Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)  (gelezen 6282 keer)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
« Gepost op: 12 december 2017, 21:04:38 »
Deze kit had ik ook al een tijd liggen en toen toch maar besloten te beginnen met de bouw en de bouw ervan op dit forum te plaatsen. Dit moet 'm worden. (foto Tagh0train).



Als eerste heb ik de nodige onderdelen uit de etsplaat gezaagd en ontbraamd.
Hier een foto van alle delen die de opbouw vormen; onderkant, zij- en kopwanden, dak en tussenwanden.



Aan de bovenzijde van de zijwanden zit een strip die gedeeltelijk naar binnen gebogen moet worden. Ik heb eerst de rand omgebogen en daarna de vlak daaronder zittende klinknagels doorgedrukt.

Daarna 12 U-profielen 2 x 1 mm gezaagd en de klinknagelstrips hierin gesoldeerd. Vervolgens de profielen op de zijwanden gesoldeerd. De U-profielen moeten aan de bovenzijde gelijkliggen met de vouwlijn en niet er bovenuit steken.

Hier de asbalansen en de glijplaten. De glijplaten moeten in de asbalansen gesoldeerd worden.



De onderdelen van de bodem met de bufferbalken en de (nog te vouwen) stelbalken.


« Laatst bewerkt op: 14 december 2017, 17:51:08 door peterha »
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
« Reactie #1 Gepost op: 13 december 2017, 20:10:05 »
Eerst de klinknagels in de stelbalken geperst. Toen ik daarna de stelbalken in de groef op de bodemplaat wilde solderen, bleek het niet te passen. De smalle kant van de stelbalk was te breed voor de groef, oftewel de groef in de bodemplaat was smaller dan het smalle deel van de stelbalk. Daarom maar deze onderzijde over de hele lengte iets smaller gevijld zodat de stelbalk wel goed in de gleuf valt. Zal alles te maken hebben met de manier van (mijn) omzetten van de stelbalk rand.

De glijplaten in de uitsparingen van de asbalansen gesoldeerd, de gleuven in de zijkanten van de aspotten ietsje bijgewerkt. Resultaat: de aspotten glijden heel soepel in de asbalansen. Daarna de asbalansen gesoldeerd in de bodem en strak tegen de stelbalk.



Toen de middenbalken en de veerpakketten aangebracht en de verstevigingsplaten voor buffers en koppeling op de bufferplaat gesoldeerd.



Bufferhulzen gesoldeerd en complete bufferplaat op de bodem bevestigd.



« Laatst bewerkt op: 14 december 2017, 17:51:40 door peterha »
Met vriendelijke groet,
Peter

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
« Reactie #2 Gepost op: 13 december 2017, 23:06:15 »
Ik heb deze nog nooit gebouwd, dus benieuwd hoe Willem dat allemaal bedacht heeft.

gr.
Frits.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
« Reactie #3 Gepost op: 14 december 2017, 11:53:44 »
Willem heeft bij de kits een soort algemene montage beschrijving van dit soort wagens bjgevoegd, zonder op specifieke soorten wagens in te gaan. Dus de beschrijving geeft bv. ook roosters aan die op beide CHD wagens die ik heb, niet zitten. Ook wordt er over de uitbouw in deze Dg wagen niets vermeld en worden er onderdelen genoemd die wel op de veewagen zitten, maar niet op deze. En bij deze wagen zitten onderdelen die nergens in die beschrijving genoemd staan; dus het wordt zoeken en puzzelen.

Helaas kan ik 't niet meer aan Willem vragen....
Dus hou ik me maar vast aan de foto's die hij mij gegeven heeft.
« Laatst bewerkt op: 15 december 2017, 11:03:35 door peterha »
Met vriendelijke groet,
Peter

spoor0

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
« Reactie #4 Gepost op: 14 december 2017, 16:46:19 »
Klopt, dat er voor deze wagen geen bouwbeschrijving is gemaakt, deze wagen is in een hele kleine oplage gemaakt ( 5 of 6 stuks) voor een speciale groep bouwers.

