BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: peterha op 12 december 2017, 21:04:38

Titel: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
Bericht door: peterha op 12 december 2017, 21:04:38
Deze kit had ik ook al een tijd liggen en toen toch maar besloten te beginnen met de bouw en de bouw ervan op dit forum te plaatsen. Dit moet 'm worden. (foto Tagh0train).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dg_3706.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dg_3706.jpg)

Als eerste heb ik de nodige onderdelen uit de etsplaat gezaagd en ontbraamd.
Hier een foto van alle delen die de opbouw vormen; onderkant, zij- en kopwanden, dak en tussenwanden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3812.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3812.jpg)

Aan de bovenzijde van de zijwanden zit een strip die gedeeltelijk naar binnen gebogen moet worden. Ik heb eerst de rand omgebogen en daarna de vlak daaronder zittende klinknagels doorgedrukt.

Daarna 12 U-profielen 2 x 1 mm gezaagd en de klinknagelstrips hierin gesoldeerd. Vervolgens de profielen op de zijwanden gesoldeerd. De U-profielen moeten aan de bovenzijde gelijkliggen met de vouwlijn en niet er bovenuit steken.

Hier de asbalansen en de glijplaten. De glijplaten moeten in de asbalansen gesoldeerd worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3819_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3819_1.jpg)

De onderdelen van de bodem met de bufferbalken en de (nog te vouwen) stelbalken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3823.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3823.jpg)
Titel: Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
Bericht door: peterha op 13 december 2017, 20:10:05
Eerst de klinknagels in de stelbalken geperst. Toen ik daarna de stelbalken in de groef op de bodemplaat wilde solderen, bleek het niet te passen. De smalle kant van de stelbalk was te breed voor de groef, oftewel de groef in de bodemplaat was smaller dan het smalle deel van de stelbalk. Daarom maar deze onderzijde over de hele lengte iets smaller gevijld zodat de stelbalk wel goed in de gleuf valt. Zal alles te maken hebben met de manier van (mijn) omzetten van de stelbalk rand.

De glijplaten in de uitsparingen van de asbalansen gesoldeerd, de gleuven in de zijkanten van de aspotten ietsje bijgewerkt. Resultaat: de aspotten glijden heel soepel in de asbalansen. Daarna de asbalansen gesoldeerd in de bodem en strak tegen de stelbalk.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3832.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3832.jpg)

Toen de middenbalken en de veerpakketten aangebracht en de verstevigingsplaten voor buffers en koppeling op de bufferplaat gesoldeerd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3835_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3835_1.jpg)

Bufferhulzen gesoldeerd en complete bufferplaat op de bodem bevestigd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3838.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3838.jpg)

Titel: Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
Bericht door: FritsT op 13 december 2017, 23:06:15
Ik heb deze nog nooit gebouwd, dus benieuwd hoe Willem dat allemaal bedacht heeft.

gr.
Frits.
Titel: Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
Bericht door: peterha op 14 december 2017, 11:53:44
Willem heeft bij de kits een soort algemene montage beschrijving van dit soort wagens bjgevoegd, zonder op specifieke soorten wagens in te gaan. Dus de beschrijving geeft bv. ook roosters aan die op beide CHD wagens die ik heb, niet zitten. Ook wordt er over de uitbouw in deze Dg wagen niets vermeld en worden er onderdelen genoemd die wel op de veewagen zitten, maar niet op deze. En bij deze wagen zitten onderdelen die nergens in die beschrijving genoemd staan; dus het wordt zoeken en puzzelen.

Helaas kan ik 't niet meer aan Willem vragen....
Dus hou ik me maar vast aan de foto's die hij mij gegeven heeft.
Titel: Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
Bericht door: spoor0 op 14 december 2017, 16:46:19
Klopt, dat er voor deze wagen geen bouwbeschrijving is gemaakt, deze wagen is in een hele kleine oplage gemaakt ( 5 of 6 stuks) voor een speciale groep bouwers.

