Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw  (gelezen 45427 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #15 Gepost op: 04 januari 2018, 09:44:17 »
Dag Peter,

Je bedoelt denk ik de klinknagels op de rookkast. Op de ketel zelf zitten geen klinknagels. De rookkast met klinknagels is een etsdeel, dus die heb ik niet hoeven doordrukken. En die zijn met rollen niet lastig. Er zitten in de kit wel stukken waar je klinknagels moet doordrukken, maar die zijn bijna allemaal op rechte stukken.

Op onderstaande foto zie je het onderdeel rechts in het midden zitten:



Erboven zit het frame van de rookkast met links ernaast de sierplaten van het chassis ook met geëtste klinknagels. De ketel zit onder nog mooi vlak met wel geëtste ketelbanden maar verder geen klinknagels.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #16 Gepost op: 04 januari 2018, 10:42:00 »
Ivo,

Je hebt volkomen gelijk, verkeerd benoemd; ik bedoel inderdaad de rookkast.
Wel mooi dat de klinknagels al geëtst zijn; ik zie ze op de etsplaat.
Overigens, klinknagels doordrukken op rechte delen is gelukkig niet zo moeilijk.

Succes met de verdere bouw.
Met vriendelijke groet,
Peter

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #17 Gepost op: 04 januari 2018, 23:41:49 »
Vanavond eerst eens aan het boren geweest. Er moesten gaten komen in de achterwand voor de sluitseinijzers en een gat in de rookkastdeur voor de knevel. Ook maar de bufferhulzen tegelijk voorgeboord om de buffers straks er in te kunnen schuiven. Ik doe dat in een boorkolom terwijl alle onderdelen nog aan de gietboom zitten. Met toevoeging van veel snijolie, want je moet met een 1mm / 1,1mm boor bij voorkeur 5mm in het messing boren. Het lijkt me ondoenlijk om dit uit de losse hand te doen.

Daarnaast zitten puzzelen wat waar hoort. Zoals ik gisteren al heb gezegd, was het me niet duidelijk hoe het machinistenhuis moet worden ingericht. Ik had met name nog niet gezien hoe de waterbakken in het machinistenhuis worden gemaakt.

Van achteren ziet het er zo uit:



Je kijkt dan op de voetplaat en naar de bevestigingsplaat van de motor en van achteren in de waterkasten/kolenbak.

Hier past de imitatie houten vloer op:



Die is volgens mij niet hoog genoeg. Deze vloer zou denk ik de gaten onder de deuren moeten bedekken, maar dat doet deze zo niet. Misschien zitten er nog strippen in de kit om de vloer op te hogen. Alleen door het zeskantige gat voor de schroef om de kap op het chassis achter te bevestigen denk ik niet dat dat de bedoeling is. Ik kan natuurlijk wel van houtfineer, dat ik ook wel gebruik voor dekken van houten modelschepen, een echte houten vloer maken en zo de zaak iets dikker maken. Dan kan ik bovendien de moer verstoppen onder de vloer. Ik moet alleen oppassen dat de rest qua hoogte nog blijft passen.

Maar zoals gezegd ik was op zoek naar de waterkasten. Op de etsplaat vind je 4 onderdelen die tot doos moeten worden gevouwen (6 als je de taps toelopende zandstrooiers meetelt). Ik verwachtte dat in elk geval twee bestemd zijn voor de gereedschapskisten onder de deuren. Als je ze uitknipt en naast elkaar legt blijkt wat de bedoeling is:



Links boven elkaar zie je twee verschillende dozen en dat moeten dus de waterkasten zijn. Deze zijn verschillend qua breedte door de eerder vermeldde stang tussen het ganghendel en de wentelas. Rechts zie je de twee gereedschapskisten. Daar weer naast het ketelfront en de bovenkant van de vuurkist in het machinistenhuis. Op de vuurkist komen binnen het machinistenhuis nog 2 deksels voor de waspluggen.

Op een of andere manier lukt het me nooit om een geëtst doosje mooi tot een balk te buigen. Het past nooit zoals ik wil, maar het komt wel goed. Het idee van het machinistenhuis interieur wordt dan als volgt:



Met rechts ernaast de buffers. Nog zonder veertjes. Dat wordt wel lastig ombuigen van de bufferstelen, die op een of andere manier erg kort waren deze keer. De buffers komen op de bufferbalk, maar erachter zit een hele constructie dus ik ben benieuwd of ik de bufferstelen goed kan ombuigen om mooie verende buffers te krijgen.

Tot zover.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #18 Gepost op: 05 januari 2018, 00:00:21 »
Je ook een stukje styreen op de bufferstelen prikken in plaats van ombuigen dat is ook nog wat na te stellen.

