Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: 20 toen  (gelezen 29805 keer)

Teun

  • Offline Offline
  • Berichten: 159
Re: 20 toen
« Reactie #90 Gepost op: 19 februari 2022, 10:42:08 »
De volgende ochtend vroeg op en naar het station van Bingen voor een rit met de Amtrak naar Vancouver, WA.


In Vancouver, WA, vertrok de trein zonder ons.


Wij gingen met onze busjes verder naar Portland, OR, omdat de trein veel langer doet over dat stukje dan als je het met een auto doet.

Onze reisleider kwam daar uit de buurt, dus hebben wij diverse bezienswaardigheden bekeken waaronder deze EMD F7 locomotief.


Deze lok stond bij een lokloods waar een groep vrijwilligers historische railvoertuigen restaureerde en onderhield.
Helaas was er niemand aanwezig om ons rond te leiden en op het buitenterrein stonden de voertuigen zo dicht op elkaar dat je er verder geen fatsoenlijke foto's kon maken.

Daarna ging het via Astoria, OR, naar Seaside, OR, voor de overnachting.
Het hotel stond praktisch op het strand en dat was wel mooi om een wandeling te maken.


De volgende dag ging het langs de kust naar Wheeler, OR, voor een rit met de excursietrein van de Port of Tillamook Bay Railroad.
De begroeing langs het spoor was echter zo overvloedig dat er met goed fatsoen geen foto onderweg gemaakt kon worden, zie bijv. deze brug uit 1929 die wij passeerden


Eindpunt van de excursie was in Timber, OR, alwaar een lunch (inclusief voor de excursiegangers) geserveerd werd voor de terugreis werd aanvaard.
Zo'n beetje de hele trein:


En de locomotieven:


De zwart/wit lok is een EMD GP9 en de groene ex BNSF is een EMD SD9.

De Amerikanen waar ik mee op reis was werden helemaal lyrisch van de wig-wag:


Het scheen iets bijzonders te zijn dat een wig-wag nog in het wild aan te treffen was, het ding werkte nog ook trouwens.

Wij maakten slechts een enkele reis dus ging het na de lunch met de busjes weer naar Portland, OR, waar de reis van de organisatie eindigde.

Ik had mijzelf nog een toetje gegund, dus word vervolgd.
Groeten van Teun.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: 20 toen
« Reactie #91 Gepost op: 19 februari 2022, 11:59:18 »
Mooi verslag van een schitterende reis.
Groeten,
Richard

Teun

  • Offline Offline
  • Berichten: 159
Re: 20 toen
« Reactie #92 Gepost op: 20 februari 2022, 08:44:06 »
Dank je wel Richard, maar alle complimenten voor Chris Skow van, toen nog, Trains Unlimited Tours en onze reisleiders die vaak wat extra's boden om de ervaring nog te verbeteren.

Maar ik had mijzelf nog een toetje beloofd, ik was nu eenmaal in het Noord Westen van de USA.
Dus de volgende dag met Amtrak naar Vancouver, BC, jawel, in Canada.
Tot mijn stomme verbazing werd in Seattle elke reiziger naar Canada in een bus geladen en dan denk je net als thuis in een keer door te rijden, nou vergeet het maar.
Aan de grens iedereen de bus uit, inclusief bagage en naar de douane/immigratie.
Bagage controle, paspoort controle, het hele circus.
Na goedkeuring weer dezelfde bus in en verder naar Vancouver, BC.

De volgende dag mij als een echte tourist gedragen en diverse bezienswaardigheden in en nabij Vancouver bezocht, waaronder 's-avonds de Vancouver Lookout vanwaar je een mooi uitzicht over de omgeving hebt.


De volgende dag dan naar het station voor een ritje met de Rocky Mountaineer trein met als eindbestemming Calgary, AB.

Kort na vertrek passeerden wij een brug over de Fraser River:


Voor de zelfbouwers het T. Kilby hotel and General Store in Harrison Mills, BC.


Het eerste deel van de reis ging door het dal van de Fraser River, soms werd dat dal erg smal zoals hier bij Hell's Gate:


Soms werden wij op een zijspoor gezet om te wachten op een tegenligger zoals hier bij Jaleslie:


Wat er nog achter "mijn" wagon kwam:


En daar is de tegenligger:


De leidende lok is een GE Dash 9-44WL.

