Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 13:48:02
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 13:24:28
Booster voor de Marklin CS 1 (60212) door KNed
Vandaag om 13:05:27
contacten roco line wissel door Ronald Halma
Vandaag om 12:50:46
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 12:45:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:44:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:42:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:27:03
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martijn193
Vandaag om 12:03:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:51:16
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door Josephes
Vandaag om 11:08:50
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door BramFokke
Vandaag om 10:58:21
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
Vandaag om 10:36:04
De (3d) knutsels van Ronald. door DH1-3104
Vandaag om 10:20:24
Yamorc 8116 en MP1 MTB door FredD
Vandaag om 09:56:09
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 09:53:28
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door henk
Vandaag om 09:32:24
3 januari NVBS oliebollenrit door Arjan6511
Vandaag om 08:47:08
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:39:19
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Jelmer
Vandaag om 08:38:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jelmer
Vandaag om 08:17:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 07:36:41
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:59:11
Wat zit er in deze tender? door henk
14 December 2025, 21:38:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
14 December 2025, 21:37:43
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
14 December 2025, 19:24:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 December 2025, 18:32:21
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Ronald69
14 December 2025, 18:31:23
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Carl
14 December 2025, 17:49:33
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Eric B
14 December 2025, 17:10:29
  

Auteur Topic: 20 toen  (gelezen 40092 keer)

Teun

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: 20 toen
« Reactie #75 Gepost op: 08 February 2022, 11:13:43 »
De volgende dag via Colorado Springs naar Manitou Springs voor een rit met de tandradspoorweg naar de top van Pikes Peak.
Onderweg nog de volgende statisch opgestelde locomotieven gezien
Deze stond in Idaho Springs, CO.


En deze stond in Manitou Springs, CO.


Daarna met de tandradspoorweg naar Pikes Peak:
In het dalstation in Manitou Springs:


En op de top van Pikes Peak:


Het was mijn tweede dag na aankomst in Denver, op de top van Pikes Peak, ca. 4300 mtr. was het voor mij letterlijk adembenemend, ik wilde even te vlug ergens heen lopen voor een foto en ging zowat tegen de vlakte dus deed ik het toen maar even heel erg langzaam.

Op de terugweg naar Denver zagen we ook nog deze, stond toen opgesteld als monument in Colorado Springs maar is tegenwoordig bedrijfsvaardig bij de Cumbres & Toltec Railroad.
Groeten van Teun.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12568
    • sleutelspoor
Re: 20 toen
« Reactie #76 Gepost op: 08 February 2022, 11:26:06 »
Bedoel je dat deze weer rijvaardig is gemaakt?









Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Teun

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: 20 toen
« Reactie #77 Gepost op: 08 February 2022, 11:42:48 »
Hallo Hans,

Jazeker, tenminste volgens Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Rio_Grande_168

En als je die kant op wil, die lok staat komende zomer gepland als trekkracht voor speciale treinen:
https://cumbrestoltec.com/schedule/special-trains/
Scrol maar een beetje naar onder en kijk bij de dinnertrain van 11 juni en de brunchtrain van 12 juni.

Goede reis als je gaat.
Groeten van Teun.

Teun

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: 20 toen
« Reactie #78 Gepost op: 09 February 2022, 10:04:39 »
De volgende ochtend ging het dan vanaf Denver Union Station met Amtrak's California Zephyr richting West.


Ergens onderweg in de Rocky Mountains


Op een bepaald moment gingen wij op een zijspoor om te wachten op een tegemoetkomende kolentrein, volgens Amerikaanse medereizigers konden zulke treinen wel tot 15.000 ton kolen meenemen.
Deze trein had voorop twee lokomotieven, in het midden weer twee en aan het eind (op de foto) nog twee locomotieven.


Onderweg kregen we nog te maken met een sein- en wisselstoring waardoor we iets vertraging opliepen, nouja, iets, uiteindelijk reden we op + 5 uur, jawel, alles is groter in Amerika, ook de vertragingen.
Uiteindelijk lagen we pas om ca 03h00 in een hotel in Provo, UT, in bed.

Word vervolgd.
Groeten van Teun.

Teun

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: 20 toen
« Reactie #79 Gepost op: 10 February 2022, 09:49:21 »
De volgende ochtend verder naar Vivian Park, UT, voor een rit met de Provo Canyon Limited van de Heber Valley Railroad naar Heber City.

Trekkracht was voormalig Union Pacific lok 618, https://www.hebervalleyrr.org/steamlocomotives/steam618/


Gezien bij het omlopen na aankomst in Vivian Park.


Bij vertrek uit Vivian Park, UT.


