Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 20:51:59
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
  

Auteur Topic: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales  (gelezen 13049 keer)

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Gepost op: 07 december 2017, 14:40:41 »
Hallo,

Centrales hebben over het algemeen instellingsmogelijkheden voor een minimale en maximale schakeltijd voor wisseldecoders. Per merk centrale zijn de "af fabriek" instellingen nogal verschillend ingesteld.

Zo blijkt bijvoorbeeld het TwinCenter standaard te zijn ingesteld op minimaal 50 msec en tevens maximaal 50 msec, de IntelliBox II op minimaal 100 msec en maximaal 5000 msec. Ook andere centrales zullen ongetwijfeld deze instellingsmogelijkheden hebben.

Op diverse fora kom ik regelmatig klachten tegen dat wisseldecoders soms niet goed of soms helemaal niet schakelen. Meestal worden dan adviezen gegeven om de schakeltijd in de aansturende treinbesturingssoftware te vergroten. In Koploper kom ik een standaard schakeltijd van 250 msec tegen, in iTrain is dit eveneens 250 msec.

Vanuit Koploper en iTrain gedacht zou je dus verwachten dat als je een wissel schakelt deze minimaal 250 msec geactiveerd zal worden. Wanneer je echter je treinbaan met Koploper of iTrain aanstuurt via een TwinCenter (voorzien van de fabrieksinstellingen) kom je dan bedrogen uit: het TwinCenter beperkt (gezien de maximale tijd van 50 msec) de schakeltijd weer tot 50 msec, waardoor het wissel dus uiteindelijk maar 50 msec schakeltijd krijgt....

Gelukkig (of misschien ook niet?) wordt de schakeltijd in veel gevallen weer verlengd door de gebruikte wisseldecoder, die vaak ook weer een instelbare (minimale) schakeltijd heeft. Zo heeft bijvoorbeeld de ESU SwitchPilot een standaard schakeltijd van 520 msec en heeft de Digikeijs DR4018 een standaard schakeltijd van 800 msec. Andere wisseldecoders zullen ongetwijfeld weer andere tijden hanteren.

De schakeltijd van een wissel is dus naar mijn idee afhankelijk van een drietal factoren:

  1. De gebruikte treinbesturingssoftware (Koploper, iTrain e.d.) met een gewenste schakeltijd
  2. De gebruikte centrale met zowel een minimale en maximale schakeltijd
  3. De gebruikte wisseldecoder met een daarin ingestelde schakeltijd

Al met al is dit naar mijn idee een ondoorzichtig geheel. Zo levert schakelen met Koploper via een TwinCenter (uitgaande van de default instellingen) een "aansturende" schakeltijd van slechts 50 msec op, terwijl dezelfde schakelopdracht via een Intellibox een "aansturende" schakeltijd van 250 msec oplevert. Vanuit het TwinCenter wordt de wisseldecoder dus slechts 50 msec geschakeld terwijl deze vanuit de Intellibox 250 msec is.... Vervolgens worden deze schakeltijden weer verlengd door de wisseldecoders zelf met hun eigen schakeltijd.

Ook de maximale schakeltijd wordt veelal beperkt door de centrale: de defaultwaarde bij het TwinCenter is 50 msec terwijl die voor de Intellibox 5000 msec is. Een druk van 2 seconden op de schakelknop van het TwinCenter levert dus uiteindelijk maar een bekrachtiging op van 50 msec, terwijl een zelfde druk op de knop van de Intellibox wel 2 seconden bekrachtiging oplevert.

Hieruit moge blijken dat de standaardinstellingen de effecten van het schakelen van wissels (en mogelijk ook het betrouwbaar schakelen van wisseldecoders) enorm kunnen beïnvloeden.

Vandaar mijn vragen:

1. Wat is vanuit de centrale gezien een zinvolle minimale "bekrachtigingstijd" om wisseldecoders betrouwbaar te laten schakelen?

2. In hoeverre moeten/mogen centrales de door treinbesturingssoftware (Koploper, iTrain e.d.) opgegeven tijdsduur beperken tot de in de centrale ingestelde maximale tijdsduur (bij TwinCenter 50 msec!)

3. In hoeverre moeten/mogen wisseldecoders een (weliswaar instelbare) eigen schakeltijd hanteren die als aanvullende schakeltijd wordt toegevoegd aan de door de centrale gegeven schakeltijd?

Ik ben benieuwd naar jullie meningen, aanvullingen en correcties....

Trouwens, één ding heb ik (nog) niet kunnen vinden: Welke minimale en maximale schakeltijd hanteert de z21/Z21?

