Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
Vandaag om 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
Vandaag om 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:54:44
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
Vandaag om 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
Vandaag om 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
  

Auteur Topic: De terugkeer van het Eiland Waan  (gelezen 13643 keer)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
« Reactie #15 Gepost op: 05 juni 2020, 20:11:49 »
Eiland Waan is een legende, ben benieuwd de nieuwe Waan te zien in de toekomst hopenlijk (y)

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
« Reactie #16 Gepost op: 13 juni 2020, 15:16:56 »
Een blik in de duistere diepten van de tramremise op het eiland Waan.

Ehm... diep?


Hoediepdeloods by Rob Kievit, on Flickr

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6489
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
« Reactie #17 Gepost op: 13 juni 2020, 15:20:19 »
10 tot 15 cm? Het lijkt meer een poppenkast met een gordijntje  :)
Boomshanka!

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
« Reactie #18 Gepost op: 13 juni 2020, 15:26:52 »
De "nuttige" lengte van de sporen is v.l.n.r. 5, 12 en 16cm. Het rechterspoor loopt door de achterwand heen.

Inderdaad, meer dan een gevel is het niet.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15438
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
« Reactie #19 Gepost op: 14 juni 2020, 12:02:14 »
Goed om je weer bezig te zien, Rob (y)

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
« Reactie #20 Gepost op: 17 juni 2020, 11:39:42 »
(Graag gedaan, Ronald.)

Nu duidelijk is welke delen van het traject zichtbaar blijven als veldspoor, kan het ballasten worden voltooid.

Bakwagen MER No.21, nogal martiaal bijgenaamd 'Dreadnought' ('vrees niets'), heeft de ballast aangevoerd. Nu de ketelwagen met verdunde houtlijm nog  ;). Rondom de wissels werk ik niet met de druppelmethode, om te vermijden dat de wisseltongen ook worden vastgelijmd. Daar ligt de ballast in een nauwkeurig aangebracht streepje houtlijm.

Het voorbeeld werd in 1926 door de Manx Electric Railway gebouwd op de draaistellen van de gelijkgenummerde bagagemotorwagen 21, die was gesloopt. Het model is eigenbouw en rust op overgebleven draaistellen van Wrightlines, die van 0e zijn omgespoord naar 0m. Frame van messing, houtwerk van fineer.


MER Dreadnought 7mm/ft by Rob Kievit, on Flickr

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
« Reactie #21 Gepost op: 13 juli 2020, 00:15:21 »
Soms zie ik een foto en dan denk ik: dat kan ik precies zo ensceneren.

Bijvoorbeeld bij deze foto (met toestemming van de Manx Electric Railway Society). Open motorwagen 14 is ingezet als werkwagen en is in Laxey onderweg met een ladderwagen.

(Foto: Edward Gray/MERS Collection)




Op het Eiland Waan rijdt dezelfde wagen 14 rond, hier met een andere ladderwagen van de Manx Electric, voor dezelfde gevel van de Mines Tavern.


Waan-A14-TowerCar by Rob Kievit, on Flickr

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
« Reactie #22 Gepost op: 13 juli 2020, 07:36:31 »
Dit is leuk! Die gesloten wagen onder het bovenleidingsbordes ook, een intrigerend ding. De MER en ‘Waan’ hebben erg inspirerend materieel.

Wolter
Moins mais mieux.

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
« Reactie #23 Gepost op: 26 oktober 2022, 19:41:01 »
 :o

Citaat van: Ondergetekende in juni 2020...
Het werk gaat voort, en de volgende update zal zeker eerder komen dan over twee jaar!

Enfin, jaren later: de Waan-update, oktober 2022

Het Eiland Waan, versie 2, is weer eens uit de mottenballen gehaald. Ik heb inmiddels wat onderhoudsklusjes gedaan aan de sporen, de bovenleiding en de gebouwen. Zie ook de foto's, al is er niet veel zichtbaars veranderd.

