Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:43:23
Projekt 083-338 door Noordernet
Vandaag om 08:36:22
Falcons Baan-Zonder-Naam door Arjan6511
Vandaag om 08:19:32
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Hans Grasmaijer
Vandaag om 07:34:27
Concept en vragen voor eenvoudig bloksysteem met transistors door Patrick Smout
Vandaag om 07:20:04
Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw door Ben
Vandaag om 06:50:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stedahult
Vandaag om 06:42:41
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door laurent
Vandaag om 01:28:57
Het oude station Wageningen (versie 3) door Martin Hornis
Vandaag om 01:16:38
Zonder fouten een Arduino programmeren door Martin Hornis
Vandaag om 00:58:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dennie
Vandaag om 00:42:43
SBB Vectron met Nederlandse bestickering: wie brengt hem uit? door Rondje_HO
Vandaag om 00:37:52
NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 00:15:44
Gemeentetram Eemstede door Willem1951
28 februari 2020, 23:55:46
Atlas NS1602, statisch model, kap over te zetten op bestaand onderstel? door Duikeend
28 februari 2020, 23:40:09
Coöperatie de Eendracht door Edsko Hekman
28 februari 2020, 23:26:51
Waterstoftrein als alternatief voor diesel door AK952
28 februari 2020, 23:22:37
Kuehn WD10 programmeren, hoe schakeltijd instellen? door jerrytrein
28 februari 2020, 23:05:25
Raadplaatje door Twinkie
28 februari 2020, 23:03:19
Rheinburgh, TP V/VI door martijn v m
28 februari 2020, 22:46:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
28 februari 2020, 22:46:15
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
28 februari 2020, 22:39:09
Nederlandse Modelspoordagen in Rijswijk, jullie komen toch ook? door MOVisser
28 februari 2020, 21:52:31
RAIL 2020 21, 22 en 23 februari, Houten. door iarnrod
28 februari 2020, 21:48:12
Helix teken in AnyRail door Frank 123
28 februari 2020, 21:34:38
Uhlenbrock 76320 decoder, kortsluiting? door heuvelbaan
28 februari 2020, 21:22:16
Schaduwstation Zevenheuvelenbaan door Wim Hesselink
28 februari 2020, 20:59:39
DR4018 eerste 4 outs zijn niet te gebruiken ondanks reset CV8=8 door Bert_Apd
28 februari 2020, 20:54:35
Mardec, optocouplers raken defect. Suggesties? door NL-modelspoor
28 februari 2020, 20:18:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 februari 2020, 20:12:01
  

Auteur Topic: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw  (gelezen 19360 keer)

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1487
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #105 Gepost op: 21 oktober 2019, 22:56:53 »
Het is weer een plaatje   (y) (y)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4758
  • Team Mitropa
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #106 Gepost op: 21 oktober 2019, 23:07:25 »
echt een schatje (y)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4926
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #107 Gepost op: 25 oktober 2019, 22:08:05 »
Gisteren de nummerplaten gekregen en vandaag die eerst zwart gespoten en daarna schoongemaakt. Ik doe dat overigens niet meer met een schuurpapiertje, maar met een velletje papier waar wasbenzine op zit. Even wrijven en je hebt een mooie nummerplaat zonder krasjes.

De 8112 en de 8104 met fabrieksplaten:



Erwin maakt echt fantastische platen. Vrijwel alle tekst is leesbaar, Als je bedenkt hoe klein de nummerplaat is, is het nauwelijks voorstelbaar dat de fabrieksplaten rechtsonder leesbaar zijn.

Je kunt duidelijk zien CENTRALE WERKPLAATS met eronder TILBURG. Vervolgens eronder No. 11 (of 17) en het getal 1863. De letters erboven heb ik nog  niet ontcijferd.