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 07 december 2017, 14:56:32 door Bert_Apd. Reden: kleine correcties/aanvullingen »

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #1 Gepost op: 07 december 2017, 17:20:40 »
Die schakeltijd is alleen van belang als je accessoires (meestal wissels) schakelt met magneetspoelen. De puls bij voorkeur niet langer kiezen dan nodig om betrouwbaar te schakelen, om onnodig stroom trekken (en onnodig verhtten of mogelijk zelfs doorbranden) te voorkomen. Die tijd kan je eigenlijk alleen proefondervindelijk vaststellen door na te gaan bij steeds kortere tijd wanneer ze niet meer betrouwbaar schakelen. Als je in de keten meerdere plaatsen hebt waar je die tijd kunt instellen (Pc, command station, decoder) dan vermoed ik dat de korste tijd leading zal zijn.

Bij servo decoders en bij aan/uit accessoires is de schakeltijd van geen belang ... de DCC zet ze aan / uit, of rechtdoor / afbuigen ... dat is een permanent signaal.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1868
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #2 Gepost op: 07 december 2017, 17:35:08 »
Hi All,

Bert_Apd is dit draadje begonnen naar aanleiding van opmerkingen van mij dat de DR4018 wisseldecoders die ik in mijn baan had zitten (Koploper en TwinCenter) af en toe de wissels niet schakelden. Nadat ik de DR4018s had vervangen door ESU SwitchPilots werd er nooit een wissel gemist.
Bert en ik zijn daar een onderzoekje naar gestart. Het lijkt erop dat, zeker als de DR4018 meer wissels moet bedienen de standaard 50 ms van het TwinCenter te kort is om alle opdrachten netjes binnen te krijgen, cq te verwerken. We hebben nu de pulstijd van het TwinCenter op 100 ms gezet en nu lijken alle opdrachten wel herkend te worden. Ik ga nu op mijn demobaantje met twee wissels verder onderzoeken of de DR4018s nu wel betrouwbaar werken.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #3 Gepost op: 07 december 2017, 17:59:05 »
Hoi Dirk,

Ben het met je eens ....toen ik 1 DR4018 icm Intellibox II en koploper gebruikte ....en met 3 treinen reed niks aan de hand zodra ik opschaalde op de testbaan naar 3 * DR4018 en 7 treinen werden regelmatig de wissels niet omgezet. Terwijl Koploper de opdrachten gaf. Zodra ik weer terug ging naar minder treinen werd het schakelen beter, maar regelmatig gemist... met botsingen tot gevolg (rij op een kleine testbaan dus gauw botsing). Ben nu volledig over op servo's met OC32 en gaat vlekkeloos momenteel op de testbaan 23 wissels actief en bij 7 treinen geen probleem.

Ben echter nu wel nieuwsgierig naar de antwooorden op de vragen van Bert.

Gr. Bjorn
« Laatst bewerkt op: 07 december 2017, 23:16:18 door 44. Reden: Overbodig citaat verwijderd »

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #4 Gepost op: 07 december 2017, 18:08:23 »
Hallo Dirk en andere meedenkers,

Het lijkt erop dat, zeker als de DR4018 meer wissels moet bedienen de standaard 50 ms van het TwinCenter te kort is om alle opdrachten netjes binnen te krijgen, cq te verwerken.

Naar mijn idee is er geen probleem bij het achtereenvolgens binnenkrijgen van opdrachten, voor zover mij bekend heeft het TwinCenter zelfs een standaard wachttijd tussen de wisselopdrachten van 20 x 50 msec, dus 1 seconde...
Ook bij het handmatig schakelen van één wissel bleek de schakeling niet altijd te worden uitgevoerd.

Aangezien er ook op het ESU Forum melding werd gemaakt van het niet schakelen (dit keer een ESU SwitchPilot Servo, terwijl daar juist de DR4024 weer wel goed schakelde) is het toch interessant om te weten wat een betrouwbare (minimale) schakeltijd is voor decoders.

Citaat uit het ESU-forum:
Citaat
So, also...hab einen dieser fehlerhaften Switchpiloten nun entfernt und durch einen Digikeijs 4024 ersetzt. Tja, ohne auch nur irgendwas an der Verkabelung zu änden oder groß irgendwelche umprogrammierungen vorzunehmen funktionierte dieser sofort ohne Probleme.
Seit rund 2 Wochen im Einsatz und nach etwa 500 Weichenschaltungen kam es kein einziges mal vor, dass der eine Weiche vergessen hätte zu stellen!

De aldaar gebruikte centrale was een Z21.

