Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:36:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:33:57
Sounddecoder in Roco BR101 door Falcon10
Vandaag om 11:30:08
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 11:19:41
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 10:27:28
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 10:03:11
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 09:39:00
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 09:30:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door RikM
Vandaag om 08:53:39
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Sikko
Vandaag om 08:12:04
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 01:22:32
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
02 August 2025, 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
02 August 2025, 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
02 August 2025, 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
02 August 2025, 19:00:16
  

Auteur Topic: Ongeluk Amtrak Washington state  (gelezen 3564 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re: ongeluk Amtrak Washington state
« Reactie #15 Gepost op: 19 December 2017, 20:01:45 »
De getallen die je noemt zijn km/h.
De spoorlijn maakt daar een tamelijk straffe bajonet over de Interstate 5. Eerst parallel aan de snelweg, dan linksaf over de weg heen en dan weer rechtsaf parallel aan de andere kant.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gerrit K

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Ongeluk Amtrak Washington state
« Reactie #16 Gepost op: 19 December 2017, 21:57:53 »
link

Kaartje in the Washington Post geeft duidelijk beeld van de situatie.
« Laatst bewerkt op: 19 December 2017, 22:23:04 door Reinout van Rees. Reden: url tag gefixt »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Ongeluk Amtrak Washington state
« Reactie #17 Gepost op: 19 December 2017, 22:31:39 »
Dat is een duidelijke, ja! Opvallende knik in de spoorlijn om de snelweg te kruisen (zoals eerder al werd gezegd, maar met dit plaatje erbij... je ziet duidelijk dat de trein gewoon rechtdoor is gegaan).


Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: ongeluk Amtrak Washington state
« Reactie #18 Gepost op: 20 December 2017, 01:01:01 »

Overigens heb ik mijn vraagtekens bij de stelling dat de loc in zo'n geval door blijft drukken en zo ja, in hoeverre.
Je mag toch verwachten, dat wanneer de trein "breekt", naast de luchtleiding van het remsysteem, ook de stuurstroom kabel het begeeft en daarmee de tractie automatisch wordt uitgeschakeld. En volgens mij remt dan de hele trein, dus vraag ik me af in hoeverre er dan nog sprake is van doordrukken.....

Of zit ik er nu helemaal naast  :-[
Nouja de loc is wel een behoorlijk zware massieve klont vergeleken met een gemiddeld rijtuig, dus ook zonder tractie en met rem erop is het een behoorlijke sloopkogel tegen de achterkant van de rijtuigen. Die talgo's zijn ook maar lichte bakjes (door hun bouw wel heel stabiel overigens), ben even te lui om gewichten op te gaan zoeken maar ik schat die loc op 80 a 90 ton en die rijtuigen op 15 ofzo?

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22518
Re: Ongeluk Amtrak Washington state
« Reactie #19 Gepost op: 20 December 2017, 05:41:49 »
120 ton (265.000 lbs) las ik. Dat staat niet gelijk stil.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8953
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Ongeluk Amtrak Washington state
« Reactie #20 Gepost op: 20 December 2017, 08:43:15 »
Update: NU.NL .
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: ongeluk Amtrak Washington state
« Reactie #21 Gepost op: 20 December 2017, 10:19:57 »
Nouja de loc is wel een behoorlijk zware massieve klont vergeleken met een gemiddeld rijtuig, dus ook zonder tractie en met rem erop is het een behoorlijke sloopkogel tegen de achterkant van de rijtuigen. Die talgo's zijn ook maar lichte bakjes (door hun bouw wel heel stabiel overigens), ben even te lui om gewichten op te gaan zoeken maar ik schat die loc op 80 a 90 ton en die rijtuigen op 15 ofzo?
Aangezien ze in de VS standaard volgens mij al met 25T asdruk werken, zit een loc al snel aan de 100+ Ton.

Daarbij maakt het voor het vooroplopende rijtuig natuurkundig gezien volgens mij niet zoveel uit of die drukkracht van zoveel Kn nu van 5 rijtuigen van 20T of van 1 loc van 100T afkomt: 100T is 100T

Maar los van dat is volgens mij elk individueel tractievoertuig/wagon/rijtuig in staat om zijn eigen gewicht conform de norm te remmen, ongeacht zijn/haar gewicht.
Als dat niet zo zou zijn, zo je ook bij normaal remmen van de TD-trein in de duwstand het probleem, dat de loc "doordrukt".

Dus het enige wat ik me voor kan stellen, is het feit dat bij een treinbreuk, de tractie niet automatisch wordt uitgeschakeld en de loc daardoor nog even door blijft drukken.
In normaal bedrijf is dat geen probleem, in de tijdspanne van secondes waarin dit soort incidenten plaatsvinden telt elke seconde.





Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Ongeluk Amtrak Washington state
« Reactie #22 Gepost op: 20 December 2017, 10:44:37 »
Bij normaal remmen heb je gelijk, maar uit een bocht vliegen is wat anders dan normaal remmen... Het maakt qua gewicht ook niet eindeloos veel uit of er zes extra rijtuigen of alleen een loc achter hangt, al hebben zes rijtuigen de massa wat meer verspreid en onderling nog wat kreukelzones en meer kans dat ze verschillende kanten op schieten of hun eigen energie opvangen door onderling te zigzaggen. Een loc is echt een harde compacte sloopkogel, dus sowieso ongunstiger.
« Laatst bewerkt op: 20 December 2017, 10:47:34 door Floris Dilz »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: Ongeluk Amtrak Washington state
« Reactie #23 Gepost op: 20 December 2017, 10:55:52 »
Wat ik niet begrijp, is dat je een traject voor €M 150 opknapt en er dan een dergelijk maffe S-bocht in laat zitten (gisteren goed te zien in het NOS-journaal).
Groet, Frank

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re: Ongeluk Amtrak Washington state
« Reactie #24 Gepost op: 20 December 2017, 11:10:05 »
Die gedachte had ik ook. Als je de luchtfoto's in google maps bekijkt dan lijkt er genoeg ruimte te zijn om de S-bocht vloeiender te laten verlopen.
Anderzijds is het zo dat het spoor een kilometer westelijk invoegt op een andere lijn. Daarvoor moeten ze sowieso al snelheid minderen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Ongeluk Amtrak Washington state
« Reactie #25 Gepost op: 20 December 2017, 11:10:16 »
Ik heb d.m.v. Google Earth de boogstaal opgemeten , die is 350 m !
Zoiets past toch miet in een "HSL " lijn!
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re: Ongeluk Amtrak Washington state
« Reactie #26 Gepost op: 20 December 2017, 22:49:52 »
Ik denk dat deze lijn voor Amerikaanse begrippen voor een godsvermogen opgewaardeerd is en nog meerdere tientallen miljoenen om ook een S-bocht eruit te halen waarschijnlijk te gortig werd.

Daarbij zullen vast ook de kosten voor het afsluiten van de snelweg fors in de papieren gelopen hebben.

Dat zoiets naar mijn mening niet in zo'n lijn past ben ik wel een beetje in mee. Echter, zulke punten hebben we in Nederland ook wel. De krappe bocht bij Kwadijk, waar niet harder dan 60 gereden mag worden geloof ik, vind ik ook niet passen op een lijn waar verder 140 gereden mag worden.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Ongeluk Amtrak Washington state
« Reactie #27 Gepost op: 20 December 2017, 22:58:56 »
Kwadijk is 80 ;)
Groeten Joop, machinist Lls