Op de waterkast gaat het er dan zo uitzien qua verhoudingen:




mvg,
Ivo

P.S., de 8104 is voor een Kikker van de eerste serie met rechte achterwand
*

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 9875
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #108 Gepost op: 25 oktober 2019, 23:30:52 »
Heel mooi, Ivo!  (y)

Leen.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4926
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #109 Gepost op: 29 oktober 2019, 19:01:26 »
Het spuitwerk lijkt nu wel klaar. Dan ben je er bijna denk je. Maar vervolgens moet de hele aandrijving en allerlei onderdelen nog worden gemonteerd :)



mvg,
Ivo
*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4926
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #110 Gepost op: 06 november 2019, 23:34:33 »
Langzaam worden er vorderingen gemaakt. Is ook logisch, want nu moet alles goed zitten en bij elkaar passen. Ik heb hier eerder het over de stroomafname gehad. Ik heb plunjers toegepast op alle 4 wielen. Ik vond de loopweerstand nog aan de hoge kant. Ik heb nu de bramen in de boorgaten in het chassis goeg weggehaald waardoor de nylon behuizing van de plunjers verder naar binnenkomt. Ik heb ervoor gezorgd dat alle plunjers goed in de behuizing bewogen en ik heb nog stukjes van de veertjes afgehaald, waarmee de vering slapper is geworden. Uit controle bleek met de wielen erin dat de stroomopname met deze aanpassingen nog steeds voldoende was.

Daarna de vertraging en de motor er weer in en testrijden maar. Met name Roadster maakte zich zorgen of die nog wel kan kruipen. Ik ben nu tevreden. In onderstaand filmpje zie je nu alleen het chassis lopen zonder aanvullend gewicht en voor mij is dit zo prima.



De detaillering van de kap gaat ook verder. Daar kom ik later op terug.

mvg,
Ivo
*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4926
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #111 Gepost op: 13 november 2019, 23:09:43 »
Er blijken steeds nog een groot aantal dingen te doen voordat de lok als af kan worden beschouwd. Een aantal vorderingen:



Ten eerste heb ik de messing ring tussen ketel en rookkast gemaakt. Ik zie die op de latere foto's haast niet terug, maar op de foto's tot 1925 is deze ring goed herkenbaar in blank metaal. Ik probeer messing schilderen zoveel mogelijk te vermijden. Deze ring heb ik gemaakt door een strip te snijden van een plaatje 0,1mm latoenkoper (Ewout bedankt). Dit lukt zonder krullen als je dat op een hard oppervlak doet en niet op een snijmat. Ik heb dit op de achterkant van een stalen lineaal gesneden. Daarna buig je de band zo goed mogelijk rond de ketel en plak (uch) je deze vast aan de onderkant. Dan zie je de leiding naar de bel en heb ik de veiligheden messing gemaakt. Die zijn wel geschilderd in messing net als de blazerafsluiter achter de schoorsteen. Met true metal uit een tube van Mig. Ik heb de pijpen waardoor de bediening van de cylinderkranen loopt en de bediening van de blazer aan de andere kant  vervangen door nieuwzilver buis om blank staal na te bootsen. Verder zijn de handgrepen langs het machinistenhuis (de deurkruk moet nog), de handgrepen voorop naast de lantaarns en de knevel op de rookkastdeur en de hevel voor de cylinderkranen bediening staalkleurig geschilderd met staalverf van Modelmaster.
De volledige aandrijving en schuifbediening is aan deze kant ook gemonteerd. Alles loopt vrij behalve de excentriekstang. Er moet denk ik iets meer speling op de schaar. de verbinding van de schaar met de excentriekstang en de verbinding met het excentriek zelf. Daarbij komt het probleem dat het geheel op het achterste wiel vastzit met een messing M1 boutje waarvan de kop is afgedraaid en er alleen een kleine pen uitsteekt waarover de excentriek valt. Die verbinding heb ik nu met CA vastgezet en dat zit wel. Nu zit dat M1 boutje in een nylon bus geschroefd en de bout blijft nu draaien in de nylonbus waardoor het geheel vastloopt. Een goede tip om het boutje in de bus vast te zetten stel ik op prijs. Ik denk aan moervast of CA. Het laatste geeft denk ik onvoldoende tijd om het boutje erin te draaien en voor moervast ben ik bang dat die eveneens de drijfstang en de koppelstang aan het boutje vast gaat zetten. Wat ik overigens niet hoop is dat het nylon busje in het wiel draait, want dan moet alles weer uit elkaar.