Stephan.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #19 Gepost op: 05 januari 2018, 10:36:57 »
Is een idee. Ik vraag me wel af of dat op de lange termijn blijft zitten. Mijn grootste zorg is dat ik er aan de achterkant straks niet meer bij kan en ik het liefst de bufferhulzen op de bufferbalk soldeer.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #20 Gepost op: 07 januari 2018, 01:08:19 »
Update. De acherwand afgemaakt en de brilplaat in het chassis gezet na eerst de klinknagelrand aan de bovenkant gesoldeerd te hebben:



Beide hebben een klinknagelrand gekregen. Op de achterwand zie je 2 vierkanten onder de rand. Dit is ook los etswerk wat aan de klinknagelstrip zit. In deze vierkanten lijken luiken te zitten voor ventilatie onder de kap.

Vervolgens heb ik de onderkant van het chassis van de achterkant even kort gemaakt als het sierdeel. Het is wat vreemd dat deze niet dezelfde maat heeft eveneens dat de gaten voor de sluitseinijzers niet zijn meegeëtst. Het zou goed zijn als er oorspronkelijk geen sluitseinijzers zaten, maar ik zie ze op elke foto.

Voor de seinijzers en de sluitseinijzers heeft Erwin iets super fijns gemaakt. Zo mooi en fijn heb ik ze nog nooit gezien als gietwerk. Met name de seinijzers zijn een enorme verbetering tov de exemplaren van Philotrain. Volgens mij de enige anders van messing. Deze seinijzers zijn nog te suoeren, maar dat heb ik maar nagelaten. Op het naar boven uitstekende deel hoort nog een schroef die de lantaarn uiteindelijk vastklemt. Op veel foto's zie je die ook, maar dan zou je in het smalle deel nog een miniscuul gaatje moeten boren en zulke kleine boortjes heb ik (nog) niet. Drill bits unlimited levert nog onvoorstelbaar dunne (en zeer breekbaar want erg hard) boortjes met dikke schacht.

Op de gietstukken de seinijzers:



Vervolgens de 5 ijzers op de achterwand gesoldeerd en 2 klinknagel strippen aan de zijkanten in het midden. Deze zouden oorspronkelijk er wel eens niet hebben kunnen zitten. Ik vermoed dat deze strippen bedoeld zijn voor de ophanging van twee zitjes binnen tegen de achterwand. Deze zijn pas veel later gemonteerd. Ze komen overeen met 2 etsdelen die je aan de binnenkant als zitjes kunt solderen. Ook keurig met twee klinknagelstrips.



En van een andere hoek:



Ik zie dat ik de sluitseinijzers nog rond naar buiten moet buigen. Zijn van die leuke dingen waar nog wel eens een emmer aan werd gehangen.

Plaatje om het af te leren:




mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2018, 01:10:02 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #21 Gepost op: 10 januari 2018, 00:32:14 »
Verder met de rookkast. Daar heb ik de meeste dingen wel voor, maar er komt nog een set knevels voor de rookkastdeur en ik mis nog een ding dat rechts op de rookkast zit dat wordt bediend vanuit het machinistenhuis met iets dat draait en loopt door de handrail rechts. Links loopt door de handrail de bediening van de cylinderkranen. Misschien is dit de bediening van de blazer. Bovenop de ketel achter de schoorsteen zit de afsluiter van de blazer, maar die is vanuit het machinistenhuis zo niet te bedienen tenzij door de ketel.

De onderdelen die erop kunnen:



Links zie je een gietboom van DJH met boivenaan een set knevels. Ik zet deze er niet oo want Erwin heeft me ze beloofd en die zijn vast fijner (net als de andere gietdelen van de kit). De rookkast en rookkastdeur lijken me duidelijk en onder de rookkast ligt een etsdeel dat de overbrenging is voor de cylinderkranen bediening van langs de ketel naar beneden. Er onder liggen één seinijzer voor voorop de rookkast en 2 sluitseinijzers aan de zijkanten boven de rookkast. Rechts ligt een gietdeel van Philotrain waar mogelijk de eerder vermoedde bediening van de blazer op zit.

Even solderen en we zijn weer een stap verder:



De schoorsteen zit overigens met volgens mij 6 bouten vast op de rookkast. Die zitten niet op het gietdeel. Ik ga deze waarschijnlijk nog wel proberen na te maken.

De bovenkant van de waterkasten heb ik nog nergens gevonden. Dat wil zeggen een goede foto van het origineel.