Aan het eind van de middag arriveerden wij in Kamloops, BC, alwaar iedereen naar een hotel werd vervoerd voor de overnachting.
De volgende ochtend ging het weer naar de trein voor de verdere reis naar Calgary via Banff.

In Kamloops was de trein gesplitst in een deel naar Jasper, AB en het deel waar ik in zat naar Calgary, AB.
Wat er nog achter "mijn" wagon volgde:


Wat ervoor zat:


En als laatste foto de vlakte tussen Banff en Calgary.


Bij aankomst in Calgary was het inmiddels al donker, ik werd met een taxi, inclusief, naar het hotel gebracht en de volgende dag ben ik dan naar huis gevlogen.

Alles bij elkaar was het een schitterende reis waarop ik erg veel gezien heb en veel interessante mensen heb ontmoet.
Ik moet natuurlijk niet het weer vergeten want dat heeft ook ontzettend meegewerkt, het was zo'n beetje de hele reis warmer dan 30°C, soms wel eens iets te warm naar mijn smaak maar dat mocht de pret niet drukken.
Groeten van Teun.

Kaptein Koek

  • Offline Offline
  • Berichten: 139
Re: 20 toen
« Reactie #93 Gepost op: 20 februari 2022, 10:35:13 »
Dank je voor het leuke verslag met mooie foto's Teun.
Met vriendelijke groet,
Sjoerd

Entity

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: 20 toen
« Reactie #94 Gepost op: 20 februari 2022, 13:57:55 »
Mooi verslag, dank je voor het delen!

Teun

  • Offline Offline
  • Berichten: 159
Re: 20 toen
« Reactie #95 Gepost op: 21 februari 2022, 09:26:05 »
Graag gedaan heren, als ik weer wat tegen kom tijdens het dia's scannen meld ik mij weer.
En fijn dat jullie het mooi vonden.
Groeten van Teun.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: 20 toen
« Reactie #96 Gepost op: 22 februari 2022, 00:10:48 »
Indrukwekkend. Bedankt.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: 20 toen
« Reactie #97 Gepost op: 14 februari 2023, 22:04:07 »
In het voorjaar van 2001 ben ik tweemaal op het station van Mol geweest. Past natuurlijk niet in het draadje "19 toen", gelukkig hebben we het draadje "20 toen" nog.
Mol ligt aan de zogenaamde IJzeren Rijn tussen (Weert)-Neerpelt en Geel-(Antwerpen). In 2001 waren de lijnen die Mol aandoen nog zonder bovenleiding. Diesellocs van de reeks 62 reden samen met M2 rijtuigen nog de diensten tussen Neerpelt en Antwerpen. Nieuwe motorwagens van de reeks 41 zouden dat jaar de M2 rijtuigen gaan vervangen.





Het stationsgebouw van Mol in maart 2001.





Het mooie handbediende vertrekbord domineerde de vertrekhal in het stationsgebouw van Mol.
IR = InterRegio
L = Lokaaltrein
P = Piekuurtrein






Buiten op het perron was al zo'n nieuw dieseltreinstel te zien (dubbel gekoppeld). Maart 2001






Op 11 mei 2001 was ik opnieuw in Mol met gelukkig zon. 6299 nadert vanuit Neerpelt met M2 stam het station.







Op zelfde locatie komt wat later de stoptrein uit Hasselt aan, ook al een reeks 41. Deze heeft Mol als eindstation. In 1984 heb ik deze dienst nog met reeks 62 en groene blokkendoosachtige M1 rijtuigen zien rijden.







Deze sleep kwam ook uit richting Hasselt.







Schuin tegenover het stationsgebouw van Mol was deze oude spoorwoning te zien.






In Mol werden locomotieven ook van brandstof voorzien. De tankplaat werd van diesel voorzien vanuit oude ketelwagens, zoiets zag je in Nederland niet meer (nooit gezien trouwens ;D).







Op de terugweg naar huis (trein Neerpelt>bus Eindhoven>trein Veenendaal) moest er op het enkelsporige baanvak tussen Mol en Neerpelt planmatig gekruist worden met de tegentrein naar Antwerpen. Dat gebeurde bij de goederenaansluiting van Balen. Na enkele minuten wachten komt de tegentrein langs gedenderd en kunnen we verder richting eindstation.

Eigen diascans.















Groeten,
Richard

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: 20 toen
« Reactie #98 Gepost op: 27 mei 2023, 11:29:47 »
Zo, aangezien van "onlangs" geen sprake is plaats ik het in dit draadje: 2 links naar kwartaaloverzichten van 2021!

Video's op de Veluwe van 16/17/1800 in diverse hoedanigheden, Motorpost 3029 van 2454 Crew, militair vervoer en meer...

1e kwartaal: https://www.youtube.com/watch?v=VNvUxOsP10A&t

2e kwartaal: https://www.youtube.com/watch?v=akMvMrf2N18

Andere overzichten volgen later, nu eerst weer verder met andere video's zoals Oberhausen.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: 20 toen
« Reactie #99 Gepost op: 06 augustus 2023, 16:33:04 »
Gut, is 20-toen te kort of te lang geleden dat er hier weinig wordt geplaatst? Eigenlijk bevinden we ons er allemaal in ;-)

Het is natuurlijk wel iets anders dan voor "onlangs gespot", het verslag van onze tour naar de Mittelrhein, in het jaar 2021:

Gemiddeld eenmaal per jaar bezoek ik de Mittelrhein rondom Kaub. Het landschap en omgeving bevallen goed en natuurlijk is het belangrijkste thema de treinen. Voor de liefhebber van treinen is deze bestemming nagenoeg altijd een aanrader, de intensiteit is over het algemeen prima. Dit geldt ook voor de variatie, en zal ook de reden zijn waarom films en foto's van treinen uit deze regio veel worden gebruikt in boeken en documentaires.

Juist dat was de aanleiding voor een goede bekende ieder jaar met zijn caravan af te reizen naar camping Loreleyblick in Sankt Goar. In 2007 ben ik voor het eerst mee geweest, toen met een fotocamera, de Canon Ixus 55. Laten we het niet over de foto's hebben, dat zijn er niet veel. De lader bleek stuk, gelukkig garantie maar dat kon pas later worden geregeld.

In de jaren daarna was ik steeds met de fotocamera in deze regio, in 2012 voor het eerst met de videocamera. Altijd met mijn broer en een gezamenlijke vriend. Iedere editie zijn er altijd weer bijzondere treinen vastgelegd. Ik heb daarvan altijd DVD's gemaakt, nooit video's op YouTube gezet. Tot nu.

Ik ben begonnen met de editie van 2021, die bijzonder bleek omdat er geen treinverkeer op de Rechte Rijnzijde was. Bij het plannen van onze reis gaf onze vriend aan de laatste dag door te reizen naar Oostenrijk. Omdat onze vakantiewoning in Lorch was zou zijn reis beginnen op station Lorch. Helaas, de dienstregeling gaf voor de dag van vertrek (vrijdag) geen enkele verbinding.... Wat nu? Onze vakantiewoning was al geboekt, en verlof ook bij onze werkgevers.

1) Annuleren of verplaatsen naar een andere periode
2) Zoeken naar een vakantiewoning aan de Linker Rijnzijde
3) Zoeken naar nieuwe locaties voor fotograferen en filmen, het beste ervan maken en extra geld reserveren voor de autopont.
Die eerste optie was snel besloten: Nee.
De tweede optie was iets minder besloten. We hebben gezocht, gemaild en gebeld. Alles was vol of niet in de regio. We wisten het te laat.
De derde optie was uiteindelijk de beste. We moesten ons haasten om nieuwe locaties te zoeken, vast te leggen hoe wij deze konden bereiken en wanneer. De zonnestand is ook belangrijk 😉.

In de week voor onze reis nieuws: Een staking van GDL, beginnend 23 augustus 2021... Onze eerste reisdag. Wij hebben besloten onze reis niet te annuleren. Bij ontbrekende treinen zouden schepen misschien ook leuk zijn....

Met veel vellen papier en kaarten zijn wij maandag 23 augustus afgereisd. Natuurlijk met onze bagage, wat eten en drinken, een goed humeur en natuurlijk fotocamera's en videocamera. Ikzelf kon wat uitslapen, ik werd in mijn woonplaats bij Apeldoorn opgehaald. Zo reden wij voorbij Venlo de grens met Duitsland over en vervolgden onze rit over de A61. Zonde eigenlijk dat men besloten heeft bij Jackerath heeft ook de snelweg af te graven... Het reed altijd prima, en alternatief A44 is al meermaals afgesloten bij sterke wind wegens gevaar.

