BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Trams en smalspoor => Topic gestart door: Stainz op 27 november 2017, 10:18:59
-
Op basis van een héle oude LGB Stainz, die niet meer compleet was maar nog wél heel goed liep, ben ik een Backer & Rueb loc aan het maken. Het is verwonderlijk dat de wielbasis van de Stainz EXACT gelijk is aan die van het Backertje.
Omdat dit materiaal bij mij in de tuin gaat rijden wil ik de robuustheid van LGB volgen en niet de SUPER detaillering van Jan HdH (WAT een SUPER topic!!). Vandaar dat ik wellicht in de ogen van sommigen wat kort door de bocht ga met de detaillering maar voor mij geldt straks 'het zicht' en de globale indruk.
Het donor chassis is wel een heel stuk te lang, dus voor- en achter is er een flink stuk afgegaan. Gelukkig zit het chassis zó in elkaar, dat op vrij eenvoudige wijze de koppelingsbeugels op de juiste hoogte weer te monteren zijn.
Het is mijn allereerste project in plastic plaat en tot nu toe heb ik er erg veel plezier in!
(https://s17.postimg.cc/astcq06zj/2017-07-02_17.09.34.jpg)
(https://s17.postimg.cc/da53x9ylr/2017-11-13_19.58.12.jpg)
(https://s17.postimg.cc/vppkup7lb/2017-11-23_20.49.33.jpg)
(https://s17.postimg.cc/rtc8yozgf/2017-11-25_17.27.49.jpg)
(https://s17.postimg.cc/b5kqw7cen/2017-11-26_15.36.57.jpg)
(https://s17.postimg.cc/4f49mrwyn/2017-11-26_16.06.10.jpg)
-
vakmanschap....ziet er goed uit...
-
Dit ga ik uiteraard volgen. (y)
-
Bedankt Bas!
Leuk Sven! Ik zie dat jij al meer ervaring met deze locs hebt. Iets waar ik niet uit kom: WAAR lieten ze de kolen in dat ding???
Water ging volgens mij 'onder de vloer', maar waar lieten ze de kolen/briketten? Op de tekeningen en foto's die ik heb verzameld kan ik niets ontdekken waar die dingen in zouden kunnen gaan.
-
Er zijn kleine en grote, korte en lange B&R kastenloks, dus er zit wel verschil tussen. Sommigen hebben achter de ketel een bak waar ik het op/in heb zien liggen, bij sommigen ligt het gewoon in een hoek naast de vuurdeur. Hier een plaatje zoals het bij Silvolde erbij ligt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5672_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5672_2.jpg)
En het "kastje" bij de Ooievaar:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4227_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4227_3.jpg)
-
Top, dankjewel. Ik ga nog maar weer eens HEEL GOED de tekeningen bestuderen... ;D
-
Ach, niemand die het weet/ziet. Gewoon een lading briketten opstapelen. Heb ik ook gedaan bij mijn Silvolde. Wellicht heb je nog meer aan het onderstaande plaatje, ook om de appendages te lokaliseren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screen_Shot_2017-11-27_at_13.24.29.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screen_Shot_2017-11-27_at_13.24.29.jpg)
-
THANK JOE VERRIE MUTS!!! Interessant!!!
Zijn die ketels 'aan beide zijden' gestookt? Ik dacht dat bij een RTM Backertje de opening rechts-achter van de schoorsteen zat? Ik weet nooit wat de voor of achterkant is bij die blokkendozen, dus de schoorsteen is dan een mooie referentie. Bij 90% van de foto's die ik van de RTM B&R gevonden heb, rijdt ie 'achteruit' (= schoorsteen aan de 'achterkant'). Dan zit de opening voor 't vuur links-voor.
-
Aan de andere kant zit bijna niks. Het was de bedoeling dat deze trams door één man bediend werd, aan de linkerzijde in de rijrichting.
-
;D
Maar wat is de rijrichting! Schoorsteen voor of schoorsteen achter? (ik denk achter)
-
Schoorsteen voor.
-
Het is gewoon als een stoomtrein, zoals je zelf bij de Stainz al gezien hebt, alleen zit er nu een kast omheen.
