Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kalkwagens van NS door MOVisser
Vandaag om 00:10:33
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 00:00:52
Roco NS plan V door Biesje
19 October 2025, 23:27:06
Youtube fimpjes emplacement Feijenoord omstreeks '90 door Benelux795
19 October 2025, 23:26:34
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
19 October 2025, 23:18:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Biesje
19 October 2025, 23:17:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Tommy666
19 October 2025, 23:16:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
19 October 2025, 22:52:10
Da's Daz 2 door Huup
19 October 2025, 21:35:47
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
19 October 2025, 21:29:56
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
19 October 2025, 21:06:11
Pendel module Viessmann 5214 door Mar-Cas
19 October 2025, 20:55:49
Schroefkoppeling voor H0. door Blausee-Mitholz
19 October 2025, 20:53:09
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
19 October 2025, 20:51:48
Van 2D afbeelding naar 3D model door BartvD
19 October 2025, 20:14:42
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
19 October 2025, 17:45:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
19 October 2025, 17:33:56
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Daan!
19 October 2025, 17:20:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
19 October 2025, 17:12:51
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
19 October 2025, 16:56:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
19 October 2025, 16:55:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
19 October 2025, 16:35:51
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
19 October 2025, 16:32:59
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door bellejt
19 October 2025, 16:21:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
19 October 2025, 16:07:22
Dampflok-Museum Hermeskeil door 1200blauw
19 October 2025, 15:43:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 October 2025, 15:41:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
19 October 2025, 15:31:04
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje door Josephes
19 October 2025, 14:46:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
19 October 2025, 14:31:12
  

Auteur Topic: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800  (gelezen 4092 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26854
    • Pagina van klaas
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #15 Gepost op: 08 December 2017, 14:43:53 »
Inderdaad. Als elektrotechneut ben ik daar nogal gevoelig voor. Maar in dit geval is er niks mis mee, beide getallen worden vermogen genoemd en in beide gevallen is de eenheid kW.
Het is trouwens al sinds het begin van de elektrische tractie gebruikelijk om onderscheid te maken tussen het continuvermogen en het uurvermogen.

Wat de oorspronkelijke vraag betreft, ik weet niet (meer) wat het energieverbruik van treinen is. Maar ik denk dat het gemiddeld vermogen minder zal zijn dan de helft van het continuvermogen. Vroeger, toen ik nog moest werken voor mijn centjes, zag ik elke maand de verbruikscijfers van de Zeeuwse lijn. Op grond van het aantal treinbewegingen en de gemiddelde rittijd op de lijn zou je daar een mooi gemiddeld vermogen uit kunnen berekenen. Maar ik ben al zo lang uit de running dat ik nu geen idee meer heb van die getallen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 444
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #16 Gepost op: 08 December 2017, 15:34:01 »


@ Duvel: die mag je uitleggen... bij PV-installaties is het een inmiddels bekend verschijnsel dat het op flink zonnige dagen in een wijk met veel zonnepanelen kan gebeuren dat de spanning zover oploopt dat uiteindelijk de stroom uitvalt, omdat alle installaties in hun poging terug te leveren aan het net, de spanning iets opvoeren.
Dat zal bij een trein niet anders zijn lijkt me: de spanning kan bij gebrek aan een andere trein, nergens heen, dus zal de spanning op de draad vanzelf hoger kunnen worden. Bijna 2 kV lijkt me echter stug: volgens mij ligt de grens waarbij uitgeschakeld wordt bij 1,85 kV, maar ik kan me voorstellen dat de meters dat niet zo nauwkeurig aangeven.

Je geeft zelf het antwoord: als er geen andere trein is, loopt de spanning op, omdat er dus geen vermogen kan worden gerecupereerd. Als je bij een klein beetje remkracht al aan de maximale spanning (1950V) zit, gaat het grootste deel van de remenergie de remweerstanden in.
Met vriendelijke groeten, altijd.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 444
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #17 Gepost op: 08 December 2017, 15:39:43 »

Wat de oorspronkelijke vraag betreft, ik weet niet (meer) wat het energieverbruik van treinen is. Maar ik denk dat het gemiddeld vermogen minder zal zijn dan de helft van het continuvermogen. Vroeger, toen ik nog moest werken voor mijn centjes, zag ik elke maand de verbruikscijfers van de Zeeuwse lijn. Op grond van het aantal treinbewegingen en de gemiddelde rittijd op de lijn zou je daar een mooi gemiddeld vermogen uit kunnen berekenen. Maar ik ben al zo lang uit de running dat ik nu geen idee meer heb van die getallen.
Het is ook helemaal niet zo makkelijk uit te rekenen, zeker niet voor een loc omdat de vermogensafname dan voornamelijk bepaald wordt door de trein die hij trekt. Voor de wrijvingskrachten die op de trein werken, geldt dat hellingen en relatief krappe bogen invloed hebben, maar ook zijwind. Er zijn bedrijven die gespecialiseerd zijn in dit soort berekeningen.
Met vriendelijke groeten, altijd.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26854
    • Pagina van klaas
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #18 Gepost op: 08 December 2017, 15:43:55 »
Ik dacht dat de treinen tegenwoordig allemaal een verbruiksmeter aan boord hebben. Is er iemand van de machinisten onder ons die zo'n meter kan aflezen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #19 Gepost op: 09 December 2017, 18:28:15 »
Ik weet het verschil tussen vermogen (in Watt) en energie (kW-uur, mW-uur, Joule, mega-Joule)...
Kan iemand me vertellen wat het (typische) energie verbruik per dag is van een NS1600/1800? :)
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

könings

  • Gast
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #20 Gepost op: 09 December 2017, 20:18:44 »
Reken voor een 185, enkele rit van Basel naar Aken West, afhankelijk van de omleidingen en een gemiddelde last van 1600t...tussen de 8000 en 10000 Kw

Mvg

Bas

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26854
    • Pagina van klaas
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #21 Gepost op: 09 December 2017, 20:22:15 »
...tussen de 8000 en 10000 Kw
Ik denk dat je kWh bedoelt.
Door kW en kWh door elkaar te haspelen en ook nog eens de hoofdletters en kleine letter verkeerd te gebruiken ontstaan allerlei misverstanden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

könings

  • Gast
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #22 Gepost op: 09 December 2017, 20:46:05 »
kWh, rapte

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #23 Gepost op: 09 December 2017, 21:09:53 »
Kan ik voor een maximum dagverbruik uitgaan van 10 zulke ritten?
Dan wordt het maximale dagverbruik van zo'n elok in de orde van 100000 kWh ofwel 100 mWh? Wow... :)
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7705
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #24 Gepost op: 09 December 2017, 21:18:36 »
100 milliwattuur dat valt alles mee dan  ;D :police:
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #25 Gepost op: 09 December 2017, 21:35:13 »
Zucht... 100 MWh dan... is dat realistisch?
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7705
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #26 Gepost op: 09 December 2017, 21:46:45 »
Als die 8.000 a 10.000 kWh (8 a10 MWh) per rit kloppen, ja dan zouden voor 10 ritten inderdaad dus tussen de 80 en 100MWh aan energie benodigd zijn.

En ja, net als Klaas ben ik een zeur over het het gebruik van de juiste eenheden en de juiste prefixen, het verschil tussen m en M is nogal groot namelijk, om het maar niet over p en P te hebben :)
« Laatst bewerkt op: 09 December 2017, 21:50:01 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 444
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #27 Gepost op: 09 December 2017, 22:20:46 »
Reken voor een 185, enkele rit van Basel naar Aken West, afhankelijk van de omleidingen en een gemiddelde last van 1600t...tussen de 8000 en 10000 Kw

Hoe lang doe je over zo'n rit? Ik ben wel benieuwd wat het vermogen gemiddeld zo'n beetje is, vergeleken met het nominale vermogen van de loc zelf.
Met vriendelijke groeten, altijd.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #28 Gepost op: 10 December 2017, 00:46:54 »
Interessant filmpje uit de jaren 90 over energieverbruik van de NS 1600: https://www.youtube.com/watch?v=DGFROfQ4VMM. :D

Overigens heb ik begrepen dat de 1600 zuiniger is dan de moderne meerspanningslocs.

Groetjes,
Wouter
Kijk aan dat soort gegevens in het filmpje heb je iets. Bij de zuinige intercityrit tussen Utrecht en Den Bosch (48 km) werd 271 kWh verbruikt. Dat kwam neer op 18,5 Wh/tonkm. Deel je 271000 door 18,5 dan krijg je 14648 tonkm. Als je dat deelt door 48 dan was het treingewicht 395 ton. De loc van een 1600-serie weegt 83 ton. Voor de wagons blijft dan 222 ton over. Een wagon volgens Plan D of Plan E weegt ca. 45 ton. 222 delen door 45 geeft ca. 5 rijtuigen. Bij een rit volgens een oude rijmethode werd 22,4 Wh/tonkm verbruikt. Voor het gemak kun je 20 Wh/tonkm aanhouden, dat rekent wel zo gemakkelijk als je dat uit het hoofd moet/gaat doen.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

könings

  • Gast
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #29 Gepost op: 10 December 2017, 01:07:39 »
Even snel; Basel-Karlsruhe is 198 km (pak 200) en duurt 2u30,  Karlsruhe-Aken West is in het gunstigste geval 388 km en duurt 6u30-7u (maar dan moet het heel goed lopen, vaak duurt het 3u langer om tot in Aken te geraken).

Ciao

Bas