BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Trams en smalspoor => Topic gestart door: Stainz op 27 november 2017, 10:18:59

Titel: Backer & Rueb in LGB
Bericht door: Stainz op 27 november 2017, 10:18:59
Op basis van een héle oude LGB Stainz, die niet meer compleet was maar nog wél heel goed liep, ben ik een Backer & Rueb loc aan het maken. Het is verwonderlijk dat de wielbasis van de Stainz EXACT gelijk is aan die van het Backertje.
Omdat dit materiaal bij mij in de tuin gaat rijden wil ik de robuustheid van LGB volgen en niet de SUPER detaillering van Jan HdH (WAT een SUPER topic!!). Vandaar dat ik wellicht in de ogen van sommigen wat kort door de bocht ga met de detaillering maar voor mij geldt straks 'het zicht' en de globale indruk.

Het donor chassis is wel een heel stuk te lang, dus voor- en achter is er een flink stuk afgegaan. Gelukkig zit het chassis zó in elkaar, dat op vrij eenvoudige wijze de koppelingsbeugels op de juiste hoogte weer te monteren zijn.

Het is mijn allereerste project in plastic plaat en tot nu toe heb ik er erg veel plezier in!

(https://s17.postimg.cc/astcq06zj/2017-07-02_17.09.34.jpg)

(https://s17.postimg.cc/da53x9ylr/2017-11-13_19.58.12.jpg)

(https://s17.postimg.cc/vppkup7lb/2017-11-23_20.49.33.jpg)

(https://s17.postimg.cc/rtc8yozgf/2017-11-25_17.27.49.jpg)

(https://s17.postimg.cc/b5kqw7cen/2017-11-26_15.36.57.jpg)

(https://s17.postimg.cc/4f49mrwyn/2017-11-26_16.06.10.jpg)
Titel: Re: Backer & Rueb in LGB
Bericht door: Lokführer Bas op 27 november 2017, 11:24:08
vakmanschap....ziet er goed uit...
Titel: Re: Backer & Rueb in LGB
Bericht door: Sven op 27 november 2017, 12:19:16
Dit ga ik uiteraard volgen.  (y)
Titel: Re: Backer & Rueb in LGB
Bericht door: Stainz op 27 november 2017, 14:00:33
Bedankt Bas!

Leuk Sven! Ik zie dat jij al meer ervaring met deze locs hebt. Iets waar ik niet uit kom: WAAR lieten ze de kolen in dat ding???
Water ging volgens mij 'onder de vloer', maar waar lieten ze de kolen/briketten? Op de tekeningen en foto's die ik heb verzameld kan ik niets ontdekken waar die dingen in zouden kunnen gaan.
Titel: Re: Backer & Rueb in LGB
Bericht door: Sven op 27 november 2017, 14:06:55
Er zijn kleine en grote, korte en lange B&R kastenloks, dus er zit wel verschil tussen. Sommigen hebben achter de ketel een bak waar ik het op/in heb zien liggen, bij sommigen ligt het gewoon in een hoek naast de vuurdeur. Hier een plaatje zoals het bij Silvolde erbij ligt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5672_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5672_2.jpg)

En het "kastje" bij de Ooievaar:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4227_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4227_3.jpg)
Titel: Re: Backer & Rueb in LGB
Bericht door: Stainz op 27 november 2017, 14:12:34
Top, dankjewel. Ik ga nog maar weer eens HEEL GOED de tekeningen bestuderen...  ;D
Titel: Re: Backer & Rueb in LGB
Bericht door: Sven op 27 november 2017, 14:25:34
Ach, niemand die het weet/ziet. Gewoon een lading briketten opstapelen. Heb ik ook gedaan bij mijn Silvolde. Wellicht heb je nog meer aan het onderstaande plaatje, ook om de appendages te lokaliseren.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screen_Shot_2017-11-27_at_13.24.29.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screen_Shot_2017-11-27_at_13.24.29.jpg)
Titel: Re: Backer & Rueb in LGB
Bericht door: Stainz op 27 november 2017, 15:17:00
THANK JOE VERRIE MUTS!!! Interessant!!!