Het beste kan je de originele tekening in het Utrechts archief opzoeken, en aan de hand daarvan gaan kijken naar de plaats van de div. onderdelen.
Titel: Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
Bericht door: spoor0 op 14 december 2017, 16:51:53
http://hetutrechtsarchief.nl/onderzoek/resultaten/archieven?mivast=39&mizig=210&miadt=39&miaet=1&micode=921&minr=34149399&miview=inv2&milang=nl
Titel: Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
Bericht door: peterha op 14 december 2017, 17:12:21
Dank je voor de link, maar gelukkig had ik deze tekening al gevonden.   (y)

Ik gebruik 'm al, bv voor de hoogte van de zitjes in de uitbouw. De tekening is overigens in een hoge resolutie, zodat ik makkelijk delen kan uitvergroten, zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit.
Titel: Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
Bericht door: peterha op 15 december 2017, 19:28:56
Lang nagedacht over het wel of niet verschuifbaar maken van de deuren. Besloten het toch maar te proberen.
Deuren van looprail losgezaagd. Deurlijsten op de schuifdeuren aangebracht en deurverstevigingshoekstukken vastgezet.

Hoe de deurophanging te maken? De bovenste hoekverstevigingsplaten weer losgesoldeerd en een klein vertikaal stukje van de (neergaande) omlijsting weggezaagd. Vervolgens een smal stripje in een (kleine) u-vorm gebogen en in de opening gesoldeerd (linksboven nog enigszins te zien)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4085.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4085.jpg)

en aan de achterkant van de deur tegen de bovenzijde van de deur gesoldeerd. De achterkant blijft hierdoor vlak. Hierin past nu een 1 mm glijstang

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4087.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4087.jpg)

De deur 'glijdt' feitelijk op de looprail. Er zitten er per deur 2 in de kit, een met een groef aan de buitenkant welke meegeëtst is aan de deur, zodat de deur en deze rail een geheel vormen en een rail welke als verstevigingsrail is bedoeld.
Voor het eerste deurwiel wilde ik een soort constructie maken dat op/over de looprail glijdt en achter het tweede deurwiel wilde ik een stripje solderen zodat dat deel vrij kan bewegen op de looprail maar aan de voor- en achterzijde vastgehouden wordt door het deurwiel en het opgesoldeerde stripje. Verstevigindsstrip en opgesoldeerd lipje vormen dan feitelijk een omgekeerd u-tje dat over de looprail grijpt. Kijken of dat lukt.
Titel: Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
Bericht door: e_p op 15 december 2017, 20:59:13
mooi werk! Ik kijk geïnteresseerd mee, want ik heb de etsplaat ook liggen. Ik bouw de NFLS versie.
Titel: Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
Bericht door: peterha op 15 december 2017, 22:04:23
Gelukkig, dan post ik 't in ieder geval niet voor de 'kat z'n viool'  :P
Trouwens, de link die spoor0 in reactie #5 gaf, is de NFLS versie. Maar ik neem aan dat je die al had.
Titel: Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
Bericht door: e_p op 15 december 2017, 22:05:41
jazeker ;D
Titel: Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
Bericht door: ronald1956 op 15 december 2017, 22:25:19
Ik heb geen etsplaat liggen , maar kijk ook gewoon mee .  ;D
Titel: Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
Bericht door: peterha op 16 december 2017, 18:26:49
@ Ronald:  (y)

--------------------------

Op de kopwanden de verstevigingsstrips en de U-profielen met klinknagelstrips aangebracht.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4096.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4096.jpg)

en vervolgens de twee uitbouwen gevouwen en in de zijwanden gesoldeerd, daarna ook de U-profielen en klinknagelstrips aangebracht op de zijwanden.

Let op: de U-profielen met klinknagel strips moeten zover mogelijk ìn de deuropening vastgezet worden omdat in het resterende deel van de etsgroef (tegen de planken van de zijwand aan) nog de tot L-vorm om te buigen deurlijst profielen moeten komen. Zie mijn aanvulling dd. 12 jan 2018.

Toen de raamprofielen aan de buitenkant van de uitbouw en op de zijwand vastgezet, tevens de binnenprofielen in de zijramen.

Verder gegaan met het beweegbaar maken van de deur.
1e poging: een klein stukje U-profiel achter het eerste wiel van de deur gesoldeerd. Een stuk U-profiel ter lengte van de deur is aan de achterkant van de looprail gesoldeerd. Het U-tje van het wiel pakt in dit U-profiel op de rail.
Nadeel: de rail is maar voor een deel verstevigd en de rest is ook te slap en zwabberig en ondanks een klein stukje U-profiel achter het laatste bakprofiel, kan ik de looprail niet vastkrijgen op de bakprofielen.
2e poging: in plaats van het stukje U-profiel achter het deurwiel heb ik nu een smal stripje messing gesoldeerd. Het uiteinde hiervan is omgebogen, zodat dit in het U-profiel van de looprail valt. Ook nu weer geen goede mogelijkheid de rail aan de bak te bevestigen.
3e poging: het haakstripje achter het wiel blijft gehandhaafd maar i.p.v. de strip van de looprail nu gewoon een U-profiel gebruikt. Het gedeelte ter breedte van de deur zo gelaten (wel iets 'afgeslankt' om het haakstripje goed te kunnen laten pakken en verder van het gedeelte waar het voorste deurwiel glijdt de bovenste wand van het U-profiel weggeslepen, zodat het deurgedeelte bestaat uit een U en het andere deel uit een L bestaat. Met een ander stukje profiel het gebogen uiteinde van de looprail vervaardigd.

