Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zolderbaan 2025 door Henk Veenstra
Vandaag om 13:19:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:59:24
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:22:48
Heroplage Artitec Plan W? door spoorfan
Vandaag om 12:21:58
booster vraag door AP3737
Vandaag om 12:17:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 11:55:05
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 11:54:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 11:53:40
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:28:28
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 11:24:40
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:10:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:55:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
Vandaag om 10:10:28
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:06:46
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Jan Wiegerinck
Vandaag om 10:04:43
Wat was jullie allereerste loc? door Huup
Vandaag om 10:04:42
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Huup
Vandaag om 10:03:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 09:34:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door Montanbahn
Vandaag om 09:29:00
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door V200-G2000
Vandaag om 09:27:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Montanbahn
Vandaag om 09:19:13
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 08:43:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:35:30
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 08:18:50
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door MathynK
Vandaag om 07:29:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:16:57
Station Roodeschool door NS264
11 August 2025, 22:49:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 August 2025, 22:36:35
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 August 2025, 21:51:09
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Jeroen95
11 August 2025, 21:11:55
  

Auteur Topic: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800  (gelezen 3923 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26703
    • Pagina van klaas
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #15 Gepost op: 08 December 2017, 14:43:53 »
Inderdaad. Als elektrotechneut ben ik daar nogal gevoelig voor. Maar in dit geval is er niks mis mee, beide getallen worden vermogen genoemd en in beide gevallen is de eenheid kW.
Het is trouwens al sinds het begin van de elektrische tractie gebruikelijk om onderscheid te maken tussen het continuvermogen en het uurvermogen.

Wat de oorspronkelijke vraag betreft, ik weet niet (meer) wat het energieverbruik van treinen is. Maar ik denk dat het gemiddeld vermogen minder zal zijn dan de helft van het continuvermogen. Vroeger, toen ik nog moest werken voor mijn centjes, zag ik elke maand de verbruikscijfers van de Zeeuwse lijn. Op grond van het aantal treinbewegingen en de gemiddelde rittijd op de lijn zou je daar een mooi gemiddeld vermogen uit kunnen berekenen. Maar ik ben al zo lang uit de running dat ik nu geen idee meer heb van die getallen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #16 Gepost op: 08 December 2017, 15:34:01 »


@ Duvel: die mag je uitleggen... bij PV-installaties is het een inmiddels bekend verschijnsel dat het op flink zonnige dagen in een wijk met veel zonnepanelen kan gebeuren dat de spanning zover oploopt dat uiteindelijk de stroom uitvalt, omdat alle installaties in hun poging terug te leveren aan het net, de spanning iets opvoeren.
Dat zal bij een trein niet anders zijn lijkt me: de spanning kan bij gebrek aan een andere trein, nergens heen, dus zal de spanning op de draad vanzelf hoger kunnen worden. Bijna 2 kV lijkt me echter stug: volgens mij ligt de grens waarbij uitgeschakeld wordt bij 1,85 kV, maar ik kan me voorstellen dat de meters dat niet zo nauwkeurig aangeven.

Je geeft zelf het antwoord: als er geen andere trein is, loopt de spanning op, omdat er dus geen vermogen kan worden gerecupereerd. Als je bij een klein beetje remkracht al aan de maximale spanning (1950V) zit, gaat het grootste deel van de remenergie de remweerstanden in.
Met vriendelijke groeten, altijd.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #17 Gepost op: 08 December 2017, 15:39:43 »

Wat de oorspronkelijke vraag betreft, ik weet niet (meer) wat het energieverbruik van treinen is. Maar ik denk dat het gemiddeld vermogen minder zal zijn dan de helft van het continuvermogen. Vroeger, toen ik nog moest werken voor mijn centjes, zag ik elke maand de verbruikscijfers van de Zeeuwse lijn. Op grond van het aantal treinbewegingen en de gemiddelde rittijd op de lijn zou je daar een mooi gemiddeld vermogen uit kunnen berekenen. Maar ik ben al zo lang uit de running dat ik nu geen idee meer heb van die getallen.
Het is ook helemaal niet zo makkelijk uit te rekenen, zeker niet voor een loc omdat de vermogensafname dan voornamelijk bepaald wordt door de trein die hij trekt. Voor de wrijvingskrachten die op de trein werken, geldt dat hellingen en relatief krappe bogen invloed hebben, maar ook zijwind. Er zijn bedrijven die gespecialiseerd zijn in dit soort berekeningen.
Met vriendelijke groeten, altijd.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26703
    • Pagina van klaas
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #18 Gepost op: 08 December 2017, 15:43:55 »
Ik dacht dat de treinen tegenwoordig allemaal een verbruiksmeter aan boord hebben. Is er iemand van de machinisten onder ons die zo'n meter kan aflezen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #19 Gepost op: 09 December 2017, 18:28:15 »
Ik weet het verschil tussen vermogen (in Watt) en energie (kW-uur, mW-uur, Joule, mega-Joule)...
Kan iemand me vertellen wat het (typische) energie verbruik per dag is van een NS1600/1800? :)
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