Inmiddels heb ik op mijn eigen DR5000 zowel de minimale als de maximale "aan"-tijd van de wisseldecoders op 50 msec gezet, dus identiek aan de initiële instellingen van het TwinCenter. Een test met mijn eigen DR4018 loopt nu daarmee.

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 07 december 2017, 18:28:15 door Bert_Apd. Reden: citaat ESU-forum toegevoegd »

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #5 Gepost op: 07 december 2017, 19:15:48 »
Hallo Frans,

In het geval van Dirk betreft het Fleischmann wissels, door spoelen aangedreven, de eindafschakeling is daarvan verwijderd. Voor het testen is parallel daaraan ook een fleischmann wissel met eindafschakeling aangesloten.

Ik begrijp wat je bedoelt, maar de door jou gehanteerde schakelpuls van 200 msec is volgens mij genoemd als derde factor: 3. De gebruikte wisseldecoder met een daarin ingestelde schakeltijd.

Deze tijd staat echter los van de activeringstijd vanuit de combinatie Koploper+ TwinCenter.

Het probleem van niet schakelen bevindt zich bij Dirk in de combinatie van de eerste twee factoren: Koploper en het TwinCenter, als daar de schakeling door een (te) korte schakeltijd via een "Deactivate" te vroeg wordt afgebroken zal (althans naar mijn idee) een decoder zijn aansturing van het wissel ook afbreken met als resultaat dat een wissel niet wordt omgezet: de afgegeven puls is eenvoudig te kort... In het geval van Dirk's TwinCenter wordt de aansturing (ook al stuurt Koploper 250 msec aan) door de centrale al afgekapt na 50 msec.

Zelfs bij het handmatig schakelen via het TwinCenter (dus drukken op de knopjes) werden het wissel vanuit de DR4018 soms niet bediend: ook bij het handmatig indrukken van de knop - ongeacht hoe lang - wordt de bekrachtiging vanuit het TwinCenter al afgebroken na 50 msec.

Vandaar mijn eerste vraag: Wat is een betrouwbare (minimale) schakeltijd vanuit de centrale...

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 07 december 2017, 20:06:42 door Bert_Apd. Reden: Tekst gecompleteerd en gecorrigeerd »

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #6 Gepost op: 08 december 2017, 09:38:13 »
Hallo Dirk en alle andere meedenkers,

Even een aanvulling op mijn vragen in de openingsbijdrage. Dirk en ik zijn op dit moment niet op zoek naar alternatieven voor de DR4018. Het door ons geconstateerde probleem zit hem niet in het omschakelen van de wissels vanuit de decoder (dus het proces erna) maar blijkbaar in de (te korte?) aansturing vanuit het TwinCenter zelf. Eenmaal geactiveerd schakelt de DR4018 met zijn standaard schakeltijd van 800 msec de wissels betrouwbaar om.

Zoals Dirk zelf al aangaf blijkt, nadat op het TwinCenter de minimale bekrachtigingstijd is verhoogd naar 100 msec, het schakelen via de DR4018 wel goed te verlopen. Blijkbaar zit er dus iets kritisch in de instellingen op het TwinCenter.


Inmiddels heb ik op mijn eigen DR5000 zowel de minimale als de maximale "aan"-tijd van de wisseldecoders op 50 msec gezet, dus identiek aan de initiële instellingen van het TwinCenter. Een test met mijn eigen DR4018 loopt nu daarmee.

Bij mij zijn met deze instellingen op de Digikeijs DR5000 (min 50 msec, max 50 msec) tijdens uitgebreid testen geen aansturingsproblemen naar de DR4018 geconstateerd. Overigens is dit dezelfde DR4018 die bij Dirk op het TwinCenter ook het bewuste probleem liet zien.

Ik heb daarna de minimale bekrachtigingstijd bij mijn DR5000 op het "meest minimale" gezet: 10 msec. De maximale bekrachtigingstijd heb ik weer teruggezet naar 2500 msec, zodat bij normaal gebruik de centrale de bekrachtigingstijd niet zelf zal beëindigen.

Ook bij deze uiterst minimale bekrachtigingstijd reageerde de DR4018 geheel betrouwbaar...

Misschien zit het oorspronkelijke probleem bij Dirk op het TwinCenter niet in de relatief korte bekrachtigingstijd maar juist in de combinatie van dezelfde waarde voor zowel het minimale als het maximale: beide stonden immers op 50 msec. Dit levert in het TwinCenter een tweetal (onafhankelijke?) "tijdsgestuurde" processen op die allebei op vrijwel hetzelfde moment aflopen. Afhankelijk van het aflopen van deze timer zal òf de een, òf de ander ingrijpen. Mogelijk dat daar een protocolair (incorrect?) probleem ontstaat rond activering en deactivering, waarop de DR4018 en de ESU anders reageren.