Ik heb ook de buffers vastgezet en deze veren. Dat is in dit model lastiger dan anders, omdat de bufferstelen aan de binnenkant tussen 2 platen van de buffer uitkomen, met maar 1,5mm ruimte of zo. Ik heb een klein nieuwzilveren ring ertussen gewurmd en heel voorzichtig met CA vastgezet en wonder boven wonder is dat met alle buffers gelukt, waardoor ze nu goed veren. Mocht er zo'n ring toch loslaten dan springt de buffer eruit en vind ik waarschijnlijk niet meer terug.

Goed foto's:



De handrail boven de rookkastdeur ga ik nog vervangen. Dit is een nieuwzilveren stuk draad en die was lastig in de juiste vorm en grootte te buigen door de 2 handrailhouders heen. Ik ga er een van beter buigbaar messing draad maken en die dan maar metaalkleur schilderen.



De koppelingen gaan pas op zijn plaats bij de definitieve afbouw. De voetplaat moet nog regelmatig van het chassis af om het drijfwerk goed af te maken en dan moeten steeds de koppelingen er in en weer er uit.



Hier is aardig wat leidingwerk toegevoegd. Vanaf de stoomkraan op de ketel loopt nu via een zwarte geïsoleerde leiding naar het reduceerventiel voor de luchtpomp. Op het reduceerventiel nog 2 smeerleidingen. Aan de voorkant van de stoomzuiger van de luchtpomp loopt een korte leiding de rookkast in voor de afgewerkte stoom. Dan loopt onderaan de luchtpomp een drukleiding naar de luchtketels tussen de chassis platen. Er loopt ook nog een leiding van onder door de voetplaat onder de luchtpomp naar achteren. Dat is denk ik een stoomleiding voor de stoomrem. Daar moet in het midden nog een steun aan naar beneden. Ook de wentelas is nog niet gemonteerd, omdat ook daarmee de voetplaat en het chassis onlosmakelijk met elkaar verbonden zullen worden.

Verder heb ik de waterkasten en de ketel gevuld met dakloodjes en zo krijgt de lok een aardig gewicht.



De kolen moeten er nog op, waardoor je straks niets meer zult zien van het lood. Dan moeten er nog ruiten in de brilplaat en aan de achterkant en glaasjes op de lantaarns.

Tot zover,
Ivo
*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4589
    • nulpunt
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #112 Gepost op: 14 november 2019, 11:46:00 »
@Ivo.

De bevestiging van de kruk en alles wat daar op en aan moet, moet ik in Schaal-1 ook nog doen. Maar ik was van plan daar een messing kruk voor te maken (lijmen in de tap in het wiel zelf) en na het spuiten de boel aan elkaar te solderen. Demonteren.....probleem van later. Desnoods een nieuw wiel want die heb ik nog liggen.
Maar eerst de Maffeitjes afmaken, dan weer de 8100.

Vraag: ga je die dikke voet van de dom nog kortwieken?

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4926
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #113 Gepost op: 14 november 2019, 16:44:53 »
Zal eens kijken hoeveel die te dik is. Ik zie er in het echt niet zoveel van. Hier op het forum zijn het macrofoto's.

