Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door Pauldg
Vandaag om 06:28:29
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 04:14:35
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
23 april 2024, 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
19 Toen door defender
23 april 2024, 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
  

Auteur Topic: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)  (gelezen 6320 keer)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
« Reactie #15 Gepost op: 20 december 2017, 09:15:32 »
Ik dacht even een makkelijk klusje tussendoor te doen: het vakkenkastje. Dat is een kastje met schuine planken
Nadat ik de onderdelen had losgemaakt en het langste deel met de vouwlijnen en de plankgleuven gevouwen had, sloot het van geen kant aan, ook de planken pasten niet.



Toen maar alle delen losgemaakt en de planken apart tussen de verticale delen gesoldeerd.



Ook hier wat merkwaardigs: er zaten vier gleuven in de zijkanten en er waren zes planken. Hoe zag nu zo'n sorteerbak eruit?
Op de tekening uit het Utrechts Archief staat zo'n bak afgebeeld met 5 planken, maar of 't op een tafel staat of aan de wand hangt is niet te zien.

Inmiddels zijn ook de zitjes in de uitbouwen van de conducteursplek aangebracht.


Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
« Reactie #16 Gepost op: 21 december 2017, 10:31:34 »
Er zitten 2 tussenwanden in (eerste foto van de etsplaat, de wanden links boven en onder) die klaarblijkelijk op elkaar gesoldeerd moeten worden, zodat aan beide kanten het plankenprofiel zichtbaar is. In de wagen is dit de afscheiding tussen het bagagedeel en de conducteursruimte. In deze wand zit een deur en een loketraam alsmede een raamkozijn en een loketschuif.

In de openingen in de wand (deur en loket) passen twee profieltjes; een als kozijn en de ander als schuif.



Althans, ik ben er van uitgegaan dat in de wand een opening zit met een loketfunctie en dat er in de deur een schuifraampje zit. Zo heb ik de profielen ook aangebracht.


Met vriendelijke groet,
Peter

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 781
    • DV modelspoor
Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
« Reactie #17 Gepost op: 21 december 2017, 11:59:40 »
Dit zijn van die momenten dat ik eigenlijk eens een 0 kitje moet kopen.
Gelukkig kan ik mij beheersen ;D.

Maar wat een details  (y) (y)
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
« Reactie #18 Gepost op: 21 december 2017, 12:10:10 »
Het 'voordeel' van zo'n schaal 0 kit is, is dat je inderdaad veel details ziet, hebt en kunt aanbrengen. Dat is tegelijkertijd ook het 'nadeel'; je gaat de lat veel hoger leggen en ik probeer ook steeds meer details na te maken en aan te brengen.  :angel:
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
« Reactie #19 Gepost op: 21 december 2017, 18:43:48 »
Op de 'statiefoto' zag ik een veiligheidsstang zitten. Die wilde ik ook hebben, maar wel demonteerbaar.
Aangezien ik de wanden nog los had, meteen maar gedaan; nu is alles nog makkelijk bereikbaar.
Hieronder de verschillende stadia afgebeeld.



Links onder het L-profiel waarin ik een 1 mm gaatje heb geboord en daarin heb ik weer een 1 mm klinknagel gesoldeerd. In een messing pijpje heb ik aan beide zijden een gleufje gezaagd waarin een klein stukje strip gesoldeerd is. In het stripje zit uiteraard ook een 1 mm gaatje en is aan de uiteinden afgerond. Rechtsonder het kant en klare bevestigingspunt voor de stang. Deze houders zijn aan weerszijden van de deur vastgezet. Als de wagenbak klaar is en op de bodemplaat zit, zal het wat pielen zijn, maar het is demontabel!



Hier beide stangen aangebracht en zichtbaar door de geopende deuren.
Met vriendelijke groet,
Peter

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1519
    • Dwangrail.nl
Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
« Reactie #20 Gepost op: 22 december 2017, 00:19:00 »
Ik twijfel een beetje aan deze veiligheidsstang, en ben bang dat dit een eigen verzinsel is van de ontwerper.
Op deze wagens waren geen stangen aanwezig, ze zijn ook niet op de tekening zichtbaar.
Bij de stroomlijntreinstellen kwamen deze wel voor, maar dan in dezelfde grijze kleur geschilderd als de bagageruimte.
Dat geel/zwart is pas gekomen met de veiligheidscultuur vanaf de jaren 80. (1980)

ik zou hem weglaten.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
« Reactie #21 Gepost op: 22 december 2017, 11:31:14 »
Arjen,

Ik neem aan dat als het een 'vast' onderdeel van zo'n bagagewagen zou zijn, er op de tekening ook de ophangbeugels ingetekend zouden zijn. Maar na het bekijken van de tekening kan ik ze ook niet vinden.

Ik vond die veiligheidsstang wel leuk staan en vond het wel plausibel aangezien er in die bagagewagen ook een conducteur meereed. Dus uit veiligheid.....
Aan de andere kant, om het veilig te houden zou er niet met geopende deuren gereden worden, toch?