Om dit verder te onderzoeken ontbreken mij helaas de technische middelen.

@ Dirk, zou jij jouw TwinCenter nog eens willen instellen met een minimale waarde van 50 msec en een maximale waarde van bijvoorbeeld 1000 msec, zodat in ieder geval geen min/max conflict op kan treden?

Ik ben benieuwd of met deze instellingen het probleem bij jou nog steeds optreedt...  ::)

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 08 december 2017, 09:39:44 door Bert_Apd »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #7 Gepost op: 08 december 2017, 10:22:57 »
Bert en ik zijn daar een onderzoekje naar gestart. Het lijkt erop dat, zeker als de DR4018 meer wissels moet bedienen de standaard 50 ms van het TwinCenter te kort is om alle opdrachten netjes binnen te krijgen, cq te verwerken. We hebben nu de pulstijd van het TwinCenter op 100 ms gezet en nu lijken alle opdrachten wel herkend te worden. Ik ga nu op mijn demobaantje met twee wissels verder onderzoeken of de DR4018s nu wel betrouwbaar werken.

Is het misschien zo dat de 4018 pas na enige tijd klaar is voor een volgend commando? Een schakeltijd van 50ms op de centrale betekent mogelijk niet alleen dat een commando 50ms aanhoudt, maar ook dat een volgend commando al na 50ms wordt verstuurd. Misschien is dat te snel.

Ik herken dat van de LDT seindecoders, hoewel met andere schakeltijden. 200ms was te kort om een commando geheel uit te voeren in verband met faden van de leds en schakelen via meerdere leds naar de eindstand van een NS-sein. Ondertussen accepteert de decoder geen nieuwe commando's met al gevolg dat een volgend commando dat al na 200 ms wordt verstuurd, kan worden gemist. De schakeltijd in Koploper ophogen naar 500ms hielp. Niet omdat het commando langer moet aanhouden, maar omdat er voldoende tijd tussen de commando's moet zitten.
Dat zal bij spoelenaandrijvingen om andere schakeltijden gaan, maar misschien is het principe hetzelfde. Accepteert de decoder al na 50ms een nieuw commando?
« Laatst bewerkt op: 08 december 2017, 10:31:55 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #8 Gepost op: 08 december 2017, 10:35:13 »
Hallo Henk,

Bedankt voor het meedenken.  (y)

Is het misschien zo dat de 4018 pas na enige tijd klaar is voor een volgend commando?
...
Accepteert de decoder al na 50ms een nieuw commando?

Ik heb mijn DR4018 (met een "eigen" pulstijd van 0,8 seconde) bij de DR5000 instelling van 10 msec "gebombardeerd" met schakelopdrachten, maar die werden keurig verwerkt.

Overigens trad het probleem bij Dirk ook op tijdens handmatig schakelen, dus van "overbelasting" tijdens het afhandelen van de gegeven opdrachten kan naar mijn idee geen sprake zijn.

De schakeltijd in Koploper ophogen naar 500ms hielp.

In principe zou je verwachten dat dit inderdaad meer ruimte zou geven. Maar de verhoging in Koploper hoeft niet te resulteren in een langere schakeltijd vanuit de centrale...  :o

Zoals ik in mijn openingsreactie heb beschreven is de definitieve schakeltijd uiteindelijk afhankelijk van de ingestelde waardes in de centrale. Bij het TwinCenter van Dirk stonden zowel de minimale als de maximale schakeltijd op 50 msec. Dat betekent dat een opdracht vanuit Koploper om 500 msec te schakelen door het centrale al na 50 msec wordt beëindigd... Een verhoging van de schakeltijd vanuit Koploper heeft alleen maar effect als die de maximaal ingestelde schakeltijd van de centrale niet overschrijdt.

Uiteraard heeft het verlengen van de schakeltijd in Koploper wel tot gevolg dat er in een rustiger tempo geschakeld wordt, zolang Koploper zelf "schakelt" zal er geen nieuwe schakelopdracht naar de centrale worden gegeven....
Zoals Wim Ros dit zelf ooit ook al aangaf: "Koploper schakelt maar één wissel tegelijk"  ;)

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 08 december 2017, 11:21:31 door Bert_Apd. Reden: Schakeltijd Koploper langer dan maximum centrale »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #9 Gepost op: 08 december 2017, 10:39:01 »
Ja, maar een pulsduur is één ding. Stuurde de DR5000 ook onmiddellijk na afloop van de puls een nieuw commando?
Ik begrijp dat het TC zo was ingsteld dat na 50ms ook onmiddellijk een nieuw commando volgde.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #10 Gepost op: 08 december 2017, 10:47:13 »
De schakeltijd in Koploper ophogen naar 500ms hielp.