De deur kan nu bewegen en hangt bovenin met twee hangers om een 1 mm draad en glijdt van onderen in een u-profieltje ter breedte van de deuropening en het voorste steunt op de bovenkant van de rail. In dit profiel kleine inkepinkjes gemaakt ter hoogte van de bakprofielen zodat er wat meer materiaal op elkaar was om het aan elkaar te solderen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4089.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4089.jpg)

Later heb ik er voor de stevigheid in het midden nog een extra steuntje voor de ophangrail gemaakt, zodat de deur in/op de looprail gedrukt blijft. Doordat de foto van een redelik korte afstand genomen is, vertekent het beeld wat en lijkt de wand van boven krom. Maar in het echt is dat gelukkig niet zo.
Ben er best trots op..... Het is uiteindelijk toch gelukt om de deur beweegbaar te maken.

Nu de andere kant, maar dan in spiegelbeeld. Deze kant nam beduidend minder tijd in beslag ;-)
Titel: Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
Bericht door: peterha op 17 december 2017, 18:21:10
Kwam tot de 'schrikbarende' ontdekking dat op de deurlijsten geen klinknagels zaten, terwijl die op de plaatjes wel zitten. Ik weet zeker dat beide deurlijsten aan beide kanten egaal waren en dat er dus geen etsputjes voor klinknagels zaten. Wel zitten er in de kit 4 deurkant profielen, maar dat zijn er maar 4 terwijl ik voor beide deuren 8 klinknagelstrips nodig heb. Wat nu?

Er zijn deur-hoekstrips meegeleverd, welke tot een L moeten worden gevouwen, maar deze zijn te lang om op de deurstrips te plaatsen, ze komen dan namelijk over de verstevigingshoeken heen. Dus die moeten zowiezo aangepast worden, buiten dat heb ik er maar 4 dus dat gaat 'm niet worden. Dat betekent klinknagels persen in de nu nog gladde deurstrips; sjips en %&*%#$@.

Dan maar de hele deur weer uit elkaar halen; dat betekent alles er weer afgesolderen om bij de strip te komen. Toen de strip er af was, de posities gemerkt en bij beide deuren de klinknagels aangebracht. Vervolgens de deuren weer opnieuw samengesteld.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4091.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4091.jpg)

Titel: Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
Bericht door: peterha op 20 december 2017, 09:08:31
Er zitten bij de kit een aantal etsdelen waarvoor ik zowel op foto's alsook op tekeningen geen bestemming kan vinden; deze gaan voorlopig in de reserve-onderdelen bak. Ook mis ik een aantal onderdelen, zoals de remmen en de deurstoppers.
Wel zijn er etsdelen die gemerkt zijn als onderdelen voor het remwerk.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4097_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4097_1.jpg)

Hoe dat in elkaar gezet moet worden, moet ik nog uitzoeken, alsmede de eindbevestiging van de remstangen en ook iets dat (samengevouwen) op een onderstel voor iets lijkt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4098.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4098.jpg)

Maar eens kijken of ik 't ergens op de tekening kan vinden.

Op de tekening kon ik niets daaromtrent vinden, maar op de etsplaat zaten in de zijwanden nog andere etsonderdelen, o.a. een vierkantje met daaronder 'stoel'. Nadat het frame was samengevouwen, zag ik de 'omvang' welke overeenkwam met het vierkantje 'stoel'. Nu is ook duidelijk waarvoor het onderstel is; het is de stoel (of liever gezegd: krukje) om aan tafel werkzaamheden te kunnen verrichten.
Titel: Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
Bericht door: peterha op 20 december 2017, 09:15:32
Ik dacht even een makkelijk klusje tussendoor te doen: het vakkenkastje. Dat is een kastje met schuine planken
Nadat ik de onderdelen had losgemaakt en het langste deel met de vouwlijnen en de plankgleuven gevouwen had, sloot het van geen kant aan, ook de planken pasten niet.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4092.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4092.jpg)