könings

  • Gast
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #20 Gepost op: 09 December 2017, 20:18:44 »
Reken voor een 185, enkele rit van Basel naar Aken West, afhankelijk van de omleidingen en een gemiddelde last van 1600t...tussen de 8000 en 10000 Kw

Mvg

Bas

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26703
    • Pagina van klaas
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #21 Gepost op: 09 December 2017, 20:22:15 »
...tussen de 8000 en 10000 Kw
Ik denk dat je kWh bedoelt.
Door kW en kWh door elkaar te haspelen en ook nog eens de hoofdletters en kleine letter verkeerd te gebruiken ontstaan allerlei misverstanden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

könings

  • Gast
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #22 Gepost op: 09 December 2017, 20:46:05 »
kWh, rapte

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #23 Gepost op: 09 December 2017, 21:09:53 »
Kan ik voor een maximum dagverbruik uitgaan van 10 zulke ritten?
Dan wordt het maximale dagverbruik van zo'n elok in de orde van 100000 kWh ofwel 100 mWh? Wow... :)
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #24 Gepost op: 09 December 2017, 21:18:36 »
100 milliwattuur dat valt alles mee dan  ;D :police:
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #25 Gepost op: 09 December 2017, 21:35:13 »
Zucht... 100 MWh dan... is dat realistisch?
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #26 Gepost op: 09 December 2017, 21:46:45 »
Als die 8.000 a 10.000 kWh (8 a10 MWh) per rit kloppen, ja dan zouden voor 10 ritten inderdaad dus tussen de 80 en 100MWh aan energie benodigd zijn.

En ja, net als Klaas ben ik een zeur over het het gebruik van de juiste eenheden en de juiste prefixen, het verschil tussen m en M is nogal groot namelijk, om het maar niet over p en P te hebben :)
« Laatst bewerkt op: 09 December 2017, 21:50:01 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #27 Gepost op: 09 December 2017, 22:20:46 »
Reken voor een 185, enkele rit van Basel naar Aken West, afhankelijk van de omleidingen en een gemiddelde last van 1600t...tussen de 8000 en 10000 Kw

Hoe lang doe je over zo'n rit? Ik ben wel benieuwd wat het vermogen gemiddeld zo'n beetje is, vergeleken met het nominale vermogen van de loc zelf.
Met vriendelijke groeten, altijd.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #28 Gepost op: 10 December 2017, 00:46:54 »
Interessant filmpje uit de jaren 90 over energieverbruik van de NS 1600: https://www.youtube.com/watch?v=DGFROfQ4VMM. :D

Overigens heb ik begrepen dat de 1600 zuiniger is dan de moderne meerspanningslocs.

Groetjes,
Wouter
Kijk aan dat soort gegevens in het filmpje heb je iets. Bij de zuinige intercityrit tussen Utrecht en Den Bosch (48 km) werd 271 kWh verbruikt. Dat kwam neer op 18,5 Wh/tonkm. Deel je 271000 door 18,5 dan krijg je 14648 tonkm. Als je dat deelt door 48 dan was het treingewicht 395 ton. De loc van een 1600-serie weegt 83 ton. Voor de wagons blijft dan 222 ton over. Een wagon volgens Plan D of Plan E weegt ca. 45 ton. 222 delen door 45 geeft ca. 5 rijtuigen. Bij een rit volgens een oude rijmethode werd 22,4 Wh/tonkm verbruikt. Voor het gemak kun je 20 Wh/tonkm aanhouden, dat rekent wel zo gemakkelijk als je dat uit het hoofd moet/gaat doen.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

könings

  • Gast
Re: Energieverbruik 1:1 NS 1600/1800
« Reactie #29 Gepost op: 10 December 2017, 01:07:39 »
Even snel; Basel-Karlsruhe is 198 km (pak 200) en duurt 2u30,  Karlsruhe-Aken West is in het gunstigste geval 388 km en duurt 6u30-7u (maar dan moet het heel goed lopen, vaak duurt het 3u langer om tot in Aken te geraken).

Ciao

Bas