Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Biessendorf
Vandaag
om 21:19:49
firm ware voor 3 D printer
door
jerrytrein
Vandaag
om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
bigboynl
Vandaag
om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
orientexpress
Vandaag
om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Biessendorf
Vandaag
om 21:02:48
Schrootplaats
door
741230
Vandaag
om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch
door
Overlast
Vandaag
om 20:21:53
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
Vandaag
om 19:57:45
Motorpost ombouwen ?
door
hmmglaser
Vandaag
om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
Vandaag
om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
orientexpress
Vandaag
om 19:29:26
19 Toen
door
defender
Vandaag
om 19:22:04
Laag-Baarlo
door
Mark Lin
Vandaag
om 19:02:20
Raadplaatje
door
Arjen52
Vandaag
om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
Vandaag
om 18:28:50
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
Vandaag
om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's
door
Joost O
Vandaag
om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
Vandaag
om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
Vandaag
om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels
door
Voske
Vandaag
om 16:57:37
Meedhuizen in H0
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 16:31:17
diorama, voor lange treinen.
door
FritsT
Vandaag
om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1
door
sncf231e
Vandaag
om 15:37:10
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 15:26:45
"Nederlandse" modellen
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
AlbertG
Vandaag
om 13:26:02
h0 diorama USA “The Paintshops”
door
Mudhen
Vandaag
om 11:58:57
Doornvliet
door
mass am see
Vandaag
om 11:44:10
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Vorige
-
Volgende
-
1
...
6
7
[
8
]
9
10
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw (gelezen 45714 keer)
ronald1956
OHMB Team Mitropa
Offline
Berichten: 1632
Tram&Trein NL- H0
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
«
Reactie #105 Gepost op:
21 oktober 2019, 22:56:53 »
Het is weer een plaatje
Gelogd
Met vriendelijke groet , Ronald -
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37208.0.html
roadster36
Offline
Berichten: 5543
Team Mitropa
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
«
Reactie #106 Gepost op:
21 oktober 2019, 23:07:25 »
echt een schatje
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5421
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
«
Reactie #107 Gepost op:
25 oktober 2019, 22:08:05 »
Gisteren de nummerplaten gekregen en vandaag die eerst zwart gespoten en daarna schoongemaakt. Ik doe dat overigens niet meer met een schuurpapiertje, maar met een velletje papier waar wasbenzine op zit. Even wrijven en je hebt een mooie nummerplaat zonder krasjes.
De 8112 en de 8104 met fabrieksplaten:
Erwin maakt echt fantastische platen. Vrijwel alle tekst is leesbaar, Als je bedenkt hoe klein de nummerplaat is, is het nauwelijks voorstelbaar dat de fabrieksplaten rechtsonder leesbaar zijn.
Je kunt duidelijk zien CENTRALE WERKPLAATS met eronder TILBURG. Vervolgens eronder No. 11 (of 17) en het getal 1863. De letters erboven heb ik nog niet ontcijferd.
Op de waterkast gaat het er dan zo uitzien qua verhoudingen:
mvg,
Ivo
P.S., de 8104 is voor een Kikker van de eerste serie met rechte achterwand
Gelogd
mvg,
Ivo
*
St00mboy
Offline
Berichten: 12016
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
«
Reactie #108 Gepost op:
25 oktober 2019, 23:30:52 »
Heel mooi, Ivo!
Leen.
