Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw  (gelezen 45433 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Gepost op: 09 december 2017, 21:37:08 »
Vandaag was ik in Houten. Speciaal om bij Erwin een kit van de 8100 op te halen. Bijna compleet..

Zoals ik inmiddels gewend ben bij Erwin Werps nieuwzilver etswerk en heel veel messing gietwerk:



Ik heb de indruk dat de messing onderdelen steeds kleiner worden. Aan een gietboom zit heel veel en je moet oppassen dat je niet een onderdeel voor iets anders aan ziet:



Op de 3 etsplaten zijn veel onderdelen herkenbaar:



Hier bijvoorbeeld het frame van de bak, het chassis de sierzijkanten daarvan, de ketel, het frame van de rookkast, een voetplaat en een achterwand, grote waterkasten en nog veel meer.

Erwin zelf is heel trots op zijn wielen die hij speciaal voor deze 8100 heeft laten maken:



Er ontbreekt nog het een en ander. Misschien het belangrijkste is de handleiding. Maar met een uurtje puzzelen heb ik 90% van de onderdelen al weten te plaatsen. Toch wil ik graag de handleiding om niets te missen wat de ontwerper heeft bedacht.

Wat ontbreekt er echt voor een kit van deze kwaliteit? Een mooi doosje om het model als die klaar is in op te bergen. Ik heb van Sven een mooi kistje voor zijn model van de Gooische Stoomtram en daar past dit lokje prima in.

Ik denk dat ik mijn werkbank maar eens ga opruimen om deze 8100 de komende maanden in elkaar te zetten. Misschien net op tijd om daarna een vergelijking te maken met de 8100 van MK. Die heeft een resin kap op een grootserie onderstel en is dus van een andere kwaliteit. Ik heb vandaag het ding bij Maykel ook in handen gehad en ook dat is een interessant model.

Wie er ook een wil van Werps Modelbouw moet zich misschien haasten. Erwin kan elk gewenst nummer van de serie leveren, maar de voorraad is vast beperkt.  De prijs van de kit zal sommigen misschien afschrikken: 450 euro. Maar goed gebouwd is een Werps model veel waard.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #1 Gepost op: 09 december 2017, 21:59:05 »
Dit ziet er met zulk strak gietwerk echt heel mooi uit, Ivo!  (y)
Super.

Leen.

Ko.V

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Ko is in 2020 overleden
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #2 Gepost op: 10 december 2017, 15:53:03 »
Je bent er vlot mee Ivo , hij is practies nog warm uit de oven. Heb er zelf gister ook een opgehaald en nog een tram lokje , misschien bouw ik wel met je mee .


Groet Ko

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 772
    • DV modelspoor
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #3 Gepost op: 12 december 2017, 19:14:31 »
Het zijn zeker prachtige kit`s.

Ik vind de 8400 ook zo`n leuk model.
Wellicht als het budget het toelaat dat ik die aanschaf ;)
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #4 Gepost op: 12 december 2017, 22:40:16 »
Voor de 8400 mag je nog een paar jaar sparen, schat ik zo ;)  Maar dan heb je ook wat.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #5 Gepost op: 02 januari 2018, 11:03:20 »
Zonder handleiding zijn de meeste onderdelen wel te identificeren. Het lastigste zijn voor mij nu de bufferbalken. Hier zitten veel varianten bij de kit en het is zoeken welke je nu moet gebruiken. Maar eerst heb ik de etsplaten zo goed mogelijk in kaart gebracht:

Etsplaat 1:



Als je er op klikt wordt deze groter. Is met de spiegeling een lastig plaat om goed op te foto te zetten. Maar goed: 45 onderdelen

1. Chassis deel rookkast; even omzetten

2. Sierplaat chassis links

3. Steunen van de voetplaat vanaf het chassis. Met nr 34 in totaal 8 stuks. Ik zie op het chassis etsdeel maar 6 sleufjes

4. Sierplaat chassis rechts

5. Sierplaat voorkant grote waterbak links

6. Sierplaat voorkant grote waterbak rechts

7. Sierplaat rookkast voorzijde

8. Sierplaat achterkant machinistenhuis

9. Bevestiging wentelas tegen het chassis en steekt boven de voetplaat uit

10. Dwarssteun chassis onder de rookkast tussen deel 36

11. Sierplaat voetplaat bovenkant

12. Bevestiging compensatieboompje (19) boven voorste as

13. Geen idee, ik lijk deze dingen in model te zien op de linker waterbak bij de kolen deur aan de ketelkant. Zijn misschien steunen voor een schot om briketten te stapelen

14. Bevestiging schroefkoppelingen op de bufferbalk

15. ? Ook zoiets maar een eerdere uitvoering op een houten bufferbalk?

16. ? Geen idee net zoiets als 13?

17. Twee oogjes voor?

18. Chassis deel grote waterkast links

19. Compensatie arm, komt in onderdeel 12 en rust met 2 punten op de voorste as

20. Sierplaat bufferbalk voor op de houten balk?

21. Sierplaat of gewoon de hele plaat van de rookkast; ik heb geen chassisdeel hiervan gevonden dus ik denk dat dit hem is

22 en 23 Zijkant moderne zandkisten onder de voetplaat

24. Bevestigingsplaten van de as van het ganghendel tegen de zijkant van het chassis

25. Sierplaat machinistenhuis voor

26. Klinknagelrand onder het dak voor (2 keer, mag je er een verknoeien)

27. Klinknagelrand onder het dak achter (2 keer, mag je er een verknoeien)

28. Sierplaat voorkant waterkast kleine waterkasten rechts Voor/onderkant grote waterbak links met gat voor waterleiding

29. Sierplaat voorkant waterkast kleine waterkasten linksVoor/onderkant grote waterbak rechts met gat voor waterleiding

30. Sierplaat stalen bufferbalk achter

31. Sierplaat stalen bufferbalk voor

32. Ketel

33. Koppelstangen, fijn op dezelfde ets als de sierplaten chassis waar de wiellagers in komen te zitten

34. Steunen voor de voetplaat

35. Zou kunnen dat het op de kist komt onder het machinistenhuis

36. Hoofdframe van het chassis

37. ? De eerste lijkt aan het chassis vast te zitten en zou achter aan de binnenkant van het chassis komen, maar ik begrijp de functie niet

38. ? Sierstrips met klinknagels. 6 stuks. Ik denk er 2 te hebben gezien achter op het machinistenhuis, maar het zou ook de bevestiging van de trapjes achter kunnen zijn

39. ? Bovenkant van een kleine waterbak?

40. ?

41. ? Net zoiets als 13 en 16 ?

42. Grote waterbak met kolenbak rechts

43. Iets van een deksel, maar voor welk doel?

44. Traptreden achterste trappen

45. Hetzelfde als deel 9



Etsplaat 2



1. Ketelfront met ondergrond voor manometers

2. Bufferplaat voor achter

3. Bufferplaat  achter voor

4. Bufferplaat achter voor staal

5, Bufferplaat voor achter staal

6. Lijkt verticaal deel trapje onder machinistenhuis ?Voorkant waterbak oorspronkelijk

7. Deksel ? Sierplaat gereedschapskist onder de voetplaat achter

8. Klepjes aan de binnenkant van het machinistenhuis onderkant waterkasten?

9. Vouwdeel bakje klein onder machinistenhuis net als 35

10. Foute ets nieuwe zandkisten, revisie ets apart bijgevoegd in de kit

11. Klepje/Luik /

12. Sierzijkant waterbak rechts

13. Chassisdeel machinistenhuis achter

14. Sierzijkant machinistenhuis en kleine waterbak rechts (sierdeel grote waterbak komt hier gewoon tegenaan

15. Chassisdeel machinistenhuis voor (brilplaat)

16. Steunen voor onder dak zodat deze afneembaar blijft, maar klemt

17 en 18. Bediening van de handrem, komt tegen gietdeel aan?. In ieder geval is het stang met sleuven verticaal.

19. Remstangen onder het chassis

20. Vlonder in het machinistenhuis

21. ?