    De deurpost tussen de remisesporen 12 en 13 is een halve centimeter naar links verplaatst. Daardoor rijden nu ook de bredere trams (Combino A204) en de langere wagens (Tw. 34, Aachen 1010) profielvrij over spoor 13 door de remise;


Waan-onderhoud okt. '22 by Rob Kievit, on Flickr


Waan-onderhoud okt. '22 by Rob Kievit, on Flickr

    De wisselomzetters van deze twee sporen lagen ook binnen profiel. Die zijn een centimeter verder buiten het spoor gezet. De trams naar Manx' voorbeeld hebben wel een geringe overhang met hun draaistellen dicht bij de kop van de wagenbak, maar nieuwe Waanse trams zoals de Duitse 1010 en 34 steken in krappe bogen een flink stuk buiten het spoor;


Waan-onderhoud okt. '22 by Rob Kievit, on Flickr

    De bovenleiding boven het verborgen keerspoor 21 loopt nu door tot het einde. Sommige trams liepen daar onder de draad uit;


Waan-onderhoud okt. '22 by Rob Kievit, on Flickr


    Spoor 1 en spoor 21 zijn nu ABC-sporen. Als een tram met een daartoe geprogrammeerde Lenz-chip op zo'n spoor aankomt, stopt hij en vertrekt na een wachttijd in de omgekeerde richting. Daarmee is een automatisch pendelbedrijf mogelijk geworden;


    In de sporen 10 en 20 is een eenvoudige wachtschakeling ingebouwd. Een tram komt nu tot stilstand op een niet gevoed deel van spoor 20; een achteropkomende tram geeft de voorligger spanning, waardoor die wegrijdt en de achterligger vervolgens op het dode gedeelte stopt. Het systeem werkt - alleen bij bovenleidingbedrijf - met van elkaar geïsoleerde spoorstaven, waardoorheen de niet-geïsoleerde wielstellen spanning doorgeven aan het geheel voedingsloze wachtgedeelte;


trackplan-Waan2 by Rob Kievit, on Flickr

    Het klapwissel in spoor 1 beweegt nu lichter en kan makkelijker worden opengereden;
    De rechtdoorgaande wisseltong in de oostelijke overloopwissel tussen spoor 1 en 2 steekt nu niet meer boven het spoor uit.

Het dak van de remise is vastgezet, zodat het niet meer tussen de dubbelgeklapte baandelen rondstuitert wanneer de baan wordt opgeborgen.

In de spoorkruising voor de remise zijn de contrarails opnieuw - en beter - aangebracht. De bestrating, het wybertje, moest worden vervangen.


Waan-onderhoud okt. '22 by Rob Kievit, on Flickr

Tussendoor kreeg elok MER 23 een nieuwe 'oude' pantograaf. Daarmee is eindelijk de aangepaste Zwitserse beugel vervangen die de lok bij voltooiing 'voorlopig' kreeg.

Voor...


Manx Electric Loco 23 pantograph by Rob Kievit, on Flickr

en na:


Manx Electric Loco 23 pantograph by Rob Kievit, on Flickr

Tenslotte werd de materieellijst op eilandwaan.blogspot.com bijgewerkt.


NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
« Reactie #24 Gepost op: 26 oktober 2022, 20:02:37 »
Hoi,

Leuk weer eens een update te zien.
Ergens diep in de Railhobbyarchieven staat ie nog ergens in een artikel.

Gr. Koen.

Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
« Reactie #25 Gepost op: 27 oktober 2022, 23:32:25 »
 (y)Rob het blijft een plaatje.
gr Joke

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6102
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
« Reactie #26 Gepost op: 28 oktober 2022, 00:14:57 »
Ha, Joke… leuk weer eens wat van je te lezen.
Je was dit jaar helaas nauwelijks op het forum.

Gr, Hans

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3866
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
« Reactie #27 Gepost op: 28 oktober 2022, 04:21:37 »
Wat een leuk baantje  (y)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
« Reactie #28 Gepost op: 30 oktober 2022, 18:24:44 »
Het Eiland Waan, inmiddels versie 2, bestaat al 26 jaar. Geen wonder dat onderhoud van het rollend materieel een factor van belang is. Onderhoud, of upgrading, in dit geval.

Open aanhangrijtuig 49 is oorspronkelijk een witmetaal-bouwkit van Wrightlines, van een open rijtuig op basis van een Eerste Wereldoorlog-goederenwagen. Voorzover ik me kan herinneren is het de eerste bijwagen van het Eiland Waan. De oorspronkelijke witmetalen WOI-draaistellen waren niet behoorlijk aan het rijden te krijgen, en die heb ik indertijd vervangen door zelfgebouwde trucks naar het voorbeeld van de Milnes plate-framed oerdraaistellen van de Manx Electric Railway, die op hun beurt weer ontleend waren aan de vroegste stoomtram-rijtuigdraaistellen.


