Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 14:22:46
NS-seinen bij en in een splitsingsstation door 1200blauw
Vandaag om 14:20:57
23 augustus modelspoorbeurs Houten door TonM
Vandaag om 14:01:21
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:55:17
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door hervé
Vandaag om 13:53:43
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Jelmer
Vandaag om 13:47:16
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Biesje
Vandaag om 13:03:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:56:19
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door HugoB123
Vandaag om 12:45:33
maatvoering AKI door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:28:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 10:11:02
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Jelmer
Vandaag om 09:20:08
Eyro Interlaken door Bas, Dordrecht
Vandaag om 08:52:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:19:23
MiWuLa door Bor de Wolf
21 August 2025, 23:44:01
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Sven
21 August 2025, 23:24:08
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
21 August 2025, 23:06:07
Stalen rijtuigen van NS door FRIE
21 August 2025, 23:03:50
br 041 334-4 Fleischmann H0 door saskia
21 August 2025, 22:53:42
Da's Daz 2 door Huup
21 August 2025, 21:15:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 August 2025, 20:47:21
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
21 August 2025, 20:01:45
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
21 August 2025, 19:49:57
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
21 August 2025, 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
21 August 2025, 18:41:26
Trafo regelaar hulp door FraWi
21 August 2025, 18:38:14
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
21 August 2025, 17:12:28
RhB H0m, Albulisch door Sylvester
21 August 2025, 17:00:00
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
21 August 2025, 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 August 2025, 15:22:53
  

Auteur Topic: Knipperende straatverlichting  (gelezen 5482 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22532
Re: Knipperend Straatverlichting
« Reactie #15 Gepost op: 20 December 2017, 09:33:47 »
Bedenk nog wat. Die trafo kan ook nog 1A op de rijstroomklemmen leveren. De lampjes branden op gelijkstroom net zo goed.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Knipperend Straatverlichting
« Reactie #16 Gepost op: 20 December 2017, 12:47:13 »
Dat is niet juist. In serieschakeling is de stroom in de hele keten gelijk en zal, als het om lampjes gaat die normaal op 16 Volt werken, bij 2 lampjes van 16 Volt in serie op een spanning van 16 Volt aangesloten, de spanning zich gelijk over die 2 lampjes verdelen. De stroom wordt daardoor minstens gehalveerd.

 ;D

Maar 2 lampjes van 16V op een 16V trans zal 50% licht geven, maar hoe zit het met het aantal Watt en stroomverbruik, wat is gunstiger?
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26736
    • Pagina van klaas
Re: Knipperende straatverlichting
« Reactie #17 Gepost op: 20 December 2017, 12:52:33 »
Twee lampen in serie nemen ongeveer half zo veel stroom als één lamp die direct op de spanning is aangesloten. De totale stroom en dus het totale vermogen wordt dan ongeveer een kwart.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Richard34

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: Knipperende straatverlichting
« Reactie #18 Gepost op: 20 December 2017, 15:35:13 »
Dan als ik het goed begrijp is het hoe meer ik er in serie schakel hoeverre het is

Richard34

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: Knipperende straatverlichting
« Reactie #19 Gepost op: 20 December 2017, 15:35:52 »
Hans het is inderdaad de fleischmann 6755

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26736
    • Pagina van klaas
Re: Knipperende straatverlichting
« Reactie #20 Gepost op: 20 December 2017, 15:49:43 »
Dan als ik het goed begrijp is het hoe meer ik er in serie schakel hoeverre het is
Hoe meer je in serie schakelt, hoe minder stroom je gebruikt.
Is niet altijd beter. Als je te veel lampen in serie schakelt geven ze op den duur helemaal geen licht meer.
Gewoon een beetje proberen. Sluit er eerst maar eens 2 in serie aan op de trafo en kijk wat er gebeurt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Richard34

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: Knipperende straatverlichting
« Reactie #21 Gepost op: 20 December 2017, 16:47:39 »
Test ik het met de lampjes die ik nog los heb liggen