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
Ivo tB
Offline
Berichten: 5421
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
«
Reactie #109 Gepost op:
29 oktober 2019, 19:01:26 »
Het spuitwerk lijkt nu wel klaar. Dan ben je er bijna denk je. Maar vervolgens moet de hele aandrijving en allerlei onderdelen nog worden gemonteerd
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Ivo tB
Offline
Berichten: 5421
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
«
Reactie #110 Gepost op:
06 november 2019, 23:34:33 »
Langzaam worden er vorderingen gemaakt. Is ook logisch, want nu moet alles goed zitten en bij elkaar passen. Ik heb hier eerder het over de stroomafname gehad. Ik heb plunjers toegepast op alle 4 wielen. Ik vond de loopweerstand nog aan de hoge kant. Ik heb nu de bramen in de boorgaten in het chassis goeg weggehaald waardoor de nylon behuizing van de plunjers verder naar binnenkomt. Ik heb ervoor gezorgd dat alle plunjers goed in de behuizing bewogen en ik heb nog stukjes van de veertjes afgehaald, waarmee de vering slapper is geworden. Uit controle bleek met de wielen erin dat de stroomopname met deze aanpassingen nog steeds voldoende was.
Daarna de vertraging en de motor er weer in en testrijden maar. Met name Roadster maakte zich zorgen of die nog wel kan kruipen. Ik ben nu tevreden. In onderstaand filmpje zie je nu alleen het chassis lopen zonder aanvullend gewicht en voor mij is dit zo prima.
De detaillering van de kap gaat ook verder. Daar kom ik later op terug.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Ivo tB
Offline
Berichten: 5421
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
«
Reactie #111 Gepost op:
13 november 2019, 23:09:43 »
Er blijken steeds nog een groot aantal dingen te doen voordat de lok als af kan worden beschouwd. Een aantal vorderingen:
Ten eerste heb ik de messing ring tussen ketel en rookkast gemaakt. Ik zie die op de latere foto's haast niet terug, maar op de foto's tot 1925 is deze ring goed herkenbaar in blank metaal. Ik probeer messing schilderen zoveel mogelijk te vermijden. Deze ring heb ik gemaakt door een strip te snijden van een plaatje 0,1mm latoenkoper (Ewout bedankt). Dit lukt zonder krullen als je dat op een hard oppervlak doet en niet op een snijmat. Ik heb dit op de achterkant van een stalen lineaal gesneden. Daarna buig je de band zo goed mogelijk rond de ketel en plak (uch) je deze vast aan de onderkant. Dan zie je de leiding naar de bel en heb ik de veiligheden messing gemaakt. Die zijn wel geschilderd in messing net als de blazerafsluiter achter de schoorsteen. Met true metal uit een tube van Mig. Ik heb de pijpen waardoor de bediening van de cylinderkranen loopt en de bediening van de blazer aan de andere kant vervangen door nieuwzilver buis om blank staal na te bootsen. Verder zijn de handgrepen langs het machinistenhuis (de deurkruk moet nog), de handgrepen voorop naast de lantaarns en de knevel op de rookkastdeur en de hevel voor de cylinderkranen bediening staalkleurig geschilderd met staalverf van Modelmaster.
De volledige aandrijving en schuifbediening is aan deze kant ook gemonteerd. Alles loopt vrij behalve de excentriekstang. Er moet denk ik iets meer speling op de schaar. de verbinding van de schaar met de excentriekstang en de verbinding met het excentriek zelf. Daarbij komt het probleem dat het geheel op het achterste wiel vastzit met een messing M1 boutje waarvan de kop is afgedraaid en er alleen een kleine pen uitsteekt waarover de excentriek valt. Die verbinding heb ik nu met CA vastgezet en dat zit wel. Nu zit dat M1 boutje in een nylon bus geschroefd en de bout blijft nu draaien in de nylonbus waardoor het geheel vastloopt. Een goede tip om het boutje in de bus vast te zetten stel ik op prijs. Ik denk aan moervast of CA. Het laatste geeft denk ik onvoldoende tijd om het boutje erin te draaien en voor moervast ben ik bang dat die eveneens de drijfstang en de koppelstang aan het boutje vast gaat zetten. Wat ik overigens niet hoop is dat het nylon busje in het wiel draait, want dan moet alles weer uit elkaar.