Het beste kan je de originele tekening in het Utrechts archief opzoeken, en aan de hand daarvan gaan kijken naar de plaats van de div. onderdelen.


peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
« Reactie #6 Gepost op: 14 december 2017, 17:12:21 »
Dank je voor de link, maar gelukkig had ik deze tekening al gevonden.   (y)

Ik gebruik 'm al, bv voor de hoogte van de zitjes in de uitbouw. De tekening is overigens in een hoge resolutie, zodat ik makkelijk delen kan uitvergroten, zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit.
« Laatst bewerkt op: 14 december 2017, 17:52:05 door peterha »
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
« Reactie #7 Gepost op: 15 december 2017, 19:28:56 »
Lang nagedacht over het wel of niet verschuifbaar maken van de deuren. Besloten het toch maar te proberen.
Deuren van looprail losgezaagd. Deurlijsten op de schuifdeuren aangebracht en deurverstevigingshoekstukken vastgezet.

Hoe de deurophanging te maken? De bovenste hoekverstevigingsplaten weer losgesoldeerd en een klein vertikaal stukje van de (neergaande) omlijsting weggezaagd. Vervolgens een smal stripje in een (kleine) u-vorm gebogen en in de opening gesoldeerd (linksboven nog enigszins te zien)



en aan de achterkant van de deur tegen de bovenzijde van de deur gesoldeerd. De achterkant blijft hierdoor vlak. Hierin past nu een 1 mm glijstang



De deur 'glijdt' feitelijk op de looprail. Er zitten er per deur 2 in de kit, een met een groef aan de buitenkant welke meegeëtst is aan de deur, zodat de deur en deze rail een geheel vormen en een rail welke als verstevigingsrail is bedoeld.
Voor het eerste deurwiel wilde ik een soort constructie maken dat op/over de looprail glijdt en achter het tweede deurwiel wilde ik een stripje solderen zodat dat deel vrij kan bewegen op de looprail maar aan de voor- en achterzijde vastgehouden wordt door het deurwiel en het opgesoldeerde stripje. Verstevigindsstrip en opgesoldeerd lipje vormen dan feitelijk een omgekeerd u-tje dat over de looprail grijpt. Kijken of dat lukt.
Met vriendelijke groet,
Peter

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
« Reactie #8 Gepost op: 15 december 2017, 20:59:13 »
mooi werk! Ik kijk geïnteresseerd mee, want ik heb de etsplaat ook liggen. Ik bouw de NFLS versie.
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
« Reactie #9 Gepost op: 15 december 2017, 22:04:23 »
Gelukkig, dan post ik 't in ieder geval niet voor de 'kat z'n viool'  :P
Trouwens, de link die spoor0 in reactie #5 gaf, is de NFLS versie. Maar ik neem aan dat je die al had.
Met vriendelijke groet,
Peter

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
« Reactie #10 Gepost op: 15 december 2017, 22:05:41 »
jazeker ;D
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
« Reactie #11 Gepost op: 15 december 2017, 22:25:19 »
Ik heb geen etsplaat liggen , maar kijk ook gewoon mee .  ;D

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
« Reactie #12 Gepost op: 16 december 2017, 18:26:49 »
@ Ronald:  (y)

--------------------------

Op de kopwanden de verstevigingsstrips en de U-profielen met klinknagelstrips aangebracht.



en vervolgens de twee uitbouwen gevouwen en in de zijwanden gesoldeerd, daarna ook de U-profielen en klinknagelstrips aangebracht op de zijwanden.

Let op: de U-profielen met klinknagel strips moeten zover mogelijk ìn de deuropening vastgezet worden omdat in het resterende deel van de etsgroef (tegen de planken van de zijwand aan) nog de tot L-vorm om te buigen deurlijst profielen moeten komen. Zie mijn aanvulling dd. 12 jan 2018.

Toen de raamprofielen aan de buitenkant van de uitbouw en op de zijwand vastgezet, tevens de binnenprofielen in de zijramen.

