt ooit wel hebben geglommen toen de wagens nieuw waren.
Vandaar waarschijnlijk de grijze verf.

Ik heb met mertaalverven niet echt ervaring. Kan je daarin dus niet adviseren.

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
« Reactie #6 Gepost op: 15 december 2007, 11:57:58 »
Ik vraag me af of je die raamstijlen wel met primer had moeten spuiten, het is toch al materiaal dat er alluminium kleurig uitziet?

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
« Reactie #7 Gepost op: 15 december 2007, 14:29:06 »
Ha Ivo,

Leuk om je beschrijving te lezen! Het model ziet er heel goed uit. Ik ben zelf ook aan een MK tweedeklasser met resin dak bezig. Ik denk dat ze mooier worden dan die van Artitec (hoe mooi die ook zijn trouwens), m.n. door het ontbreken van die naden op het dak en doordat de deuren en ramen echter lijken, 'ruimer' als het ware. Voor dingen als de deurgrepen heeft MK echt een heel mooie oplossing gevonden; zo was plan E precies.
     Ik heb geen problemen met de kromming van het dak gehad. Het was sowieso heel weinig en het dak zat na het lijmen goed. Wel heel zorgvuldig klemmen met drukpunten op beide einden en in het midden. Alle soldeerresten had ik al meteen na het solderen weggewassen voor ik verder ging. Ik heb toen ook al meteen een laagje spuitplamuur aangebracht, op het 'verse' metaal. Je weet nooit wat er later weer op kan komen dat dan de hechting van de lak verminderd. Ik heb de naad in een keer of 3 plamuren en schuren gedicht; er zit nu nog geen nieuwe laag plamuur op dus of het echt gelukt is blijkt binnenkort.


       Wat de raamlijsten betreft: ik herinner me van plan E zeer beslist aluminiumkleur,  maar natuurlijk wel dof en vuil. Vandaar dat Artitec wel voor grijs zal hebben gekozen, maar ik vind ook dat  een nadeel van hun model.
    In het interieur heb ik van blank metaal-kleurige nietjes  nog armleunigen gemaakt. In het midden iets omlaag buigen en dan voor twee banken (rug-aan rug) gebruiken. De maat klopt precies. Overigens schrijft MK dat de bekleding in de 2e klasse (modern 2e, na 1956) blauw was, maar ik herinner me heel duidelijk groen (in de jaren '70 en '80 dus). In de RD trouwens rood.


    Aan de draaistellen was ik nog vrij veel tijd kwijt: ten eerste moest ik heel veel van de schortplaat weghalen om een vrije draaibeweging te krijgen (gelukkig niet zichtbaar).
Ik had ook de ene kant meer ringetjes tussen bak en draaistel nodig om het rijtuig horizontaal te krijgen dan aan de andere, en de bijgeleverde ringetjes zijn zo klein dat de bak erg makkelijk scheef hangt, dus dat moeten andere ringen worden.
Ik heb ook de stang tussen de remblokken aan de uiterste zijde van beide draaistellen aangebracht, omdat het er zonder wel wat kaal eruit ziet. Omdat de draaistelzijkant natuurlijk iets moet kunnen meegeven om het wiel erin en eruit te halen, is die stang aan een kant weer doorgeknipt en 'geheeld' met een stukje snoerisolatie (niet vast lijmen natuurlijk, alleen vastverven. Aan de andere kant ook een stukje voor de optische symmetrie. Het ziet er OK uit, vind ik zelf.


Vraag aan jou over de draaistellen: bij mij komt de onderste balk wel heel dicht boven de spoorstaaf. Bij jou ook?

Jan
« Laatst bewerkt op: 15 december 2007, 18:31:51 door janw »

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
« Reactie #8 Gepost op: 15 december 2007, 18:20:48 »
Al weer wat jaartjes geleden hebben we bij de VSM plan e B6609 geschilderd. Toen kwam ook de discussie van de kleur van de raamlijsten. Na gewoon afbeit te hebben gebruikt kwamen we erachter dat de raamlijsten oorspronkelijk verchroomt waren.
Helaas was door de tand des tijds het chroom aangetast en zag je het messing profiel tevoorschijnkomen, hierdoor is de keus gevallen om ze zilverkleurig te schilderen.

Er is wel een duidelijk verschil met het spoorwegmuseum, de raamlijst is chroom, maar de wagenbak zelf bezit ook een raamlijst welke berlijns blauw is. Dit is de algehele lijst om de ruit heen, bij hun wagen is dit allemaal grijs geschilderd.....helaas.

Okke

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
« Reactie #9 Gepost op: 15 december 2007, 18:53:13 »
@Gerrit,

De plan E van MK heeft raamlijsten van messing itt de raamlijsten die bij de Diesel 3 zijn geleverd. Daar zijn ze van nieuwzilver en kun je ze blank laten. Vandaar dat ze nu in de primer staan.

Ik heb overigens na jullie bijdragen definitief gekozen voor aluminiumkleur.

@Jan,

Dat is nu leuk om te zien dat jij ongeveer net zo ver bent als ik. Je interieur is al verder en het idee van de nietjes vind ik een hele goede. Moet je misschien alleen de bovenkant van de leuningen nog een likje zwart geven. In mijn herinnering waren de klasse 2 banken ook groen, maar ik kan me daar ook wel in vergissen. Een beetje vaalblauw zou me eigenlijk niet verbazen.