Ik heb ook de buffers vastgezet en deze veren. Dat is in dit model lastiger dan anders, omdat de bufferstelen aan de binnenkant tussen 2 platen van de buffer uitkomen, met maar 1,5mm ruimte of zo. Ik heb een klein nieuwzilveren ring ertussen gewurmd en heel voorzichtig met CA vastgezet en wonder boven wonder is dat met alle buffers gelukt, waardoor ze nu goed veren. Mocht er zo'n ring toch loslaten dan springt de buffer eruit en vind ik waarschijnlijk niet meer terug.
Goed foto's:
De handrail boven de rookkastdeur ga ik nog vervangen. Dit is een nieuwzilveren stuk draad en die was lastig in de juiste vorm en grootte te buigen door de 2 handrailhouders heen. Ik ga er een van beter buigbaar messing draad maken en die dan maar metaalkleur schilderen.
De koppelingen gaan pas op zijn plaats bij de definitieve afbouw. De voetplaat moet nog regelmatig van het chassis af om het drijfwerk goed af te maken en dan moeten steeds de koppelingen er in en weer er uit.
Hier is aardig wat leidingwerk toegevoegd. Vanaf de stoomkraan op de ketel loopt nu via een zwarte geïsoleerde leiding naar het reduceerventiel voor de luchtpomp. Op het reduceerventiel nog 2 smeerleidingen. Aan de voorkant van de stoomzuiger van de luchtpomp loopt een korte leiding de rookkast in voor de afgewerkte stoom. Dan loopt onderaan de luchtpomp een drukleiding naar de luchtketels tussen de chassis platen. Er loopt ook nog een leiding van onder door de voetplaat onder de luchtpomp naar achteren. Dat is denk ik een stoomleiding voor de stoomrem. Daar moet in het midden nog een steun aan naar beneden. Ook de wentelas is nog niet gemonteerd, omdat ook daarmee de voetplaat en het chassis onlosmakelijk met elkaar verbonden zullen worden.
Verder heb ik de waterkasten en de ketel gevuld met dakloodjes en zo krijgt de lok een aardig gewicht.
De kolen moeten er nog op, waardoor je straks niets meer zult zien van het lood. Dan moeten er nog ruiten in de brilplaat en aan de achterkant en glaasjes op de lantaarns.
Tot zover,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
FritsT
Offline
Berichten: 9613
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
«
Reactie #112 Gepost op:
14 november 2019, 11:46:00 »
@Ivo.
De bevestiging van de kruk en alles wat daar op en aan moet, moet ik in Schaal-1 ook nog doen. Maar ik was van plan daar een messing kruk voor te maken (lijmen in de tap in het wiel zelf) en na het spuiten de boel aan elkaar te solderen. Demonteren.....probleem van later. Desnoods een nieuw wiel want die heb ik nog liggen.
Maar eerst de Maffeitjes afmaken, dan weer de 8100.
Vraag: ga je die dikke voet van de dom nog kortwieken?
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5421
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
«
Reactie #113 Gepost op:
14 november 2019, 16:44:53 »
Zal eens kijken hoeveel die te dik is. Ik zie er in het echt niet zoveel van. Hier op het forum zijn het macrofoto's.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
FritsT
Offline
Berichten: 9613
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
«
Reactie #114 Gepost op:
14 november 2019, 18:56:53 »
Zelfs al zou die 0,5 mm zijn, dan is de dom 1:1 bijna 43 mm....nee, dat geloof ik niet. Mijn idee, dunner dat ding of op zijn minst afschuinen want hier kijken we naar...de plaatjes.
Maar het is jouw locje, dus jij beslist.
