Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 21:08:03
'Permaloog' met electronenbuizen door henk
Vandaag om 21:07:28
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 20:55:36
Spoor- en tramweg parafernalia door 1795
Vandaag om 20:52:22
Stub switches door Ronald Halma
Vandaag om 20:52:07
Meerdere sounddecoders doen het alleen heel zacht door Mark D.
Vandaag om 20:51:46
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 20:45:37
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door Rick
Vandaag om 20:44:07
Roco smeerolie door gtw6016
Vandaag om 20:36:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 20:29:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:13:50
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 20:04:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 19:38:33
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 19:20:09
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 19:05:04
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
Vandaag om 18:19:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:13:44
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 18:10:42
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
Vandaag om 17:43:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:38:01
Goede wensen voor 2026 door bollen neus
Vandaag om 17:26:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:52:23
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 15:18:39
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door stoombr38
Vandaag om 15:01:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 14:11:04
Piko EUROCITY 2869 traxx door the_gold
Vandaag om 13:56:02
HO wisselnietjes gezocht..... door Jean
Vandaag om 12:17:17
Achtergrond met AI door Pauldg
Vandaag om 11:55:59
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door odaoda
Vandaag om 11:47:30
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
Vandaag om 10:54:16
  

Auteur Topic: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800  (gelezen 4296 keer)

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Gepost op: 07 December 2017, 22:15:24 »
Ik heb een vraag voor onze grootspoorspecialisten over het energieverbruik van elektrische locomotieven, bijvoorbeeld de NS 1600/1800 serie.
Op wikipedia zie ik dat het vermogen rond de 5000 kW ligt, 4600 kW of 5100 kW uurvermogen, wat is dat?   ???

Maar een eloc gebruikt dat vermogen vast niet continu, bijvoorbeeld alleen bij het optrekken?
En wat is typisch het verschil in verbruik bij en korte lichte personentrein ten opzichte van en zware lange goederenlast?
Dus... wat is bijvoorbeeld een normaal energie gebruik van zo'n eloc op 1 dag of binnen 1 uur? Ik ben benieuwd...   :)
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #1 Gepost op: 08 December 2017, 01:12:39 »
Niet bedoeld als dooddoener, maar kijk hier eens voor een beter begrip https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Kilowattuur

De 1600 kan dus een uur lang maximaal 5100kW leveren. Dat is dus ruim meer dan het jaar verbruik van een huishouden. Om een idee te geven.

Het maximum weet je nu, al het ander gebruik is dus minder. Lichte trein, uitrollen of zelfs energie terugleveren. Geen idee of dat nou van de grond is gekomen in NL, dan zou ik dat moeten googelen.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #2 Gepost op: 08 December 2017, 01:27:50 »
Recuperatie is in NL lang zo niet zo efficiënt. In NL moet namelijk een trein in de buurt rijden om er gebruik van te kunnen maken.
Groeten Joop, machinist Lls

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1773
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #3 Gepost op: 08 December 2017, 08:04:49 »
Een FLIRT doet althans heel veel terugleveren aan de bovenleiding. Soms zie je de bovenleidingspanning daardoor oplopen tot bijna 2kV
Vriendelijke groet, Servé.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #4 Gepost op: 08 December 2017, 10:51:52 »
Als de bovenleidingspanning oploopt, lever je juist weinig terug!
Met vriendelijke groeten, altijd.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3469
    • Mijn van-alles website
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #5 Gepost op: 08 December 2017, 10:56:18 »
@ Servé: Er kan inderdaad spanning geleverd worden door regeneratief remmen. Het enige is dat alleen een trein in dezelfde bovenleidingsectie daar iets aan heeft. Gelijkspanning kun je namelijk niet door een transformator duwen. De gelijkrichters in de onderstations houden de spanning sowieso al tegen.

@ Duvel: die mag je uitleggen... bij PV-installaties is het een inmiddels bekend verschijnsel dat het op flink zonnige dagen in een wijk met veel zonnepanelen kan gebeuren dat de spanning zover oploopt dat uiteindelijk de stroom uitvalt, omdat alle installaties in hun poging terug te leveren aan het net, de spanning iets opvoeren.
Dat zal bij een trein niet anders zijn lijkt me: de spanning kan bij gebrek aan een andere trein, nergens heen, dus zal de spanning op de draad vanzelf hoger kunnen worden. Bijna 2 kV lijkt me echter stug: volgens mij ligt de grens waarbij uitgeschakeld wordt bij 1,85 kV, maar ik kan me voorstellen dat de meters dat niet zo nauwkeurig aangeven.