Toen maar alle delen losgemaakt en de planken apart tussen de verticale delen gesoldeerd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4099.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4099.jpg)

Ook hier wat merkwaardigs: er zaten vier gleuven in de zijkanten en er waren zes planken. Hoe zag nu zo'n sorteerbak eruit?
Op de tekening uit het Utrechts Archief staat zo'n bak afgebeeld met 5 planken, maar of 't op een tafel staat of aan de wand hangt is niet te zien.

Inmiddels zijn ook de zitjes in de uitbouwen van de conducteursplek aangebracht.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4105_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4105_1.jpg)
Titel: Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
Bericht door: peterha op 21 december 2017, 10:31:34
Er zitten 2 tussenwanden in (eerste foto van de etsplaat, de wanden links boven en onder) die klaarblijkelijk op elkaar gesoldeerd moeten worden, zodat aan beide kanten het plankenprofiel zichtbaar is. In de wagen is dit de afscheiding tussen het bagagedeel en de conducteursruimte. In deze wand zit een deur en een loketraam alsmede een raamkozijn en een loketschuif.

In de openingen in de wand (deur en loket) passen twee profieltjes; een als kozijn en de ander als schuif.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4094.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4094.jpg)

Althans, ik ben er van uitgegaan dat in de wand een opening zit met een loketfunctie en dat er in de deur een schuifraampje zit. Zo heb ik de profielen ook aangebracht.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4103.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4103.jpg)
Titel: Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
Bericht door: DV modelspoor op 21 december 2017, 11:59:40
Dit zijn van die momenten dat ik eigenlijk eens een 0 kitje moet kopen.
Gelukkig kan ik mij beheersen ;D.

Maar wat een details  (y) (y)
Titel: Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
Bericht door: peterha op 21 december 2017, 12:10:10
Het 'voordeel' van zo'n schaal 0 kit is, is dat je inderdaad veel details ziet, hebt en kunt aanbrengen. Dat is tegelijkertijd ook het 'nadeel'; je gaat de lat veel hoger leggen en ik probeer ook steeds meer details na te maken en aan te brengen.  :angel:
Titel: Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
Bericht door: peterha op 21 december 2017, 18:43:48
Op de 'statiefoto' zag ik een veiligheidsstang zitten. Die wilde ik ook hebben, maar wel demonteerbaar.
Aangezien ik de wanden nog los had, meteen maar gedaan; nu is alles nog makkelijk bereikbaar.
Hieronder de verschillende stadia afgebeeld.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4106_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4106_1.jpg)

Links onder het L-profiel waarin ik een 1 mm gaatje heb geboord en daarin heb ik weer een 1 mm klinknagel gesoldeerd. In een messing pijpje heb ik aan beide zijden een gleufje gezaagd waarin een klein stukje strip gesoldeerd is. In het stripje zit uiteraard ook een 1 mm gaatje en is aan de uiteinden afgerond. Rechtsonder het kant en klare bevestigingspunt voor de stang. Deze houders zijn aan weerszijden van de deur vastgezet. Als de wagenbak klaar is en op de bodemplaat zit, zal het wat pielen zijn, maar het is demontabel!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4111.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4111.jpg)

Hier beide stangen aangebracht en zichtbaar door de geopende deuren.
Titel: Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
Bericht door: AB 7216 op 22 december 2017, 00:19:00
Ik twijfel een beetje aan deze veiligheidsstang, en ben bang dat dit een eigen verzinsel is van de ontwerper.
Op deze wagens waren geen stangen aanwezig, ze zijn ook niet op de tekening zichtbaar.
Bij de stroomlijntreinstellen kwamen deze wel voor, maar dan in dezelfde grijze kleur geschilderd als de bagageruimte.
Dat geel/zwart is pas gekomen met de veiligheidscultuur vanaf de jaren 80. (1980)

ik zou hem weglaten.

Groeten Arjen
Titel: Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
Bericht door: peterha op 22 december 2017, 11:31:14
Arjen,

Ik neem aan dat als het een 'vast' onderdeel van zo'n bagagewagen zou zijn, er op de tekening ook de ophangbeugels ingetekend zouden zijn. Maar na het bekijken van de tekening kan ik ze ook niet vinden.