«
Laatst bewerkt op: 14 november 2019, 19:01:14 door FritsT
»
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5421
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
«
Reactie #115 Gepost op:
19 november 2019, 23:10:10 »
De afgelopen week was er niet veel voortgang. Ik wilde eerst de schuifbeweging compleet hebben en goed werkend voordat ik de rest ga afmaken. Dat heeft me meer moeite gekost dan ik daarvoor had gedacht. Zoals ik de vorige keer al vertelde was het grootste probleem dat de M1 bout achter met de excentriek erop bleef draaien in de nylon bus die in het wiel zit. Ik heb geprobeerd de bout aan de achterkant vast te lijmen, maar dat hield niet. Uiteindelijk heb ik het anders opgelost. Ik heb een miniscuul dubbelgevouwen stukje huishoudfolie (Glad oid) op de nylon bus gelegd en vervolgens de koppelstang en drijfstang daar voorzichtig opgelegd. Dat spul is nogal statisch en licht dus goed blijven liggen bleef dat niet. Toch is het gelukt om vervolgens dan de bout erin te draaien. Hiermee neemt de weerstand net voldoende toe om de schaar goed te bedienen.
Filmpje met nog kleine haperingen, die inmiddels door voorzichtig buigen aan de excentriekstang zijn opgelost. Met kap erop bleef het geheel geluid maken. Het bleek dat het eerste tandwiel dat ook in de worm grijpt tegen de onderkant van het ketelfront aanliep. Daar heb ik een klein ovaal stukje weggevijld en nu loopt het lekker stil. In het filmpje loopt het geheel gewoon droog, zonder enige smering. Ik ga de tandwielen nog wat siliconenvet geven en hier en daar een drupje olie en dan zou het nog beter moeten gaan.
Een gevoel voor de ruimte voor de aandrijving krijg je met de volgende foto's:
van boven
van onder
rechterzijde
linkerzijde
Ik wil er ook nog een decoder inbouwen. De ketel lijkt een logische plaats, hoewel die ook heel geschikt is voor extra gewicht. Boven de motor lijkt ook nog wel plek te zijn als ik nauwkeurig meet. Tussen de chassisplaten onder de motor past ook nog een Lokpilot micro. Ik denk dat ik hem daar ga verstoppen:
Nu moet ik aan de onderkant aan de geleiding van de lagers een stukje afknippen, waarmee de lagers niet meer worden vastgehouden en er aan de onderkant uit kunnen vallen. Maar dan komen de veren in de plaats die onder het chassis worden geschroefd. Daarna komen nog de remstangen van het remwerk en dan is het chassis gereed....
mvg,
Ivo
«
Laatst bewerkt op: 19 november 2019, 23:15:34 door Ivo tB
»
Gelogd
mvg,
Ivo
*
GerardvV
Online
Berichten: 3507
Enge buur bij de buren
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
«
Reactie #116 Gepost op:
19 november 2019, 23:28:24 »
Pfffff, wel heel mooi.
Jammer dat het filmpje nog op privé staat.
«
Laatst bewerkt op: 19 november 2019, 23:29:55 door GerardvV
»
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
Ivo tB
Offline
Berichten: 5421
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
«
Reactie #117 Gepost op:
20 november 2019, 00:31:41 »
Gerard, foutje. Filmpje zou nu voor iedereen zichtbaar moeten zijn.
Zag dat al mijn filmpjes op Flickr ineens op private stonden. Heb ik ook aangepast.
mvg,
Ivo
«
Laatst bewerkt op: 20 november 2019, 00:34:43 door Ivo tB
»
Gelogd
mvg,
Ivo
*
prutser
Online
Berichten: 6529
Spaar ze allemaal.
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
«
Reactie #118 Gepost op:
20 november 2019, 07:45:31 »
Bijna alle foto’ s zijn ook verdwenen. Misschien ook op private?
Stephan
Gelogd
Adieu
Ivo tB
Offline
Berichten: 5421
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
«
Reactie #119 Gepost op:
20 november 2019, 09:36:57 »
Dat is wel vreemd. Dan gaat er iets niet goed met het omzetten van private naar public en omgekeerd. In principe is een link die ik in een post plaats naar een private gelabeld plaatje hier gewoon zichtbaar. Tenzij die link ongeldig wordt gemaakt als je van private naar public gaat en weer terug. Bij de laatste aktie gaat dan iets verloren blijkbaar.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Vorige
-
Volgende
-
1
...
6
7
[
8
]
9
10
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw