Google+
Doel:€250.00
Donaties:€19.65

Per saldo:€-230.35

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-05-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Liliput L131999 - NS3500 - LED vervangen door HansQ
23 mei 2018, 23:47:31
Oersik in schaal 1 door FritsT
23 mei 2018, 23:35:28
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
23 mei 2018, 23:26:27
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Rondje_HO
23 mei 2018, 23:17:10
Raadplaatje door Klaas Zondervan
23 mei 2018, 23:16:30
Een vliegveld en treinbaan in N door Paul Bender
23 mei 2018, 22:38:54
1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto) door timtrein
23 mei 2018, 22:17:40
Station Rekerdam door Joran
23 mei 2018, 22:16:54
Documentaire 50 jaar huisstijl NS bij RTV Utrecht door VictorPM
23 mei 2018, 22:12:29
"Spoor op Vleugels" in H0 door Hans van de Burgt
23 mei 2018, 21:47:57
Frans diorama 1:48 door bernhard67
23 mei 2018, 20:51:17
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Duizendpoot
23 mei 2018, 20:38:15
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door Miljoenenlijn
23 mei 2018, 20:36:39
Ali-lichtsluisjes en overwegaansturing met arduino door Edsko Hekman
23 mei 2018, 20:35:32
Wat gebeurt er als je niet oplet?? door HIJ
23 mei 2018, 20:16:29
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Reeks77
23 mei 2018, 20:04:31
Mislukte DJH/ModelLoco projecten gezocht door nkob
23 mei 2018, 19:01:17
  

Auteur Topic: Backer & Rueb in LGB  (gelezen 2984 keer)

Stainz

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #15 Gepost op: 27 november 2017, 16:27:12 »
Oh, nog wat: een fout die velen maken is dat de deur onder het middenraam aan de voor- en achterkant niet gelijk is. Een is meestal hoog en dun (voorzijde, om ketel van buiten schoon te maken) en de ander is lager en breed. Achter is volgens mij ook geen deur. Ook duidelijk omdat er geen handgreep op zit. Zie plaatje van mijn model van Silvolde.



Ik baseer mij op de RTM variant, en daarbij zit aan iedere zijde maar één opstapje (en als we de schoorsteen de voorkant noemen) aan de achterzijde. Zowel links als rechts. En daar is ook altijd de 'deur' open, ik heb nog geen foto's gezien waarbij deze deur gesloten is, wat het vermoeden doet rijzen dat er helemaal geen deur in zit.
De 'andere' deur is een 'fake' deur, wel het relief, niet het mechaniek. Ook weer aan beide zijden.

Paul Bender

  • Offline Offline
  • Berichten: 5779
  • Zittend boven de wei glijdt de dag aan mij voorbij
    • HaNdwissel
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #16 Gepost op: 27 november 2017, 16:40:51 »
Uiteraard bedoel ik 'voor- en achterkant'. Ik bezit een aantal tekeningen van de RTM variant van dit locje en daar staat bij alle drie de exemplaren de schoorsteen 'achter' getekend. Gebaseerd op mijn LTS/MTS tekenlessen dat alles op papier getekend 'naar links' reed/beweegt/whatever concludeer ik dat de schoorsteen 'aan de achterkant' zit.

Daarom mijn verwarring: wat is nou de voor- en achterkant bij deze B&R?

Ahhhh .... op die fiets  ;D

"Vergeet" (voor voor- en achterkant) de tekenmanier op papier. Dat zal te maken hebben met wat de tekenaar wil laten zien.

Voorkant is daar waar de schoorsteen zit, de rest (achter, links, rechts) volgt daar uit.

Ook in bijv. het Seinreglement (SR) werd die definitie gehanteerd. Pas met het komen van nagenoeg symmetrische loc's is men deze definitie gaan aanpassen. Ook bijv. de rangeertekens waren gebaseerd op vooruit - achteruit (en dus gebaseerd op de schoorsteen van de loc). Pas later is de seingeving aangepast naar  "van de seingever af / naar de seingever toe" Dat is bij moderne loc's handiger  ;)
Paul Bender

Once you are surrounded by crocodiles, it is good to remember why you wanted to drain the swamp anyhow

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5044
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #17 Gepost op: 27 november 2017, 17:01:45 »
Het voorste deurtje is meer dan alleen relief. Bij Silvolde is het wel degelijk een losse plaat, maar deze zit vast met klinknagels. In het verleden is het wel anders geweest, zie plaatje. Maar of het ooit echt een deur is geweest. Ik heb ook wel eens gezien bij een andere lok dat het een plaat is die er zo afgehaald kan worden ipv scharnieren, maar of dat een voor of achterdeur was, kan ik me niet herinneren.

Edit: Is dus het voordeurtje dat los is. Zag het niet eens terwijl ik de foto gewoon voor m'n neus had. Maar is in dit geval niet duidelijk of het een deur is die scharniert, of los is. Is dezelfde deur die op de volgende foto met klinknagels vast zit.