Ik vond die veiligheidsstang wel leuk staan en vond het wel plausibel aangezien er in die bagagewagen ook een conducteur meereed. Dus uit veiligheid.....
Aan de andere kant, om het veilig te houden zou er niet met geopende deuren gereden worden, toch?

Ik ken die stangen wel uit mijn jeugdjaren toen ik ook met stroomlijn materieel reisde, maar hoe het zat met dit soort wagens, weet ik niet. Voor die informatie ben ik afhankelijk van anderen/experts.

Het weghalen van de beugels is overigens zo gebeurd.
Titel: Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
Bericht door: spoor0 op 22 december 2017, 13:48:58
Peter

Nog even nagezocht, het deel wat jij in de deur van de tussenwand hebt gesoldeerd, hoort aan de andere zijde van het luikje gesoldeerd te worden.

Tom
Titel: Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
Bericht door: peterha op 22 december 2017, 15:30:43
Tom,

Ik had in eerste instantie ook zo'n idee, omdat me dat ook erg logisch leek. Je hebt dan aan beide zijden van het luikje hetzelfde profiel. E.e.a. sluit dan ook beter aan op de wand zelf. Maar wat moet er dan in de deuropening komen? Meer van dat soort profieltjes zitten er niet in....

Overigens heb ik slechts 1 foto van het interieur, verder niets. Daarop staat de bank in de uitbouw (niet zijnde een lattenbank zoals in de kit zit) en een ronde koker met een slinger er op. Dit zal waarschijnlijk wel de bediening van de rem zijn.

Als jij, of iemand anders, nog foto's van het interieur hebt, dan hou ik me aanbevolen.
Titel: Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
Bericht door: spoor0 op 22 december 2017, 20:51:05
Peter

Dan heb jij al meer interieur foto,s als ik.

De opening in de deur, zal wel glas in gezeten hebben.
Titel: Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
Bericht door: peterha op 22 december 2017, 21:33:50
Dan heb jij al meer interieur foto,s als ik
;D

De opening in de deur, zal wel glas in gezeten hebben.
Dat verwacht ik ook en aangezien er verder geen aparte profieltjes/raamlijstjes in de kit zitten, ga ik er dan maar van uit, dat er gewone dunne glaslatten in zaten en dat die te klein/smal waren voor apart in te zetten profieltjes.

Dus laat ik het hierbij en is ook deze wand wel klaar.
Titel: Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
Bericht door: peterha op 23 december 2017, 15:37:48
Tegen de kopwand in het conducteursgedeelte bevindt zich een tafel waarop de vakkenkast staat. Het leek me wel leuk om ook die zo te maken.

Aangezien de kopwand nu nog los is, kan ik overal makkelijk bij. Vanaf de tekening de maten van de tafel herleid en uit een reststukje 0,4 mm messing gemaakt. Deze tafel staat niet met poten op de vloer, maar hangt aan beugels aan de wand. Ook deze nagemaakt en de tafel, de vakkenkast en de beugelpoten tot een geheel gemaakt.

Op de kopwand een paar kleine U-profieltjes gesoldeerd waar de tafelbeugels inhangen, zodat e.e.a. ook nog afneembaar is i.v.m. spuiten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4113_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4113_2.jpg)

Hieronder de tafel in gemonteerde toestand.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4115.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4115.jpg)

Aan de ene kant verwacht ik dat je er weinig van ziet, tenzij je er met je neus bovenop staat, maar aan de andere kant weet ìk dat het er in zit.
Titel: Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
Bericht door: peterha op 27 december 2017, 09:52:45
De profielen op de buitenhoeken van de wanden aangebracht, de zijwanden tegen elkaar gesoldeerd en aan de binnenkant in de hoeken een stukje L-profiel ter versteviging.

Nu pas maken van de bak en de bodemplaat.....

De vier hoeken van de bufferbalken moesten nog gelijk gemaakt worden met de zijkant van de bodemplaat. Nu gedaan, mede kijkend naar de pasvorm van de bak op de bodemplaat; alles past nu mooi. Als (extra) versteviging voor de lange zijwanden en om de bak aan de bodem te bevestigen eveneens een 0,4 mm L-profiel tegen de zijwanden gesoldeerd. Alles vormt nu (in ieder geval aan de onderkant) een stevig geheel.