-
Oh, nog wat: een fout die velen maken is dat de deur onder het middenraam aan de voor- en achterkant niet gelijk is. Een is meestal hoog en dun (voorzijde, om ketel van buiten schoon te maken) en de ander is lager en breed. Achter is volgens mij ook geen deur. Ook duidelijk omdat er geen handgreep op zit. Zie plaatje van mijn model van Silvolde.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/frontback.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/frontback.jpg)
-
Maar wat is de rijrichting! Schoorsteen voor of schoorsteen achter? (ik denk achter)
Ehhhhhh ........ "wat is de rijrichting" ??? ??? Nou gewoon de kant die de loc oprijdt, ..... toch ??
Als je voor- en achterkant bedoelt: voor is (bij bijna alle stoomloc's) daar waar de schoorsteen zit. Alleen bij orgels als dubbele Fairlie's wordt dat een beetje tricky :-\
-
Uiteraard bedoel ik 'voor- en achterkant'. Ik bezit een aantal tekeningen van de RTM variant van dit locje en daar staat bij alle drie de exemplaren de schoorsteen 'achter' getekend. Gebaseerd op mijn LTS/MTS tekenlessen dat alles op papier getekend 'naar links' reed/beweegt/whatever concludeer ik dat de schoorsteen 'aan de achterkant' zit.
Daarom mijn verwarring: wat is nou de voor- en achterkant bij deze B&R?
-
Oh, nog wat: een fout die velen maken is dat de deur onder het middenraam aan de voor- en achterkant niet gelijk is. Een is meestal hoog en dun (voorzijde, om ketel van buiten schoon te maken) en de ander is lager en breed. Achter is volgens mij ook geen deur. Ook duidelijk omdat er geen handgreep op zit. Zie plaatje van mijn model van Silvolde.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/frontback.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/frontback.jpg)
Ik baseer mij op de RTM variant, en daarbij zit aan iedere zijde maar één opstapje (en als we de schoorsteen de voorkant noemen) aan de achterzijde. Zowel links als rechts. En daar is ook altijd de 'deur' open, ik heb nog geen foto's gezien waarbij deze deur gesloten is, wat het vermoeden doet rijzen dat er helemaal geen deur in zit.
De 'andere' deur is een 'fake' deur, wel het relief, niet het mechaniek. Ook weer aan beide zijden.
-
Uiteraard bedoel ik 'voor- en achterkant'. Ik bezit een aantal tekeningen van de RTM variant van dit locje en daar staat bij alle drie de exemplaren de schoorsteen 'achter' getekend. Gebaseerd op mijn LTS/MTS tekenlessen dat alles op papier getekend 'naar links' reed/beweegt/whatever concludeer ik dat de schoorsteen 'aan de achterkant' zit.
Daarom mijn verwarring: wat is nou de voor- en achterkant bij deze B&R?
Ahhhh .... op die fiets ;D
"Vergeet" (voor voor- en achterkant) de tekenmanier op papier. Dat zal te maken hebben met wat de tekenaar wil laten zien.
Voorkant is daar waar de schoorsteen zit, de rest (achter, links, rechts) volgt daar uit.
Ook in bijv. het Seinreglement (SR) werd die definitie gehanteerd. Pas met het komen van nagenoeg symmetrische loc's is men deze definitie gaan aanpassen. Ook bijv. de rangeertekens waren gebaseerd op vooruit - achteruit (en dus gebaseerd op de schoorsteen van de loc). Pas later is de seingeving aangepast naar "van de seingever af / naar de seingever toe" Dat is bij moderne loc's handiger ;)
-
Het voorste deurtje is meer dan alleen relief. Bij Silvolde is het wel degelijk een losse plaat, maar deze zit vast met klinknagels. In het verleden is het wel anders geweest, zie plaatje. Maar of het ooit echt een deur is geweest.
Ik heb ook wel eens gezien bij een andere lok dat het een plaat is die er zo afgehaald kan worden ipv scharnieren, maar of dat een voor of achterdeur was, kan ik me niet herinneren.
Edit: Is dus het voordeurtje dat los is. Zag het niet eens terwijl ik de foto gewoon voor m'n neus had. Maar is in dit geval niet duidelijk of het een deur is die scharniert, of los is. Is dezelfde deur die op de volgende foto met klinknagels vast zit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/GTW_13_Silvolde_05-05-1956.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/GTW_13_Silvolde_05-05-1956.jpg)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Silvolde-injecteur-33.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Silvolde-injecteur-33.jpg)
Foto: Jan den Haan
-
De schoorsteen links of rechts op de tekening getekend berust op ooit landelijk gemaakte afspraken. Die zijn daarna internationaal gestandariseerd, vandaar "naar links rijdend is standaard". Ja nu, maar dat gold niet voor een tekening uit 1908. Een leuke illustratie is de druk van Waldorp "nederlandse stoomlocomotieven" met tekeningen erin. Ze zijn land afhankelijk getekend en Karskens hertekende met schoorsteen rechts en Labrijn met schoorsteen links.