22. Zijkanten van het ketelfront. Hier komt de spinnekop bovenop

23. Vier ovaaltjes. Waarschijnlijk zijn dit de waterdeksels voor op de waterkasten. Heb ik geen foto van

24 en 25 onderdelen van de rembediening in het machinistenhuis. Nog niet duidelijk hoe dat zit Zijn etsdelen die deels moeten worden dubbelgevouwen en samen dan de rembediening vormen. Echter alleen oorspronkelijk en dan volgens mij alleen in de nummers 8101 t/m 8110. Bij het vergrote machinistenhuis zat daar een normale schroefrem. In elk geval later.

26. Bufferplaten voor de 8100 als tramlok in verschillende uitvoeringen

27. Basis etsdeel van de vuurdeur met bediening

28. Etsdeel komt bovenop deel 27 en bovenop deel 1. Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke relief

29. Dak. Zonder klinknagels. Revisie etsdeel met klinknagels is bij de kit gevoegd

30. Sierplaat voorkant machinistenhuis met 4 ramen (etsdeel op etsplaat 1 had 2 ramen)

31. Sierplaat nieuwe zandkist

32. Sierplaat grote waterkast links

33. Sierplaat nieuwe zandkist\

34. Sierplaat zijkant machinistenhuis links

35. Zie 9

36 en 37. Vouwdeel kist groot. Lijkt aan de zijkant achter onder de voetplaat te zitten. In totaal 4 kisten bijgevoegd. Twee grote en twee kleine. Weet niet welke je moet gebruiken.



Etsplaat 3:



1. tandheugel voor ganghendel

2. ganghendel met tandheugel

3. Voetplaat onderkant met sleufjes voor chassis delen bufferbalken

4. Strip voor bovenop dak machinistenhuis in het midden. Er zitten er 2 in de plaat, maat volgens mij heb je er maar een nodig

5. chassisdeel bufferbalk voor

6. chassisdeel bufferbalk achter

7. middelste traptrede trapjes achter

8. traptredes / opstapje voorkant waterbakken

9. trapjes achter met onderste trede; worden onder de kisten gesoldeerd

10. ? Montage stripjes voor? ? Misschien stripjes voor de stalen bufferbalken? Samen met delen 25 en 27

11. Klepje voor waterkast binnen ?

12. Idem grotere maat dus rechts?

13. Groot deksel waterkast rechts?

14. Hekjes voor kolen ergens?

15.  zie 8.

16. ? zie 10 ?

17. Bovenkant waterkast rechts

18. Geen idee. Iets voor in het machinstenhuis. Het heeft aan de zijkant klinknagelimitatie als montageplaat

19. ? Deksel voor? Lijkt deksel voor kolenbunker welke dan gesteund wordt door 5 stalen staanders om te voorkomen dat dit deksel op de ketel valt

20. Cylinderkranen 4 stuks dus dubbel

21. 5 klinknagelstrips voor?

22. Onderkant voetplaat, komen in de sleuven van etsdeel 3

23. Klinknagelstrips ook gezien op etsplaat 1

24. Reserve stukje voor bevestiging wentelasOnjuist: er zijn 3 van dergelijke bevestigingen op het chassis: 1 voor het ganghendel, 2 voor de wentelas en 3 voor de rem

25. Chassisdeel bufferbalk voor oud

26. ?

27. Chassisdeel bufferbalk voor oud

28. Bediening cylinderkranen op de zijkant van de rookkast links. Er zitten er ook 2 in het zakje met revisie etswerk

29 en 30. Deksels waterbakken?


Inmiddels heb ik een begin gemaakt met een aantal etsdelen uit de platen te knippen en te controleren of wat ik dacht ook klopt.

Als eerste het buigwerk van de etsdelen gedaan. Dat gaat alleen om de ketel, de bekleding van de rookkast en het dak. Ook heb ik de chassisdelen van het chassis en de opbouw grotendeels van de etsplaten losgemaakt. Dat betekent dat vrijwel de hele etsplaat 1 uit elkaar komt:



Nu geen onderdelen kwijt raken  ;)

Dan eerst het chassis gevouwen en de opbouw omgezet. Nog niet de bovenkant van de waterkasten anders kun je voor en achterkant niet meer goed solderen. Ik zal eerst ook de motor even passen en dan kijken of er nog ruimte is in de ketel voor een loksound mini. De waterkasten lijken me uitstekend geschikt om vol te zetten met lood. Mooi klusje voor een loodgieter.

Wat onderdelen los op elkaar:



En het buigwerk. Eerst de ketel:



Het is altijd lastig die in de goede kleine ronding te krijgen. Maar de rollenbank maakt wel een uitstekend begin van waaruit je de ketel rond de bovenste rol kunt gaan drukken. Daarna ook de rookkast bekleding en het dak in de juiste vorm gebogen:



Zo, het begin van de Kikker is er.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Pt47-65

  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #6 Gepost op: 02 januari 2018, 11:15:46 »
Wordt mooi!

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 815
  • mekkerend het leven door
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #7 Gepost op: 02 januari 2018, 11:25:39 »
Dit wordt weer smullen  (y)
Groet,

Gerard

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #8 Gepost op: 02 januari 2018, 14:26:15 »
Voor mij is het al smullen. Erwin heeft me de bouwhandleiding ook beloofd, maar ik kan niet wachten.  ;)

Dus aan de slag met de rookkast:



Het chassisdeel van de rookkast gebogen, de moertjes onderin gesoldeerd en de sierwand op het front. Hier komt straks de rookkast deur, een handrail, de knevels en een seinhouder nog op.

Dan de rookkastwand er op gezet en meteen maar de schoorsteen geprobeerd. Die zit allesbehalve goed, maar is natuurlijk nog te verzetten. Op de foto met een paar onderdelen op elkaar:



De volgende stap wordt dan het machinistenhuis en de waterkasten:



Hier zie je een aantal onderdelen bij elkaar. Het middendeel is een etsonderdeel in de juiste vorm gebogen. Dan zie je erachter de achterwand en de sierachterwand. Aan beide zijkanten liggen de sierzijkanten voor de oorspronkelijke versie. Daar tegenaan wordt het chassisdeel voor de grote waterkast gesoldeerd en daar weer tegenaan een sierzijkant. Ervoor liggen nog de brilplaat in twee delen.

Het chassis is ook uit een aantal onderdelen opgebouwd:



In het midden zie je het chassisdeel gebogen. Voor onder bij de cylinders zit ook een dwarsverbinding etsdeel dat 2 keer gevouwen met de bovenkant een kubus vormt. Midden onder zit een dwarsverbinding met gaatjes. Volgens mij moet dat gewoon gesoldeerd, hoewel de gaatjes iets anders suggereren. Je ziet ook de plek waar de motor komt. Dat deel is hier nog niet haaks gebogen, omdat deze anders niet door de voetplaat past. Als het gesoldeerd is vijl je de rand eraf en past het wel. Mij is nog onduidelijk of er achter ook nog een dwarsverbinding/afstandshouder komt.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 815
  • mekkerend het leven door
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #9 Gepost op: 02 januari 2018, 14:38:18 »
Dag Ivo,

Even een persoonlijke noot.
Ik meen een tijdje geleden gelezen te hebben dat je problemen had met je ogen, iets van een loslatend netvlies staat mij bij.
Nu je weer aan het bouwen slaat concludeer ik dat die problemen adequaat zijn verholpen, gefeliciteerd daarmee
Groet,

Gerard

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #10 Gepost op: 02 januari 2018, 15:45:35 »
Laten we het er op houden dat het voldoende hersteld is om dit soort werk weer te kunnen doen. Ik zie in elk geval diepte, maar echt scherp in het centrum is het niet en rechte lijnen zijn niet recht. Dat betekent dat ik alles geloof wat een winkelhaakje mij zegt. Zelf zie ik niet goed of iets recht is en of haaks is. Anders gezegd als ik kijk naar een kolom dan wordt deze door mijn oog in het midden ingesnoerd.