mvg,
Ivo
*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4589
    • nulpunt
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #114 Gepost op: 14 november 2019, 18:56:53 »
Zelfs al zou die 0,5 mm zijn, dan is de dom 1:1 bijna 43 mm....nee, dat geloof ik niet. Mijn idee, dunner dat ding of op zijn minst afschuinen want hier kijken we naar...de plaatjes.
Maar het is jouw locje, dus jij beslist.
« Laatst bewerkt op: 14 november 2019, 19:01:14 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4926
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #115 Gepost op: 19 november 2019, 23:10:10 »
De afgelopen week was er niet veel voortgang. Ik wilde eerst de schuifbeweging compleet hebben en goed werkend voordat ik de rest ga afmaken. Dat heeft me meer moeite gekost dan ik daarvoor had gedacht. Zoals ik de vorige keer al vertelde was het grootste probleem dat de M1 bout achter met de excentriek erop bleef draaien in de nylon bus die in het wiel zit. Ik heb geprobeerd de bout aan de achterkant vast te lijmen, maar dat hield niet. Uiteindelijk heb ik het anders opgelost. Ik heb een miniscuul dubbelgevouwen stukje huishoudfolie (Glad oid) op de nylon bus gelegd en vervolgens de koppelstang en drijfstang daar voorzichtig opgelegd. Dat spul is nogal statisch en licht dus goed blijven liggen bleef dat niet. Toch is het gelukt om vervolgens dan de bout erin te draaien. Hiermee neemt de weerstand net voldoende toe om de schaar goed te bedienen.

Filmpje met nog kleine haperingen, die inmiddels door voorzichtig buigen aan de excentriekstang zijn opgelost. Met kap erop bleef het geheel geluid maken. Het bleek dat het eerste tandwiel dat ook in de worm grijpt tegen de onderkant van het ketelfront aanliep. Daar heb ik een klein ovaal stukje weggevijld en nu loopt het lekker stil. In het filmpje loopt het geheel gewoon droog, zonder enige smering. Ik ga de tandwielen nog wat siliconenvet geven en hier en daar een drupje olie en dan zou het nog beter moeten gaan.




Een gevoel voor de ruimte voor de aandrijving krijg je met de volgende foto's:


van boven




van onder




rechterzijde


linkerzijde


Ik wil er ook nog een decoder inbouwen. De ketel lijkt een logische plaats, hoewel die ook heel geschikt is voor extra gewicht. Boven de motor lijkt ook nog wel plek te zijn als ik nauwkeurig meet. Tussen de chassisplaten onder de motor past ook nog een Lokpilot micro. Ik denk dat ik hem daar ga verstoppen:



Nu moet ik aan de onderkant aan de geleiding van de lagers een stukje afknippen, waarmee de lagers niet meer worden vastgehouden en er aan de onderkant uit kunnen vallen. Maar dan komen de veren in de plaats die onder het chassis worden geschroefd. Daarna komen nog de remstangen van het remwerk en dan is het chassis gereed....


mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 19 november 2019, 23:15:34 door Ivo tB »
*

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2492
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #116 Gepost op: 19 november 2019, 23:28:24 »
Pfffff, wel heel mooi.  (y)
Jammer dat het filmpje nog op privé staat.
« Laatst bewerkt op: 19 november 2019, 23:29:55 door GerardvV »
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
134*hier
106* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waard

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4926
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #117 Gepost op: 20 november 2019, 00:31:41 »
Gerard, foutje. Filmpje zou nu voor iedereen zichtbaar moeten zijn.

Zag dat al mijn filmpjes op Flickr ineens op private stonden. Heb ik ook aangepast.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 20 november 2019, 00:34:43 door Ivo tB »
*

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5719
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #118 Gepost op: 20 november 2019, 07:45:31 »
Bijna alle foto’ s zijn ook verdwenen. Misschien ook op private? 

Stephan

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4926
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #119 Gepost op: 20 november 2019, 09:36:57 »
Dat is wel vreemd. Dan gaat er iets niet goed met het omzetten van private naar public en omgekeerd. In principe is een link die ik in een post plaats naar een private gelabeld plaatje hier gewoon zichtbaar. Tenzij die link ongeldig wordt gemaakt als je van private naar public gaat en weer terug. Bij de laatste aktie gaat dan iets verloren blijkbaar.

mvg,
Ivo
*