Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Problemen Zwolle - Kampen.  (gelezen 23815 keer)

ReneN

  • Gast
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #135 Gepost op: 30 juli 2018, 15:15:15 »
Tja en dat is nu net waar het fout gaat. Een deel van de mensen onder hem ontbeert die kennis, zelf heeft hij die ook onvoldoende. En dan val je in zo'n kranteninterview dus door de mand, ook al heb je nog zo'n vlotte babbel. :(

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #136 Gepost op: 30 juli 2018, 15:35:29 »
Ik heb geen idee hoe de organisatie van Prorail in elkaar zit. Maar als het echt waar is dat er onder Eringa ook geen mensen met vakkennis zitten, dan hebben ze een probleem. Als die er wel zijn dan hoeft Eringa zelf die kennis niet te hebben.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #137 Gepost op: 30 juli 2018, 16:11:24 »
Ik weet dat er wel degelijk mensen bij ProRail werken die echt wel kennis van zaken hebben. Maar het begint een beetje te lijken op wat Trump doet. Verspreiden van onzin. En in dit geval ook nog eens beschadigen van de ProRail directeur.  En daar doet de Stentor i.o.m Keolis lekker aan mee.  >:(
Groeten Joop, machinist Lls

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2047
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #138 Gepost op: 30 juli 2018, 18:03:22 »
Ik vind dat er ook nogal een verschil zit tussen gemeente secretaris en directeur van een ziekenhuis,normaal gesproken krijg je dat in die volgorde ook als normaal mens niet voor elkaar   ::)
Want? De gemeentesecretaris is de algemeen directeur / adviseur van de gemeente (de ambtelijke organisatie) en staat zeg maar direct onder het college van B&W. Dus heel vreemd lijkt me dat niet.

Ik heb geen idee hoe de organisatie van Prorail in elkaar zit.
Dat is intern volgens mij ook nog weleens een probleem  ;D

Verder gaat het hier natuurlijk vooral om de combinatie van ouderwets moddergooien en/of straatje schoonvegen (hopelijk in de juiste volgorde...)

thijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #139 Gepost op: 30 juli 2018, 23:21:15 »
Dat laatste klopt want de problemen met de stroomvoorziening spelen op Zwolle - Wierden, niet op de lijn naar Kampen. En als de treinen er langer over doen om de 140 te halen, dan ligt dat toch aan de onderstations?

Uiteraard, maar Broersma stelt dat ze de volledige snelheid niet kunnen halen en dat is niet zo.
Overigens speelt dit ook op ZwoKa want juist daar wil je maximaal kunnen aanzetten.

Thijs

thijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #140 Gepost op: 30 juli 2018, 23:23:01 »
Hier bedoelt Broersma de 'wanprestatie' (97,8% op tijd) van Keolis zelf gok ik, in 2007 bedroeg de punctualiteit van de NS op Zwolle - Kampen 99%:P

Zolang de opgeheven treinen niet worden meegenomen neem ik die cijfertjes niet al te serieus....
Was overigens de norm in 2007 niet 3 min en tegenwoordig 5?

Thijs

thijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #141 Gepost op: 30 juli 2018, 23:27:19 »
Je zou als Prorail zijnde ook kunnen bedenken dat als je een spoorlijn van bovenleiding voorziet, je gewoon eens kijkt waar de markt aan rolland materieel tegenwoordig in ligt en je daar eens op te baseren...

Dat Prorail geblunderd heeft is duidelijk, maar het gaat er om dat de wijziging niet meegenomen had kunnen worden zonder de aanbesteding opnieuw uit te besteden zoals Broersma stelt.

Thijs

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #142 Gepost op: 31 juli 2018, 08:29:25 »
..., maar Broersma stelt dat ze de volledige snelheid niet kunnen halen en dat is niet zo.

Dat ligt aan wat je bedoelt met "snelheid". Als je bedoelt wat de hoogste snelheid is waarmee ze kunnen rijden heb je gelijk. Als je met snelheid de tijd bedoelt die nodig is om van het ene station naar het volgende te komen, heeft Broersma gelijk. Het eerste is de meer technische benadering, het tweede is voor de eindgebruiker - de klant - het enige dat telt.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #143 Gepost op: 31 juli 2018, 09:02:33 »
Ik heb het genoegen gehad om eind mei met blauwnet te mogen reizen van Zwolle naar Almelo (overstap voor de IC Berlijn). Had toen niet de indruk dat het traag was. Overal keurig op tijd. (y) Heb het idee dat het een beetje gedramatiseerd wordt.  ::)
Groeten Joop, machinist Lls

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5119
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #144 Gepost op: 31 juli 2018, 09:48:55 »
Je zou als Prorail zijnde ook kunnen bedenken dat als je een spoorlijn van bovenleiding voorziet, je gewoon eens kijkt waar de markt aan rolland materieel tegenwoordig in ligt en je daar eens op te baseren...