Plate-framed tram bogie 1:43½ by W.P. Cubbon, on Flickr

De wielstellen zijn  Slaters schijfwielen voor 21mm spoorwijdte, die gelukkig makkelijk naar 22,5mm konden worden verschoven.

De wielstellen hadden puntlagers, en indertijd heb ik de aseinden dus netjes laten lopen in de bijgeleverde konische lagerschaaltjes. Daarvoor moest het draaistel wel breder worden dan ik eigenlijk wilde. Door de opzettelijk flexibele, zeg maar slappe, constructie van de trucks vielen bovendien de wielen er regelmatig uit. Nou is het mooi geweest.

De wielstellen lopen nu in zelf gefabriceerde lagerbusjes, elk bestaande uit een stukje buis met een flensje gemaakt uit een stukje buis met een grotere diameter.


Plate-framed tram bogie 1:43½ by Rob Kievit, on Flickr

Die lagerbusjes steken door het oorspronkelijke asgat in de draaistelwang dat omlaag iets is uitgevijld. Daardoor kunnen de lagers op en neer bewegen; een soort scheenplaatconstructie dus. Een fosforbronsdraad bovenop de lagerbusjes duwt ze omlaag, waardoor de assen worden afgeveerd. De veerdraad is te zien aan de binnenkant van het draaistelframe.


Plate-framed tram bogie 1:43½ by Rob Kievit, on Flickr

Hier is een video van 7 seconden:
https://youtu.be/uTHbOTJBCG8

Herbouwd is het draaistel duidelijk minder breed dan de puntgelagerde uitvoering.


Plate-framed tram bogie 1:43½ by Rob Kievit, on Flickr




RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
« Reactie #29 Gepost op: 30 oktober 2022, 18:29:28 »
Het Eiland Waan, inmiddels versie 2, bestaat al 26 jaar. Geen wonder dat onderhoud van het rollend materieel een factor van belang is. Onderhoud, of upgrading, in dit geval.

Open aanhangrijtuig 49 is oorspronkelijk een witmetaal-bouwkit van Wrightlines, van een open rijtuig op basis van een Eerste Wereldoorlog-goederenwagen. Voorzover ik me kan herinneren is het de eerste bijwagen van het Eiland Waan. De oorspronkelijke witmetalen WOI-draaistellen waren niet behoorlijk aan het rijden te krijgen, en die heb ik indertijd vervangen door zelfgebouwde trucks naar het voorbeeld van de Milnes plate-framed oerdraaistellen van de Manx Electric Railway, die op hun beurt weer ontleend waren aan de vroegste stoomtram-rijtuigdraaistellen.


Plate-framed tram bogie 1:43½ by W.P. Cubbon, on Flickr

De wielstellen zijn  Slaters schijfwielen voor 21mm spoorwijdte, die gelukkig makkelijk naar 22,5mm konden worden verschoven.

De wielstellen hadden puntlagers, en indertijd heb ik de aseinden dus netjes laten lopen in de bijgeleverde konische lagerschaaltjes. Daarvoor moest het draaistel wel breder worden dan ik eigenlijk wilde. Door de opzettelijk flexibele, zeg maar slappe, constructie van de trucks vielen de wielen er regelmatig uit. Nou is het mooi geweest.

De wielstellen lopen nu in zelf gefabriceerde lagerbusjes, elk bestaande uit een stukje buis met een flensje gemaakt uit een stukje buis met een grotere diameter.


Plate-framed tram bogie 1:43½ by Rob Kievit, on Flickr

Die lagerbusjes steken door het oorspronkelijke asgat in de draaistelwang dat omlaag iets is uitgevijld. Daardoor kunnen de lagers op en neer bewegen; een soort scheenplaatconstructie dus. Een fosforbronsdraad bovenop de lagerbusjes duwt ze omlaag, waardoor de assen worden afgeveerd. De veerdraad is te zien aan de binnenkant van het draaistelframe.


Plate-framed tram bogie 1:43½ by Rob Kievit, on Flickr

Hier is een video van 7 seconden:
<a href="https://www.youtube.com/v/uTHbOTJBCG8" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/uTHbOTJBCG8</a>

Herbouwd is het draaistel duidelijk minder breed dan de puntgelagerde uitvoering.


Plate-framed tram bogie 1:43½ by Rob Kievit, on Flickr



« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2022, 18:31:32 door RobK »