Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

1e modelspoorbaan door Modelspoor fan
Vandaag om 18:12:49
Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation door Falkenberg
Vandaag om 18:08:07
Rheinburgh, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 18:00:06
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door cor_b
Vandaag om 17:52:01
Schaduwstation analoog of digitaal beveiligen door Te 2/2
Vandaag om 17:48:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Rondje_HO
Vandaag om 17:41:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 17:22:26
Cubana door BartvD
Vandaag om 17:17:00
Elektronisch relais? door stoombr38
Vandaag om 17:16:53
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 17:05:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:02
EifelBurgenBahn door basjuh1981
Vandaag om 16:47:06
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 16:38:30
Testbaantje, schaal h0f door HOf Fan
Vandaag om 16:20:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frycio82
Vandaag om 16:16:14
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door bask185
Vandaag om 16:10:16
Heen, En en Weer door Jelmer
Vandaag om 15:50:29
Ballast in kleur profirails door Kaptein Koek
Vandaag om 15:17:33
Opstarten crowdfunding, hoe en wat doe ik? door MOVisser
Vandaag om 15:13:38
Schema Loconet bezetmelder door NTeering
Vandaag om 14:35:43
Hoe groen was de groene E-loc 1000-? door Roy van Dijk
Vandaag om 13:48:00
Rijtuigen op De Meer door Thom
Vandaag om 13:42:28
MB-module: Hielan Ware door Marc tramt
Vandaag om 13:40:02
Fotowedstrijd: Het verlangen door Bob R.
Vandaag om 13:20:26
PREFO Tram Bouwpakket Gezocht door Reinout van Rees
Vandaag om 13:10:05
Baanbouw Bosje77 door Frycio82
Vandaag om 12:40:23
Aankomst grootste containerschip ter wereld door spoorzeven
Vandaag om 12:27:50
Wasbenzine/residu door meino
Vandaag om 11:47:52
Mardec, Rocrail en armseinen door heuvelbaan
Vandaag om 11:41:01
  

Auteur Topic: Backer & Rueb in LGB  (gelezen 19409 keer)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3905
    • Modeltrein projecten
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #30 Gepost op: 06 december 2017, 17:01:31 »
Hebben ze een overloopplaat aan de zijkant gehangen? Of een laad/los plaat voor een goederenwagen?
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 6410
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #31 Gepost op: 06 december 2017, 17:12:43 »
Nee, is beschutting tegen de wind/regen. Zit normaal in de opening.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3905
    • Modeltrein projecten
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #32 Gepost op: 06 december 2017, 17:18:47 »
Ah een schutting. Ja ik zie het nu aan de vorm. (y)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

JanHdH

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #33 Gepost op: 06 december 2017, 17:58:53 »
Bij deze Backer & Rueb locomotieven zijn de deurtjes geen echte deuren met scharnieren.Het zijn stalen platen die in sleuven geschoven worden die aan weerszijden van de deuropening zitten.Op de foto van loc "Silvolde" hierboven is die sleuf wel te zien als je weet wat je moet zien.Het is eigenlijk net zo als de plaat die op de kolenbak zit op een andere foto die hierboven staat.

De borstels op de baanruimers komen ook bij andere locomotieven voor zoals bij deze NCS loc : http://resolver.kb.nl/resolve?urn=urn:gvn:SPOOR01:KB-TOTAAL-13561 .Alleen zie je die mooie borstels vrijwel alleen op fabrieksfoto's.Op foto's van locomotieven de al enige jaren in gebruik zijn zie je eventueel nog wel een bos samengebonden takken.Nu moet je daar natuurlijk ook weer niet te geringschattend over denken.Tenslotte behoort zo'n bundel ook tot de parafernalia van een groep Spaanse edellieden die onlangs in Amsterdam in een stoet achter een oude heer op een wit paard aan liepen.Een oude heer die naar verluid zowel goed als heilig is.

De luiken zijn inderdaad bedoeld ter bescherming tegen regen en wind.Zoals bij deze loc die een reis gaat maken over de Zeeuwse stromen (waarschijnlijk voor onderhoud in de hoofdwerkplaats in Rotterdam) :



Vriendelijke groeten,

Jan den Haan


Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 6410
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #34 Gepost op: 06 december 2017, 19:21:06 »
Mij is door iemand anders ook eerder verteld dat de borstels niet (of nauwelijks) gebruikt werden. Echter, in het boek van Titsing, De Waterlandse tram, staat op pagina 122 een foto van Loc 5 met borstels. En dit is in 1932, 44 jaar na de bouw van deze loc en een jaar voor het einde van de loc. Het is niet de enige keer dat ik ze op locomotieven zie, dus ik denk dat ze op (bepaalde lijnen?) gewoon ik gebruik waren. In de herfst, wellicht. Ook toen hadden ze bladeren op het spoor. Nu is bij de lijn naar Edam het zo dat de tram halverwege een heuvel op moest, waar men soms niet op kwam omdat de aanloop niet met genoeg vaart was gemaakt. Als er dan ook nog blaadjes op het spoor lagen...