In de bodemplaat in elke hoek een 2 mm gat geboord en overeenkomstig in het aan de zijwanden vastgesoldeerde L-profiel. Op het gat in het L-profiel een 2 mm messing moertje gesoldeerd, zodat de bak op de bodemplaat kan worden vastgezet met vier 2 mm boutjes; zeker en vast! Zo ben ik niet afhankelijk van het schroefdraad in slechts 0,4 mm dik messing.

Daarna het dak in de rollenbank een lichte kromming gegeven en op de 4 wanden gesoldeerd. De bak is nu dicht. De twee ventilatoren in de gaten op het dak gesoldeerd en de lekstrip boven beide deuren aangebracht.

Heb al gezien dat de scheidingswand van de conducteursruimte te smal is, daarvoor neem ik twee (wat dikwandige) u-profieltjes om a. de ruimte op te vullen en b. de scheidingswand aan de lange wanden te bevestigen.

Het omzetten van de 4 deurlijst profielen was een grotere opgave dan ik verwacht had, maar het is gelukt en ze zitten er op.

Klein probleempje deed zich daarna voor: deuren konden niet meer open..... De deuren bleken te stuiten tegen het 1 mm opstaande profieldeel, dat tegen het U-profiel gesoldeerd was. Dit kwam doordat het nogal lastig was om het profiel goed, recht en haaks om te buigen, waardoor een fractie messing ietsje boven het U-profiel uitkwam. Het ging maar om plm. 0,2 mm maar was voldoende om de deur tegen te houden. Met een klein vijltje en een scherp mesje het teveel weggehaald zodat de deur weer goed kon openen.

Uiteindelijk is dit dan het resultaat: de wagenbak.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4121.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4121.jpg)

Door het aanbrengen van de L-profielen aan de onderkant van de zijwanden, het dak en de scheidingswand van de conducteursruimte is het een stevig geheel geworden. Zeker als de bak op het onderstel geschroefd is, is het een solide geheel geworden.
Titel: Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
Bericht door: peterha op 08 januari 2018, 18:52:57
Maar weer eens verder gegaan; nu met het aankleden van het onderstel.

Begonnen met de gastank. Hiervoor heb ik de maten herleid vanaf de tekening en daarvoor messing buis gekocht van 10 mm ø.

Om de zijkanten dicht te maken heb ik voor beide kanten een rondje uit een dubbelzijdig epoxy-printplaatje gezaagd en rond gevijld zodat in het 10 mm pijpje paste. In deze rondjes had ik een 2 mm gaatje geboord voor een 2 mm pijpje, vervolgens aan een kant het printplaatrondje vastgesoldeerd in de 10 mm pijp en ook het 2 mm pijpje vastgesoldeerd. Het tweede rondje aan de andere kant over het pijpje geschoven en in het 10 mm buisje waardoor het lange pijpje netjes gecentreerd bleef.

Om de rondingen aan de uiteinden van de gastank te imiteren, heb ik voor een kant een tweede stukje printplaat er op gesoldeerd en in vorm gevijld, voor de andere kant heb ik een aantal stukjes 0,4 mm etsrand op elkaar gesoldeerd en ook deze in vorm gevijld; beide methodes werkten. Als het gespoten is, zal het denk ik een acceptabel aanzicht zijn.
Aan beide zijden het 2 mm pijpje afgezaagd, gelijk gevijld met de buitenkant en hierin aan een kant een klein stukje 1 mm pijpje gesoldeerd. Dit moet de aansluitnippel vorstellen; hierin komt later de gasleiding.
Beide steunen voor de gastank op de daarvoor voorgeëtste plek vastgesoldeerd. Voor wat betreft de ophanging van de gastank zie ik op de voorbeeldfoto's van Tahg0train geen ophangbeugels of zoiets zitten. Dus de tank gewoon op de steunen gesolderd.

De voluutveer (voor het opvangen van de trek- en stootkrachten) aangebracht alsmede de eindbevestiging voor de trekstangen gebogen en vastgesoldeerd. Kon er wat lastig bij met de soldeerbout, dus het weerstandssoldeerapparaat gebruikt.

