Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door grossraumwagen
Vandaag om 22:53:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
  

Auteur Topic: Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen  (gelezen 54235 keer)

wvdm

  • Gast
Re:Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #75 Gepost op: 22 June 2010, 23:31:15 »
Verkanting passen de spoorwegen toe voor het comfort van de reizigers.
Door de middelpunt vliedende kracht zouden die bij vlak spoor opzij gedrukt worden in een boog. Door de verkanting merk je niet dat de trein door een boog rijdt.

Ben ik even blij , dat ik geen verkanting heb toegepast in mijn spiralen.
Alle andere bogen komen ook uit het zicht, dus heb ik het zowiezo niet nodig.

Groetjes
Wil

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #76 Gepost op: 22 June 2010, 23:43:33 »
Mischien kun je dit nog eens beter/anders opschrijven Klaas. Het rammelt nogal. Ik zie je bijvoorbeeld nergens over snelheid schrijven, wat bij verkantingen toch een redelijk belangrijk element is. 
Toch wel. Onder de regels waar je op reageert heb ik dit geschreven:
Als je er voor de vlakke baan echt aan gaat rekenen, op de manier van het grootbedrijf, dan kom je tot de conclusie dat de benodigde verkanting nauwelijks zichtbaar is.
Met de tussenvoeging 'op de manier van het grootbedrijf' bedoel ik: rekening houdend met snelheid en boogstraal. Het staat er dus wel, maar een beetje verborgen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 878
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re:Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #77 Gepost op: 23 June 2010, 00:01:50 »
Klaas is erg goed in wat krom is toch recht te lullen.
Rekening houdend met het onderwerp is dat best knap!

Groet, Enrico
« Laatst bewerkt op: 23 June 2010, 00:04:58 door emanje »
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #78 Gepost op: 23 June 2010, 00:05:12 »
Enrico, wat is je probleem nou eigenlijk?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 878
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re:Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #79 Gepost op: 23 June 2010, 07:42:08 »
Wat bedoel je? Ik heb geen probleem.
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re:Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #80 Gepost op: 23 June 2010, 09:36:04 »
Verkanting passen de spoorwegen toe voor het comfort van de reizigers.
Door de middelpunt vliedende kracht zouden die bij vlak spoor opzij gedrukt worden in een boog. Door de verkanting merk je niet dat de trein door een boog rijdt.

Ben ik even blij , dat ik geen verkanting heb toegepast in mijn spiralen.
Alle andere bogen komen ook uit het zicht, dus heb ik het zowiezo niet nodig.

Groetjes
Wil

Ook voor het materieel is het beter, zowel vast (het spoor) als rijdend. De krachten op beide spoorstaven worden beter verdeeld.

Ik weet nog goed dat de speelgoedtreintjes van vroeger - 40/50 jaar geleden... zo hard konden rijden dat ze de eerste de beste boog eruit vlogen. Daar zou verkanting goed zijn geweest...
« Laatst bewerkt op: 23 June 2010, 17:04:25 door HuubvG »
Ik heb al een trein

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #81 Gepost op: 23 June 2010, 11:35:44 »
Wat bedoel je? Ik heb geen probleem.
Des te beter. Dan hoeven we het ook niet op te lossen. 8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re:Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #82 Gepost op: 01 November 2010, 19:32:08 »
Bij sommigen korte koppelingen komen de buffers van de wagons bij het dalen tegen elkaar aan en duwen ze elkaar uit de rails, dat gebeurde bij mij voornamelijk met de korte koppelingen van Fleischmann. Aangezien op mijn baan alleen bepaalde treinen het traject via de spiraal rijden was het voor mij het makkelijkst de koppelingen te vervangen door Roco koppelingen waarmee het probleem verholpen was. Bij de spiraal die ik later heb gemaakt de straal vergroot waardoor het euvel van het buffer botsen wordt vermeden. SUCCES.

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re:Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #83 Gepost op: 25 January 2011, 03:02:52 »
Ik ben gewoon begonnen met het leggen van de rails op een 9 mm dikke multiplexplaat. Vervolgens ben ik met een wagon gaan aftekenen hoe ver de langste wagon uit zou steken bij de bochten. Vervolgens heb ik daar een centimeter bij op geteld en af en toe ruimte gelaten voor M10 schroefdraad. Vervolgens ben ik gaan zagen schuren en ziehier het resultaat van m´n eerste klimovaal
Succes groeten Jake


Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re:Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #84 Gepost op: 25 January 2011, 09:48:48 »
Ziet er goed uit zeg. Bij mij was het euvel (mag het eigenlijk zo niet noemen, bofkont die ik ben) dat ik een bestaande baan met spiraal heb overgenomen - als ik de problemen en beperkingen met deze te krappe spiraal van te voren had geweten had ik het niet gebruikt en zelf iets gebouwd. Maar om nu een hele berg weer af te breken gaat me iets te ver. Succes met de verdere opbouw.

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re:Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #85 Gepost op: 17 February 2011, 01:11:17 »
Ik heb redelijk succesvol een klimspiraal gebouwd filmpje is te zien op youtube: Jakes Helix test
De bouw van mij baan kan je zien op http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,34608.msg534188.html#msg534188

Groeten succes Jake

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re:Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #86 Gepost op: 08 June 2011, 23:25:43 »
Ik heb inderdaad eerst de rails gelegd om te kijken wat de binnen= en buitenmaat moest zijn. Toen heb ik de onderplaat afgetekend en een sleuf voor het verloop van de onderplaat naar de bovenliggende plaat gezaagd. Ik heb wel alle platen op elkaar gelegd en afgetekend. Mijn klimspiraal is in 2 delen op elkaar want het zijn modules van 170x109 cm en 36 cm hoog. Onderplaat is 12mm en tussenplaten zijn 9mm.
Mijn baan is H0 1:87.
Ziehier m'n klimpiraal:



Groeten Jake

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #87 Gepost op: 13 January 2012, 07:36:18 »
Op Drehscheibe-online.de vond ik weer een tip.
Deze keer om de moeren sneller op hun plaats te krijgen.
Handig? Zeker wel. Veilig? Iets minder.

Een andere tip uit hetzelfde topic: een moer in twee delen.

Groet,
Bas

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re:Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #88 Gepost op: 13 January 2012, 10:58:00 »
Bij ons op de club hebben ze de moeren afgesteld met een boormachine. Doe in de boormachine een staaf met een rond stuk rubber er op en dan tegen de moer aandrukken. Voila, draaien maar. Daarna even fijnafstellen en het is allemaal weer zo gepiept. (y) ;D
Spoor 0 adept

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re:Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #89 Gepost op: 13 January 2012, 11:28:58 »
Heb jij nou ook al verstand van spiraaltjes, Tom....  ;D