Zijn die ketels 'aan beide zijden' gestookt? Ik dacht dat bij een RTM Backertje de opening rechts-achter van de schoorsteen zat? Ik weet nooit wat de voor of achterkant is bij die blokkendozen, dus de schoorsteen is dan een mooie referentie. Bij 90% van de foto's die ik van de RTM B&R gevonden heb, rijdt ie 'achteruit' (= schoorsteen aan de 'achterkant'). Dan zit de opening voor 't vuur links-voor.
Titel: Re: Backer & Rueb in LGB
Bericht door: Sven op 27 november 2017, 15:23:13
Aan de andere kant zit bijna niks. Het was de bedoeling dat deze trams door één man bediend werd, aan de linkerzijde in de rijrichting.
Titel: Re: Backer & Rueb in LGB
Bericht door: Stainz op 27 november 2017, 15:37:17
 ;D

Maar wat is de rijrichting! Schoorsteen voor of schoorsteen achter? (ik denk achter)
Titel: Re: Backer & Rueb in LGB
Bericht door: Sven op 27 november 2017, 15:50:33
Schoorsteen voor.
Titel: Re: Backer & Rueb in LGB
Bericht door: Sven op 27 november 2017, 15:52:13
Het is gewoon als een stoomtrein, zoals je zelf bij de Stainz al gezien hebt, alleen zit er nu een kast omheen.
Titel: Re: Backer & Rueb in LGB
Bericht door: Sven op 27 november 2017, 16:00:51
Oh, nog wat: een fout die velen maken is dat de deur onder het middenraam aan de voor- en achterkant niet gelijk is. Een is meestal hoog en dun (voorzijde, om ketel van buiten schoon te maken) en de ander is lager en breed. Achter is volgens mij ook geen deur. Ook duidelijk omdat er geen handgreep op zit. Zie plaatje van mijn model van Silvolde.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/frontback.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/frontback.jpg)
Titel: Re: Backer & Rueb in LGB
Bericht door: guest7823 op 27 november 2017, 16:09:41
Maar wat is de rijrichting! Schoorsteen voor of schoorsteen achter? (ik denk achter)

Ehhhhhh ........ "wat is de rijrichting"  ??? ??? Nou gewoon de kant die de loc oprijdt, ..... toch ??

Als je voor- en achterkant bedoelt: voor is (bij bijna alle stoomloc's) daar waar de schoorsteen zit. Alleen bij orgels als dubbele Fairlie's wordt dat een beetje tricky  :-\
Titel: Re: Backer & Rueb in LGB
Bericht door: Stainz op 27 november 2017, 16:23:48

Uiteraard bedoel ik 'voor- en achterkant'. Ik bezit een aantal tekeningen van de RTM variant van dit locje en daar staat bij alle drie de exemplaren de schoorsteen 'achter' getekend. Gebaseerd op mijn LTS/MTS tekenlessen dat alles op papier getekend 'naar links' reed/beweegt/whatever concludeer ik dat de schoorsteen 'aan de achterkant' zit.

Daarom mijn verwarring: wat is nou de voor- en achterkant bij deze B&R?

Titel: Re: Backer & Rueb in LGB
Bericht door: Stainz op 27 november 2017, 16:27:12
Oh, nog wat: een fout die velen maken is dat de deur onder het middenraam aan de voor- en achterkant niet gelijk is. Een is meestal hoog en dun (voorzijde, om ketel van buiten schoon te maken) en de ander is lager en breed. Achter is volgens mij ook geen deur. Ook duidelijk omdat er geen handgreep op zit. Zie plaatje van mijn model van Silvolde.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/frontback.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/frontback.jpg)

Ik baseer mij op de RTM variant, en daarbij zit aan iedere zijde maar één opstapje (en als we de schoorsteen de voorkant noemen) aan de achterzijde. Zowel links als rechts. En daar is ook altijd de 'deur' open, ik heb nog geen foto's gezien waarbij deze deur gesloten is, wat het vermoeden doet rijzen dat er helemaal geen deur in zit.
De 'andere' deur is een 'fake' deur, wel het relief, niet het mechaniek. Ook weer aan beide zijden.
Titel: Re: Backer & Rueb in LGB
Bericht door: guest7823 op 27 november 2017, 16:40:51
Uiteraard bedoel ik 'voor- en achterkant'. Ik bezit een aantal tekeningen van de RTM variant van dit locje en daar staat bij alle drie de exemplaren de schoorsteen 'achter' getekend. Gebaseerd op mijn LTS/MTS tekenlessen dat alles op papier getekend 'naar links' reed/beweegt/whatever concludeer ik dat de schoorsteen 'aan de achterkant' zit.

Daarom mijn verwarring: wat is nou de voor- en achterkant bij deze B&R?