Ik ken die stangen wel uit mijn jeugdjaren toen ik ook met stroomlijn materieel reisde, maar hoe het zat met dit soort wagens, weet ik niet. Voor die informatie ben ik afhankelijk van anderen/experts.

Het weghalen van de beugels is overigens zo gebeurd.
Met vriendelijke groet,
Peter

spoor0

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
« Reactie #22 Gepost op: 22 december 2017, 13:48:58 »
Peter

Nog even nagezocht, het deel wat jij in de deur van de tussenwand hebt gesoldeerd, hoort aan de andere zijde van het luikje gesoldeerd te worden.

Tom

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
« Reactie #23 Gepost op: 22 december 2017, 15:30:43 »
Tom,

Ik had in eerste instantie ook zo'n idee, omdat me dat ook erg logisch leek. Je hebt dan aan beide zijden van het luikje hetzelfde profiel. E.e.a. sluit dan ook beter aan op de wand zelf. Maar wat moet er dan in de deuropening komen? Meer van dat soort profieltjes zitten er niet in....

Overigens heb ik slechts 1 foto van het interieur, verder niets. Daarop staat de bank in de uitbouw (niet zijnde een lattenbank zoals in de kit zit) en een ronde koker met een slinger er op. Dit zal waarschijnlijk wel de bediening van de rem zijn.

Als jij, of iemand anders, nog foto's van het interieur hebt, dan hou ik me aanbevolen.
Met vriendelijke groet,
Peter

spoor0

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
« Reactie #24 Gepost op: 22 december 2017, 20:51:05 »
Peter

Dan heb jij al meer interieur foto,s als ik.

De opening in de deur, zal wel glas in gezeten hebben.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
« Reactie #25 Gepost op: 22 december 2017, 21:33:50 »
Dan heb jij al meer interieur foto,s als ik
;D

De opening in de deur, zal wel glas in gezeten hebben.
Dat verwacht ik ook en aangezien er verder geen aparte profieltjes/raamlijstjes in de kit zitten, ga ik er dan maar van uit, dat er gewone dunne glaslatten in zaten en dat die te klein/smal waren voor apart in te zetten profieltjes.

Dus laat ik het hierbij en is ook deze wand wel klaar.
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
« Reactie #26 Gepost op: 23 december 2017, 15:37:48 »
Tegen de kopwand in het conducteursgedeelte bevindt zich een tafel waarop de vakkenkast staat. Het leek me wel leuk om ook die zo te maken.

Aangezien de kopwand nu nog los is, kan ik overal makkelijk bij. Vanaf de tekening de maten van de tafel herleid en uit een reststukje 0,4 mm messing gemaakt. Deze tafel staat niet met poten op de vloer, maar hangt aan beugels aan de wand. Ook deze nagemaakt en de tafel, de vakkenkast en de beugelpoten tot een geheel gemaakt.

Op de kopwand een paar kleine U-profieltjes gesoldeerd waar de tafelbeugels inhangen, zodat e.e.a. ook nog afneembaar is i.v.m. spuiten.



Hieronder de tafel in gemonteerde toestand.



Aan de ene kant verwacht ik dat je er weinig van ziet, tenzij je er met je neus bovenop staat, maar aan de andere kant weet ìk dat het er in zit.
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
« Reactie #27 Gepost op: 27 december 2017, 09:52:45 »
De profielen op de buitenhoeken van de wanden aangebracht, de zijwanden tegen elkaar gesoldeerd en aan de binnenkant in de hoeken een stukje L-profiel ter versteviging.

Nu pas maken van de bak en de bodemplaat.....

De vier hoeken van de bufferbalken moesten nog gelijk gemaakt worden met de zijkant van de bodemplaat. Nu gedaan, mede kijkend naar de pasvorm van de bak op de bodemplaat; alles past nu mooi. Als (extra) versteviging voor de lange zijwanden en om de bak aan de bodem te bevestigen eveneens een 0,4 mm L-profiel tegen de zijwanden gesoldeerd. Alles vormt nu (in ieder geval aan de onderkant) een stevig geheel.

In de bodemplaat in elke hoek een 2 mm gat geboord en overeenkomstig in het aan de zijwanden vastgesoldeerde L-profiel. Op het gat in het L-profiel een 2 mm messing moertje gesoldeerd, zodat de bak op de bodemplaat kan worden vastgezet met vier 2 mm boutjes; zeker en vast! Zo ben ik niet afhankelijk van het schroefdraad in slechts 0,4 mm dik messing.

Daarna het dak in de rollenbank een lichte kromming gegeven en op de 4 wanden gesoldeerd. De bak is nu dicht. De twee ventilatoren in de gaten op het dak gesoldeerd en de lekstrip boven beide deuren aangebracht.

Heb al gezien dat de scheidingswand van de conducteursruimte te smal is, daarvoor neem ik twee (wat dikwandige) u-profieltjes om a. de ruimte op te vullen en b. de scheidingswand aan de lange wanden te bevestigen.