Het geheel heb ik maar eens op de wielen proberen te zetten en zoals Erwin al vertelde is dit chassis te breed en je krijgt inderdaad de assen er niet goed in. Toch voor het beeld wel aardig:



Je ziet ook de strip die het omgekeerde T profiel op het dak maakt al zitten.



Hier zie ik nog iets dat ik moet gaan bekijken op de vele foto's. Het chassis en de sierzijkanten op het chassis sluiten niet aan. Ik zak onderzoeken of het chassis verder moet worden verkleind of niet cf de sierplaat of dat dit zo hoort.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #22 Gepost op: 14 januari 2018, 14:36:14 »
Zo langzamerhand begin ik de ontbrekende onderdelen van de kit te missen. Die worden nageleverd.

Sommige dingen gaan nog wel zoals de opbouw van het ketelfront:



Je ziet hier de belangrijkste onderdelen. Met deze vergrote foto zie ik nog meer dan met mijn brillen en loupe.

Rechts van het midden het ketelfront waar ik de regulateur sleutel al op heb gesoldeerd. Ernaast ligt een onderdeel van de spinnekop voor bovenop, waarbij het lange deel in het midden komt te staan en daarop komt op het dak de stoomfluit. Het ding wat er via een leiding rechts aan vast zit hoort voor bovenop het ketelfront te zitten (denk ik op basis van tekeningen in het 8100 boek) maar daarvoor is de leiding te kort. Eronder zie je twee etsdelen die de afsluiting en de bediening van het stookgat gaan vormen. De lange hendel voor het open en dicht zetten is hier onderdeel van het etsdeel, terwijl de bovenkant naar voren en naar boven uitsteekt. Ik heb daar nog geen goede oplossing voor bedacht.

Bovenaan het gietdeel direct links van het ketelfront zitten 2 peilglazen en daaronder 2 bedieningen om de leidingen naar de peilglazen dicht te zetten als deze onverhoopt kapot zouden zijn. Anders spuit daar onder keteldruk (10bar ?) water en stoom uit in het machinistenhuis. Links onder zit nog een appendage die ook aan de spinnekop komt te zitten, maar dan links.

In het gietdeel helemaal links zie je (links naast de bovenste SS krik) de twee injecteurs zitten waar onder 2 koperen leidingen moeten komen. Helaas is in deze gietdelen in beide gevallen het bedienwiel niet goed meegegoten (is ook vreselijk klein). Er zitten alleen wat resten aan de as die er wel in beide gevallen aan zitten.

Beetje solderen en we zijn weer een stapje verder:



Ik denk overigens dat de waterkasten, die hier uit een etsdeel zijn gebogen, aan de achterkant de andere kant moeten worden uitgebogen om op die manier het machinistenhuis tussen vuurkist en waterkast af te sluiten.


mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #23 Gepost op: 14 januari 2018, 21:25:07 »
Hallo Ivo,

Vandaag zag ik jouw draadje.Ik heb ook nog plannen voor een Staatsspoor 650 (uiteraard in spoor 0).Ik heb daarom enige documentatie verzameld.Het onderdeel helemaal rechts boven op de bovenste foto is een condensatiesmeertoestel.Ik heb de indruk dat het gietstuk wat plat is.Het moet echter rond zijn  :



De ruimte tussen de linker waterkast en de vuurkist is wat ruim omdat daar het ganghandel zit :



De voorzijde van het machinistenhuis ziet er op de fabriekstekening overigens zo uit :



De hoefijzervormige opening sluit goed aan op de vorm van de vuurkist :



Overigens zie ik dat je tegen de achterwanden van beide vuurkisten ook schuiven voor kolenbakken (nog los) gezet hebt.Voor de latere versie van de waterkasten klopt dit niet.Vanaf 1930 zijn de waterkasten vervangen door grotere exemplaren.Alleen in de rechter waterkast zat een kolenbak.Je kan de contouren van deze kolenbak goed zien aan het patroon van de klinknagels op de zijwand van de waterkasten.In de oorspronkelijke waterkasten zaten wel in beide waterkasten een kolenbak.Dat is te zien op deze tekening :



Paul Henken geeft dezelfde tekening op blz. 70 van zijn boek.Merkwaardigerwijs schrijft hij onder aan blz. 71 dat deze locomotieven slechts aan de rechterzijde een kolenbak hadden.Dit klopt dus niet, want waartoe dient dan die schuif aan de linker zijde.Het is wel zo dat de linker en rechter kolenbakken een andere vorm hadden.Op de linker waterkast zat een vrij kleine kolenbak :



En op de oude rechter waterkast zat een kolenbak die ongeveer dezelfde vorm had als de kolenbak op de vergrote nieuwe rechter waterkast :



De bij de museumlijn Haaksbergen-Boekelo gerestaureerde Staatsspoor No. 657 heeft alleen aan de rechter zijde een kolenbak.Deze loc heeft vergrote waterkasten gehad.Men heeft de kleinere waterkasten nieuw gebouwd.Op bovenstaande foto is te zien dat er voor de linker waterkast allerlei leidingen van het remsysteem lopen.Een eventuele opening van een kolenbak zou dan niet te bereiken zijn.