Mvrgr
Koopmans
-
Wel je bent voortvarend begonnen!.De wielen kloppen natuurlijk niet voor de RTM , want alle Backer & Rueb locomotieven hadden spaakwielen.Je zou je kunnen afvragen of dat zo erg is want zoals ik in mijn eigen draadje beschrijf kloppen de wielen van de "replica" die ze in Ouddorp aan het bouwen zijn ook niet.Deze wielen zouden overigens wel passend zijn voor de Hanomag locomotieven van de Stoomtram Breskens Maldegem.Daar zie je de wielen alleen niet wegens de schortplaten.Je ziet de wielen wel bij de vergelijkbare locomotieven die Hanomag oa. aan de Probolinggo tramweg maatschappij in toenmalig Nederlands-Indië geleverd heeft.Daarbij zijn later deze schortplaten verwijderd.
Aan de rechter zijde van de vuurkist recht tegenover waar aan de linker zijde de vuurdeur zit was een spuikraan zoals ook nog aanwezig op de RTM drie-assers in Ouddorp:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spuikraan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/spuikraan.jpg)
Ik zal dit verder nog in mijn eigen draadje laten zien.
Succes met bouwen!
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
-
Mooi bezig, hoe meer Backertjes hoe beter.
Verstuurd vanaf mijn S57 met Tapatalk
-
De wielen, ik wíst dat je dat zou melden! ;D ;D
Ik heb wel spaakwielen liggen, maar die hebben een hele andere as-constructie, wellicht leuk om te proberen ze toch te kunnen gebruiken.
Ben blij met alle commentaren in dit draadje! En ik ben er ook wel achter dat ondanks dat ze heel veel op elkaar lijken, die Backertjes, er toch grote verschillen op details zijn.
-
Ik beantwoord even mijn eigen vraag aangaande de 'kolen' (die toch vaak briketten bleken te zijn). Zie de foto, rechts achter het deurtje.
(https://s17.postimg.org/930lno7un/IMG_0015.jpg)
Overigens een prachtige foto!
-
Was dat al niet duidelijk toen ik dat eerder (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,76447.msg3221789633.html#msg3221789633) in dit draadje aangaf? Mijn foto geeft precies dezelfde plek weer.
-
Hier is er nog eentje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RTM_28.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RTM_28.jpg)
-
En hier nog eentje waarbij duidelijk te zien is dat de "voordeur" niet optisch was, maar een echte opening. Of de deur een schot was, of zoals het achterdeurtje bij de Ooievaar gewoon met scharnieren open zwaait, dat weet ik niet. Scharnieren lijken me het meest voor de hand liggend, want een rondzwervend schot lijkt me niet praktisch met een zwalkende tram.
DSM 25
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSM_25.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSM_25.jpg)
-
Sven: ik heb de onderlinge verschillen en overeenkomsten nog niet in de vingers van dit type lok. Uiteaard heb ik jou foto's gezien, maar of het bij de RTM varianten precies hetzelfde was, daar was ik nog niet van overtuigd. Nu dus wel. ;D
-
Hier is er nog eentje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RTM_28.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RTM_28.jpg)
Dat is ook weer een HEEL fraaie foto, hop het archief in!
-
Gááááf, die borsteltjes... (van DSM 25)
En maar aan één kant.
-
Hebben ze een overloopplaat aan de zijkant gehangen? Of een laad/los plaat voor een goederenwagen?
-
Nee, is beschutting tegen de wind/regen. Zit normaal in de opening.
-
Ah een schutting. Ja ik zie het nu aan de vorm. (y)
-
Bij deze Backer & Rueb locomotieven zijn de deurtjes geen echte deuren met scharnieren.Het zijn stalen platen die in sleuven geschoven worden die aan weerszijden van de deuropening zitten.Op de foto van loc "Silvolde" hierboven is die sleuf wel te zien als je weet wat je moet zien.Het is eigenlijk net zo als de plaat die op de kolenbak zit op een andere foto die hierboven staat.