Richard34

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: Knipperende straatverlichting
« Reactie #22 Gepost op: 20 December 2017, 20:19:34 »
Heb in middels getest met 2 lampjes vond ik er haast geen verschil in zitten met maar 1 lampje .
Ben ook door gegaan met 3 en 4 lampjes zal denk toch dat het series worden van 3 lampjes worden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22532
Re: Knipperende straatverlichting
« Reactie #23 Gepost op: 20 December 2017, 20:39:44 »
Tjonge, staat niet ergens op de fitting voor welke spanning de lampjes zijn bedoeld?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3452
    • Mijn van-alles website
Re: Knipperende straatverlichting
« Reactie #24 Gepost op: 20 December 2017, 22:59:53 »
Bedenk nog wat. Die trafo kan ook nog 1A op de rijstroomklemmen leveren. De lampjes branden op gelijkstroom net zo goed.
Pas op, dat kan niet elke trafo: sommige trafo's kunnen alleen een totaalvermogen leveren. Dat komt dus neer op alle stroom voor de licht-klemmen, of álle stroom voor loks/treinstellen. Vaak kunnen niet allebei de wikkelingen tegelijk tot de max belast worden.
Heb in middels getest met 2 lampjes vond ik er haast geen verschil in zitten met maar 1 lampje .
Ben ook door gegaan met 3 en 4 lampjes zal denk toch dat het series worden van 3 lampjes worden
Bij serieschakelen knoop je het draadje van het ene lampje aan het andere draadje van het andere lampje. De 2 overgebleven draadjes sluit je aan op de transformator.
Weet je zeker dat je ze niet parallel aangesloten hebt? (dat zijn beide draadjes van beide lampjes aan elkaar knopen en de 2 overgebleven draadjes aan de transformator aansluiten)

Serieschakeling maakt over het algemeen een groot verschil, dus er moet iets anders aan de hand zijn.

@ henk: als het om lampjes met E6,5 (zo even uit m'n hoofd) fitting gaat, wel. Als het kleiner is, staat er vaak niets op en is het gissen of op de verpakking kijken.

@ topicstarter: stond er niets op een of andere verpakking toen je de lampjes kocht wat de spanning is?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22532
Re: Knipperende straatverlichting
« Reactie #25 Gepost op: 21 December 2017, 06:43:08 »
Dit is niet sommige trafo’s Menno maar de Fleischmann 6755. Volgens specificaties kan die twee keer 1,1 A leveren. Permanent maximaal belasten is nooit een goed idee, maar dat geldt ook voor één wikkeling. Als Richard de rijstroom toch niet meer gebruikt, is het misschien wel verstandig de lampjes te verdelen. De rijregelaar dimt ook nog traploos.  :)

Maar ik vraag me nu ook af of Richard de lamljes in serie heeft gezet. Normaal moet het verschil aanzienlijk zijn
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Richard34

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: Knipperende straatverlichting
« Reactie #26 Gepost op: 21 December 2017, 07:54:37 »
Goedemorgen Henk en Menno

Nu blijkt dus dat ik ze fout heb aan gesloten heb ze inderdaad parallel aan gesloten in plaats van serie.
Ik ben een leek met electra moest zelf opzoeken wat serieschakeling was

Richard34

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: Knipperende straatverlichting
« Reactie #27 Gepost op: 21 December 2017, 08:33:59 »
Zo tweifel ik ook over de ringleiding moet het die zijn die massief is of mag het er ook 1 zijn met meerdere draden

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26736
    • Pagina van klaas
Re: Knipperende straatverlichting
« Reactie #28 Gepost op: 21 December 2017, 09:34:49 »
Een ringleiding mag ook met soepel draad.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Knipperende straatverlichting
« Reactie #29 Gepost op: 21 December 2017, 09:50:58 »
Maar een voordeel van stug draad (enkele kern) is dat je daarvan op elke plek een stukje isolatie weg kunt halen en er een draad aan kunt solderen. Bij draad met meerdere kernen moet je dan uitkijken dat de draad niet kapot getrokken wordt. Of je dat wilt is aan jou :)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox