Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Haven/industrie rangeerbaantje in spoor 0  (gelezen 12895 keer)

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Haven/industrie rangeerbaantje in spoor 0
« Gepost op: 29 november 2017, 14:28:58 »
Omdat ik nog niet aan genoeg projecten werk wil ik hier verslag doen van de bouw van mijn haven / industrie rangeerbaantje in spoor 0. In mijn hobbyruimte waar het grootste deel van de modules van KNZ Hengelo in H0 opgesteld staan en er twee ruime werkplekken zijn was nog een hoekje over dat voornamelijk als opslagruimte gebruikt werd. In eerste instantie ook bedoeld als schaduwstation voor Hengelo maar ooit wil ik dat nog op een andere manier oplossen. Goed een hoekje over dus. Na alles opgeruimd te hebben bleef er een beschikbare ruimte van 3,30 x 2,90m in L-vorm over. Met dit gegeven ben ik op internet naar een bruikbaar baanontwerp gaan zoeken. Omdat ik zelf werkzaam ben in de chemische industrie en het "nautische" me ook erg aanspreekt wilde ik beiden kunnen combineren in m'n toekomstige baantje. Na lang zoeken liep ik tegen onderstaand baanontwerp in H0 aan:



Voor de mij ter beschikking staande ruimte veel te groot maar met dit als inspiratie ben ik wat gaan passen en meten in anyrail met dit als uiteindelijk resultaat:



De drie sporen geheel links onder moeten gaan dienen als fiddleyard, het meeste rechtse spoor loopt over de toekomstige kade. De doodlopende sporen aan de bovenzijde moeten de verschillende industrie aansluitingen worden. Het onderste spoor rechtsboven is het uittrekspoor voor de haven. De Fiddleyard wordt aan het zicht ontrokken door een grote loods op de kade. Het thema voor de (chemische) industrie heb ik nog niet bedacht, dat kan nog alle kanten op.

Hans

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Haven/industrie rangeerbaantje in spoor 0
« Reactie #1 Gepost op: 29 november 2017, 16:10:24 »
 (y) (y)

Lenz 0 rail?

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Haven/industrie rangeerbaantje in spoor 0
« Reactie #2 Gepost op: 29 november 2017, 17:01:07 »
Peco code 124 bullhead.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Haven/industrie rangeerbaantje in spoor 0
« Reactie #3 Gepost op: 29 november 2017, 19:44:36 »
Mooi :)

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Haven/industrie rangeerbaantje in spoor 0
« Reactie #4 Gepost op: 29 november 2017, 19:53:25 »
Omdat de maximale afmetingen voor de baan vast liggen (beperkt door de beschikbare ruimte, waar niet) en het gegeven dat ik het baantje in segmenten wil bouwen om e.e.a. transportabel te houden (verhuizing o.i.d., misschien in de toekomst als beursbaantje) ben ik begonnen met het overnemen van het raster uit anyrail op de bovenbouw. De segementen krijgen allemaal verschillende afmetingen, zo gekozen dat er geen wissels op segmentscheidingen liggen. Voor de bouw gebruik ik 12 mm berken mix multiplex.


Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Haven/industrie rangeerbaantje in spoor 0
« Reactie #5 Gepost op: 30 november 2017, 19:47:54 »
Passen en meten op het bovenblad in het voor de baan bedoelde hoekje:



Dat lijkt allemaal goed te komen dus de zaag van stal gehaald om de rest van het hout voor de verschillende segmenten te zagen:



En een start gemaakt met de montage:







De vier segmenten hebben allen een verschillende maat ook omdat de breedte van de baan boven 80 en links 90 cm is. Het kleinste segment is 80 cm lang, het grootste 210. Een flink ledikant dus.


Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Haven/industrie rangeerbaantje in spoor 0
« Reactie #6 Gepost op: 24 maart 2020, 19:52:18 »
Tot mijn verassing zag ik dat het bijna 2,5 jaar geleden is dat ik iets in dit draadje heb gepost... Ondertussen is er wel het e.e.a. gebeurd. Waar waren we ook alweer gebleven... Het passen en meten in het voor de baan bedoelde hoekje heeft nog even een vervolg gehad, dat zag er ongeveer zo uit:



Uiteindelijk werd ik toch niet helemaal gelukkig van het in eerste instantie ontworpen sporenplan. Wat voornamelijk een beperking bleek te worden was de lengte van de opstelsporen voor wagens bij de toekomstige fabrieksaansluitingen en het ontwerp van de fiddleyard. Ook het hoekje in de kamer was niet je dat. Daarom heb ik vrij drastische keuzes gemaakt. Door het opruimen van de modules van een deel van het station van Delfzijl en KNZ Hengelo ontstond ineens een zee van ruimte. Ook wilde ik de rest van de hobbyruimte op een andere manier gaan benutten. Ik ben afgestapt van het idee dat KNZ Hengelo op de één of andere manier wel zou gaan passen zo dat er ook nog iets van beperkt bedrijf mogelijk was. Ik heb de ruimte nu min of meer in tweeën verdeeld. In het ene deel opslag van meuk en een plaats voor het spoor 0 baantje dat qua afmetingen (eerst nog) niet is gegroeid en in het andere deel twee werkplekken, de spuitcabine en ruimte om eventueel aan losse modules te werken. Hierdoor kon ik ook de opstelling van het spoor 0 baantje 90° draaien waardoor het conflict met de plankenwand ook opgelost werd. Binnenkort meer.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Haven/industrie rangeerbaantje in spoor 0
« Reactie #7 Gepost op: 24 maart 2020, 21:26:58 »
Mooi, Hans, ook uit de modelwinterslaap!