De borstels op de baanruimers komen ook bij andere locomotieven voor zoals bij deze NCS loc : http://resolver.kb.nl/resolve?urn=urn:gvn:SPOOR01:KB-TOTAAL-13561 .Alleen zie je die mooie borstels vrijwel alleen op fabrieksfoto's.Op foto's van locomotieven de al enige jaren in gebruik zijn zie je eventueel nog wel een bos samengebonden takken.Nu moet je daar natuurlijk ook weer niet te geringschattend over denken.Tenslotte behoort zo'n bundel ook tot de parafernalia van een groep Spaanse edellieden die onlangs in Amsterdam in een stoet achter een oude heer op een wit paard aan liepen.Een oude heer die naar verluid zowel goed als heilig is.
De luiken zijn inderdaad bedoeld ter bescherming tegen regen en wind.Zoals bij deze loc die een reis gaat maken over de Zeeuwse stromen (waarschijnlijk voor onderhoud in de hoofdwerkplaats in Rotterdam) :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RTM-sleepschip-1-met-loc-3..jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RTM-sleepschip-1-met-loc-3..jpg)
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
-
Mij is door iemand anders ook eerder verteld dat de borstels niet (of nauwelijks) gebruikt werden. Echter, in het boek van Titsing, De Waterlandse tram, staat op pagina 122 een foto van Loc 5 met borstels. En dit is in 1932, 44 jaar na de bouw van deze loc en een jaar voor het einde van de loc. Het is niet de enige keer dat ik ze op locomotieven zie, dus ik denk dat ze op (bepaalde lijnen?) gewoon ik gebruik waren. In de herfst, wellicht. Ook toen hadden ze bladeren op het spoor. Nu is bij de lijn naar Edam het zo dat de tram halverwege een heuvel op moest, waar men soms niet op kwam omdat de aanloop niet met genoeg vaart was gemaakt. Als er dan ook nog blaadjes op het spoor lagen...
Overigens heb ik die borstels ook bij een van mijn modellen weergegeven.
(http://tramfabriek.nl/images/loc4-hero2-1475.jpg)
-
Heb je deze
(http://www.poldersporen.nl/Beemster/pend-station-16-800.jpg)
foto soms als voorbeeld genomen Sven? ;)
Bron van de foto. (http://www.poldersporen.nl/Beemster/pendstation.html)
-
De luiken zijn inderdaad bedoeld ter bescherming tegen regen en wind.
Er gaan hardnekkige geruchten dat ook de HTM in de zomer in de cabriolet uitvoering (dwz met de voorramen er uit) reed. Dat zou de bruikbaarheid er van bij de SHM ZEEEERR verhogen.
Een van de redenen dat Kniesoor niet op die koektrommels wil stoken is dat het een nachtmerrie is om de rookkast schoon te maken. Bij de GSM 18 is daar weinig aan te doen. Bij de HTM is de oplossing heel simpel: die rijdt toch alleen in de zomer - haal het voorluik er (geheel hysterisch verantwoord) gewoon uit. Is het A: niet zo warm op dat orgel, B: kan je zo van buitenaf bij de rookkast.
Alternatief: een Verhoop koektrommel bouwen: die had het begrepen en plaatste de rookkastdeur gewoon gelijk met de locomkasting (y)
-
Ja, voor dat stukje bij de 8 zouden ze wel ARBO mogen toepassen! Of even een goede stellage maken voor het raam en het schuifluik aan de voorkant als deur maken, dat ding is niet te tillen.
Groeten,
Rutger
-
Hallo Paul,
Bij de RTM reden ze af en toe wel zonder het luik aan de voorzijde :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RTM-loc-40.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RTM-loc-40.jpg)
Wat de borstels betreft nog een opmerking : Bij de Staatsspoor 651-680 / NS 8100 zijn de borstels in hoogte verstelbaar:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SS-651-baanruimers.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SS-651-baanruimers.jpg)
Blijkens de tekst in de tekening zijn ze van staaldraad gemaakt.In het boek van Paul Henken over de NS 6500 en 8100 staan vele foto's van deze loc.Alleen op de fabrieksfoto van loc 651 zijn de borstels daadwerkelijk op de loc gemonteerd.Hij noemt ze in de tekst overigens "sneeuwbezems".Ik heb mijn twijfels bij het nut van dit soort bezems bij sneeuwval.Op foto's en tekeningen van de locomotieven van de Furka-Oberalp Bahn waar ik mij ook in verdiept heb ben ik nergens sneeuwbezems tegengekomen.Daar hebben ze toch meer sneeuw dan hier.