Ahhhh .... op die fiets  ;D

"Vergeet" (voor voor- en achterkant) de tekenmanier op papier. Dat zal te maken hebben met wat de tekenaar wil laten zien.

Voorkant is daar waar de schoorsteen zit, de rest (achter, links, rechts) volgt daar uit.

Ook in bijv. het Seinreglement (SR) werd die definitie gehanteerd. Pas met het komen van nagenoeg symmetrische loc's is men deze definitie gaan aanpassen. Ook bijv. de rangeertekens waren gebaseerd op vooruit - achteruit (en dus gebaseerd op de schoorsteen van de loc). Pas later is de seingeving aangepast naar  "van de seingever af / naar de seingever toe" Dat is bij moderne loc's handiger  ;)
Titel: Re: Backer & Rueb in LGB
Bericht door: Sven op 27 november 2017, 17:01:45
Het voorste deurtje is meer dan alleen relief. Bij Silvolde is het wel degelijk een losse plaat, maar deze zit vast met klinknagels. In het verleden is het wel anders geweest, zie plaatje. Maar of het ooit echt een deur is geweest. Ik heb ook wel eens gezien bij een andere lok dat het een plaat is die er zo afgehaald kan worden ipv scharnieren, maar of dat een voor of achterdeur was, kan ik me niet herinneren.

Edit: Is dus het voordeurtje dat los is. Zag het niet eens terwijl ik de foto gewoon voor m'n neus had. Maar is in dit geval niet duidelijk of het een deur is die scharniert, of los is. Is dezelfde deur die op de volgende foto met klinknagels vast zit.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/GTW_13_Silvolde_05-05-1956.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/GTW_13_Silvolde_05-05-1956.jpg)
Titel: Re: Backer & Rueb in LGB
Bericht door: Sven op 27 november 2017, 17:03:52
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Silvolde-injecteur-33.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Silvolde-injecteur-33.jpg)

Foto: Jan den Haan
Titel: Re: Backer & Rueb in LGB
Bericht door: jjg koopmans op 27 november 2017, 17:07:41
De schoorsteen links of rechts op de tekening getekend berust op ooit landelijk gemaakte afspraken. Die zijn daarna internationaal gestandariseerd, vandaar  "naar links rijdend is standaard". Ja nu, maar dat gold niet voor een tekening uit 1908. Een leuke illustratie is de druk van Waldorp "nederlandse stoomlocomotieven" met tekeningen erin. Ze zijn land afhankelijk getekend en Karskens hertekende met schoorsteen rechts en Labrijn met schoorsteen links.
Mvrgr
Koopmans
Titel: Re: Backer & Rueb in LGB
Bericht door: JanHdH op 27 november 2017, 19:14:15
Wel je bent voortvarend begonnen!.De wielen kloppen natuurlijk niet voor de RTM , want alle Backer & Rueb locomotieven hadden spaakwielen.Je zou je kunnen afvragen of dat zo erg is want zoals ik in mijn eigen draadje beschrijf kloppen de wielen van de "replica" die ze in Ouddorp aan het bouwen zijn ook niet.Deze wielen zouden overigens wel passend zijn voor de Hanomag locomotieven van de Stoomtram Breskens Maldegem.Daar zie je de wielen alleen niet wegens de schortplaten.Je ziet de wielen wel bij de vergelijkbare locomotieven die Hanomag oa. aan de Probolinggo tramweg maatschappij in toenmalig Nederlands-Indië geleverd heeft.Daarbij zijn later deze schortplaten verwijderd.

Aan de rechter zijde van de vuurkist recht tegenover waar aan de linker zijde de vuurdeur zit was een spuikraan zoals ook nog aanwezig op de RTM drie-assers in Ouddorp:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spuikraan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/spuikraan.jpg)

Ik zal dit verder nog in mijn eigen draadje laten zien.

Succes met bouwen!

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan
Titel: Re: Backer & Rueb in LGB
Bericht door: Jeroen1975 op 28 november 2017, 21:47:10
Mooi bezig, hoe meer Backertjes hoe beter.

Verstuurd vanaf mijn S57 met Tapatalk

Titel: Re: Backer & Rueb in LGB
Bericht door: Stainz op 29 november 2017, 10:40:37
De wielen, ik wíst dat je dat zou melden!  ;D ;D

Ik heb wel spaakwielen liggen, maar die hebben een hele andere as-constructie, wellicht leuk om te proberen ze toch te kunnen gebruiken.