Vergeet ik op het topic in te gaan: @ HansQ: veel elektromotoren kunnen een tijdje veilig overbelast worden. Zo ook de 1600/1800. Het uurvermogen is het vermogen waarbij de motor zwaarder belast wordt dan bij normaal gebruik, maar een uur lang is dat geen probleem en zal de motor daar niet te warm van worden. Daarna zal je wel iets moeten doen, maar grote kans dat temperatuurbeveiligingen in de lok zelf tegen die tijd wel ingrijpen.
« Laatst bewerkt op: 08 December 2017, 10:58:01 door Menno »

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1773
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #6 Gepost op: 08 December 2017, 11:03:02 »
Ik kan alleen voor de Flirt spreken, maar ik weet dat deze zonder problemen tot 1950V kan terugleveren. Bij 2kV schakelt de ED-rem uit.
Vriendelijke groet, Servé.

Wouter W

  • Offline Offline
  • Berichten: 224
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #7 Gepost op: 08 December 2017, 11:39:46 »
Interessant filmpje uit de jaren 90 over energieverbruik van de NS 1600: https://www.youtube.com/watch?v=DGFROfQ4VMM. :D

Overigens heb ik begrepen dat de 1600 zuiniger is dan de moderne meerspanningslocs.

Groetjes,
Wouter

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #8 Gepost op: 08 December 2017, 11:48:20 »
Als de bovenleidingspanning oploopt, lever je juist weinig terug!
Bij tractie geven loopt de spanning terug. Rem je ED loopt het juist op. ;)
@Menno. Als je met een VIRM ed remt kan de hoogspanningsvoltmeter zo maar oplopen naar 2 kv. Met een E-loc 1700 is dat weer minder, gaat tot de jouw genoemde 1,85 kv. Grappige is, trek je met een loc stevig op en de bvls wordt 1100/1000 V knalt de snelschakelaar eruit.  ;D
Groeten Joop, machinist Lls

Rsd1000

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
    • Fotostop
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #9 Gepost op: 08 December 2017, 12:08:23 »
@ Servé: Er kan inderdaad spanning geleverd worden door regeneratief remmen. Het enige is dat alleen een trein in dezelfde bovenleidingsectie daar iets aan heeft. Gelijkspanning kun je namelijk niet door een transformator duwen. De gelijkrichters in de onderstations houden de spanning sowieso al tegen.

Helemaal waar als er geen andere installaties aangesloten zitten die het terugvoeden van het materieel efficiënter maken. Ik weet niet hoe het bij Prorail is maar kan wel vertellen dat er installaties bestaan die bij een gelijkspannings- tractienet terug kunnen voeden aan het middenspanninsnet. Het is zelfs mogelijk om de opgewekte energie op te slaan in condersatorbanken.  Voor wie meer wil weten over het terugvoeden naar het MS- net> http://www.emvt.nl/wp-content/uploads/2014/05/De-Jager-Matchmaking.pdf

gr,

Arno

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6333
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #10 Gepost op: 08 December 2017, 12:23:42 »
@HansQ

"uurvermogen" is een verwarrende en overbodige benaming: het is gewoon energie.
Waarom hier twee waarden staan weet ik niet. Verschil tussen opgenomen en afgegeven vermogen?
Die ca. 5000kW is het vermogen. Ik denk dat je dat wilde weten.
Zo'n 2500 electrische kacheltjes van elk 2kW  :)
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27057
    • Pagina van klaas
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #11 Gepost op: 08 December 2017, 12:41:57 »
"uurvermogen" is een verwarrende en overbodige benaming: het is gewoon energie.
Nou schep je zelf verwarring. Die 5100 kW is het uurvermogen, dat is het vermogen dat maximaal een uur kan worden getrokken. Als dat precies een uur lang wordt getrokken, dan krijg je 5100 kWh, en dat is energie.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6333
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #12 Gepost op: 08 December 2017, 12:47:14 »
Je hebt mijn punt niet begrepen Klaas.
Ik blijf er bij dat het een verwarrende benaming is.
"het vermogen dat maximaal een uur kan worden getrokken" is bovendien ook niet zo relevant. Beter was geweest iets als "maximaal continu vermogen".
En inderdaad een uur 5100kW is 5100kWh energie maar wat heb je aan die kennis?
« Laatst bewerkt op: 08 December 2017, 13:53:27 door NS1220 »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27057
    • Pagina van klaas
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #13 Gepost op: 08 December 2017, 12:57:56 »
Beter was geweest iets als "maximaal continu vermogen".
Dat is wat anders. Dat is de genoemde 4600kW.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6333
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #14 Gepost op: 08 December 2017, 13:55:17 »
Zou kunnen.
't Gaat mij ook voornamelijk om het correcte gebruik van grootheden en eenheden.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0