Omdat het weer een erg hete en droge zomer was was er direct achter de locomotief een tankwagen met aan beide zijden watersproeiers gekoppeld om eventuele beginnende brandjes in de kiem te smoren.


Als je goed kijkt zie je misschien nog de waterstralen.


Ook werden wij gevolgd door een draisine afgeladen met brandbestrijdingsmaterialen zoals blussers, scheppen en bezems.


Na aankomst in het eindstation had onze reisleider nog een rondleiding in de werkplaats geregeld, helaas was het daar veel te donker om foto's te maken.

Daarna ging het met de busjes verder naar Jackson, WY. voor de overnachting.

Wordt vervolgd.


« Laatst bewerkt op: 10 February 2022, 09:52:41 door Teun »
Groeten van Teun.

Teun

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: 20 toen
« Reactie #80 Gepost op: 11 February 2022, 09:30:16 »
Deze dag geen treinen gezien, we gingen namelijk via Grand Teton National Park


en Yellowstone National Park
Hier de bekende Old Faithfull Geyser


verderop in het national park


ook zagen wij regelmatig dieren


naar het plaatsje West Yellowstone voor de overnachting.

Word vervolgd.
Groeten van Teun.

Teun

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: 20 toen
« Reactie #81 Gepost op: 12 February 2022, 10:10:58 »
Na een rondje lopen door West Yellowstone en het bezichtigen van het museum, waar ook nog spoorse attributen te zien zijn, via het Yellowstone National Park naar Livingston, MT.

Het museumsgebouw in West Yellowstone is het oude Union Pacific stationsgebouw:


In Livingston, MT had onze reisleider als extra een bezoek aan de werkplaatsen van de Montana Raillink geregeld.
Op het opstelterrein:


Kijkje in de werkplaats:


De draaischijf:


En er was ook nog een rolbrug:


Als ik het mij goed herinner werden deze locomotieven voor een trein gerangeerd:


En als laatste vandaag het stationsgebouw van Livingston, MT.


Wordt vervolgd.
Groeten van Teun.

Teun

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: 20 toen
« Reactie #82 Gepost op: 13 February 2022, 14:06:55 »
De volgende ochtend vertrokken met de Montana Daylight trein richting West.
De reisorganisator had ons groepje geboekt in de Big Sky class, dwz. in een dome car.

Uitzicht uit de domecar en nee er stond geen stoomlocomotief voor maar twee stuks SD19.


Als je achterin de dome staat en naar voren kijkt:


De trein in het landschap van Montana:


Passage van een trestle:


En wat er nog achter onze wagen hing:


We passeerden ook de Continental Divide, ofwel de waterscheiding:


Waarbij we net uit een tunnel kwamen:


Deze kwamen we net voor Missoula, MT. tegen:


Het stationsgebouw van Missoula, MT. Daar werden we overgeladen in bussen en naar hotels in de omgeving gebracht voor de overnachting.


Wordt vervolgd.
Groeten van Teun.

Teun

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: 20 toen
« Reactie #83 Gepost op: 14 February 2022, 09:40:56 »
Na het ontbijt werden wij weer teruggebracht naar het station voor de verdere reis.

Eerst moest de trein gedriehoekt worden


Nog in Missoula kwamen we een BNSF trein tegen


Heel even dacht ik dat wij opeens in België zaten


Hieer kregen wij tijdens de beide dagen de vers bereidde lunch geserveerd


Tijdens deze dag hebben wij een heel eind de Clark Fork River gevolgd


Net voor Sandpoint, Idaho, was het eindpunt van deze treinrit en zijn wij weer overgestapt in onze busjes voor de verdere reis.

Ik weet niet meer of ik deze foto nog gemaakt heb tijdens de treinreis of tijdens de verdere rit maar wij kwamen ook nog langs een vliegveld, zo te zien was dit een basis voor de bosbrandbestrijders


Onderweg naar ons overnachtingsadres werd er ook nog een beetje aan railfanning gedaan en zo zagen wij nabij Tokio, WA, deze BNSF trein




Daarna verder gereden naar ons overnachtingsadres.

Wordt vervolgd.
Groeten van Teun.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
  • Twentelijn 1968-1980
Re: 20 toen
« Reactie #84 Gepost op: 14 February 2022, 13:31:13 »
Prettige plaatjes! (y)



De vliegtuigen zijn Lockheed P-2 Neptunes. Die hadden we ooit in Nederland ook, bij de Marine Luchtvaart Dienst.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12568
    • sleutelspoor
Re: 20 toen
« Reactie #85 Gepost op: 14 February 2022, 14:12:42 »
2 x Offtopic. zie bovenstaande.





Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Teun

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: 20 toen
« Reactie #86 Gepost op: 15 February 2022, 10:42:06 »
1200blauw en Hans bedankt voor jullie aanvullingen.
Mooi dat jullie zagen wat voor vliegtuigen dat waren.

Dan verder met de foto's.
's-Ochtends vroeg naar het station van Wenatchee, WA. voor een rit met de Amtrak naar Seattle, WA.
Het begon net licht te worden maar ik heb toch een foto kunnen maken voor vertrek met daarop vliegtuigtransport wagens.


Onze hoofdreisleider kwam uit de buurt van Seattle dus hebben we daar wat bezienswaardigheden bezocht.
We zagen dus oa dit industrielokje


En we hebben een ritje gemaakt met de Seattle Monorail.


Daarna naar Renton, WA. voor de overnachting.
In de avond hebben we vanuit Renton een rit inclusief diner gemaakt met de Spirit of Washington Dinner Train.
Voor vertrek heb ik nog locomotieven van deze trein gefotografeerd.

De bolle neus is een EMD F9PH en lok 2184 is een EMD GP 38.

Wordt vervolgd.
Groeten van Teun.

Teun

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: 20 toen
« Reactie #87 Gepost op: 16 February 2022, 09:46:27 »
De volgende dag ging het naar Elbe, WA.
Daar staat een mooi klein kerkje.


Wij maakten vanuit Elbe een ritje met de Mount Rainier Scenic Railroad.


De locomotief, een Alco 2-8-2 gebouwd in 1929.


Als plaatskaartenkantoor in Elbe was een Heisler lok met een of meer wagons opgesteld.


Na de treinrit had onze reisleider nog een rondleiding door de werkplaats geregeld.


Mount Rainier, een slapende vulkaan, de naamgever van de spoorweg.


Daarna ging het met de nodige (foto)stops naar Toppenish, WA. voor de overnachting.

Word vervolgd.
Groeten van Teun.

Teun

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: 20 toen
« Reactie #88 Gepost op: 17 February 2022, 09:30:23 »
's-Ochtends ging het eerst naar Harrah, WA, voor een rit met de excursietrein van de Toppenish, Simcoe and Western RailRoad naar White Swan in de Yakima Nation en terug.

De locomotief van de excursietrein, hij was overgenomen van de Spirit of Washington Dinner Train maar nog niet omgeschilderd, het is een EMD GP9.


De hele excursietrein.


Daarna ging het via een lunch in een casino terug naar Toppenish om het Northern Pacific museum aldaar te bekijken. Het gebouw is het oude stationsgebouw van Toppenish en tot ieders spijt was het museum gesloten toen wij er voor de deur stonden.


Daarna op weg met de nodige fotostops naar de volgende overnachtingsplaats, Hood River, OR.
Om in Hood River te komen moesten wij de Columbia River oversteken, deze rivier vormt de grens tussen de staten Washington en Oregon.


De volgende ochtend maakten wij een rit met de Mount Hood Railroad excursietrein.


Mount Hood RR lok 02, een EMD GP38.


En Mount Hood, de naamgever van de spoorlijn.


Word vervolgd.
Groeten van Teun.

Teun

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: 20 toen
« Reactie #89 Gepost op: 18 February 2022, 10:10:39 »
Na de treinrit reden we naar The Dalles stuwdam in de Columbia River.


Vanaf het parkeerterrein en het bezoekerscentrum reed er een treintje naar de dam zelf alwaar je een rondleiding kon meemaken.
Tot mijn spijt maakten wij alleen een retourritje met de trein.


Tot slot van de dag zijn wij nog naar een punt net buiten Hood River gegaan om wat aan railfanning te doen, ik geloof niet dat dat iets voor mij is, het duurde soms erg lang voor er weer een trein kwam.


De volgende dag kregen we eerst een rondvaart op de Columbia River vlakbij de Cascades stuwdam


Tijdens deze rondvaart zag ik nog een BNSF goederentrein passeren op de Noord oever van de rivier


Vervolgens zijn wij verder gereden naar een paar State Parks en hebben daar wat rondgewandeld.
Bij een van die State Parks zag ik nog een spoorbrug


tot slot zijn wij teruggereden naar Hood River en heb ik nog een wandeling gemaakt waarbij ik het station van Hood River zag, tevens het begin- en eindpunt van de excursietrein van de Mount Hood  Railroad.


Word vervolgd.
« Laatst bewerkt op: 19 February 2022, 10:20:47 door Teun »
Groeten van Teun.