Dat is juist gedaan. Zowel Zwolle-Kampen als Zwolle-Wierden heeft ProRail in opdracht van de Provincie Overijssel geëlektrificeerd. De Provincie wilde dat dit zo goedkoop mogelijk uitgevoerd werd. Daarom is er toentertijd niet gekozen voor standaard onderstations (OS) maar zijn de OS'n gebouwd die voldoende energie kunnen leveren (2000 A)  voor het materieel waarvan toentertijd door de Provincie werd aangegeven dat er zou moeten gaan rijden, namelijk GTW. Nadat Keolis gecontracteerd was door de Provincie en materieel ging bestellen bleek er een doorontwikkeling te zijn van de GTW, namelijk de FLIRT-3. Dit materieel is besteld. De FLIRT-3 verbruikt bij het optrekken echter bijna 4000 A, maar deze wijziging is niet met ProRail gedeeld. Toen in een later stadium deze informatie wel bij ProRail bekend werd, is de aandacht uitgegaan.naar diverse aspecten, maar niet naar het stroomverbruik. Deze gegevens ontvinfg ProRail pas na de aanbestedingen voor beide projecten....

Het delen van wijzigingen in uitgangspunten met betrokken partijen is in dit geval de verantwoordelijkheid van de Provincie Overijssel.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #145 Gepost op: 31 juli 2018, 10:08:17 »
Dank Jeroen, ‘t geeft wel heel aardig de versnippering rond het spoor weer van wie, wat, etc. bij een dergelijk spoorproject in deze moderne tijd waar alle verantwoordelijkheden verdeeld zijn. Kortom een zaak die ons echt niet vrolijk stemt. Waar blijft de regie?
Jeanne Kok

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 792
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #146 Gepost op: 31 juli 2018, 10:46:13 »
Kern is heeft ProRail de risico's gedeeld met de Provincie op basis van haar kunde en ervaring.

Het antwoordt van Jeroen is ontkennend.  Heeft ProRail hierin een verantwoordelijkheid. Formeel niet, maar moreel gesproken wel. Van een Provincie kan en mag niet verwacht worden dat zij de relevante kennis ten aanzien van het spoor heeft. Op ProRail rust de morele verplichting om de Provincie te attenderen op de risico's en de daaruit voortvloeiende gevolgen.

Per slot van rekening heeft zowel ProRail als de Provincie een verantwoordelijkheid naar de burgers toe. Beide partijen worden gefinancierd door de burgers.

Beide partijen dienen hun verantwoordelijkheid te nemen en lering te trekken uit de lessen die geleerd kunnen worden uit beide projecten.

Zwartepieten is niet zo moeilijk. Verantwoordelijkheid nemen vergt moed.

Grtz,

Wil

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #147 Gepost op: 31 juli 2018, 10:53:45 »
Ik heb het genoegen gehad om eind mei met blauwnet te mogen reizen van Zwolle naar Almelo (overstap voor de IC Berlijn). Had toen niet de indruk dat het traag was. Overal keurig op tijd. (y) Heb het idee dat het een beetje gedramatiseerd wordt.  ::)
De stroomvoorziening is in december al voorlopig aangepakt. Ik denk ook dat de stoptrein er minder last van heeft dan de sneltrein.

Zolang de opgeheven treinen niet worden meegenomen neem ik die cijfertjes niet al te serieus....
Was overigens de norm in 2007 niet 3 min en tegenwoordig 5?
Dat is nog steeds drie minuten lees ik hier.

Dat ligt aan wat je bedoelt met "snelheid". Als je bedoelt wat de hoogste snelheid is waarmee ze kunnen rijden heb je gelijk. Als je met snelheid de tijd bedoelt die nodig is om van het ene station naar het volgende te komen, heeft Broersma gelijk. Het eerste is de meer technische benadering, het tweede is voor de eindgebruiker - de klant - het enige dat telt.
Precies, 160 of 200 zal je ook wel kunnen halen alleen duurt het langer.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5119
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #148 Gepost op: 31 juli 2018, 11:37:12 »
Op ProRail rust de morele verplichting om de Provincie te attenderen op de risico's en de daaruit voortvloeiende gevolgen.

Dat is ook gebeurd. Ten eerste heeft ProRail geadviseerd om standaard OS'n te bouwen. Ten tweede heeft ProRail nadat zij bekend was met het gegeven dat de Flirt zou gaan komen in plaats van de GTW er op gewezen dat de materieelspecificaties zo snel mogelijk bij ProRail aangeleverd moesten worden, zodat de consequenties van dit andere materieel op de te realiseren infrastructuur uitgezocht kon worden. Materieellengte was hierin een van de issues, waardoor bijvoorbeeld het perron van Kampen verlengd moest worden. De Provincie heeft er erg lang over gedaan om de juiste info omtrent het stroomverbruik aan ProRail aan te leveren. Nu was het stroomverbruik ook geen punt met de hoogste prioriteit. De Flirt-3 is immers een doorontwikkeling is van de GTW. Niemand vermoedde dat de Flirt 2x zoveel stroom zou verbruiken dan de GTW.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 31 juli 2018, 11:53:42 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5119
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #149 Gepost op: 31 juli 2018, 11:51:39 »
Waar blijft de regie?

De Provincie Overijssel is de consessiehouder voor Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede. Tevens is deze Provincie de opdrachtgever naar ProRail voor uit te voeren wijzigingen aan het spoor op deze baanvakken (onder andere de elektrificatie). De regie ligt dus duidelijk bij de Provincie.

Uiteraard heeft ProRail veel meer spoorkennis dan de Provincie en adviseert ProRail haar opdrachtgever. Echter, besef dat wijzigingen aan het spoor ontzettend kostbaar zijn. Dat een opdrachtgever soms andere keuzes maakt dan ProRail adviseert, is dan in sommige gevallen ook best te begrijpen, maar pakt ook niet altijd even goed uit, helaas.

Jeroen

Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974