« Laatst bewerkt op: 27 november 2017, 17:14:37 door Sven »
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5044
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #18 Gepost op: 27 november 2017, 17:03:52 »


Foto: Jan den Haan
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #19 Gepost op: 27 november 2017, 17:07:41 »
De schoorsteen links of rechts op de tekening getekend berust op ooit landelijk gemaakte afspraken. Die zijn daarna internationaal gestandariseerd, vandaar  "naar links rijdend is standaard". Ja nu, maar dat gold niet voor een tekening uit 1908. Een leuke illustratie is de druk van Waldorp "nederlandse stoomlocomotieven" met tekeningen erin. Ze zijn land afhankelijk getekend en Karskens hertekende met schoorsteen rechts en Labrijn met schoorsteen links.
Mvrgr
Koopmans

JanHdH

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
  • RTM, tram op Walcheren en Furka-Oberalp Bahn in 0m
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #20 Gepost op: 27 november 2017, 19:14:15 »
Wel je bent voortvarend begonnen!.De wielen kloppen natuurlijk niet voor de RTM , want alle Backer & Rueb locomotieven hadden spaakwielen.Je zou je kunnen afvragen of dat zo erg is want zoals ik in mijn eigen draadje beschrijf kloppen de wielen van de "replica" die ze in Ouddorp aan het bouwen zijn ook niet.Deze wielen zouden overigens wel passend zijn voor de Hanomag locomotieven van de Stoomtram Breskens Maldegem.Daar zie je de wielen alleen niet wegens de schortplaten.Je ziet de wielen wel bij de vergelijkbare locomotieven die Hanomag oa. aan de Probolinggo tramweg maatschappij in toenmalig Nederlands-Indië geleverd heeft.Daarbij zijn later deze schortplaten verwijderd.

Aan de rechter zijde van de vuurkist recht tegenover waar aan de linker zijde de vuurdeur zit was een spuikraan zoals ook nog aanwezig op de RTM drie-assers in Ouddorp:



Ik zal dit verder nog in mijn eigen draadje laten zien.

Succes met bouwen!

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #21 Gepost op: 28 november 2017, 21:47:10 »
Mooi bezig, hoe meer Backertjes hoe beter.

Verstuurd vanaf mijn S57 met Tapatalk

www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Stainz

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #22 Gepost op: 29 november 2017, 10:40:37 »
De wielen, ik wíst dat je dat zou melden!  ;D ;D

Ik heb wel spaakwielen liggen, maar die hebben een hele andere as-constructie, wellicht leuk om te proberen ze toch te kunnen gebruiken.

Ben blij met alle commentaren in dit draadje! En ik ben er ook wel achter dat ondanks dat ze heel veel op elkaar lijken, die Backertjes, er toch grote verschillen op details zijn.

Stainz

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #23 Gepost op: 06 december 2017, 11:17:52 »
Ik beantwoord even mijn eigen vraag aangaande de 'kolen' (die toch vaak briketten bleken te zijn). Zie de foto, rechts achter het deurtje.



Overigens een prachtige foto!

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5044
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #24 Gepost op: 06 december 2017, 11:20:44 »
Was dat al niet duidelijk toen ik dat eerder in dit draadje aangaf? Mijn foto geeft precies dezelfde plek weer.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5044
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #25 Gepost op: 06 december 2017, 11:24:53 »
Hier is er nog eentje.

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5044
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #26 Gepost op: 06 december 2017, 11:27:41 »
En hier nog eentje waarbij duidelijk te zien is dat de "voordeur" niet optisch was, maar een echte opening. Of de deur een schot was, of zoals het achterdeurtje bij de Ooievaar gewoon met scharnieren open zwaait, dat weet ik niet. Scharnieren lijken me het meest voor de hand liggend, want een rondzwervend schot lijkt me niet praktisch met een zwalkende tram.

DSM 25

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Stainz

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #27 Gepost op: 06 december 2017, 12:08:43 »
Sven: ik heb de onderlinge verschillen en overeenkomsten nog niet in de vingers van dit type lok. Uiteaard heb ik jou foto's gezien, maar of het bij de RTM varianten precies hetzelfde was, daar was ik nog niet van overtuigd. Nu dus wel.  ;D

Stainz

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #28 Gepost op: 06 december 2017, 12:09:12 »
Hier is er nog eentje.



Dat is ook weer een HEEL fraaie foto, hop het archief in!

smalspoorcompagnie

  • Offline Offline
  • Berichten: 389
  • Guillaume Veenhuis
    • Guillaume's Smalspoorcompagnie
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #29 Gepost op: 06 december 2017, 12:16:59 »
Gááááf, die borsteltjes... (van DSM 25)
En maar aan één kant.