Onze eerste stop: Hirzenach. En zowaar: met rijdende treinen! Dat gaf ons moed! Voor de video is geluid van auto's hinderlijk, onze tweede stop was beter: Sankt Goar bij de Jeugdherberg. En het aantal treinen was eigenlijk prima, daarom vertrokken wij vol motivatie naar de noordzijde van Oberwesel. Iets anders trok ook naar Oberwesel: regen.
Het maakt de beelden wat grauwer, het water wat de stroomafnemer valt geeft een mooi effect. Maar de regen was zo sterk dat Sharky (RailForceOne) ongeveer zwemmend voorbij kwam....
Na een bezoek aan restaurant en supermarkt in Lorch kwamen we aan bij onze vakantiewoning in Lorch. Een omgebouwde tandartspraktijk. Dat klinkt misschien bijzonder, het was meer dan prima. Op 40 meter van het treinspoor, waar niets was te doen. Of toch wel: 24 uur per dag werd gewerkt aan het viaduct van de L3033. Gelukkig was die afstand 50 meter...

Dag 2 was het zuidelijkste deel van onze reis. Met de autopont van Rechts naar Links, eerst begonnen op Bingen Bhf voor het decor van het Reiterstellwerk. Eigenlijk waren wij al te laat voor een goede stand van de zon. Daarom verder gereden naar een locatie tussen de A60 en Gau-Algesheim, in de buurt van het Model-Flugplatz. Spannend, niet eerder bezocht. Er is altijd een kans dat een locatie niet bereikbaar is of ondertussen begroeid met bomen en struiken. Het was prima! De eerste keer dat ik een SmartRail 111 kon filmen.
Later bij snelweg A60 nog richting Gau-Algesheim gefilmd, en de noordzijde van Trechtingshausen. Dat was geen groot succes, veel geluid van autoverkeer en de treinen waren laat te zien.

Dag 3 begonnen wij in Bacharach. De sfeer van "toen" is er niet meer, ondanks dat toch enige opnamen kunnen maken met Burg Stahleck op de achtergrond. Daarna een overbekende locatie voor het vastleggen van treinen langs de Rijn: De stadsmuur van Oberwesel. Eerst bij de voetgangersbrug, daarna op de stadsmuur zelf. Het decor is klassiek: de trein, de Rijn, de stadsmuur met toren en de heuvels op de achtergrond.
De noordzijde bij de overweg is ook een bekende locatie, en regen op dag 1 = zon op dag 3. Waarom is mij niet bekend, maar het klopte helemaal.

Dag 4 was alweer de laatste dag. De stand van de zon deed ons besluiten eerst weer naar de voetgangersbrug in Oberwesel te gaan. Zon? Die was niet te zien...
Bingen Bhf op dag 2 "kon beter" daarom deze locatie weer bezocht. En daadwerkelijk hadden wij meer resultaten, ook was er af en toe zonneschijn. Volgende halte: de noordzijde van Bacharach. Op gevonden foto's van internet zou er een mooie locatie zijn met zicht op de Rijn, maar de bomen en struiken waren ondertussen zo gegroeid dat de Rijn nauwelijks zichtbaar was. Na enige opnamen te hebben gemaakt was het tijd voor koffie, en in Bacharach is een restaurant met zicht op het spoor. De Apfelstrudel was helaas uitverkocht.... De allerlaatste locatie van deze editie was een goede afsluiter: In het (officieel in Oberdiebach gelegen) kan men een locatie vinden hoog langs de weg B9 en het spoor, met zicht op de Rijn en de overzijde (Lorch). Tot de zon achter de heuvels verdween genoeg gezien, waaronder een RailAdventure 111.

De editie van 2021 was al met al geslaagd. Ja, er waren betere maar ook mindere. Ik hoop dat je de video's van deze editie interessant vindt, ze zijn te vinden onder https://www.youtube.com/playlist?list=PLDmCVmdbA8QJi606yp6OTs2tclcdIBKOq

Andere edities gaan in de komende maanden volgen. Ik hoop 1 of 2 keer per week een update te kunnen doen. Als je je abonneert wordt je "automatisch" op de hoogte gehouden. Eerstvolgende: Juni 2023 Oostenrijk in 4K!
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Marco1044

  • Offline Offline
  • Berichten: 1227
  • ÖBB tp V (1985-2000)
Re: 20 toen
« Reactie #100 Gepost op: 06 augustus 2023, 18:55:22 »
Mooi verslag, ben benieuwd naar de filmpjes van Oostenrijk juni 2023!  (y)
Gr Marco.