Overigens heb ik die borstels ook bij een van mijn modellen weergegeven.

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3752
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #35 Gepost op: 06 december 2017, 19:36:25 »
Heb je deze



foto soms als voorbeeld genomen Sven?  ;)

Bron van de foto.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

guest7823

  • Gast
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #36 Gepost op: 06 december 2017, 20:40:16 »
De luiken zijn inderdaad bedoeld ter bescherming tegen regen en wind.

Er gaan hardnekkige geruchten dat ook de HTM in de zomer in de cabriolet uitvoering (dwz met de voorramen er uit) reed. Dat zou de bruikbaarheid er van bij de SHM ZEEEERR verhogen.

Een van de redenen dat Kniesoor niet op die koektrommels wil stoken is dat het een nachtmerrie is om de rookkast schoon te maken. Bij de GSM 18 is daar weinig aan te doen. Bij de HTM is de oplossing heel simpel: die rijdt toch alleen in de zomer - haal het voorluik er (geheel hysterisch verantwoord) gewoon uit. Is het A: niet zo warm op dat orgel, B: kan je zo van buitenaf bij de rookkast.

Alternatief: een Verhoop koektrommel bouwen: die had het begrepen en plaatste de rookkastdeur gewoon gelijk met de locomkasting  (y)

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #37 Gepost op: 06 december 2017, 20:54:07 »

Ja, voor dat stukje bij de 8 zouden ze wel ARBO mogen toepassen! Of even een goede stellage maken voor het raam en het schuifluik aan de voorkant als deur maken, dat ding is niet te tillen.

Groeten,
Rutger
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2019, 14:47:25 door Bert van Gelder »

JanHdH

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #38 Gepost op: 06 december 2017, 21:02:43 »
Hallo Paul,

Bij de RTM reden ze af en toe wel zonder het luik aan de voorzijde :



Wat de borstels betreft nog een opmerking : Bij de Staatsspoor 651-680 / NS 8100 zijn de borstels in hoogte verstelbaar:



Blijkens de tekst in de tekening zijn ze van staaldraad gemaakt.In het boek van Paul Henken over de NS 6500 en 8100 staan vele foto's van deze loc.Alleen op de fabrieksfoto van loc 651 zijn de borstels daadwerkelijk op de loc gemonteerd.Hij noemt ze in de tekst overigens "sneeuwbezems".Ik heb mijn twijfels bij het nut van dit soort bezems bij sneeuwval.Op foto's en tekeningen van de locomotieven van de Furka-Oberalp Bahn waar ik mij ook in verdiept heb ben ik nergens sneeuwbezems tegengekomen.Daar hebben ze toch meer sneeuw dan hier.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan


Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 6410
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #39 Gepost op: 06 december 2017, 21:11:07 »
Heb je deze foto soms als voorbeeld genomen Sven?  ;)
Ik weet dat ik nu ongelooflijk nerdy gaan klinken en dat ik dit weet is uitzonderlijk, maar de 14, 15 en 16 van de TNHT waren langere en sterkere loks (dat heuveltje, hè!) dan de 1 t/m 13. Dus nee, die heb ik niet als voorbeeld gebruikt. Maar ga 'm nog wel een keer maken!  :D
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 6410
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #40 Gepost op: 06 december 2017, 21:12:33 »
Dat die borstels van staal waren is mij ook (door John Simons) verteld. Lijkt me ook wel zo duurzaam.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Stainz

  • Offline Offline
  • Berichten: 114
  • RTM in LGB
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #41 Gepost op: 06 december 2017, 22:28:52 »
Met dichte luiken.

« Laatst bewerkt op: 09 januari 2019, 14:47:42 door Bert van Gelder »
Groeten, Henri

Stainz

  • Offline Offline
  • Berichten: 114
  • RTM in LGB
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #42 Gepost op: 06 december 2017, 22:34:10 »
En nog een zomers tafereel.

« Laatst bewerkt op: 09 januari 2019, 14:47:52 door Bert van Gelder »
Groeten, Henri

JanHdH

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #43 Gepost op: 06 december 2017, 23:02:10 »
Leuke foto van het station van Zierikzee uit de collectie van Waldorp.Als ik er in een volgend huis de ruimte voor krijg ga ik het zeker in model bouwen.De tekeningen heb ik al.Het is eigenlijk eerder een spoorwegstation dan een tramwegstation.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

Stainz

  • Offline Offline
  • Berichten: 114
  • RTM in LGB
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #44 Gepost op: 07 december 2017, 21:30:19 »
De eerste poging het typerende relief van de luiken weer te geven is mislukt. De tweede poging staat mij een stuk beter aan. Meteen ook maar de 'nep' deuren gemaakt.







« Laatst bewerkt op: 09 januari 2019, 14:48:13 door Bert van Gelder »
Groeten, Henri