Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

VERPLAATST: Stukje verenstaal gezocht tussen 0.6 en 1 mm diameter door Duikeend
16 april 2024, 23:44:28
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Quinzeedied
16 april 2024, 23:30:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 april 2024, 23:14:45
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
16 april 2024, 23:11:37
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
16 april 2024, 23:09:43
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
16 april 2024, 23:02:10
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
16 april 2024, 23:00:53
Station Roodeschool door Huup
16 april 2024, 22:51:55
Raadplaatje door Pauldg
16 april 2024, 22:50:46
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Frank 123
16 april 2024, 22:46:18
bovenleiding Mader door saskia
16 april 2024, 22:34:31
Oude metalen trafo's gebruiken....... door grossraumwagen
16 april 2024, 22:25:46
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
16 april 2024, 22:25:09
Al mijn goede ideeën... door bask185
16 april 2024, 22:18:00
Tuinspoor en zo door RK
16 april 2024, 22:01:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door ingenium
16 april 2024, 21:48:29
US diorama in H0 door JohnRobertGrunn
16 april 2024, 21:43:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
16 april 2024, 21:23:27
lengte blok en bezetmelders door Klaas Zondervan
16 april 2024, 21:10:13
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
16 april 2024, 21:03:29
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
16 april 2024, 21:01:23
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Mispoes
16 april 2024, 20:59:38
Piko Br 78 door willem2
16 april 2024, 20:59:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
16 april 2024, 20:45:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
16 april 2024, 20:45:03
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
16 april 2024, 19:58:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS 1100
16 april 2024, 19:54:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
16 april 2024, 19:53:46
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
16 april 2024, 19:14:57
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
16 april 2024, 19:02:56
  

Auteur Topic: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)  (gelezen 2780 keer)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7811
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #15 Gepost op: 06 december 2017, 12:49:18 »
Was in het leger al zo. ZHKH = zelf hulp kameraden hulp.

Wil een hulpverlener kunnen helpen, zal hij dat veilig willen/moeten kunnen doen.
En wellicht niet fijn / te laat voor zwaargewonden, maar het is niet anders.
Gr.
Eric

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #16 Gepost op: 06 december 2017, 12:53:06 »
Niemand zegt ook dat de brandweer onterecht gewacht heeft tot het veilig was.

Het is alleen onacceptabel dat het meer dan 2 uur duurt tot dat eindelijk geregeld is.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15367
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #17 Gepost op: 06 december 2017, 12:56:07 »
Heb net de persconferentie gezien op Facebook die door de hulpverleners is gegeven. Zij waren zeer tevreden en er werd vermeld dat de gewonden in de trein zeer gedisciplineerd te werk zijn gegaan en elkaar geholpen hebben totdat de professionele hulp ter plekke was.

Was in het leger al zo. ZHKH = zelf hulp kameraden hulp.


Bij ons (lichting 82-3) noemde men dat ZHKM.... Zelf Hulp Kameraden Moord  ;D ;)

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #18 Gepost op: 06 december 2017, 14:22:47 »
En 70-3 zei Zelfhulp Konijnenhulp.  Maar we gaan wel erg ver off topic.

Aan alle stuurlui aan de wal: gezien de manier waarop de Duitsers hun zaakjes regelen kan je er echt vanuit gaan dat de gang van zaken correct was.

Drik

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2188
  • Oude meuk in h0
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #19 Gepost op: 06 december 2017, 15:22:48 »
Laatste informatie (06-12-2017; 12:19 uur): https://www.derwesten.de/panorama/personenzug-und-gueterzug-stossen-bei-meerbusch-zusammen-id212748471.html
Kort samengevat:
De goederentrein stond terecht stil voor een rood sein.
De personentrein had niet in hetzelfde blok als de goederentrein mogen rijden.
Onduidelijk is nog wat hiervan de oorzaak is: fout sein of fout van machinist. Dit wordt onderzocht.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7811
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #20 Gepost op: 06 december 2017, 16:29:22 »
Bij ons (lichting 82-3) noemde men dat ZHKM.... Zelf Hulp Kameraden Moord  ;D ;)
Volledig off topic, ik was lichting 82-5  ;D
Gr.
Eric

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #21 Gepost op: 06 december 2017, 19:01:01 »
En 70-3 zei Zelfhulp Konijnenhulp.  Maar we gaan wel erg ver off topic.
Aan alle stuurlui aan de wal: gezien de manier waarop de Duitsers hun zaakjes regelen kan je er echt vanuit gaan dat de gang van zaken correct was.

Drik
alsof men daar geen fouten gemaakt worden of men zich altijd strikt aan de regels houd....

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #22 Gepost op: 06 december 2017, 21:34:23 »
"En de reizigers zitten relatief veilig omdat de trein fungeert als een kooi van Faraday in dit geval."

Daar zaten een aantal zwaargewonden tussen die dus niet geholpen werden...
En weer een journalist die weinig verstand van zaken heeft. Over het algemeen kan het bloedlink zijn ook maar iets aan te raken in een trein als er mogelijk een leiding op een plek ligt waar die niet hoort.

Maar gewonden gaan helpen terwijl er mogelijk spanning op de trein staat is vragen om moeilijkheden. Het lijkt mij gruwelijk moordend voor hulpverleners om ondanks hulpgeroep en gekerm niets te kunnen doen en te moeten wachten.
Ik ga de link niet plaatsen, maar er is een video van de zware aanrijding bij Bad Aibling (zo even uit m'n hoofd) op het internet te vinden: als je geen gekerm wil horen dat je nog enkele dagen in je hoofd hoort, moet je de video ook niet kijken, maar serieus: een beetje meer respect voor de mensen die verstand hebben van mensen redden, zou op z'n plaats zijn. Dat het lang duurt voor de spanning afgeschakeld is begrijp ik ook, maar kunnen de reddingswerkers weinig aan doen.

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2188
  • Oude meuk in h0
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #23 Gepost op: 06 december 2017, 22:08:54 »
Update 06-12-2107; 19:16 uur:
De vermoedelijke oorzaak van het treinongeval is een verkeerde opdracht van de TDL aan de machinist van de reizigerstrein.
De TDL schijnt de machinist mondeling toestemming gegeven te hebben om een stoptonend sein te negeren en door te rijden.
Dit zou veroorzaakt kunnen zijn omdat een treinnummer verkeerd is aangemeld/ingevoerd.
Bron: www.derwesten.de

Overigens blijken, volgens een bericht in de Rheinische Post, inzittenden van de trein zelf eerste hulp geboden te hebben aan slachtoffers, terwijl de hulpdiensten nog niets konden uitrichten.
« Laatst bewerkt op: 06 december 2017, 22:14:58 door Arjen52 »

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #24 Gepost op: 06 december 2017, 22:29:14 »
Bij de Rheinische Post zijn ook beelden vanuit een drone te zien.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1020
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #25 Gepost op: 06 december 2017, 22:36:10 »
Een geluk bij een ongeluk dat de goederentrein niet beladen was. Anders had het er voor de reizigers nog veel slechter uitgezien.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1020
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #26 Gepost op: 06 december 2017, 22:50:00 »
In Nederland is na de invoering van concurrentie op het spoor als bezuinigingsmaatregel het voeren van sluitlichten op goederentreinen afgeschaft. In de plaats kwamen reflectorplaatjes.

Uiteraard kennen we de toedracht van dit ongeluk nog niet, maar je kunt je afvragen wat eerder opvalt als je als machinist in het donker een stilstaande of (langzaam) rijdende goederentrein van achteren nadert, een (knipperend) sluitlicht of een reflectorplaatje...