Ben blij met alle commentaren in dit draadje! En ik ben er ook wel achter dat ondanks dat ze heel veel op elkaar lijken, die Backertjes, er toch grote verschillen op details zijn.
Titel: Re: Backer & Rueb in LGB
Bericht door: Stainz op 06 december 2017, 11:17:52
Ik beantwoord even mijn eigen vraag aangaande de 'kolen' (die toch vaak briketten bleken te zijn). Zie de foto, rechts achter het deurtje.

(https://s17.postimg.org/930lno7un/IMG_0015.jpg)

Overigens een prachtige foto!
Titel: Re: Backer & Rueb in LGB
Bericht door: Sven op 06 december 2017, 11:20:44
Was dat al niet duidelijk toen ik dat eerder (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,76447.msg3221789633.html#msg3221789633) in dit draadje aangaf? Mijn foto geeft precies dezelfde plek weer.
Titel: Re: Backer & Rueb in LGB
Bericht door: Sven op 06 december 2017, 11:24:53
Hier is er nog eentje.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RTM_28.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RTM_28.jpg)
Titel: Re: Backer & Rueb in LGB
Bericht door: Sven op 06 december 2017, 11:27:41
En hier nog eentje waarbij duidelijk te zien is dat de "voordeur" niet optisch was, maar een echte opening. Of de deur een schot was, of zoals het achterdeurtje bij de Ooievaar gewoon met scharnieren open zwaait, dat weet ik niet. Scharnieren lijken me het meest voor de hand liggend, want een rondzwervend schot lijkt me niet praktisch met een zwalkende tram.

DSM 25

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSM_25.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSM_25.jpg)
Titel: Re: Backer & Rueb in LGB
Bericht door: Stainz op 06 december 2017, 12:08:43
Sven: ik heb de onderlinge verschillen en overeenkomsten nog niet in de vingers van dit type lok. Uiteaard heb ik jou foto's gezien, maar of het bij de RTM varianten precies hetzelfde was, daar was ik nog niet van overtuigd. Nu dus wel.  ;D
Titel: Re: Backer & Rueb in LGB
Bericht door: Stainz op 06 december 2017, 12:09:12
Hier is er nog eentje.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RTM_28.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RTM_28.jpg)

Dat is ook weer een HEEL fraaie foto, hop het archief in!
Titel: Re: Backer & Rueb in LGB
Bericht door: smalspoorcompagnie op 06 december 2017, 12:16:59
Gááááf, die borsteltjes... (van DSM 25)
En maar aan één kant.
Titel: Re: Backer & Rueb in LGB
Bericht door: ingenium op 06 december 2017, 17:01:31
Hebben ze een overloopplaat aan de zijkant gehangen? Of een laad/los plaat voor een goederenwagen?
Titel: Re: Backer & Rueb in LGB
Bericht door: Sven op 06 december 2017, 17:12:43
Nee, is beschutting tegen de wind/regen. Zit normaal in de opening.
Titel: Re: Backer & Rueb in LGB
Bericht door: ingenium op 06 december 2017, 17:18:47
Ah een schutting. Ja ik zie het nu aan de vorm. (y)
Titel: Re: Backer & Rueb in LGB
Bericht door: JanHdH op 06 december 2017, 17:58:53
Bij deze Backer & Rueb locomotieven zijn de deurtjes geen echte deuren met scharnieren.Het zijn stalen platen die in sleuven geschoven worden die aan weerszijden van de deuropening zitten.Op de foto van loc "Silvolde" hierboven is die sleuf wel te zien als je weet wat je moet zien.Het is eigenlijk net zo als de plaat die op de kolenbak zit op een andere foto die hierboven staat.

De borstels op de baanruimers komen ook bij andere locomotieven voor zoals bij deze NCS loc : http://resolver.kb.nl/resolve?urn=urn:gvn:SPOOR01:KB-TOTAAL-13561 .Alleen zie je die mooie borstels vrijwel alleen op fabrieksfoto's.Op foto's van locomotieven de al enige jaren in gebruik zijn zie je eventueel nog wel een bos samengebonden takken.Nu moet je daar natuurlijk ook weer niet te geringschattend over denken.Tenslotte behoort zo'n bundel ook tot de parafernalia van een groep Spaanse edellieden die onlangs in Amsterdam in een stoet achter een oude heer op een wit paard aan liepen.Een oude heer die naar verluid zowel goed als heilig is.