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
-
Heb je deze foto soms als voorbeeld genomen Sven? ;)
Ik weet dat ik nu ongelooflijk nerdy gaan klinken en dat ik dit weet is uitzonderlijk, maar de 14, 15 en 16 van de TNHT waren langere en sterkere loks (dat heuveltje, hè!) dan de 1 t/m 13. Dus nee, die heb ik niet als voorbeeld gebruikt. Maar ga 'm nog wel een keer maken! :D
-
Dat die borstels van staal waren is mij ook (door John Simons) verteld. Lijkt me ook wel zo duurzaam.
-
Met dichte luiken.
(https://s8.postimg.cc/5hb87jy6d/image.jpg)
-
En nog een zomers tafereel.
(https://s8.postimg.cc/6kvcjb0r9/image.jpg)
-
Leuke foto van het station van Zierikzee uit de collectie van Waldorp.Als ik er in een volgend huis de ruimte voor krijg ga ik het zeker in model bouwen.De tekeningen heb ik al.Het is eigenlijk eerder een spoorwegstation dan een tramwegstation.
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
-
De eerste poging het typerende relief van de luiken weer te geven is mislukt. De tweede poging staat mij een stuk beter aan. Meteen ook maar de 'nep' deuren gemaakt.
(https://s8.postimg.cc/phkbp66zp/image.jpg)
(https://s8.postimg.cc/ycl5zpb7p/image.jpg)
(https://s8.postimg.cc/96k7svhn9/image.jpg)
(https://s8.postimg.cc/5mya32mn9/image.jpg)
-
Passen en meten. Moet wel op het drijfwerk passen én de juiste rijhoogte behouden! Ben er maar druk mee.
(https://s13.postimg.cc/cea1ffumv/IMG_3430.jpg)
(https://s13.postimg.cc/k70p7f8br/IMG_3431.jpg)
-
Strak (y)
-
Na een jaar NIETS gedaan te hebben, heb ik toch weer de draad opgepakt! Het verdere detailleren bijvoorbeeld:
(https://i.postimg.cc/zv5cbMnM/fullsizeoutput-170a.jpg)
En een start gemaakt met de ketel. Ik ga het in lijn van LGB bouwen, dus het zal er op lijken ipv een exacte kopie zijn van het origineel. Het komt in de tuin te rijden dus het moet wel tegen een stootje kunnen!
(https://i.postimg.cc/RF1PBRjT/IMG-5873.jpg)
-
Afbeeldingen zijn er weer.
Gr, Bert
Team moderatoren
-
THANKS Bert!
-
Weer verder gefreubeld.
(https://i.postimg.cc/9Q22SkCF/35-D994-B5-5-F4-F-4049-A4-A0-371365-CA13-B6.jpg)
(https://i.postimg.cc/wj9KFsQ1/754-F0671-80-B6-4-D7-F-B98-E-2-C0-ECF9-F786-B.jpg)
(https://i.postimg.cc/vZvydvZ7/E72178-C5-16-FF-4-F79-91-FA-3-DDC7398-BC00.jpg)
-
Elke keer geniet ik van jouw bouwbeschrijving!
-
Het werk aan de Backer lijkt wel stil te staan. Het tegendeel is echter waar. Er gaat zo veel tijd in het maken van alle details zitten! En daarnaast is er heel erg weinig tot geen documentatie van deze details, dus minstens de helft wordt ter plekke verzonnen. Met als doel een authentieke uitstraling én in LGB stijl: alsof LGB m gemaakt heeft.
We prutsen rustig verder.
In de lok zijn nu in alle hoeken bakken gemaakt. Rondom de stoomdom zijn diverse regelaars en meters geplaatst. Het dak is opnieuw ‘bekleed’, want de eerste bedekking zat niet naar m’n zin. Het gebruikte plaatmateriaal was te dun en bij het verlijmen vreselijk gaan bobbelen. Nu wat dikkere plaat genomen. En nog een nieuw detail is dat alle ramen van plexiglas gemaakt worden. Allemaal op maat gezaagd en gevijld. Er is er al één klaar! 😵
Ik zoek nog inspiratie voor het maken van twee pijlglazen. Iemand?
(https://i.postimg.cc/cC1JqjrV/fullsizeoutput-1aa3.jpg)
(https://i.postimg.cc/13V3ZD35/fullsizeoutput-1aa4.jpg)
(https://i.postimg.cc/05ZQG84x/fullsizeoutput-1aa7.jpg)
(https://i.postimg.cc/bNBwMm8B/fullsizeoutput-1aa9.jpg)
-
En daarnaast is er heel erg weinig tot geen documentatie van deze details, dus minstens de helft wordt ter plekke verzonnen.