Verder wil ik nog opmerken dat aan de rechter zijde van de rookkast inderdaad de blazersmoorafsluiter zit.In het boek van Labrijn staat daarvan een tekening :



Op de NS 8100 zat er geen handwiel op :



Hoe de leidingen in de rookkast lopen is op deze tekening te zien :



Succes met bouwen,

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #24 Gepost op: 14 januari 2018, 21:37:50 »
Jan, bedankt! Hier heb ik veel aan.

Je bevestigt een aantal vermoedens. Ik had het condensatiesmeertoestel ook al herkend uit een foto in het Henken boek van de gerestaureerde van de MBS en inderdaad heeft het een rond reservoir. Ik was me ook al aan het afvragen wat de schuif links in het machinistenhuis voor de waterbak deed. Daar zat in elk geval in de grote waterkasten geen kolenreservoir meer. Overigens zijn de kasten in de machinistenruimte volgens mij wel voor de grote waterbakken geschikt. Het komt ook overeen met de klinknagels buitenop. De blazerafsluiter zit op de 8100 inderdaad bovenop en niet op het deel dat aan de zijkant op de rookkast zit. Je tekeningen bevestigen dat.

Nu nog de hijsoogjes op het dak maken (had ik op andere foto's ook al gezien).

Ik wist ook niet dat je sluitseinijzers kunt gebruiken als steeksleutelhouder :)

Ik heb de indruk dat de foto's die je hebt genomen van een 8100 is die voor de tramdienst is omgebouwd. Het leidingwerk links naast het ganghendel stond er denk ik alleen in de tramversie.

En ik zie ook de ovalen waterdeksels op de waterbakken. Dit is dus voor de oorspronkelijke bakken. Ik denk dat ik die op de grote bakken ook heb gezien.

Je hebt me goed geholpen met een aantal puzzelstukjes  (y)

mvg,
Ivo

P.S. ook leuk de dopmoeren waarmee de schoorsteenvoet vast zit op de rookkast
mvg,
Ivo

*

Ko.V

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Ko is in 2020 overleden
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #25 Gepost op: 14 januari 2018, 23:01:49 »
Jan , ook namens mij ook hartelijk bedankt , staat erg veel op waar ik wat aan heb .


Groet Ko

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #26 Gepost op: 15 januari 2018, 10:36:26 »
Het is weer een vingerlikkend fraai project en al even fantastisch gebouwd maar ik wil ook graag wijzen op hoe geweldig knap het tekenwerk is op de oude tekeningen toen er nog geen computer was of parallel-tekenmachine en Rotringpennen.
Nog met liniaal en driehoek en Burmeister-mallen en met een trekpen met wieltje voor de lijndikte.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #27 Gepost op: 24 januari 2018, 22:44:17 »
Het puzzelen is nog niet ten einde. De peilglazen houden me bezig. Zoals eerder gemeld zijn er 2 gietdelen die samen de peilglazen vormen. Althans dat denk ik. Ik snap alleen niet hoe ze aan elkaar moeten of zijn het 2 verschillende typen. Ik verwacht dat aan de pijlglazen boven en onder een aparte aanvullende bediening zit om op enige afstand die te kunnen bedienen. Er is in het 8100 boek zelfs sprake ervan dat dan van buitenaf zou moeten kunnen. Nu de 2 delen maar eens van de gietboom gehaald en gepast op het ketelfront:



Links naast de regulateur zit een mogelijk peilglas. Dat lijkt op de tekening, maar is wel erg fragiel. Dit zou juist ook de andere bediening kunnen zijn en dat dacht ik tot nu altijd. Alleen dit deel past in de gaatjes in het ketelfront en het andere deel niet. Het andere deel zit nu in het pincet. Dit is een veel massiever deel en lijkt mij eerder op een peilglas van later datum. Ik kan nergens vinden waar de "bediening" dan aan zou moeten worden vastgemaakt. Bovendien past dit deel weer niet in de gaatjes in het ketelfront.