Heb je mijn aanvulling m.b.t. het verlengen van schakeltijden in Koploper in mijn eerdere antwoord gezien?

Ja, maar een pulsduur is één ding. Stuurde de DR5000 ook onmiddellijk na afloop van de puls een nieuw commando?
Ik begrijp dat het TC zo was ingsteld dat na 50ms ook onmiddellijk een nieuw commando volgde.

Via het TwinCenter werd gewoon handmatig geschakeld met een rustig tempo, dus er volgde zeker geen nieuwe schakelopdracht direct na die 50 msec. Desondanks trad het probleem bij het TC toch op.
« Laatst bewerkt op: 08 december 2017, 10:59:23 door Bert_Apd »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #11 Gepost op: 08 december 2017, 11:46:48 »
Heb je mijn aanvulling m.b.t. het verlengen van schakeltijden in Koploper in mijn eerdere antwoord gezien?

Natuurlijk niet, want die stond er nog niet. Het heeft ook niets met mijn suggestie te maken.

Via het TwinCenter werd gewoon handmatig geschakeld met een rustig tempo, dus er volgde zeker geen nieuwe schakelopdracht direct na die 50 msec. Desondanks trad het probleem bij het TC toch op.

Dit wel. Kennelijk accepteert de decoder opeenvolgende commando's snel genoeg dus is mijn suggestie niet aan de orde.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #12 Gepost op: 08 december 2017, 12:39:15 »
Natuurlijk niet, want die stond er nog niet. Het heeft ook niets met mijn suggestie te maken.

Niet met je suggestie in reactie #10 maar wel met de geciteerde opmerking uit #8 voor wat betreft het door jou verwachte effect van het ophogen van de schakeltijd in Koploper...  ;)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #13 Gepost op: 08 december 2017, 13:37:01 »
 ???
De tijd die verstrijkt tussen twee schakelcommando's kan nooit korter worden dan een besturingsprogramma als Koploper bepaalt. De pulsduur wel, maar daar ging mijn opmerking niet over.

Maar dat raakt de kern van mijn suggestie ook niet. Ik vroeg alleen maar of de decoder soms een bepaalde tijd nodig had om een nieuw commando te kunnen verwerken. Daarbij had het niet uitgemaakt of de snelheid waarmee de commando's elkaar opvolgen zou worden bepaald door de centrale of een besturingsprogramma.

Kennelijk kan de 4018 commando's snel genoeg verwerken, zodat mijn suggestie ook niet de oorzaak kan zijn.
« Laatst bewerkt op: 08 december 2017, 13:43:23 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #14 Gepost op: 08 december 2017, 17:01:58 »
Henk,

???
De tijd die verstrijkt tussen twee schakelcommando's kan nooit korter worden dan een besturingsprogramma als Koploper bepaalt. De pulsduur wel, maar daar ging mijn opmerking niet over.

Ik begrijp uit bovenstaande dat jij in Koploper de schakeltijd (= pulstijd) verlengt van 200 ms naar 500 ms om de tijd tussen twee schakelcommando's langer te maken, zoals je zelf zegt: "Niet omdat het commando langer moet aanhouden, maar omdat er voldoende tijd tussen de commando's moet zitten.".

Ik dacht dat Koploper daarvoor de optie "Rustperiode tussen de opdrachten" had, maar die kun je - zoals ik inmiddels heb gezien - alleen in de "Instellingen per database" (in het algemeen) instellen en helaas niet voor een specifiek te schakelen object. Dus blijft in het door jou aangehaalde voorbeeld van LDT alleen het verhogen van de schakeltijd over, met als neveneffect het (mogelijk ongewenst) verlengen van de pulsduur. ITrain kent bij een specifiek te schakelen object wel de mogelijkheid om na het schakelen extra te wachten voordat een volgende schakelopdracht wordt gegeven: de optie "Toestandsvertraging". Via deze optie wordt de pulsduur zelf dus niet verlengd.


@All:

Inmiddels heb ik van een forumlid vernomen dat hij zowel een verklaring als een oplossing heeft van het door Dirk en mij geconstateerde schakelprobleem. Het schijnt een bekend euvel van het TwinCenter te zijn. Zijn antwoord zal z.s.m. worden geplaatst. Even afwachten dus...

Groeten,
Bert