Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 10:27:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 10:04:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 10:03:11
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 09:39:00
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 09:30:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:24:42
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door RikM
Vandaag om 08:53:39
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Sikko
Vandaag om 08:12:04
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 01:22:32
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
02 August 2025, 22:11:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
02 August 2025, 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
02 August 2025, 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
02 August 2025, 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
02 August 2025, 19:00:16
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
02 August 2025, 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
02 August 2025, 18:15:26
  

Auteur Topic: Ongeluk Amtrak Washington state  (gelezen 3554 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Ongeluk Amtrak Washington state
« Gepost op: 18 December 2017, 20:19:55 »
http://edition.cnn.com/2017/12/18/us/amtrak-derailment-washington/index.html

Een Amtrak trein is zojuist ontspoord in Washington (state, westkust). Meerdere rijtuigen zijn op de snelweg onder het viaduct terechtgekomen.
Er zijn meerdere doden te betreuren.

Hendrik Jan
« Laatst bewerkt op: 19 December 2017, 20:46:37 door Bert van Gelder. Reden: Titel »
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2698
  • Wel Belg, niet gek !
Re: ongeluk Amtrak Washington state
« Reactie #1 Gepost op: 18 December 2017, 20:32:03 »
Lijken talgo rijtuigen uit de beelden op TV.

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5794
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: ongeluk Amtrak Washington state
« Reactie #2 Gepost op: 18 December 2017, 21:54:13 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
    • Secondtrains.com
Re: ongeluk Amtrak Washington state
« Reactie #3 Gepost op: 18 December 2017, 22:04:36 »
Lijken talgo rijtuigen uit de beelden op TV.

Ja, inderdaad Talgo's die als TD in de Amtrak Cascade-dienst tussen Vancouver (CA), Seattle (WA) en Portland (OR) rijden.
Populaire treindienst.

CKLX

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: ongeluk Amtrak Washington state
« Reactie #4 Gepost op: 18 December 2017, 22:25:02 »
Is die configuratie normaal, met een Charger en een P42? Meestal zit er toch een bagage stuurstand aan 1 kant?

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
    • Secondtrains.com
Re: ongeluk Amtrak Washington state
« Reactie #5 Gepost op: 18 December 2017, 22:40:25 »

De Siemens Chargers zijn net nieuw (enkele maanden). Het kan zijn dat die nog worden getest in de Cascade-dienst.

CKLX
« Laatst bewerkt op: 19 December 2017, 20:46:16 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd, druk op REAGEER, niet op CITAAT »

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: ongeluk Amtrak Washington state
« Reactie #6 Gepost op: 18 December 2017, 23:12:05 »
Ziet er heftig uit.

Ik hoorde net op het nieuws dat er iets op de rails zou hebben gelegen.  ???

Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: ongeluk Amtrak Washington state
« Reactie #7 Gepost op: 18 December 2017, 23:13:26 »
Hallo allemaal,

Meer updates:

http://www.bbc.com/news/live/world-us-canada-42404293

Groeten, Alexander

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: ongeluk Amtrak Washington state
« Reactie #8 Gepost op: 18 December 2017, 23:36:38 »
Als ik deze bocht zie icm de volgense berichtgeving toegestane 130 kmh, doemen er bij mij toch een paar hele grote vraagtekens op.
https://twitter.com/ReedKATU/status/942844153888567296


Donaldus

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
    • Mijn modelspoorpagina
Re: ongeluk Amtrak Washington state
« Reactie #9 Gepost op: 19 December 2017, 00:17:58 »
Als ik het goed zie steunen de rijtuigen niet op wielstellen, maar zit er maar één as onder de rijtuig-overgang. Is dat wel veilig met zo'n snelheid? De Duitse Senator-trein had ook zo'n overgang, maar daar zijn ze destijds van afgestapt. Wie weet hier meer van?
DB-tijdperk 3, 2-rail DC, Lenz Digital Plus / LDT, Railware.

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: ongeluk Amtrak Washington state
« Reactie #10 Gepost op: 19 December 2017, 00:35:15 »
Volgens mij rijden de Spanjaarden zelf al weer een paar jaar 300 km/h met Talgo materieel. Dus het moet technisch allemaal makkelijk kunnen.