De luiken zijn inderdaad bedoeld ter bescherming tegen regen en wind.Zoals bij deze loc die een reis gaat maken over de Zeeuwse stromen (waarschijnlijk voor onderhoud in de hoofdwerkplaats in Rotterdam) :

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RTM-sleepschip-1-met-loc-3..jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RTM-sleepschip-1-met-loc-3..jpg)

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

Titel: Re: Backer & Rueb in LGB
Bericht door: Sven op 06 december 2017, 19:21:06
Mij is door iemand anders ook eerder verteld dat de borstels niet (of nauwelijks) gebruikt werden. Echter, in het boek van Titsing, De Waterlandse tram, staat op pagina 122 een foto van Loc 5 met borstels. En dit is in 1932, 44 jaar na de bouw van deze loc en een jaar voor het einde van de loc. Het is niet de enige keer dat ik ze op locomotieven zie, dus ik denk dat ze op (bepaalde lijnen?) gewoon ik gebruik waren. In de herfst, wellicht. Ook toen hadden ze bladeren op het spoor. Nu is bij de lijn naar Edam het zo dat de tram halverwege een heuvel op moest, waar men soms niet op kwam omdat de aanloop niet met genoeg vaart was gemaakt. Als er dan ook nog blaadjes op het spoor lagen...

Overigens heb ik die borstels ook bij een van mijn modellen weergegeven.

(http://tramfabriek.nl/images/loc4-hero2-1475.jpg)
Titel: Re: Backer & Rueb in LGB
Bericht door: Eric B op 06 december 2017, 19:36:25
Heb je deze

(http://www.poldersporen.nl/Beemster/pend-station-16-800.jpg)

foto soms als voorbeeld genomen Sven?  ;)

Bron van de foto. (http://www.poldersporen.nl/Beemster/pendstation.html)
Titel: Re: Backer & Rueb in LGB
Bericht door: guest7823 op 06 december 2017, 20:40:16
De luiken zijn inderdaad bedoeld ter bescherming tegen regen en wind.

Er gaan hardnekkige geruchten dat ook de HTM in de zomer in de cabriolet uitvoering (dwz met de voorramen er uit) reed. Dat zou de bruikbaarheid er van bij de SHM ZEEEERR verhogen.

Een van de redenen dat Kniesoor niet op die koektrommels wil stoken is dat het een nachtmerrie is om de rookkast schoon te maken. Bij de GSM 18 is daar weinig aan te doen. Bij de HTM is de oplossing heel simpel: die rijdt toch alleen in de zomer - haal het voorluik er (geheel hysterisch verantwoord) gewoon uit. Is het A: niet zo warm op dat orgel, B: kan je zo van buitenaf bij de rookkast.

Alternatief: een Verhoop koektrommel bouwen: die had het begrepen en plaatste de rookkastdeur gewoon gelijk met de locomkasting  (y)
Titel: Re: Backer & Rueb in LGB
Bericht door: RutgerSHM op 06 december 2017, 20:54:07

Ja, voor dat stukje bij de 8 zouden ze wel ARBO mogen toepassen! Of even een goede stellage maken voor het raam en het schuifluik aan de voorkant als deur maken, dat ding is niet te tillen.

Groeten,
Rutger
Titel: Re: Backer & Rueb in LGB
Bericht door: JanHdH op 06 december 2017, 21:02:43
Hallo Paul,

Bij de RTM reden ze af en toe wel zonder het luik aan de voorzijde :

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RTM-loc-40.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RTM-loc-40.jpg)

Wat de borstels betreft nog een opmerking : Bij de Staatsspoor 651-680 / NS 8100 zijn de borstels in hoogte verstelbaar:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SS-651-baanruimers.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SS-651-baanruimers.jpg)

Blijkens de tekst in de tekening zijn ze van staaldraad gemaakt.In het boek van Paul Henken over de NS 6500 en 8100 staan vele foto's van deze loc.Alleen op de fabrieksfoto van loc 651 zijn de borstels daadwerkelijk op de loc gemonteerd.Hij noemt ze in de tekst overigens "sneeuwbezems".Ik heb mijn twijfels bij het nut van dit soort bezems bij sneeuwval.Op foto's en tekeningen van de locomotieven van de Furka-Oberalp Bahn waar ik mij ook in verdiept heb ben ik nergens sneeuwbezems tegengekomen.Daar hebben ze toch meer sneeuw dan hier.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