Nou, dat valt ook wel mee. Maar het is wel een hoop onderzoekswerk. Elke lok zal ook wel weer een beetje anders zijn geweest, door de veranderingen in het leven van zo'n lok. Heb je overigens hier al gekeken voor inspiratie?:
https://www.flickr.com/photos/95053328@N00/albums
-
Hoi Sven, ja dat heb ik zeker!!! Dat is zeker waardevolle informatie! Maar wat jij schrijft, op details wijkt het dan toch weer af. Zo ook bij de B&R loks voor de RTM, die zijn in batches gebouwd en zijn op details afwijkend. Ik heb diverse bouwtekeningen en het is steeds weer nét iets anders ;-)
En niet te vergeten diverse draadjes hier op het forum die ook erg waardevol zijn.
-
Ach, zo lang de standaard onderdelen maar goed zitten, kom je er wel mee weg. Eigenlijk zijn de details voor juist deze lok makkelijk, omdat Jan den Haan al het onderzoekswerk heeft gedaan. Je hoeft alleen maar naar zijn spoor nul model te kijken om antwoorden te vinden. Je maakt toch lok 37? Er is hier ook een draadje over. Anders kan ik wel wat plaatjes ervan plaatsen, als je dat wilt.
-
Yep Jan den Haan is idd iets prachtigs aan het bouwen.
Nee, het is niet lok 37, want 37 is een Werkspoor lok. Ik wil per se een Backer & Rueb ;-) en die hebben andere nummers.
-
Mooi bezig, Henri (y)
Vreemd dat ik dit topic nog niet kende, 'k doe zelf ook iets met G momenteel.
-
Hallo Henri, ik vroeg me al af waar je bleef.😀
Die van mij is al lang klaar. Maar ik heb al die details dan ook gewoon weggelaten.......
Albert
-
Hallo Henri, ik vroeg me al af waar je bleef.😀
Die van mij is al lang klaar. Maar ik heb al die details dan ook gewoon weggelaten.......
Albert
Leuk! Hier op Beneluxspoor terug te vinden? Ik ben benieuwd!
-
Sven heeft een tijdje geleden een prachtige fotoserie van loc 13 van de Geldersche Tramwegen op internet gezet.
https://www.flickr.com/photos/95053328@N00/sets/72157701086758774
Als je deze serie hebt bekeken, heb je vast geen vragen meer.
Loc 13 is het enige Backertje dat nog in originele staat over is.
Sven, bedankt voor de prachtige foto's (y)
-
Nee, het is niet lok 37, want 37 is een Werkspoor lok. Ik wil per se een Backer & Rueb ;-) en die hebben andere nummers.
Ach, ik blijf die fout maken! Ze zien er ook allemaal hetzelfde uit, he. ;)
-
Ach, ik blijf die fout maken! Ze zien er ook allemaal hetzelfde uit, he. ;)
Ja waardeloos! ;D
Nog maar een keer een nieuwe poging wagen..? ;)
-
Kleur! Eindelijk! De buitenkant gaat RAL 6012 worden. Dit is de best educated guess die we konden maken. De binnenkant RAL 6011.
(https://i.postimg.cc/g01JqL2V/fullsizeoutput-1abf.jpg)
(https://i.postimg.cc/mDqg2f7b/OZa1h-XCIRNi-Th-Mec0w-Ho-CQ.jpg)
-
Je mag natuurlijk de kleur kiezen die je wilt, maar de Nederlandse kastenloks hebben de onderkant van het dak dezelfde kleur als de wanden, wit/gebroken wit (Silvolde en GS 18) of gelakt hout (Ooievaar). Een groen dak lijkt me onwaarschijnlijk, maar goed, moet je zelf weten natuurlijk. Zelf gebruik ik voor mijn modellen voor de wanden Vallejo Sky grey. Een lichte kleur die goed dekt. Een gebroken wit, zoals Vallejo ivory white zou beter zijn, maar dan moet je echt zes lagen spuiten voor goede dekking. Als je dan met een andere kleur daarna knoeit, is het weer een ellende om het te corrigeren. Dat gaat beter met Sky grey. Doe wat je wilt met deze info.
-
Bedankt Sven, de ideeen van iemand die zo intensief met deze loks bezig is neem ik serieus.