Ook mijn draaistellen liggen vrij dicht bij de bovenkant rail, maar kijk eens naar foto's van echte plan E en dan heb ik de indruk dat dat heel goed klopt. Overigens zal het samenknijpen van de draaistellen wel iets helpen, want de assen zitten wel erg los in de puntlagers. Ook ik heb een aardig stuk weggefreesd uit de binnenkant van de schortplaten, maar nu draait het prima. Overigens staat mijn plan E van MK wel iets lager dan de plan E van Artitec. Ook ga ik grotere ringen toepassen, met waarschijnlijk eerst een iets grotere die ik aan de bak wil vastmaken.

Maar nu het mooiste: vanmiddag in Houten mijn set van 4 plan E's van MK opgehaald in de definitieve versie. Dus bakken helemaal van messing, maar ook het chassis is gewijzigd. Nu zitten er eigen fabrikaat kortkoppelingen aan.

Foto's volgen later.

@Okke,

Interessant te weten dat het chroom was. Dan is voor een wat oudere plan E aluminium kleur een aardig alternatief, maar voor plan E in afleveringstoestand mag deze dus behoorlijk blinken.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
« Reactie #10 Gepost op: 15 december 2007, 21:30:54 »
Foto's van de bouwset van 4 plan E's,

Twee C's, een B en een RD.

De doos:



De 4 voorgebogen messing kappen, van achter naar voren 2 keer C een B en een RD



Vervolgens lekker messing voor de liefhebbers. Hier zitten de ramen, de draaistellen, de treden en verschillende losse onderdelen aan



En dan 4 verschillende bodemplaten



Het interieur (het interieur van de RD ontbreekt nog



En dan de kopwanden, de draaistelzijkanten en de toiletpijpen



Alles bij elkaar goed voor uren bouwplezier en een unieke stam plan E: op schaal, in messing, met interieur, kortkoppeling en prachtige ramen.

Maar nu eerst mijn voorserie plan E afbouwen.

Ivo
mvg,
Ivo

*

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
« Reactie #11 Gepost op: 15 december 2007, 22:42:01 »
Ha Ivo,

Mooi, die set. Had ik maar meer tijd voor de treintjes....
Ik wil zelf nog een RD maken, en ik heb een 1e klasse van Artitec gekocht. Ik hoop dat ze goed combineren.
Wat bedoel je er trouwens mee dat de MK plan E op schaal zijn; dat zijn die van Artitec toch ook?
Over de bakelieten armleuninkjes op de banken (die je met zwarte verf op een deel van het nietje zou kunnen imiteren): heb ik over gedacht, maar ik doe het niet, omdat ik bang ben voor over-detaillering en/of onvoldoende regelmatigheid. Dan wordt het teveel of rommelig, en wordt gehele aanblik warrig en onstrak, en dat zou jammer zijn. H0 is ook weer niet heel groot, en dan moet je soms dingen weglaten. Zie bv. Marklin's fout met die handgrepen op de neus van de 1200.
Die draaistel-onderbalk ligt bij mij echt duidelijk lager dan die bij een plan D, en voor zover ik op foto's kan zien klopt dat niet. Niet dat ik er een oplossing voor heb, overigens.


GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
« Reactie #12 Gepost op: 15 december 2007, 23:28:27 »
@Gerrit,

De plan E van MK heeft raamlijsten van messing itt de raamlijsten die bij de Diesel 3 zijn geleverd. Daar zijn ze van nieuwzilver en kun je ze blank laten. Vandaar dat ze nu in de primer staan.


Ben zelf met Diesel 3 bezig (net na onderbrekeing van zowat 2 jaar weer begonnen) en daarom dacht ik dat de raamlijsten bij Plan E ook van nieuwzilver zouden zijn.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
« Reactie #13 Gepost op: 23 december 2007, 16:18:49 »
@Jan,

Ik heb nog eens gekeken naar de hoogte van de draagbalk, maar ook naar alle verhoudingen. Als je de hele plan E in elkaar zet dan staan bij mij met deze lage draagbalk de buffers op dezelfde hoogte als een NS3737 van Modelloco. De plan E van Artitec staat dan te hoog. Als je het hoger wilt hebben zijn er volgens mij maar 2 mogelijkheden. De eerste gaf ik al aan: zorgen dat de assen strak tussen de draailstelzijkanten staan en de andere is dan waarschijnlijk effectiever: wielen van een grotere diameter. Met mijn plan E's van Mastica heb ik het destijds omgekeerd gedaan. In plaats van wielen met 11mm, wielen met 9mm diameter erin en mij beviel het geheel veel beter.

Afijn, verder met de bouw. Na het nogmaals plamuren van de naad tussen bak en dak en de 2e laag spuitplamuur, gisteravond het zandgeel erop:



Vervolgens de biezen vanmiddag afplakken met 0,5mm tape dat ik nog van vroeger heb:



En spuiten met berlijns blauw:



Ter illustratie staat eronder een Artitec plan E. Het kleurverschil mag duidelijk zijn. Alle handelsmodellen zijn naar mijn overtuiging te licht van kleur, maar aan alles overspuiten ben ik nog niet toegekomen.

De bodemplaat zo goed als spuitklaar:



En het draaistel met de dynamo:



Hier zit nog een dilemma. Welke versie ga ik uiteindelijk maken. Maak ik de versie in de jaren 50, dan kan het draaistel zo blijven. Maar vanaf circa 1965 hebben de draaistellen zwaaidempers en zitten er op de bovenbalk verschillende leidingen. De artitecs hebben dat keurig wel.

wordt vervolgd,

Ivo
Kleurverschil komt dat mijn fototoestel bij de eerste flitste en bij de tweede niet.
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - Plan E, maar dan anders
« Reactie #14 Gepost op: 27 december 2007, 14:29:39 »
En het dak dakgrijs



mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 27 december 2007, 14:39:02 door Bart Tigges. Reden: Plaatje gefixed »
mvg,
Ivo

*