Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door grossraumwagen
Vandaag om 22:53:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
  

Auteur Topic: Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen  (gelezen 54221 keer)

ReesCees

  • Gast
Re: Spiraal tips, was Toon hier je nieuwe aanwinst(en)
« Reactie #15 Gepost op: 12 December 2007, 14:25:17 »
Ook geprobeerd met een tol en een rubber stickerverwijder wieltje ipv een staalborstel Petdig maar ik verzeker je die buis gaat veel makkelijker en je hoeft niet met de boormachine tegen de draadeinden aan te leunen met kans op wegschieten ed.

Mark: bij het vlakke deel zijn de rechte stukken korter dan bij de stijgende delen.

je raillengte is C
je stijging is B
je vlakke deel is A in de stelling v. P.

Je zult zien dat je het verschil enorm in de praktijk mee valt.

Kees-Jan

Marc!

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
    • Station Lisdorp
Re: Spiraal tips, was Toon hier je nieuwe aanwinst(en)
« Reactie #16 Gepost op: 12 December 2007, 14:30:04 »
Kees Jan,

Klopt wat jij zegt. Ik zal het in de praktijk wel zien!!

Bedankt voor de info zover.

Marc
MrDirect, Koploper, Marklinbaan

ReesCees

  • Gast
Re: Spiraal tips, was Toon hier je nieuwe aanwinst(en)
« Reactie #17 Gepost op: 12 December 2007, 14:32:55 »
En iedere winding ligt recht boven de andere dus je verliest maar één keer lengte tov het vlakke deel. Volgens mij had ik het in het andere topic uitgerekend.

Kees-Jan

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #18 Gepost op: 15 December 2007, 14:10:49 »
Marc,

je kan met minder zaagwerk ook de spiraal verlengen. Als je er 36 cm rail tussen zet heb je ook 36 cm meer plaatlengte nodig. Door dat in het trapezium te verlengen (2 per kant, maar dan moet je verschillende lengten trapezium -laten- zagen) of door 36 cm parallellogram in te voegen. Daarvan heb je er overigens ook twee per kant nodig.

Groet, Sicco Jan

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #19 Gepost op: 22 June 2008, 12:14:26 »
Ik zou het hele bouwproces wel met foto's willen zien.
Ik moet binnenkort verhuizen, en hoewel ik nu nog niet precies weet waar ik ga wonen, wil ik mijn nieuwe baan uitvoeren in diverse lagen.
De bouw van een spiraal, of meerdere spiralen wil ik dan zeker toepassen.
De 5/8" buis is geen probleem, net als de draadeinden en de moeren.
Maar het bouwen zelf en de materiaalkeuze van de spiraal daar heb ik nog geen ervaring mee.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re: Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #20 Gepost op: 18 July 2008, 23:37:39 »
Wat is volgens jullie de meest ideale afstand tussen schaduwstation en de hoofdbaan? Theoretisch heb je natuurlijk niet veel ruimte nodig op een spoor N baan, maar je wilt er ook een beetje bij kunnen.

Hoeveel omwentelingen gebruiken jullie in de spiraal, 2, 3, 4?
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

ReesCees

  • Gast
Re: Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #21 Gepost op: 18 July 2008, 23:39:43 »
Ligt er maar net aan.

Hoe "diep"alles wordt. Maw hoeveel sporen breed is het schaduw station.

Regel is: Je moet er makkelijk bij kunnen.

Kees-Jan

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #22 Gepost op: 18 July 2008, 23:42:34 »
Van belang is hoe je erbij kunt komen. Open framebouw of dichte tafel. En hoe 'breed' is het station, hoever moet je reiken.

Kijk niet alleen naar de hoogte van een trein. Het kan heel makkelijk dat je met je arm over 'n trein op het eerste spoor heen moet reiken om bij spoor 2 of 3 te kunnen komen. Dan heb je dus ineens de hoogte van 'n trein plus de dikte van je arm nodig.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #23 Gepost op: 18 July 2008, 23:45:29 »
Het aantal omwentelingen is alleen maar afhankeliijk van het gewenste hoogteverschil en de klim per omwenteling. Die laatste waarde is heel verschillend voor een spiraal met alleen R3 bochten ten opzichte van een spiraal als een ovaal met lange rechte stukken.

Sander

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #24 Gepost op: 15 January 2009, 17:24:26 »
Heren,
Ik ga over een paar maanden verhuizen en ben derhalve een nieuwe HO baan aan het ontwerpen.
Daarin gaat een klimspiraal komen.
Ik rijd met een aantal e-locs die in het zichtbare gedeelte (niet funktionele) bovenleiding krijgen. Wat doet men gewoonlijk in de spiraal; hoeveel vrije ruimte heb ik nodig ?
Ik kan helaas de hoogte van mijn locs met panto's op niet meer meten omdat alles al ingepakt is.
Gaarne jullie advies.
Groeten,
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #25 Gepost op: 15 January 2009, 17:35:50 »
Conrad verkoopt specifieke bovenleiding voor tunnels. Dit is een messing strip die je aan masten kunt monteren maar ook met steunen aan de bovenliggende slag van de spiraal.

Sander

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17821
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #26 Gepost op: 15 January 2009, 18:47:21 »
Ernest, kijk even bij de NEM normen hiernaast in de lijst. Daar staat precies hoeveel vrije ruimte je moet hebben.

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #27 Gepost op: 15 January 2009, 19:27:13 »
Heren, bedankt voor de adviezen.
De "tunnel bovenleiding"van Conrad is zeker een optie.
Wat betreft de NEM-normen; die geven de vereiste vrije ruimte aan voor het werkgebied van de stroomafnemers. Zonder draad zullen de panto's waarschijnlijk buiten het omgrenzings gebied uitkomen.
Wanneer ik dus onder een stijgings percentage van ca 2.5% wil blijven bij een minimale boogstraal van 342.8mm (Roco R5) zal ik dus een maximale stijging van 90mm per winding krijgen. Trek daar 100mm hout en rail van af dan mag een loc met de panto's omhoog dus echt niet meer dan 80mm meten.
Wachten tot ik in mijn nieuwe huis zit en gewoon uitproberen....denk ik.
Groeten,
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #28 Gepost op: 15 January 2009, 19:31:16 »
De 100mm voor hout en rail zal wel een drukfout zijn .....

Sander

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #29 Gepost op: 15 January 2009, 19:56:45 »
Inderdaad, ik bedoel 10mm
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.