Wolter
Moins mais mieux.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Haven/industrie rangeerbaantje in spoor 0
« Reactie #8 Gepost op: 25 maart 2020, 21:16:41 »
Nog niet helemaal uit de modelwinterslaap, maar in ieder geval het draadje even bijwerken tot en met de laatste vorderingen. Heb al wel inspiratie opgedaan in Nieuwolda-Oost voor een klein projectje voor op dit baantje om weer een beginnetje te maken.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Haven/industrie rangeerbaantje in spoor 0
« Reactie #9 Gepost op: 25 maart 2020, 22:09:02 »
Zoals gezegd heb ik een ander soort oplossing voor de fiddle yard gekozen en heel nieuw ontwerp gemaakt op basis van het principe van een schuifbak. Voor een eerder gebouwd schaduwstation had ik ooit eens wat onderdelen gekocht die ik nu mooi kon hergebruiken. In het nieuwe ontwerp is het meegebogen wissel linksonder komen te vervallen en ook een extra opstelspoor ontstaan. Omdat plaatjes meer zeggen dan woorden wat foto's ter verduidelijking:



Een module van 1,30 x 90 gemaakt waarop de fiddle yard een plaatsje gaat vinden.



Met de onderdelen die ik had voor een eerder schaduwstation rails voor een dubbele schuifconstructie gemaakt. Het lange deel is 60 cm, met plaats voor twee of drie wagens. Het korte deel is 30 cm, voldoende ruimte voor een lok.



Na het monteren van de rails etc. ziet het er zo uit.



Dit is hoe ik de werking in gedachten heb. De lok brengt een wagen (in dit geval de zwarte ketelwagen), ontkoppelt en kan via het derde spoor op de rolbrug omlopen om vervolgens weer wagens op te pikken. Het achterste spoor op de foto wordt in eerste instantie ook gebruikt als opstelspoor maar kan ook gebruikt worden voor een eventuele toekomstige uitbreiding.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Haven/industrie rangeerbaantje in spoor 0
« Reactie #10 Gepost op: 26 maart 2020, 07:47:25 »
Keurige oplossing. Ik werk voor mijn huidige baan in opbouw (De Fabriek) met een lade bak met 3 sporen. 2 Voor het stallen van de wagons en één als omloop/terugloop spoor. Ik ga nog wel 2 extra stukken rails aanbrengen aan de achterkant om daar ook loks te kunnen stallen anders staan ze in de weg op het omloop spoor. Misschien ook iets voor jou.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: Haven/industrie rangeerbaantje in spoor 0
« Reactie #11 Gepost op: 26 maart 2020, 08:08:29 »
Hele mooie oplossing met die dubbele schuif. Hoe centreer je de rails op de juiste plek? Een verend pennetje met een uitsparing oid?

Ik klink vast dom, maar ik heb nog nooit een fiedel tuin gemaakt  ;)

Mvg, Paul
Boomshanka!

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Haven/industrie rangeerbaantje in spoor 0
« Reactie #12 Gepost op: 26 maart 2020, 20:58:52 »
@ BartvD: In de huidige opzet verwacht ik geen extra opstelsporen achter de tweede schuifbak nodig te hebben. De bedoeling is om in het spel de aansluitingen met twee locomotieven te bedienen. De V100 brengt de wagens, een Köf verdeeld ze daarna over de verschillende aansluitingen. De Köf komt normaal gesproken niet op de schuifbakken.

@ Pauldg: Het centreren ben ik nog over na aan het denken. mogelijk dat er ook nog een bediening aan de voorzijde van de module komt, misschien zelfs elektrisch. Ik weet het nog niet. Maar een verend pennetje o.i.d. is de meest basic oplossing.

 

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Haven/industrie rangeerbaantje in spoor 0
« Reactie #13 Gepost op: 27 maart 2020, 20:09:57 »
Bij het ontwerpen van de schuifbakken heb ik geprobeerd zoveel mogelijk functionaliteit op een klein mogelijk oppervlak te krijgen. De sporen liggen zo dicht mogelijk naast elkaar om de breedte van de bak beperkt te houden. De lengte is zo gekozen dat drie korte wagens achter elkaar op een spoor passen. In de praktijk zal het aantal wagens op een spoor waarschijnlijk beperkt zijn tot twee.





Wanneer de bouw van de baan vordert is het de bedoeling dat de fiddle yard door een loods aan de kade aan het zicht wordt onttrokken. Ook daar heb ik al een eerste, zij het zeer ruwe opzet voor gemaakt.




Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Haven/industrie rangeerbaantje in spoor 0
« Reactie #14 Gepost op: 27 maart 2020, 20:16:30 »
Mooi! (y)