Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 21:49:28
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:35:47
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 21:33:35
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 21:29:56
Roco NS plan V door Jeroen Water
Vandaag om 21:08:57
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 21:07:53
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 21:06:11
Pendel module Viessmann 5214 door Mar-Cas
Vandaag om 20:55:49
Schroefkoppeling voor H0. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:53:09
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
Vandaag om 20:51:48
Van 2D afbeelding naar 3D model door BartvD
Vandaag om 20:14:42
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:45:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:33:56
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Daan!
Vandaag om 17:20:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 17:12:51
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 16:56:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:55:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 16:35:51
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 16:32:59
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door bellejt
Vandaag om 16:21:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:07:22
Dampflok-Museum Hermeskeil door 1200blauw
Vandaag om 15:43:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 15:41:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:31:04
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje door Josephes
Vandaag om 14:46:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 14:31:12
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 14:21:38
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 14:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 14:07:48
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 12:46:40
  

Auteur Topic: Knipperende straatverlichting  (gelezen 5637 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22602
Re: Knipperend Straatverlichting
« Reactie #15 Gepost op: 20 December 2017, 09:33:47 »
Bedenk nog wat. Die trafo kan ook nog 1A op de rijstroomklemmen leveren. De lampjes branden op gelijkstroom net zo goed.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Knipperend Straatverlichting
« Reactie #16 Gepost op: 20 December 2017, 12:47:13 »
Dat is niet juist. In serieschakeling is de stroom in de hele keten gelijk en zal, als het om lampjes gaat die normaal op 16 Volt werken, bij 2 lampjes van 16 Volt in serie op een spanning van 16 Volt aangesloten, de spanning zich gelijk over die 2 lampjes verdelen. De stroom wordt daardoor minstens gehalveerd.

 ;D

Maar 2 lampjes van 16V op een 16V trans zal 50% licht geven, maar hoe zit het met het aantal Watt en stroomverbruik, wat is gunstiger?
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26854
    • Pagina van klaas
Re: Knipperende straatverlichting
« Reactie #17 Gepost op: 20 December 2017, 12:52:33 »
Twee lampen in serie nemen ongeveer half zo veel stroom als één lamp die direct op de spanning is aangesloten. De totale stroom en dus het totale vermogen wordt dan ongeveer een kwart.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Richard34

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: Knipperende straatverlichting
« Reactie #18 Gepost op: 20 December 2017, 15:35:13 »
Dan als ik het goed begrijp is het hoe meer ik er in serie schakel hoeverre het is

Richard34

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: Knipperende straatverlichting
« Reactie #19 Gepost op: 20 December 2017, 15:35:52 »
Hans het is inderdaad de fleischmann 6755

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26854
    • Pagina van klaas
Re: Knipperende straatverlichting
« Reactie #20 Gepost op: 20 December 2017, 15:49:43 »
Dan als ik het goed begrijp is het hoe meer ik er in serie schakel hoeverre het is
Hoe meer je in serie schakelt, hoe minder stroom je gebruikt.
Is niet altijd beter. Als je te veel lampen in serie schakelt geven ze op den duur helemaal geen licht meer.
Gewoon een beetje proberen. Sluit er eerst maar eens 2 in serie aan op de trafo en kijk wat er gebeurt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Richard34

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: Knipperende straatverlichting
« Reactie #21 Gepost op: 20 December 2017, 16:47:39 »
Test ik het met de lampjes die ik nog los heb liggen

Richard34

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: Knipperende straatverlichting
« Reactie #22 Gepost op: 20 December 2017, 20:19:34 »
Heb in middels getest met 2 lampjes vond ik er haast geen verschil in zitten met maar 1 lampje .
Ben ook door gegaan met 3 en 4 lampjes zal denk toch dat het series worden van 3 lampjes worden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22602
Re: Knipperende straatverlichting
« Reactie #23 Gepost op: 20 December 2017, 20:39:44 »
Tjonge, staat niet ergens op de fitting voor welke spanning de lampjes zijn bedoeld?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3454
    • Mijn van-alles website
Re: Knipperende straatverlichting
« Reactie #24 Gepost op: 20 December 2017, 22:59:53 »
Bedenk nog wat. Die trafo kan ook nog 1A op de rijstroomklemmen leveren. De lampjes branden op gelijkstroom net zo goed.
Pas op, dat kan niet elke trafo: sommige trafo's kunnen alleen een totaalvermogen leveren. Dat komt dus neer op alle stroom voor de licht-klemmen, of álle stroom voor loks/treinstellen. Vaak kunnen niet allebei de wikkelingen tegelijk tot de max belast worden.
Heb in middels getest met 2 lampjes vond ik er haast geen verschil in zitten met maar 1 lampje .
Ben ook door gegaan met 3 en 4 lampjes zal denk toch dat het series worden van 3 lampjes worden
Bij serieschakelen knoop je het draadje van het ene lampje aan het andere draadje van het andere lampje. De 2 overgebleven draadjes sluit je aan op de transformator.
Weet je zeker dat je ze niet parallel aangesloten hebt? (dat zijn beide draadjes van beide lampjes aan elkaar knopen en de 2 overgebleven draadjes aan de transformator aansluiten)

Serieschakeling maakt over het algemeen een groot verschil, dus er moet iets anders aan de hand zijn.

@ henk: als het om lampjes met E6,5 (zo even uit m'n hoofd) fitting gaat, wel. Als het kleiner is, staat er vaak niets op en is het gissen of op de verpakking kijken.

@ topicstarter: stond er niets op een of andere verpakking toen je de lampjes kocht wat de spanning is?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22602
Re: Knipperende straatverlichting
« Reactie #25 Gepost op: 21 December 2017, 06:43:08 »
Dit is niet sommige trafo’s Menno maar de Fleischmann 6755. Volgens specificaties kan die twee keer 1,1 A leveren. Permanent maximaal belasten is nooit een goed idee, maar dat geldt ook voor één wikkeling. Als Richard de rijstroom toch niet meer gebruikt, is het misschien wel verstandig de lampjes te verdelen. De rijregelaar dimt ook nog traploos.  :)

Maar ik vraag me nu ook af of Richard de lamljes in serie heeft gezet. Normaal moet het verschil aanzienlijk zijn
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Richard34

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: Knipperende straatverlichting
« Reactie #26 Gepost op: 21 December 2017, 07:54:37 »
Goedemorgen Henk en Menno

Nu blijkt dus dat ik ze fout heb aan gesloten heb ze inderdaad parallel aan gesloten in plaats van serie.
Ik ben een leek met electra moest zelf opzoeken wat serieschakeling was

Richard34

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: Knipperende straatverlichting
« Reactie #27 Gepost op: 21 December 2017, 08:33:59 »
Zo tweifel ik ook over de ringleiding moet het die zijn die massief is of mag het er ook 1 zijn met meerdere draden

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26854
    • Pagina van klaas
Re: Knipperende straatverlichting
« Reactie #28 Gepost op: 21 December 2017, 09:34:49 »
Een ringleiding mag ook met soepel draad.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Knipperende straatverlichting
« Reactie #29 Gepost op: 21 December 2017, 09:50:58 »
Maar een voordeel van stug draad (enkele kern) is dat je daarvan op elke plek een stukje isolatie weg kunt halen en er een draad aan kunt solderen. Bij draad met meerdere kernen moet je dan uitkijken dat de draad niet kapot getrokken wordt. Of je dat wilt is aan jou :)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox