Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
19 December 2025, 23:16:54
HO wisselnietjes gezocht..... door astrantia
19 December 2025, 23:06:29
Raadplaatje door Eric B
19 December 2025, 22:59:08
Achtergrond met AI door Ronald Halma
19 December 2025, 22:40:15
Spoor- en tramweg parafernalia door Menno
19 December 2025, 22:33:26
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
19 December 2025, 22:24:19
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
19 December 2025, 22:21:20
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
19 December 2025, 22:19:10
Bauarbeiten im gange door Sikko
19 December 2025, 22:05:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
19 December 2025, 21:50:03
Zee. Land. door Huup
19 December 2025, 21:43:11
Goede wensen voor 2026 door cor_b
19 December 2025, 21:18:01
Roco 10836 wissel schakelaar door TvdZ
19 December 2025, 20:57:28
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Daan!
19 December 2025, 20:51:29
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door ruudns
19 December 2025, 20:42:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
19 December 2025, 20:05:43
BR 54 Minitrix problemen. door Gabriël Bergsma
19 December 2025, 19:17:17
Toon hier je (model)treinfoto's door Alewijn
19 December 2025, 16:44:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
19 December 2025, 16:29:58
US diorama in H0 door Jelmer
19 December 2025, 16:28:22
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
19 December 2025, 16:06:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
19 December 2025, 15:51:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
19 December 2025, 15:27:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
19 December 2025, 14:27:32
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door Gabriël Bergsma
19 December 2025, 14:04:05
Station Steenwijk poging 2 door FredD
19 December 2025, 14:03:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
19 December 2025, 13:46:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
19 December 2025, 12:14:13
Modellbau Lingen 2026 door Rieks
19 December 2025, 12:02:59
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
19 December 2025, 11:36:29
  

Auteur Topic: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800  (gelezen 4279 keer)

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Gepost op: 07 December 2017, 22:15:24 »
Ik heb een vraag voor onze grootspoorspecialisten over het energieverbruik van elektrische locomotieven, bijvoorbeeld de NS 1600/1800 serie.
Op wikipedia zie ik dat het vermogen rond de 5000 kW ligt, 4600 kW of 5100 kW uurvermogen, wat is dat?   ???

Maar een eloc gebruikt dat vermogen vast niet continu, bijvoorbeeld alleen bij het optrekken?
En wat is typisch het verschil in verbruik bij en korte lichte personentrein ten opzichte van en zware lange goederenlast?
Dus... wat is bijvoorbeeld een normaal energie gebruik van zo'n eloc op 1 dag of binnen 1 uur? Ik ben benieuwd...   :)
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #1 Gepost op: 08 December 2017, 01:12:39 »
Niet bedoeld als dooddoener, maar kijk hier eens voor een beter begrip https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Kilowattuur

De 1600 kan dus een uur lang maximaal 5100kW leveren. Dat is dus ruim meer dan het jaar verbruik van een huishouden. Om een idee te geven.

Het maximum weet je nu, al het ander gebruik is dus minder. Lichte trein, uitrollen of zelfs energie terugleveren. Geen idee of dat nou van de grond is gekomen in NL, dan zou ik dat moeten googelen.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #2 Gepost op: 08 December 2017, 01:27:50 »
Recuperatie is in NL lang zo niet zo efficiënt. In NL moet namelijk een trein in de buurt rijden om er gebruik van te kunnen maken.
Groeten Joop, machinist Lls

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1773
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #3 Gepost op: 08 December 2017, 08:04:49 »
Een FLIRT doet althans heel veel terugleveren aan de bovenleiding. Soms zie je de bovenleidingspanning daardoor oplopen tot bijna 2kV
Vriendelijke groet, Servé.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #4 Gepost op: 08 December 2017, 10:51:52 »
Als de bovenleidingspanning oploopt, lever je juist weinig terug!
Met vriendelijke groeten, altijd.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3468
    • Mijn van-alles website
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #5 Gepost op: 08 December 2017, 10:56:18 »
@ Servé: Er kan inderdaad spanning geleverd worden door regeneratief remmen. Het enige is dat alleen een trein in dezelfde bovenleidingsectie daar iets aan heeft. Gelijkspanning kun je namelijk niet door een transformator duwen. De gelijkrichters in de onderstations houden de spanning sowieso al tegen.

@ Duvel: die mag je uitleggen... bij PV-installaties is het een inmiddels bekend verschijnsel dat het op flink zonnige dagen in een wijk met veel zonnepanelen kan gebeuren dat de spanning zover oploopt dat uiteindelijk de stroom uitvalt, omdat alle installaties in hun poging terug te leveren aan het net, de spanning iets opvoeren.
Dat zal bij een trein niet anders zijn lijkt me: de spanning kan bij gebrek aan een andere trein, nergens heen, dus zal de spanning op de draad vanzelf hoger kunnen worden. Bijna 2 kV lijkt me echter stug: volgens mij ligt de grens waarbij uitgeschakeld wordt bij 1,85 kV, maar ik kan me voorstellen dat de meters dat niet zo nauwkeurig aangeven.

Vergeet ik op het topic in te gaan: @ HansQ: veel elektromotoren kunnen een tijdje veilig overbelast worden. Zo ook de 1600/1800. Het uurvermogen is het vermogen waarbij de motor zwaarder belast wordt dan bij normaal gebruik, maar een uur lang is dat geen probleem en zal de motor daar niet te warm van worden. Daarna zal je wel iets moeten doen, maar grote kans dat temperatuurbeveiligingen in de lok zelf tegen die tijd wel ingrijpen.
« Laatst bewerkt op: 08 December 2017, 10:58:01 door Menno »

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1773
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #6 Gepost op: 08 December 2017, 11:03:02 »
Ik kan alleen voor de Flirt spreken, maar ik weet dat deze zonder problemen tot 1950V kan terugleveren. Bij 2kV schakelt de ED-rem uit.
Vriendelijke groet, Servé.

Wouter W

  • Offline Offline
  • Berichten: 224
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #7 Gepost op: 08 December 2017, 11:39:46 »
Interessant filmpje uit de jaren 90 over energieverbruik van de NS 1600: https://www.youtube.com/watch?v=DGFROfQ4VMM. :D

Overigens heb ik begrepen dat de 1600 zuiniger is dan de moderne meerspanningslocs.

Groetjes,
Wouter

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #8 Gepost op: 08 December 2017, 11:48:20 »
Als de bovenleidingspanning oploopt, lever je juist weinig terug!
Bij tractie geven loopt de spanning terug. Rem je ED loopt het juist op. ;)
@Menno. Als je met een VIRM ed remt kan de hoogspanningsvoltmeter zo maar oplopen naar 2 kv. Met een E-loc 1700 is dat weer minder, gaat tot de jouw genoemde 1,85 kv. Grappige is, trek je met een loc stevig op en de bvls wordt 1100/1000 V knalt de snelschakelaar eruit.  ;D
Groeten Joop, machinist Lls

Rsd1000

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
    • Fotostop
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #9 Gepost op: 08 December 2017, 12:08:23 »
@ Servé: Er kan inderdaad spanning geleverd worden door regeneratief remmen. Het enige is dat alleen een trein in dezelfde bovenleidingsectie daar iets aan heeft. Gelijkspanning kun je namelijk niet door een transformator duwen. De gelijkrichters in de onderstations houden de spanning sowieso al tegen.

Helemaal waar als er geen andere installaties aangesloten zitten die het terugvoeden van het materieel efficiënter maken. Ik weet niet hoe het bij Prorail is maar kan wel vertellen dat er installaties bestaan die bij een gelijkspannings- tractienet terug kunnen voeden aan het middenspanninsnet. Het is zelfs mogelijk om de opgewekte energie op te slaan in condersatorbanken.  Voor wie meer wil weten over het terugvoeden naar het MS- net> http://www.emvt.nl/wp-content/uploads/2014/05/De-Jager-Matchmaking.pdf

gr,

Arno

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6333
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #10 Gepost op: 08 December 2017, 12:23:42 »
@HansQ

"uurvermogen" is een verwarrende en overbodige benaming: het is gewoon energie.
Waarom hier twee waarden staan weet ik niet. Verschil tussen opgenomen en afgegeven vermogen?
Die ca. 5000kW is het vermogen. Ik denk dat je dat wilde weten.
Zo'n 2500 electrische kacheltjes van elk 2kW  :)
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27054
    • Pagina van klaas
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #11 Gepost op: 08 December 2017, 12:41:57 »
"uurvermogen" is een verwarrende en overbodige benaming: het is gewoon energie.
Nou schep je zelf verwarring. Die 5100 kW is het uurvermogen, dat is het vermogen dat maximaal een uur kan worden getrokken. Als dat precies een uur lang wordt getrokken, dan krijg je 5100 kWh, en dat is energie.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6333
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #12 Gepost op: 08 December 2017, 12:47:14 »
Je hebt mijn punt niet begrepen Klaas.
Ik blijf er bij dat het een verwarrende benaming is.
"het vermogen dat maximaal een uur kan worden getrokken" is bovendien ook niet zo relevant. Beter was geweest iets als "maximaal continu vermogen".
En inderdaad een uur 5100kW is 5100kWh energie maar wat heb je aan die kennis?
« Laatst bewerkt op: 08 December 2017, 13:53:27 door NS1220 »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27054
    • Pagina van klaas
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #13 Gepost op: 08 December 2017, 12:57:56 »
Beter was geweest iets als "maximaal continu vermogen".
Dat is wat anders. Dat is de genoemde 4600kW.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6333
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #14 Gepost op: 08 December 2017, 13:55:17 »
Zou kunnen.
't Gaat mij ook voornamelijk om het correcte gebruik van grootheden en eenheden.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0