Titel: Re: Backer & Rueb in LGB
Bericht door: Sven op 06 december 2017, 21:11:07
Heb je deze foto soms als voorbeeld genomen Sven?  ;)
Ik weet dat ik nu ongelooflijk nerdy gaan klinken en dat ik dit weet is uitzonderlijk, maar de 14, 15 en 16 van de TNHT waren langere en sterkere loks (dat heuveltje, hè!) dan de 1 t/m 13. Dus nee, die heb ik niet als voorbeeld gebruikt. Maar ga 'm nog wel een keer maken!  :D
Titel: Re: Backer & Rueb in LGB
Bericht door: Sven op 06 december 2017, 21:12:33
Dat die borstels van staal waren is mij ook (door John Simons) verteld. Lijkt me ook wel zo duurzaam.
Titel: Re: Backer & Rueb in LGB
Bericht door: Stainz op 06 december 2017, 22:28:52
Met dichte luiken.

(https://s8.postimg.cc/5hb87jy6d/image.jpg)
Titel: Re: Backer & Rueb in LGB
Bericht door: Stainz op 06 december 2017, 22:34:10
En nog een zomers tafereel.

(https://s8.postimg.cc/6kvcjb0r9/image.jpg)
Titel: Re: Backer & Rueb in LGB
Bericht door: JanHdH op 06 december 2017, 23:02:10
Leuke foto van het station van Zierikzee uit de collectie van Waldorp.Als ik er in een volgend huis de ruimte voor krijg ga ik het zeker in model bouwen.De tekeningen heb ik al.Het is eigenlijk eerder een spoorwegstation dan een tramwegstation.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan
Titel: Re: Backer & Rueb in LGB
Bericht door: Stainz op 07 december 2017, 21:30:19
De eerste poging het typerende relief van de luiken weer te geven is mislukt. De tweede poging staat mij een stuk beter aan. Meteen ook maar de 'nep' deuren gemaakt.

(https://s8.postimg.cc/phkbp66zp/image.jpg)

(https://s8.postimg.cc/ycl5zpb7p/image.jpg)

(https://s8.postimg.cc/96k7svhn9/image.jpg)

(https://s8.postimg.cc/5mya32mn9/image.jpg)
Titel: Re: Backer & Rueb in LGB
Bericht door: Stainz op 18 december 2017, 12:10:19
Passen en meten. Moet wel op het drijfwerk passen én de juiste rijhoogte behouden! Ben er maar druk mee.

(https://s13.postimg.cc/cea1ffumv/IMG_3430.jpg)

(https://s13.postimg.cc/k70p7f8br/IMG_3431.jpg)
Titel: Re: Backer & Rueb in LGB
Bericht door: Tulpendaal op 28 december 2017, 07:46:24
Strak (y)
Titel: Re: Backer & Rueb in LGB
Bericht door: Stainz op 09 januari 2019, 14:48:31
Na een jaar NIETS gedaan te hebben, heb ik toch weer de draad opgepakt! Het verdere detailleren bijvoorbeeld:

(https://i.postimg.cc/zv5cbMnM/fullsizeoutput-170a.jpg)


En een start gemaakt met de ketel. Ik ga het in lijn van LGB bouwen, dus het zal er op lijken ipv een exacte kopie zijn van het origineel. Het komt in de tuin te rijden dus het moet wel tegen een stootje kunnen!

(https://i.postimg.cc/RF1PBRjT/IMG-5873.jpg)
Titel: Re: Backer & Rueb in LGB
Bericht door: Bert van Gelder op 09 januari 2019, 14:51:28
Afbeeldingen zijn er weer.

Gr, Bert
Team moderatoren
Titel: Re: Backer & Rueb in LGB
Bericht door: Stainz op 09 januari 2019, 14:51:54
THANKS Bert!
Titel: Re: Backer & Rueb in LGB
Bericht door: Stainz op 25 januari 2019, 21:27:43
Weer verder gefreubeld.

(https://i.postimg.cc/9Q22SkCF/35-D994-B5-5-F4-F-4049-A4-A0-371365-CA13-B6.jpg)
(https://i.postimg.cc/wj9KFsQ1/754-F0671-80-B6-4-D7-F-B98-E-2-C0-ECF9-F786-B.jpg)
(https://i.postimg.cc/vZvydvZ7/E72178-C5-16-FF-4-F79-91-FA-3-DDC7398-BC00.jpg)
Titel: Re: Backer & Rueb in LGB
Bericht door: Piet Groot op 27 januari 2019, 13:53:43
Elke keer geniet ik van jouw bouwbeschrijving!