Hoewel ik voor het remwerk slechts een paar foto's beschikbaar heb --waarop overigens ook niet goed te zien is hoe e.e.a. bevestigd moet worden-- maar zo goed en zo kwaad als 't gaat, geprobeerd er wat van te maken zodat 'n beetje aannemelijk lijkt.....  :P
Het remgedeelte (met triangel) op korte steunen gesoldeerd. Links op de foto moet het stangenstelsel komen voor de handmatige bediening vanuit de conducteurscabine van de schroefrem. Maar de foto's geven weinig duidelijkheid over welke etsdeeltjes gebruikt moeten worden en hoe.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4130.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4130.jpg)

Onderstaand de twee foto's die ik van Willem Damhaar (Tagh0train) destijds gekregen heb.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CHD-D6_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CHD-D6_2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CHD-D7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CHD-D7.jpg)

De bevestigings- c.q. ophangpunten zijn hierop wat moeilijk te zien.
Titel: Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
Bericht door: peterha op 09 januari 2018, 17:01:46
De remmen werden bij deze wagen bediend door een schroefrem vanuit de conducteurscabine.
De stang die zorgde voor het bedienen van beide remmen heb ik gemaakt uit een 1,5 mm buisje, waarop vooraan de schakels zitten die op de dwarsstang zitten die op zijn beurt weer bediend werd door de remhandel. M.b.v. kleinere schakels is deze doorgaande remstang (buis) verbonden met de rem-triangels. Het andere bevestigingspunt van de schakels is vervolgens met een beugel verbonden aan het frame.
Het zal wel niet conform de werkelijkheid zijn, maar ziet er wel aardig uit en het moet maar zo....

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4135.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4135.jpg)

Rechts overdwars de stang die bediend wordt met de hevel die onderin zit en door de bodem gaat. Aan deze stang heb ik de buis voor de bediening van de remtriangels bevestigd.
Titel: Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
Bericht door: peterha op 11 januari 2018, 14:57:54
De klinknagelplaatjes in de zijkant van het langsframe gesoldeerd, daarna de baksteunen.
De gasleiding onder het frame aangebracht. De leiding loopt aan de buitenkant over de buffer via de kopwand naar het dak. Ik heb tussen de bak en het onderstel een dun stukje karton aangebracht en de bak op de onderkant geschroefd. Daarna de leiding op de bufferplaat gesoldeerd en door op de kopwand. Daarna de leiding doorgezaagd op de plek van het kartonnetje zodat nu de leiding netjes vastzit en precies doorloopt van onder naar boven.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4136_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4136_1.jpg)

Op de foto is te zien dat de leiding halverwege de kopwand zich splitst in een 'kastje'.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bagagewagen_D_2261.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bagagewagen_D_2261.jpg)

Wat dat voor kastje is, wat de functie is en waarom de leiding zich splitst, weet ik niet. Misschien een externe gashandel? Iemand die het wel weet ???

De gasleiding naar het dak ook aangebracht, alsmede de 'afwateringsgootjes' op het dak.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4138_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4138_1.jpg)
Titel: Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
Bericht door: AB 7216 op 11 januari 2018, 17:15:54

Wat dat voor kastje is, wat de functie is en waarom de leiding zich splitst, weet ik niet. Misschien een externe gashandel? Iemand die het wel weet ???


In het kastje zat de gaskraan om de verlichting op licht en duister te zetten.
Bij de rijtuigen zat de handel aan de buitenzijde, waarbij deze verlengd was naar de zijkanten van het rijtuig. Hierbij zaten ook de bordjes "licht" en "duister"
bij sommige bagagewagens zat de klep aan de buitenzijde, en de bedieningskraan aan de binnenkant. Deze kraan leek dan op een T kruk.

Groeten Arjen
Titel: Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
Bericht door: peterha op 11 januari 2018, 17:37:12
Hallo Arjen,

Gezien de lokatie had ik al zo'n vermoeden.
Bedankt voor deze info; leuk om te weten.  :)
Titel: Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
Bericht door: peterha op 12 januari 2018, 13:36:28
In mijn post van 16 dec. 2017 heb ik de U-profielen met klinknagel strips aangebracht op de zijwanden. Op de tweede foto is te zien dat de 'staande' U-profielen met klinknagels strips in de deuropening zijn aangebracht en dat er nog een kleine ruimte van de etsgroef zichtbaar is.
In mijn post van 27 dec. schreef ik dat na het aanbrengen van de deurlijst L-profielen de schuifdeuren niet meer open konden en dat ik iets van het (opstaande deel van het) profiel moest afhalen om de deuren weer open en dicht te kunnen doen.