Het omzetten van de 4 deurlijst profielen was een grotere opgave dan ik verwacht had, maar het is gelukt en ze zitten er op.

Klein probleempje deed zich daarna voor: deuren konden niet meer open..... De deuren bleken te stuiten tegen het 1 mm opstaande profieldeel, dat tegen het U-profiel gesoldeerd was. Dit kwam doordat het nogal lastig was om het profiel goed, recht en haaks om te buigen, waardoor een fractie messing ietsje boven het U-profiel uitkwam. Het ging maar om plm. 0,2 mm maar was voldoende om de deur tegen te houden. Met een klein vijltje en een scherp mesje het teveel weggehaald zodat de deur weer goed kon openen.

Uiteindelijk is dit dan het resultaat: de wagenbak.



Door het aanbrengen van de L-profielen aan de onderkant van de zijwanden, het dak en de scheidingswand van de conducteursruimte is het een stevig geheel geworden. Zeker als de bak op het onderstel geschroefd is, is het een solide geheel geworden.
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
« Reactie #28 Gepost op: 08 januari 2018, 18:52:57 »
Maar weer eens verder gegaan; nu met het aankleden van het onderstel.

Begonnen met de gastank. Hiervoor heb ik de maten herleid vanaf de tekening en daarvoor messing buis gekocht van 10 mm ø.

Om de zijkanten dicht te maken heb ik voor beide kanten een rondje uit een dubbelzijdig epoxy-printplaatje gezaagd en rond gevijld zodat in het 10 mm pijpje paste. In deze rondjes had ik een 2 mm gaatje geboord voor een 2 mm pijpje, vervolgens aan een kant het printplaatrondje vastgesoldeerd in de 10 mm pijp en ook het 2 mm pijpje vastgesoldeerd. Het tweede rondje aan de andere kant over het pijpje geschoven en in het 10 mm buisje waardoor het lange pijpje netjes gecentreerd bleef.

Om de rondingen aan de uiteinden van de gastank te imiteren, heb ik voor een kant een tweede stukje printplaat er op gesoldeerd en in vorm gevijld, voor de andere kant heb ik een aantal stukjes 0,4 mm etsrand op elkaar gesoldeerd en ook deze in vorm gevijld; beide methodes werkten. Als het gespoten is, zal het denk ik een acceptabel aanzicht zijn.
Aan beide zijden het 2 mm pijpje afgezaagd, gelijk gevijld met de buitenkant en hierin aan een kant een klein stukje 1 mm pijpje gesoldeerd. Dit moet de aansluitnippel vorstellen; hierin komt later de gasleiding.
Beide steunen voor de gastank op de daarvoor voorgeëtste plek vastgesoldeerd. Voor wat betreft de ophanging van de gastank zie ik op de voorbeeldfoto's van Tahg0train geen ophangbeugels of zoiets zitten. Dus de tank gewoon op de steunen gesolderd.

De voluutveer (voor het opvangen van de trek- en stootkrachten) aangebracht alsmede de eindbevestiging voor de trekstangen gebogen en vastgesoldeerd. Kon er wat lastig bij met de soldeerbout, dus het weerstandssoldeerapparaat gebruikt.

Hoewel ik voor het remwerk slechts een paar foto's beschikbaar heb --waarop overigens ook niet goed te zien is hoe e.e.a. bevestigd moet worden-- maar zo goed en zo kwaad als 't gaat, geprobeerd er wat van te maken zodat 'n beetje aannemelijk lijkt.....  :P
Het remgedeelte (met triangel) op korte steunen gesoldeerd. Links op de foto moet het stangenstelsel komen voor de handmatige bediening vanuit de conducteurscabine van de schroefrem. Maar de foto's geven weinig duidelijkheid over welke etsdeeltjes gebruikt moeten worden en hoe.



Onderstaand de twee foto's die ik van Willem Damhaar (Tagh0train) destijds gekregen heb.





De bevestigings- c.q. ophangpunten zijn hierop wat moeilijk te zien.
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
« Reactie #29 Gepost op: 09 januari 2018, 17:01:46 »
De remmen werden bij deze wagen bediend door een schroefrem vanuit de conducteurscabine.
De stang die zorgde voor het bedienen van beide remmen heb ik gemaakt uit een 1,5 mm buisje, waarop vooraan de schakels zitten die op de dwarsstang zitten die op zijn beurt weer bediend werd door de remhandel. M.b.v. kleinere schakels is deze doorgaande remstang (buis) verbonden met de rem-triangels. Het andere bevestigingspunt van de schakels is vervolgens met een beugel verbonden aan het frame.
Het zal wel niet conform de werkelijkheid zijn, maar ziet er wel aardig uit en het moet maar zo....



Rechts overdwars de stang die bediend wordt met de hevel die onderin zit en door de bodem gaat. Aan deze stang heb ik de buis voor de bediening van de remtriangels bevestigd.
Met vriendelijke groet,
Peter