Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 23:25:08
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Sikko
Vandaag om 23:23:03
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 23:16:08
Minibaan Visserskaai H0 door Alewijn
Vandaag om 23:10:28
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 23:01:59
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 23:00:51
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 22:27:23
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 22:23:00
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Ronald Halma
Vandaag om 22:19:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
Vandaag om 21:56:58
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ferry As
Vandaag om 21:54:39
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Pauldg
Vandaag om 21:40:14
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Jan Breman
Vandaag om 21:32:17
Update: baan in de tropen door phdirk
Vandaag om 21:22:41
reed contact onder de baan door R1954
Vandaag om 20:33:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 20:21:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ed K.
Vandaag om 19:58:13
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:16:52
Lenz Standard+ V2 doet gek door Nijboer
Vandaag om 19:12:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:40:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:31
100 jaar MBS lok 4 door borotof
Vandaag om 17:26:23
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
Vandaag om 17:24:15
welke draden om servodecoders te testen door Dirk
Vandaag om 17:23:04
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 16:42:36
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Carl
Vandaag om 16:14:38
  

Auteur Topic: Backer & Rueb in LGB  (gelezen 33558 keer)

Stainz

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • RTM in LGB
Backer & Rueb in LGB
« Gepost op: 27 November 2017, 10:18:59 »
Op basis van een héle oude LGB Stainz, die niet meer compleet was maar nog wél heel goed liep, ben ik een Backer & Rueb loc aan het maken. Het is verwonderlijk dat de wielbasis van de Stainz EXACT gelijk is aan die van het Backertje.
Omdat dit materiaal bij mij in de tuin gaat rijden wil ik de robuustheid van LGB volgen en niet de SUPER detaillering van Jan HdH (WAT een SUPER topic!!). Vandaar dat ik wellicht in de ogen van sommigen wat kort door de bocht ga met de detaillering maar voor mij geldt straks 'het zicht' en de globale indruk.

Het donor chassis is wel een heel stuk te lang, dus voor- en achter is er een flink stuk afgegaan. Gelukkig zit het chassis zó in elkaar, dat op vrij eenvoudige wijze de koppelingsbeugels op de juiste hoogte weer te monteren zijn.

Het is mijn allereerste project in plastic plaat en tot nu toe heb ik er erg veel plezier in!












« Laatst bewerkt op: 09 January 2019, 14:49:10 door Bert van Gelder »
Groeten, Henri

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1158
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #1 Gepost op: 27 November 2017, 11:24:08 »
vakmanschap....ziet er goed uit...

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8365
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #2 Gepost op: 27 November 2017, 12:19:16 »
Dit ga ik uiteraard volgen.  (y)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Stainz

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • RTM in LGB
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #3 Gepost op: 27 November 2017, 14:00:33 »
Bedankt Bas!

Leuk Sven! Ik zie dat jij al meer ervaring met deze locs hebt. Iets waar ik niet uit kom: WAAR lieten ze de kolen in dat ding???
Water ging volgens mij 'onder de vloer', maar waar lieten ze de kolen/briketten? Op de tekeningen en foto's die ik heb verzameld kan ik niets ontdekken waar die dingen in zouden kunnen gaan.
Groeten, Henri

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8365
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #4 Gepost op: 27 November 2017, 14:06:55 »
Er zijn kleine en grote, korte en lange B&R kastenloks, dus er zit wel verschil tussen. Sommigen hebben achter de ketel een bak waar ik het op/in heb zien liggen, bij sommigen ligt het gewoon in een hoek naast de vuurdeur. Hier een plaatje zoals het bij Silvolde erbij ligt.



En het "kastje" bij de Ooievaar:


Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Stainz

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • RTM in LGB
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #5 Gepost op: 27 November 2017, 14:12:34 »
Top, dankjewel. Ik ga nog maar weer eens HEEL GOED de tekeningen bestuderen...  ;D
Groeten, Henri

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8365
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #6 Gepost op: 27 November 2017, 14:25:34 »
Ach, niemand die het weet/ziet. Gewoon een lading briketten opstapelen. Heb ik ook gedaan bij mijn Silvolde. Wellicht heb je nog meer aan het onderstaande plaatje, ook om de appendages te lokaliseren.

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Stainz

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • RTM in LGB
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #7 Gepost op: 27 November 2017, 15:17:00 »
THANK JOE VERRIE MUTS!!! Interessant!!!

Zijn die ketels 'aan beide zijden' gestookt? Ik dacht dat bij een RTM Backertje de opening rechts-achter van de schoorsteen zat? Ik weet nooit wat de voor of achterkant is bij die blokkendozen, dus de schoorsteen is dan een mooie referentie. Bij 90% van de foto's die ik van de RTM B&R gevonden heb, rijdt ie 'achteruit' (= schoorsteen aan de 'achterkant'). Dan zit de opening voor 't vuur links-voor.
Groeten, Henri

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8365
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #8 Gepost op: 27 November 2017, 15:23:13 »
Aan de andere kant zit bijna niks. Het was de bedoeling dat deze trams door één man bediend werd, aan de linkerzijde in de rijrichting.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Stainz

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • RTM in LGB
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #9 Gepost op: 27 November 2017, 15:37:17 »
 ;D

Maar wat is de rijrichting! Schoorsteen voor of schoorsteen achter? (ik denk achter)
Groeten, Henri

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8365
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #10 Gepost op: 27 November 2017, 15:50:33 »
Schoorsteen voor.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8365
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #11 Gepost op: 27 November 2017, 15:52:13 »
Het is gewoon als een stoomtrein, zoals je zelf bij de Stainz al gezien hebt, alleen zit er nu een kast omheen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8365
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #12 Gepost op: 27 November 2017, 16:00:51 »
Oh, nog wat: een fout die velen maken is dat de deur onder het middenraam aan de voor- en achterkant niet gelijk is. Een is meestal hoog en dun (voorzijde, om ketel van buiten schoon te maken) en de ander is lager en breed. Achter is volgens mij ook geen deur. Ook duidelijk omdat er geen handgreep op zit. Zie plaatje van mijn model van Silvolde.

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

guest7823

  • Gast
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #13 Gepost op: 27 November 2017, 16:09:41 »
Maar wat is de rijrichting! Schoorsteen voor of schoorsteen achter? (ik denk achter)

Ehhhhhh ........ "wat is de rijrichting"  ??? ??? Nou gewoon de kant die de loc oprijdt, ..... toch ??

Als je voor- en achterkant bedoelt: voor is (bij bijna alle stoomloc's) daar waar de schoorsteen zit. Alleen bij orgels als dubbele Fairlie's wordt dat een beetje tricky  :-\

Stainz

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • RTM in LGB
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #14 Gepost op: 27 November 2017, 16:23:48 »

Uiteraard bedoel ik 'voor- en achterkant'. Ik bezit een aantal tekeningen van de RTM variant van dit locje en daar staat bij alle drie de exemplaren de schoorsteen 'achter' getekend. Gebaseerd op mijn LTS/MTS tekenlessen dat alles op papier getekend 'naar links' reed/beweegt/whatever concludeer ik dat de schoorsteen 'aan de achterkant' zit.

Daarom mijn verwarring: wat is nou de voor- en achterkant bij deze B&R?

« Laatst bewerkt op: 09 January 2019, 14:50:14 door Bert van Gelder »
Groeten, Henri