-
;D Wel even een aanpassing op mijn eerdere post: de Gooische Stoomtram 18 bij de SHM is licht grijs aan de binnenzijde. Als ik zo naar mijn Vallejo tinten kijk, is dat medium grey. Wanden en dak hebben dezelfde kleur. Maar of dat historisch verantwoord is, weet ik niet. Voor de B&R locs is mij door een kenner verteld dat de wanden aan binnenzijde wit waren. Of dat ook voor Werkspoor geldt, weet ik niet. Maar zoals het uit de fabriek kwam, was natuurlijk niet voor altijd. Op mijn foto's zie ik dat de RTM 57 (Orenstein & Koppel) gelige wanden heeft en een witte onderzijde van het dak. Door het kunstlicht is het alleen moeilijk te zien wat de werkelijke kleur is.
-
Even verder filosoferen.
'Gebroken wit', ok. Maar zijn de zijwanden aan de binnenkant tot aan de voetplaat wit, of gaat dat op een gegeven moment over in zwart? En de water(?) kasten, wit of zwart? Of lekker weatheren met flink veel zwart...?
-
Voetplaat is vies... eh, zwart. Zwart van de grond tot aan de rand van de zijwanden. Alleen de bovenste helft van de zijwanden is wit, de onderste helft zwart. Dat zie je ook als je bij deze plaatjes op mijn Flickr account (https://www.flickr.com/photos/95053328@N00/sets/72157701086758774) kijkt.
-
Een kleine update. Soms is je planning niet zo best en blijkt een ogenschijnlijk simpel onderdeeltje een crime om te vinden. Zo ben ik weken aan het zoeken geweest naar een mooi haakje voor aan de noodkoppeling-kettingen. Eindelijk gevonden in Engeland. Prachtig setje met verschillende haken, speciaal voor 1-20 - 1-22.5 trammodellen. (Cambrian train models).
Waarom houdt zo'n haakje nou de planning op? Nou, omdat je geen idee hebt hoe je dat haakje nou moet bevestigen in ruststand!
De 1e primer zit er op en ik ben een beetje aan het plamuren geweest om de ergste kieren weg te werken. Als het weer goed is (minder luchtvochtigheid) gaat de 2e laag primer er op!
(https://i.postimg.cc/TPS07pZm/99-B9-AAAC-AE29-42-A5-8-B8-E-DB091878-E211-1-201-a.jpg)
(https://i.postimg.cc/Kj758Q4r/A479226-F-7-A8-E-406-F-B4-CD-C089-BEFF1198-1-201-a.jpg)
Is tie toch eindelijk, EINDELIJK, klaar voor de afwerking, als in een mooi kleurtje! De volgende projecten staan al klaar...!
-
Mooi!
-
Ziet er puik uit. Compliment.
mvg
Wiebe
-
Er zitten meer haken en ogen aan zo'n ding dan ik dacht...... ;)
Dat is het leuke van dit forum, ik kan schaamteloos bij Henri kijken wat ik nog allemaal aan mijn Backertje kan schroeven.
Ga zo door (y)
Albert
-
Thanks allemaal!
Ja ik zit me helemaal tureluurs te staren naar alle foto's die ik heb van deze tramloc. En dan pas als je zo'n haakje in je hand hebt en denkt 'hoe hebben ze die ooit vastgemaakt' zie je dat er weer een miniscuul haakje zit waar ze deze haak inhingen.
Man, de details...! (ik hou er van)
-
Kijk, dat is fraai! Eerst ingekleurd en daarna met waterproof 1200 geschuurd.
(https://i.postimg.cc/q764q0w6/F046-F53-A-6747-4110-B892-D8-DE1-C0597-E7-1-201-a.jpg)
-
Ben ik te bevooroordeeld om te zeggen dat het mooi is? ;D
-
Nee hoor, dat mag jij zeggen!
Thanks nogmaals. Ziet er GEWELDIG uit. Lok is bijna klaar!
-
Henri, klasse!!
-
Dank!
@Sven: Welke kleur moet OP het dak? Zijdeglans zwart?
-
Nee, geen zwart. Na een hele zooi grijzen proberen vind zelf Vallejo Bluegrey 70.867 de mooiste. Da's een donkere grijs, maar is ook weer niet te donker.
-
Thnx mate!
-
Het is niet te geloven maar de B&R is bijna af!!! De kast, de ketel en het aandrijfwerk is klaar.
Rest nog het dak goed te krijgen... Daar is iets heel erg fout gegaan. Eerst een verkeerde keuze door voor 'dakleer-look' te kiezen, dat te herstellen, een prachtige kleur grijsblauw erop, dat reageerde op een eerdere verflaag, en nu zit er spuitplamuur op want het lijkt wel oorlog op het dak! Maar 't komt goed, zeker weten!
