Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat zit er in deze tender? door Ronald Halma
Vandaag om 18:24:33
De (3d) knutsels van Ronald. door Ronald Halma
Vandaag om 18:08:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door guus43
Vandaag om 18:08:25
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
Vandaag om 18:08:04
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Carl
Vandaag om 17:49:33
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Eric B
Vandaag om 17:10:29
Yamorc 8116 en MP1 MTB door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:22
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 16:35:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 16:27:34
Rondom Charlois door Hans Reints
Vandaag om 15:53:59
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door 741230
Vandaag om 15:30:27
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
Vandaag om 15:24:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 15:22:13
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 15:08:01
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 15:05:54
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Modelbouwerke
Vandaag om 15:00:39
Museumdepot Beekbergen in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:41:54
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 14:31:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 13:56:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 13:34:55
3 januari NVBS oliebollenrit door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Jan Bennink
Vandaag om 12:57:58
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 10:37:34
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 10:04:48
bouwtekening amsterdamse tram door Huup
Vandaag om 09:17:30
Roco 2025 door Dennis1984
Vandaag om 07:46:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:20:10
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
13 December 2025, 23:19:12
Van 2D afbeelding naar 3D model door Eef7260
13 December 2025, 23:17:34
  

Auteur Topic: Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen  (gelezen 55366 keer)

ReesCees

  • Gast
Re: Spiraal tips, was Toon hier je nieuwe aanwinst(en)
« Reactie #15 Gepost op: 12 December 2007, 14:25:17 »
Ook geprobeerd met een tol en een rubber stickerverwijder wieltje ipv een staalborstel Petdig maar ik verzeker je die buis gaat veel makkelijker en je hoeft niet met de boormachine tegen de draadeinden aan te leunen met kans op wegschieten ed.

Mark: bij het vlakke deel zijn de rechte stukken korter dan bij de stijgende delen.

je raillengte is C
je stijging is B
je vlakke deel is A in de stelling v. P.

Je zult zien dat je het verschil enorm in de praktijk mee valt.

Kees-Jan

Marc!

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
    • Station Lisdorp
Re: Spiraal tips, was Toon hier je nieuwe aanwinst(en)
« Reactie #16 Gepost op: 12 December 2007, 14:30:04 »
Kees Jan,

Klopt wat jij zegt. Ik zal het in de praktijk wel zien!!

Bedankt voor de info zover.

Marc
MrDirect, Koploper, Marklinbaan

ReesCees

  • Gast
Re: Spiraal tips, was Toon hier je nieuwe aanwinst(en)
« Reactie #17 Gepost op: 12 December 2007, 14:32:55 »
En iedere winding ligt recht boven de andere dus je verliest maar één keer lengte tov het vlakke deel. Volgens mij had ik het in het andere topic uitgerekend.

Kees-Jan

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #18 Gepost op: 15 December 2007, 14:10:49 »
Marc,

je kan met minder zaagwerk ook de spiraal verlengen. Als je er 36 cm rail tussen zet heb je ook 36 cm meer plaatlengte nodig. Door dat in het trapezium te verlengen (2 per kant, maar dan moet je verschillende lengten trapezium -laten- zagen) of door 36 cm parallellogram in te voegen. Daarvan heb je er overigens ook twee per kant nodig.

Groet, Sicco Jan

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #19 Gepost op: 22 June 2008, 12:14:26 »
Ik zou het hele bouwproces wel met foto's willen zien.
Ik moet binnenkort verhuizen, en hoewel ik nu nog niet precies weet waar ik ga wonen, wil ik mijn nieuwe baan uitvoeren in diverse lagen.
De bouw van een spiraal, of meerdere spiralen wil ik dan zeker toepassen.
De 5/8" buis is geen probleem, net als de draadeinden en de moeren.
Maar het bouwen zelf en de materiaalkeuze van de spiraal daar heb ik nog geen ervaring mee.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re: Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #20 Gepost op: 18 July 2008, 23:37:39 »
Wat is volgens jullie de meest ideale afstand tussen schaduwstation en de hoofdbaan? Theoretisch heb je natuurlijk niet veel ruimte nodig op een spoor N baan, maar je wilt er ook een beetje bij kunnen.

Hoeveel omwentelingen gebruiken jullie in de spiraal, 2, 3, 4?
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

ReesCees

  • Gast
Re: Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #21 Gepost op: 18 July 2008, 23:39:43 »
Ligt er maar net aan.

Hoe "diep"alles wordt. Maw hoeveel sporen breed is het schaduw station.

Regel is: Je moet er makkelijk bij kunnen.

Kees-Jan

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #22 Gepost op: 18 July 2008, 23:42:34 »
Van belang is hoe je erbij kunt komen. Open framebouw of dichte tafel. En hoe 'breed' is het station, hoever moet je reiken.

Kijk niet alleen naar de hoogte van een trein. Het kan heel makkelijk dat je met je arm over 'n trein op het eerste spoor heen moet reiken om bij spoor 2 of 3 te kunnen komen. Dan heb je dus ineens de hoogte van 'n trein plus de dikte van je arm nodig.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #23 Gepost op: 18 July 2008, 23:45:29 »
Het aantal omwentelingen is alleen maar afhankeliijk van het gewenste hoogteverschil en de klim per omwenteling. Die laatste waarde is heel verschillend voor een spiraal met alleen R3 bochten ten opzichte van een spiraal als een ovaal met lange rechte stukken.

Sander

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #24 Gepost op: 15 January 2009, 17:24:26 »
Heren,
Ik ga over een paar maanden verhuizen en ben derhalve een nieuwe HO baan aan het ontwerpen.
Daarin gaat een klimspiraal komen.
Ik rijd met een aantal e-locs die in het zichtbare gedeelte (niet funktionele) bovenleiding krijgen. Wat doet men gewoonlijk in de spiraal; hoeveel vrije ruimte heb ik nodig ?
Ik kan helaas de hoogte van mijn locs met panto's op niet meer meten omdat alles al ingepakt is.
Gaarne jullie advies.
Groeten,
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #25 Gepost op: 15 January 2009, 17:35:50 »
Conrad verkoopt specifieke bovenleiding voor tunnels. Dit is een messing strip die je aan masten kunt monteren maar ook met steunen aan de bovenliggende slag van de spiraal.

Sander

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 18571
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #26 Gepost op: 15 January 2009, 18:47:21 »
Ernest, kijk even bij de NEM normen hiernaast in de lijst. Daar staat precies hoeveel vrije ruimte je moet hebben.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #27 Gepost op: 15 January 2009, 19:27:13 »
Heren, bedankt voor de adviezen.
De "tunnel bovenleiding"van Conrad is zeker een optie.
Wat betreft de NEM-normen; die geven de vereiste vrije ruimte aan voor het werkgebied van de stroomafnemers. Zonder draad zullen de panto's waarschijnlijk buiten het omgrenzings gebied uitkomen.
Wanneer ik dus onder een stijgings percentage van ca 2.5% wil blijven bij een minimale boogstraal van 342.8mm (Roco R5) zal ik dus een maximale stijging van 90mm per winding krijgen. Trek daar 100mm hout en rail van af dan mag een loc met de panto's omhoog dus echt niet meer dan 80mm meten.
Wachten tot ik in mijn nieuwe huis zit en gewoon uitproberen....denk ik.
Groeten,
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #28 Gepost op: 15 January 2009, 19:31:16 »
De 100mm voor hout en rail zal wel een drukfout zijn .....

Sander

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #29 Gepost op: 15 January 2009, 19:56:45 »
Inderdaad, ik bedoel 10mm
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.