Bij dit alles heb ik iets niet goed gedaan.  :(

De oorzaak van deze 'ruimte' is het volgende:
Bij het monteren van de U profielen in de etsgroef in de zijwand was echter dermate weinig materiaal van de zijwand-etsgroef beschikbaar dat ik daarom het profiel abusievelijk teveel tegen het plankendeel aan heb gesoldeerd en heb ik ze dus direct laten aansluiten op de planken van de zijwand. Hierdoor ontstond de zichtbare opening/etsgroef naast het profiel en (boven- en onderin) de deuropening. Ik heb toen de deurlijstprofielen òp de planken moeten solderen i.p.v. in de etsgroef, waardoor weer het opstaande deel te hoog werd.

Dit was verkeerd, want ik had het U-profiel zoveel mogelijk in de vrije ruimte van de deuropening moeten solderen en daarna in het resterende gedeelte van de etsgroef (tegen de planken van de zijwand aan) het smalle L-profiel. Daarmee zou ook het opstaande deel van dit L-profiel niet boven het U-profiel zijn uitgekomen en was het openen van de schuifdeuren geen probleem geweest.

Maar ja, dat realiseerde ik me later pas. Om het te herstellen, zou zoveel aanpassingen vergen, dat ik dat de moeite niet waard vond. Per slot van rekening gingen de deuren gewoon open en dicht en het enige is dat aan 1 kant van de deuropening boven en onder een klein deel van de etsgroef nog zichtbaar was, dit heb ik echter opgelost door een heel dun stukje plat profiel pas te maken en er in te solderen. Na het spuiten zie je er niets meer van. De andere kant gaat overigens schuil achter de schuifdeur.

Ik wilde dit toch even melden, dat stel je voor dat er nog iemand zo'n wagen maakt, diegene in ieder geval op de hoogte is van hetgeen ik fout gedaan heb en dan hopelijk niet dezelfde fout maakt. E.e.a. "ter leringh ende vermaeck"   ;D
Titel: Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
Bericht door: peterha op 13 januari 2018, 22:30:34
De opstaptreden, de hoekopstappen en de rangeerdershandgrepen zijn eveneens aangebracht op het onderstel.

Verder liet een (deel)foto van het interieur een kolom zien, waarop de draaihandel/slinger van de schroefrem zit.
Het leek me leuk en een uitdaging om deze kolom met slinger ook werkend na te maken. E.e.a. is uiteraard alleen goed te zien als de bak van de bodem gehaald is. Maar goed, het zit er en het draait .....

De kolom van de schroefrem gemaakt van ø 8 mm pijpje en als 'deksel', een plaatje messing rond gemaakt op 9,5 mm zodat er een kleine oversteek ontstaat. In dit deksel een gaatje geboord en een 2 x 4 mm pijpje gesoldeerd, hierin draad getapt en in de kop van een 1,4 x 10 mm boutje een 0,8 mm gaatje geboord, hierin een staafje 0,8 mm draad gesoldeerd, de kop afgeslankt en een uiteinde van het staafje naar boven omgebogen, zodat dit de remslinger voorstelt.
Het boutje in de deksel geschroefd en aan het uiteinde van het boutje wederom een stukje buis gebruikt om de remstang te kunnen bedienen.

Aan het einde van een stukje 1 mm draad een gaffel gemaakt, het bovenste deel steekt in het stukje buis dat op het bouje gesoldeerd is en het andere eind steekt door de bodemplaat heen en wordt door een veertje vastgehouden. In de hevel die het remsysteem bedient een 0,8 mm gaatje geboord en de gaffel hierop met een 0,8 mm klinknagel zodanig vastgezet dat het wel beweegbaar blijft.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4143_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4143_1.jpg)

Hierdoor kan de remhendel draaien en scharniert e.e.a. op de punten van de neerwaartse draaistang en de remhevel. Deze zit ook niet vast, dus 'voor het oog' beweegt deze hevel als aan je de remslinger draait. Aangezien het remsysteem volledig vastgesoldeerd zit, zal hier dus niets bewegen. Ach, alles heeft een grens ;-))

p.s. snapt u het nog?

In de kit zat een stoel/kruk. Deze voor de tafel met de vakkenkast op het bodem gesoldeerd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4144_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4144_1.jpg)
Titel: Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
Bericht door: peterha op 15 januari 2018, 17:17:35
De laatste onderdelen op het onderstel en de wagenbak aangebracht (handgrepen, sluitseinijzers, deurstoppers en deurhaken).
Vervolgens de wielen aangebracht en op z'n pootjes gezet: de Tagh0train CHD-Dg Bagagewagen is klaar!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4150.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4150.jpg)