En een stapeltje briketten achter de ketel. Dan issie echt helemaal AF!
Tot die tijd, nog een paar kiekjes:
(https://i.postimg.cc/tCx7KGjY/F09-B91-F9-5570-4-F30-AE47-FE0-E855-E04-F1-1-201-a.jpg)
(https://i.postimg.cc/fbwLS309/6-B398-ECE-D059-4561-A08-D-9012-D06-F3118-1-201-a.jpg)
(https://i.postimg.cc/htRhgZDM/60-B3-DCD9-637-F-45-D8-BF03-56-C1-CE1-C9824-1-201-a.jpg)
(https://i.postimg.cc/ZqVq8TrD/257-B0123-4-A14-40-E1-A1-B0-F1687-A8-EA860-1-201-a.jpg)
-
Ga je de leidingen en appendages nog verven?
-
Ik denk het niet. Ik vind dat al gauw zo 'overdone' al dat koper...
Of jij moet met tot andere gedachten kunnen brengen... (en dat lukt jou meestal wel)
-
(https://live.staticflickr.com/65535/49172284271_d427502c47_w.jpg) (https://flic.kr/p/2hVbNYF)P1110872 (2) (https://flic.kr/p/2hVbNYF) by Daniel Osvaldo Caso (https://www.flickr.com/photos/158027525@N08/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/49172284271_d427502c47_w.jpg) (https://flic.kr/p/2hVbNYF)P1110872 (2) (https://flic.kr/p/2hVbNYF) by Daniel Osvaldo Caso (https://www.flickr.com/photos/158027525@N08/), on Flickr
Een voor de kleine versie en een voor de grote: twee juwelen !!!)
Daniel
-
Ik denk het niet. Ik vind dat al gauw zo 'overdone' al dat koper...
Of jij moet met tot andere gedachten kunnen brengen... (en dat lukt jou meestal wel)
de vraag is meer of het in het dagelijks gebruik meer een koper met patina is en dus niet het glanzende koper die de meeste erop verfen?
-
De lok is klaar. Zonet met erg wisselend licht een paar foto’s op de baan gemaakt. Bedankt een ieder die mij voorzien heeft van advies! Ik ben er blij mee!
Het volgende project is al in voorbereiding, bijpassende teak houten rijtuigen.
(https://i.postimg.cc/FHMrK92G/0522-A28-F-F321-4-DC6-876-F-F5-B45-FF65322.jpg)
(https://i.postimg.cc/3x4r7ybd/083-CA1-E5-8-B39-40-DD-8-F55-486-CC93-E2641.jpg)
(https://i.postimg.cc/HLbpcqmm/55886-A7-B-4191-450-F-90-D6-87-BE5-F854210.jpg)
(https://i.postimg.cc/ZKDY1PHG/6-DDA673-B-ACD9-45-AD-AE30-BFF25463733-C.jpg)
(https://i.postimg.cc/sD2D6HYP/E3388536-B161-4-C7-E-98-AC-B35-B9-B406-FFD.jpg)
-
chapeau , mooie loc geworden.
met wat voor lakken heb je hem gespoten? omdat de lagen op elkaar reageren ?
Gr jan
-
Je kunt trots zijn op jouw tram loc!
-
Plaatje! (y) (y)
-
Het ziet er zo perfect uit, het lijkt wel een computer tekening. Mooi gemaakt.
-
met wat voor lakken heb je hem gespoten? omdat de lagen op elkaar reageren ?
Nou ik dacht alles in dezelfde verf 'lijn' te hebben, maar nadat ik het dak 'vernield' had met een foute keuze door er dakleer look op te fabrieken en, na schuren, die fout wilde herstellen met spuitplamuur, ging 't mis... Die spuitplamuur is enorm aggresief en tastte de verf die als onderlaag voor het 'dakleer' diende, aan.
Ik had nog niet eerder spuitplamuur gebruikt op reeds bewerkt materiaal, ik gebruik het normaliter alleen bij het restaureren van speelgoedautootjes. Dus op blank zamac.
Maar 't is uiteindelijk goed gekomen.
En dank ieder voor de complimenten! Ik ben zelf ook erg tevreden over het resultaat (alhoelwel ik zelf hier en daar wel wat dingen zie/weet ... Welke bouwer heeft dat niet?)