Hier het grote deel iets gedraaid. Aan de onderkant zitten 2 afsluiters. Een hendel staat naar voren en een naar beneden:



Links op de foto zie je nog de 2 injecteurs die schuin onder de peilglazen moeten komen. Onderaan die gietdelen zie je korte leidingen met een flens waar de voedingsleiding vanuit de waterkasten aan moet komen en een overloopleiding. Lekker loodgieterswerk met koperen leiding. De bedieningswielen moeten er nog los op.

Ik heb ook een tijdje zitten puzzelen om te vinden waar de deksels van de waspluggen komen op de ketel. Er zitten er 8 in de kit op een gietboom, maar volgens mij heb je er maar maximaal 4 nodig. Eén is op veel foto's zichtbaar en die zit links op de ketel schuin onder de veiligheid. Ik heb toch één foto gevonden van een deksel op de andere kant van de ketel op pagina 67 van het 8100 boek. Daarnaast zitten er nog luiken in het machinistenhuis bovenop het ketelfront. Dat is te zien op de foto bovenaan pagina 136 van hetzelfde boek. Ik heb nieuwe gaten gemaakt in de onderdelen, want die zaten allemaal niet goed.



De linksvoor moet nog een stukje schuiven, want zo valt deze over de ketelband. Het ketelfront staat er nog los in. Straks lijnt het keurig uit.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #28 Gepost op: 26 januari 2018, 17:16:11 »
Zo langzaam maar zeker raak ik door de onderdelen heen. Er ontbreekt nog het een en ander en voor sommige details mis ik de bouwbeschrijving of vooral een tekening hoe de ontwerper een en ander bedoeld heeft. Ik kan ook nog wel verder met het drijfwerk, maar omdat het chassis niet past doe ik dat liever als de cylinders en schuiven erop passen, de ophanging van de schaar en de wielen erin zitten. Ook heb ik nog twijfels over het vervangen van de rookkast. Erwin wees erop dat de rookkast in spiegelbeeld is geëtst. Dat verklaart een gat dat ik niet kon plaatsen, maar aan de andere kant de bediening van de blazer huisvest. Gaatje dicht solderen en aan de andere kant boren. Maar er zit een rechthoekig vlakje waarop aan de andere kant de omkeerhendel zit van de cylinderkranen. Vlakje is na te maken, maar het bestaande vlakje is lastig weg te vijlen.

Dan maar een gereedschapskist met trapje onder het machinistenhuis gemaakt:



Links op de foto zie je een in elkaar gesoldeerd trapje met daaronder 2 etsdelen van waaruit dat wordt gemaakt. Rechts ernaast zie je een etsstripje zitten met volgens mij imitatie scharnieren voor op de 2 deurtjes van de gereedschapskist. Rechts ernaast een gevouwen en een nog te vouwen etsdeel  voor de kist zelf en ervoor 2 etsdelen die de deurtjes moeten vormen. In het midden komt een gaatje voor een grendel. Er boven horen nog twee oogjes waardoorheen een hangslot is te hangen om de deurtjes af te sluiten. Het hangslot is op een aantal foto's zichtbaar.

Beetje solderen en gokken dat de scharnieren op de juiste plek komen. Dat laatste is haast niet meer te doen, want je kunt het niet goed vasthouden tijdens het solderen. Hier is misschien een weerstandssoldeerapparaat handiger, maar het lijkt me nog steeds knap lastig de elektrode erop te houden zonder verschuiven van het scharnier:



Resultaat, zonder het hangslot.

En hier moet de kist dan straks worden opgehangen:




mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #29 Gepost op: 02 februari 2018, 00:23:12 »
Vanavond ben ik bezig geweest met het pasmaken van gietstukken voor de aandrijving van de lok:



Het gaat met name om de messing gietstukken voor de cylinders met schuiven en de leibanen met daaraan de voorste cylindersafsluiting, waar de zuigerstang doorheen beweegt. In het gietstuk zit al de aanzet voor de gaten voor de zuigerstang en voor de schuifstang, maar die zijn niet diep genoeg. De schuifstang hoeft niet diep, want die beweegt toch niet, maar de zuigerstang beweegt aan de kruiskop aan de leibaan straks heen en weer.

De grote gaten heb ik met 2,2mm opgeboord, de leibanen met cylinderafsluiting met 0,8mm en de opname van de schuifstang met 1mm.

Er moet nog het een en ander aan gevijld worden, maar het past en de kruiskop beweegt netjes heen en weer aan de leibaan:



Boven ligt een losse leibaan, waar nog een stuk van de gietboom moet worden verwijderd.



Vanuit een andere hoek met rechts de 2 drijfstangen.



Met in het gietraam nog de rest van de schuifbeweging.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*