Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Silvolde
Vandaag om 17:25:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:06:12
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 16:50:22
Vollmer ringloods deuren door Duikeend
Vandaag om 16:37:37
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:37:30
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 16:32:24
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 15:22:37
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jeronimos
Vandaag om 14:37:14
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:31:13
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 14:19:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:47:11
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 13:32:11
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:30:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:13:04
modulebaan in spoor 1 door Mark D.
Vandaag om 13:05:43
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Ronald Halma
Vandaag om 12:55:28
Line-up foto's van modellen door Ben
Vandaag om 12:50:13
mDDM, waarom 3 draaistellen? door bask185
Vandaag om 12:22:44
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door ex44
Vandaag om 12:17:51
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 11:35:20
Nieuwe handregelaar van Lenz LH101 door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:57:08
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 10:41:54
Rangeren met een pec door j.ossebaar
Vandaag om 10:17:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:59:22
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:42:55
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Medtskie
Vandaag om 09:33:01
  

Auteur Topic: Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen  (gelezen 54952 keer)

ReesCees

  • Gast
Re: Spiraal tips, was Toon hier je nieuwe aanwinst(en)
« Reactie #15 Gepost op: 12 December 2007, 14:25:17 »
Ook geprobeerd met een tol en een rubber stickerverwijder wieltje ipv een staalborstel Petdig maar ik verzeker je die buis gaat veel makkelijker en je hoeft niet met de boormachine tegen de draadeinden aan te leunen met kans op wegschieten ed.

Mark: bij het vlakke deel zijn de rechte stukken korter dan bij de stijgende delen.

je raillengte is C
je stijging is B
je vlakke deel is A in de stelling v. P.

Je zult zien dat je het verschil enorm in de praktijk mee valt.

Kees-Jan

Marc!

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
    • Station Lisdorp
Re: Spiraal tips, was Toon hier je nieuwe aanwinst(en)
« Reactie #16 Gepost op: 12 December 2007, 14:30:04 »
Kees Jan,

Klopt wat jij zegt. Ik zal het in de praktijk wel zien!!

Bedankt voor de info zover.

Marc
MrDirect, Koploper, Marklinbaan

ReesCees

  • Gast
Re: Spiraal tips, was Toon hier je nieuwe aanwinst(en)
« Reactie #17 Gepost op: 12 December 2007, 14:32:55 »
En iedere winding ligt recht boven de andere dus je verliest maar één keer lengte tov het vlakke deel. Volgens mij had ik het in het andere topic uitgerekend.

Kees-Jan

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #18 Gepost op: 15 December 2007, 14:10:49 »
Marc,

je kan met minder zaagwerk ook de spiraal verlengen. Als je er 36 cm rail tussen zet heb je ook 36 cm meer plaatlengte nodig. Door dat in het trapezium te verlengen (2 per kant, maar dan moet je verschillende lengten trapezium -laten- zagen) of door 36 cm parallellogram in te voegen. Daarvan heb je er overigens ook twee per kant nodig.

Groet, Sicco Jan

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #19 Gepost op: 22 June 2008, 12:14:26 »
Ik zou het hele bouwproces wel met foto's willen zien.
Ik moet binnenkort verhuizen, en hoewel ik nu nog niet precies weet waar ik ga wonen, wil ik mijn nieuwe baan uitvoeren in diverse lagen.
De bouw van een spiraal, of meerdere spiralen wil ik dan zeker toepassen.
De 5/8" buis is geen probleem, net als de draadeinden en de moeren.
Maar het bouwen zelf en de materiaalkeuze van de spiraal daar heb ik nog geen ervaring mee.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re: Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #20 Gepost op: 18 July 2008, 23:37:39 »
Wat is volgens jullie de meest ideale afstand tussen schaduwstation en de hoofdbaan? Theoretisch heb je natuurlijk niet veel ruimte nodig op een spoor N baan, maar je wilt er ook een beetje bij kunnen.

Hoeveel omwentelingen gebruiken jullie in de spiraal, 2, 3, 4?
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

ReesCees

  • Gast
Re: Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #21 Gepost op: 18 July 2008, 23:39:43 »
Ligt er maar net aan.

Hoe "diep"alles wordt. Maw hoeveel sporen breed is het schaduw station.

Regel is: Je moet er makkelijk bij kunnen.

Kees-Jan

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #22 Gepost op: 18 July 2008, 23:42:34 »
Van belang is hoe je erbij kunt komen. Open framebouw of dichte tafel. En hoe 'breed' is het station, hoever moet je reiken.

Kijk niet alleen naar de hoogte van een trein. Het kan heel makkelijk dat je met je arm over 'n trein op het eerste spoor heen moet reiken om bij spoor 2 of 3 te kunnen komen. Dan heb je dus ineens de hoogte van 'n trein plus de dikte van je arm nodig.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #23 Gepost op: 18 July 2008, 23:45:29 »
Het aantal omwentelingen is alleen maar afhankeliijk van het gewenste hoogteverschil en de klim per omwenteling. Die laatste waarde is heel verschillend voor een spiraal met alleen R3 bochten ten opzichte van een spiraal als een ovaal met lange rechte stukken.

Sander

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #24 Gepost op: 15 January 2009, 17:24:26 »
Heren,
Ik ga over een paar maanden verhuizen en ben derhalve een nieuwe HO baan aan het ontwerpen.
Daarin gaat een klimspiraal komen.
Ik rijd met een aantal e-locs die in het zichtbare gedeelte (niet funktionele) bovenleiding krijgen. Wat doet men gewoonlijk in de spiraal; hoeveel vrije ruimte heb ik nodig ?
Ik kan helaas de hoogte van mijn locs met panto's op niet meer meten omdat alles al ingepakt is.
Gaarne jullie advies.
Groeten,
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #25 Gepost op: 15 January 2009, 17:35:50 »
Conrad verkoopt specifieke bovenleiding voor tunnels. Dit is een messing strip die je aan masten kunt monteren maar ook met steunen aan de bovenliggende slag van de spiraal.

Sander

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18288
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #26 Gepost op: 15 January 2009, 18:47:21 »
Ernest, kijk even bij de NEM normen hiernaast in de lijst. Daar staat precies hoeveel vrije ruimte je moet hebben.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #27 Gepost op: 15 January 2009, 19:27:13 »
Heren, bedankt voor de adviezen.
De "tunnel bovenleiding"van Conrad is zeker een optie.
Wat betreft de NEM-normen; die geven de vereiste vrije ruimte aan voor het werkgebied van de stroomafnemers. Zonder draad zullen de panto's waarschijnlijk buiten het omgrenzings gebied uitkomen.
Wanneer ik dus onder een stijgings percentage van ca 2.5% wil blijven bij een minimale boogstraal van 342.8mm (Roco R5) zal ik dus een maximale stijging van 90mm per winding krijgen. Trek daar 100mm hout en rail van af dan mag een loc met de panto's omhoog dus echt niet meer dan 80mm meten.
Wachten tot ik in mijn nieuwe huis zit en gewoon uitproberen....denk ik.
Groeten,
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #28 Gepost op: 15 January 2009, 19:31:16 »
De 100mm voor hout en rail zal wel een drukfout zijn .....

Sander

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #29 Gepost op: 15 January 2009, 19:56:45 »
Inderdaad, ik bedoel 10mm
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.