Verder gegaan met het beweegbaar maken van de deur.
1e poging: een klein stukje U-profiel achter het eerste wiel van de deur gesoldeerd. Een stuk U-profiel ter lengte van de deur is aan de achterkant van de looprail gesoldeerd. Het U-tje van het wiel pakt in dit U-profiel op de rail.
Nadeel: de rail is maar voor een deel verstevigd en de rest is ook te slap en zwabberig en ondanks een klein stukje U-profiel achter het laatste bakprofiel, kan ik de looprail niet vastkrijgen op de bakprofielen.
2e poging: in plaats van het stukje U-profiel achter het deurwiel heb ik nu een smal stripje messing gesoldeerd. Het uiteinde hiervan is omgebogen, zodat dit in het U-profiel van de looprail valt. Ook nu weer geen goede mogelijkheid de rail aan de bak te bevestigen.
3e poging: het haakstripje achter het wiel blijft gehandhaafd maar i.p.v. de strip van de looprail nu gewoon een U-profiel gebruikt. Het gedeelte ter breedte van de deur zo gelaten (wel iets 'afgeslankt' om het haakstripje goed te kunnen laten pakken en verder van het gedeelte waar het voorste deurwiel glijdt de bovenste wand van het U-profiel weggeslepen, zodat het deurgedeelte bestaat uit een U en het andere deel uit een L bestaat. Met een ander stukje profiel het gebogen uiteinde van de looprail vervaardigd.

De deur kan nu bewegen en hangt bovenin met twee hangers om een 1 mm draad en glijdt van onderen in een u-profieltje ter breedte van de deuropening en het voorste steunt op de bovenkant van de rail. In dit profiel kleine inkepinkjes gemaakt ter hoogte van de bakprofielen zodat er wat meer materiaal op elkaar was om het aan elkaar te solderen.



Later heb ik er voor de stevigheid in het midden nog een extra steuntje voor de ophangrail gemaakt, zodat de deur in/op de looprail gedrukt blijft. Doordat de foto van een redelik korte afstand genomen is, vertekent het beeld wat en lijkt de wand van boven krom. Maar in het echt is dat gelukkig niet zo.
Ben er best trots op..... Het is uiteindelijk toch gelukt om de deur beweegbaar te maken.

Nu de andere kant, maar dan in spiegelbeeld. Deze kant nam beduidend minder tijd in beslag ;-)
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2018, 13:24:57 door Reinout van Rees. Reden: Op verzoek de \'let op\' tekst toegevoegd »
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
« Reactie #13 Gepost op: 17 december 2017, 18:21:10 »
Kwam tot de 'schrikbarende' ontdekking dat op de deurlijsten geen klinknagels zaten, terwijl die op de plaatjes wel zitten. Ik weet zeker dat beide deurlijsten aan beide kanten egaal waren en dat er dus geen etsputjes voor klinknagels zaten. Wel zitten er in de kit 4 deurkant profielen, maar dat zijn er maar 4 terwijl ik voor beide deuren 8 klinknagelstrips nodig heb. Wat nu?

Er zijn deur-hoekstrips meegeleverd, welke tot een L moeten worden gevouwen, maar deze zijn te lang om op de deurstrips te plaatsen, ze komen dan namelijk over de verstevigingshoeken heen. Dus die moeten zowiezo aangepast worden, buiten dat heb ik er maar 4 dus dat gaat 'm niet worden. Dat betekent klinknagels persen in de nu nog gladde deurstrips; sjips en %&*%#$@.

Dan maar de hele deur weer uit elkaar halen; dat betekent alles er weer afgesolderen om bij de strip te komen. Toen de strip er af was, de posities gemerkt en bij beide deuren de klinknagels aangebracht. Vervolgens de deuren weer opnieuw samengesteld.



Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
« Reactie #14 Gepost op: 20 december 2017, 09:08:31 »
Er zitten bij de kit een aantal etsdelen waarvoor ik zowel op foto's alsook op tekeningen geen bestemming kan vinden; deze gaan voorlopig in de reserve-onderdelen bak. Ook mis ik een aantal onderdelen, zoals de remmen en de deurstoppers.
Wel zijn er etsdelen die gemerkt zijn als onderdelen voor het remwerk.



Hoe dat in elkaar gezet moet worden, moet ik nog uitzoeken, alsmede de eindbevestiging van de remstangen en ook iets dat (samengevouwen) op een onderstel voor iets lijkt.



Maar eens kijken of ik 't ergens op de tekening kan vinden.

Op de tekening kon ik niets daaromtrent vinden, maar op de etsplaat zaten in de zijwanden nog andere etsonderdelen, o.a. een vierkantje met daaronder 'stoel'. Nadat het frame was samengevouwen, zag ik de 'omvang' welke overeenkwam met het vierkantje 'stoel'. Nu is ook duidelijk waarvoor het onderstel is; het is de stoel (of liever gezegd: krukje) om aan tafel werkzaamheden te kunnen verrichten.
Met vriendelijke groet,
Peter