@ Duvel: die mag je uitleggen... bij PV-installaties is het een inmiddels bekend verschijnsel dat het op flink zonnige dagen in een wijk met veel zonnepanelen kan gebeuren dat de spanning zover oploopt dat uiteindelijk de stroom uitvalt, omdat alle installaties in hun poging terug te leveren aan het net, de spanning iets opvoeren.Dat zal bij een trein niet anders zijn lijkt me: de spanning kan bij gebrek aan een andere trein, nergens heen, dus zal de spanning op de draad vanzelf hoger kunnen worden. Bijna 2 kV lijkt me echter stug: volgens mij ligt de grens waarbij uitgeschakeld wordt bij 1,85 kV, maar ik kan me voorstellen dat de meters dat niet zo nauwkeurig aangeven.
Wat de oorspronkelijke vraag betreft, ik weet niet (meer) wat het energieverbruik van treinen is. Maar ik denk dat het gemiddeld vermogen minder zal zijn dan de helft van het continuvermogen. Vroeger, toen ik nog moest werken voor mijn centjes, zag ik elke maand de verbruikscijfers van de Zeeuwse lijn. Op grond van het aantal treinbewegingen en de gemiddelde rittijd op de lijn zou je daar een mooi gemiddeld vermogen uit kunnen berekenen. Maar ik ben al zo lang uit de running dat ik nu geen idee meer heb van die getallen.
...tussen de 8000 en 10000 Kw
Reken voor een 185, enkele rit van Basel naar Aken West, afhankelijk van de omleidingen en een gemiddelde last van 1600t...tussen de 8000 en 10000 Kw
Interessant filmpje uit de jaren 90 over energieverbruik van de NS 1600: https://www.youtube.com/watch?v=DGFROfQ4VMM. Overigens heb ik begrepen dat de 1600 zuiniger is dan de moderne meerspanningslocs.Groetjes,Wouter