Dus met hulpmiddelen werk je gewoon om je beperking heen. Er is een redelijke kans dat de beperking binnen 2 jaar grotendeels verdwijnt en dit lokje is een leuke test. Ik heb er alle vertrouwen in dat het gaat lukken.  Eens kijken of ik deze op Ontraxs kan laten zien. Voor het eerst in 3 maanden heb ik weer een soldeerbout opgepakt  :)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ko.V

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Ko is in 2020 overleden
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #11 Gepost op: 03 januari 2018, 18:43:29 »
leuk dat je al begonnen bent en dat zonder handleiding , houd in dat je goed weet hoe een lokje er uit ziet , je hebt natuurlijk ook het boek van de 8100 en dat scheelt natuurlijk ook , alle beetjes helpen . Ik wacht nog even , heb problemen thuis , vanwege een zieke thuis. Ben toch wel van plan om over niet een al te lange tijd ook bezig te gaan.   


Groet Ko

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #12 Gepost op: 03 januari 2018, 19:10:29 »
Ivo denk maar aan de life spreuk van Johnny Walker, "Stil going strong"  (y)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #13 Gepost op: 03 januari 2018, 23:50:54 »
Ko, vervelend van je zieke thuis. Beterschap! En inderdaad het 8100 boek van Paul Henken is een grote hulp. Met name de tekeningen in het begin van de behandeling van de 8100 maken snel al het gietwerk van de kit duidelijk. De peilglazen, de afsluiter, de regulateur, de spinnekop en de injecteurs zitten er allemaal als etsdelen bij.

Sobat: ja, maar pas na het bouwen ;)

Kleine voortgang, maar toch aardig wat werk. Vooral omdat ik eerst de verkeerde voorwanden van de waterkast links had gemonteerd. Die zijn namelijk verschillend: links is breder dan rechts, omdat rechts de stang tussen het ganghendel en de wentelas achter de waterkast langs loopt.

Kon het niet laten om de dom een beetje te poetsen en de schoorsteenkroon en de gaten in de ketel voor de dom en de veiligheid te ruimen:



Vervolgens aan de slag met de waterkasten en de handrails langs de deur in het machinistenhuis. Het is vrij makkelijk te doen, hoewel de grote kasten niet volledig over het etsdeel van het chassis passen met de kleine kasten. Maar met een beetje passen en meten komt dat wel goed. Dankzij de gaten voor de handrails kun je alle onderdelen - chassis - sierdeel kleine kasten - grote kasten chassis en sierdeel grote kasten - goed richten en een beetje klemmen om de randen netjes te solderen. Nu moet er alleen nog een bovenkant op de kasten en de waterdeksels. Of de laatste ovaal of rechthoekig moeten zijn weet ik niet goed. Je ziet zelden foto's van de waterkasten van boven en als ik ze zie zijn ze ovaal. Op het proefmodel van Erwin heeft hij rechthoekige gezet.

Maar in elkaar met nog losse ketel en losse brilplaat en dak ziet het er als een 8100 uit:







Voordat ik de achterwand (waarvan het chassis aan de onderkant te lang is) er tussen soldeer (die past overigens perfect behalve de onderkant dan) wil ik eerst uitzoeken hoe het interieur eruit moet komen te zien. Het ketelfront is wel duidelijk, maar ernaast steken de waterkasten en de kolenbak aan beide zijkanten nog een stuk in het machinistenhuis. Ik vermoed dat de te vouwen delen daarvoor bedoeld zijn. Twee voor de gereedschapskisten onder de voetplaat en twee voor de waterkasten.

Vandaag heeft Erwin me laten weten dat het onderstel te breed is voor de wielen. Dus er komt een iets smaller onderstel als revisie etsdeel. Ik kan dus nu voorlopig alleen verder met de opbouw en de voetplaat. Het onderstel komt later.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #14 Gepost op: 04 januari 2018, 09:29:48 »
Hallo Ivo,

Ik zag dat je de ketel op de rollenbank hebt gebogen. Dit deel is nog plat, heb je de hele ketel eerst in vorm (rond) gebogen en daarna de klinknagels doorgedrukt?
Zo te zien zitten ze dicht op elkaar, zitten ze bij het doordrukken elkaar dan niet in de weg?

Overigens, mooie kit en knap stukje werk.  (y)
Hopelijk heb je bij het in elkaar zetten van deze mooie loc niet al te veel last van je zicht.
Met vriendelijke groet,
Peter