Ik kwam dit filmpje nog tegen op Youtube: https://youtu.be/TVnZ20Fhs20

Je kunt zien dat de nieuwe Siemens Charger voor de stuurstand gekoppeld zit en dat er achteraan de trein, op de normale plaats, nog een oude Amtrak Cascades lok rijdt.
In dit geval een EMD F59PHI.

De Charger in het filmpje met loknummer 1402 is overigens ook betrokken bij de ontsporing vandaag.

MvG Peter,
« Laatst bewerkt op: 19 December 2017, 00:37:39 door Petertrein81 »

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: ongeluk Amtrak Washington state
« Reactie #11 Gepost op: 19 December 2017, 14:58:02 »
CNN bevestigt vandaag wat ik gisteren bij de beelden op dezelfde zender al vermoedde: de trein reed veel te hard, vloog gigantisch uit de (scherpe) bocht waardoor de kop van de trein tientallen meters verder tot stilstand kwam, en het achterste tractievoertuig bleef doorrijden en duwen waardoor de hele trein als een harmonica in elkaar gedrukt  werd, met het getoonde resultaat. Het was nota bene de eerste dag dat die trein daar reed! Hoezo instructie en wegkennis. Overigens hadden ze het bij CNN over een High Speed Train die wel 80 mijl per uur reed. De bekende CNN-paniekmaker Wolf Blitzer (carrière gemaakt tijdens de eerste Golfoorlog) bleef maar doorzagen over het feit dat het een schande was dat Amerikaanse treinen nog steeds geen seat belts hebben.

Iets soortgelijks, maar minder dramatisch deed zich in de jaren 70 of 80 voor met een trein tussen Edinburgh en Glasgow, waar toen push pull treinen reden, ik meen met class 47. De conclusie was toen dat als de kop van de trein ontspoort of botst, de locomotief blijft doordrukken en veel meer schade veroorzaakt dan de ontsporing of botsing zelf.

Dirk

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: ongeluk Amtrak Washington state
« Reactie #12 Gepost op: 19 December 2017, 17:25:40 »
80 kmh is zeer snel voor Amerikaanse begrippen.
Elders had iemand een 'safety instructions' card gepost zoals die op Amerikaanse treinen wordt uitgedeeld.
Die van de luchtvaart zijn korter ......

Jaren geleden heb ik eens een artikel gelezen van iemand die (als ik het goed heb) was gepromoveerd op het gebied van rampenbestrijding.
Als scenario noemde hij: 2 TD treinen die met de stuurstand voorop met 140 kmh frontaal op elkaar klappen .....

Overigens heb ik mijn vraagtekens bij de stelling dat de loc in zo'n geval door blijft drukken en zo ja, in hoeverre.
Je mag toch verwachten, dat wanneer de trein "breekt", naast de luchtleiding van het remsysteem, ook de stuurstroom kabel het begeeft en daarmee de tractie automatisch wordt uitgeschakeld. En volgens mij remt dan de hele trein, dus vraag ik me af in hoeverre er dan nog sprake is van doordrukken.....

Of zit ik er nu helemaal naast  :-[


Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: ongeluk Amtrak Washington state
« Reactie #13 Gepost op: 19 December 2017, 17:52:52 »
Volgens deze BBC pagina zegt Amtrak:

Citaat
It was being led by a Siemens Charger locomotive and was trailing a P52 unit which was not under power, Amtrak said

Dus de achterste lok was niet aan het duwen als je dit bericht mag geloven.
Als de trein zo veel te hard door de bocht rijdt is er op zich geen reden om gelijk over "trek-duw" te beginnen: dan is de hoge snelheid toch de oorzaak?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5794
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: ongeluk Amtrak Washington state
« Reactie #14 Gepost op: 19 December 2017, 19:28:15 »
Ik las vanmiddag (Telegraaf) dat door deze boog maar 48 gereden worden en dese trein reed 127. Of dat km/u is of Miles/uur weet ik niet.
Feit is dat de boog voor de brug best scherp is. Kijk maar naar het filmpje uit m’n eerste post.

Stekte aan de gewonden en gecondoleerd aan de familie, vrienden en bekenden van de overledenen.
« Laatst bewerkt op: 19 December 2017, 20:52:09 door nighttrain1. Reden: Even terug gezocht waar ik het gelezen had. »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken