Google+
Doel:€250.00
Donaties:€95.20

Per saldo:€-154.80

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
Vandaag om 17:46:11
RAIL 2018 Houten, voor&nabespreking door Gerard Rozeveld
Vandaag om 17:42:59
Diode-ketting Busch 5406 blijft knipperen ondanks condensator 1000uf, 25 V door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:36:10
Prijs Wijziging toegangspas Vrienden van het Nederlands spoorwegmuseum door Piet Meijer
Vandaag om 17:08:33
Egyptisch smalspoor ( 0e ) door Chris80
Vandaag om 16:58:38
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:19
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 16:52:31
De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2 door martijn v m
Vandaag om 16:50:55
Afwrijf-transfers of decals gezocht t.b.v omnummeren CIWL EdN-couplage. door Rob van Kooy
Vandaag om 16:44:24
Ombouw ketelwagen melktransport uit startset naar KNZ natronloog wagen door Rockerbox2
Vandaag om 16:42:18
Dahinterhofen im Bau door tijgernootje
Vandaag om 16:37:14
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door könings
Vandaag om 16:28:31
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door könings
Vandaag om 16:23:02
Esu micro V3.0 verlichting gaat uit na stap 5 door john 56
Vandaag om 16:17:01
Huidskleur blanke figuren door Dave.......
Vandaag om 16:03:10
BNLS-Module: "Saalbach-Hinterglemm" [ÖBB] door marijnman
Vandaag om 15:41:19
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Martijn1974
Vandaag om 15:13:06
Vroeger (oude dia's uit Noord-Nederland en Oost-Nederland, 1985-1990) door Rick
Vandaag om 15:09:21
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
Vandaag om 14:51:57
Bouw Faller 140317 Draaimolen Wellenflug door Pauw Gauwes
Vandaag om 14:32:26
IC trein naar Berlijn door brun
Vandaag om 14:12:09
BNLS-Werkspoor - NS Instructie ketelwagen bij de Brandweer door Sobat Kras
Vandaag om 14:11:20
Workshop messing solderen door erwin
Vandaag om 14:08:11
Overweglichten voor Viessmann 5900 N door 72sonett
Vandaag om 13:25:58
Soetermeer H0 door arjang
Vandaag om 13:17:57
Lokpilots en ontstoring door hmmglaser
Vandaag om 12:36:47
Raadplaatje door Vierkant
Vandaag om 12:11:50
Massadraad door Keessap
Vandaag om 11:53:56
Baan in Los Angeles door Timo
Vandaag om 11:48:02
Ultrasoon spoorstaafonderzoekswagen door nederbelg
Vandaag om 11:31:13
  

Auteur Topic: Backer & Rueb in LGB  (gelezen 2746 keer)

Stainz

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Backer & Rueb in LGB
« Gepost op: 27 november 2017, 10:18:59 »
Op basis van een héle oude LGB Stainz, die niet meer compleet was maar nog wél heel goed liep, ben ik een Backer & Rueb loc aan het maken. Het is verwonderlijk dat de wielbasis van de Stainz EXACT gelijk is aan die van het Backertje.
Omdat dit materiaal bij mij in de tuin gaat rijden wil ik de robuustheid van LGB volgen en niet de SUPER detaillering van Jan HdH (WAT een SUPER topic!!). Vandaar dat ik wellicht in de ogen van sommigen wat kort door de bocht ga met de detaillering maar voor mij geldt straks 'het zicht' en de globale indruk.

Het donor chassis is wel een heel stuk te lang, dus voor- en achter is er een flink stuk afgegaan. Gelukkig zit het chassis zó in elkaar, dat op vrij eenvoudige wijze de koppelingsbeugels op de juiste hoogte weer te monteren zijn.

Het is mijn allereerste project in plastic plaat en tot nu toe heb ik er erg veel plezier in!













Lokführer Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #1 Gepost op: 27 november 2017, 11:24:08 »
vakmanschap....ziet er goed uit...

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 4919
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #2 Gepost op: 27 november 2017, 12:19:16 »
Dit ga ik uiteraard volgen.  (y)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Stainz

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #3 Gepost op: 27 november 2017, 14:00:33 »
Bedankt Bas!

Leuk Sven! Ik zie dat jij al meer ervaring met deze locs hebt. Iets waar ik niet uit kom: WAAR lieten ze de kolen in dat ding???
Water ging volgens mij 'onder de vloer', maar waar lieten ze de kolen/briketten? Op de tekeningen en foto's die ik heb verzameld kan ik niets ontdekken waar die dingen in zouden kunnen gaan.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 4919
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #4 Gepost op: 27 november 2017, 14:06:55 »
Er zijn kleine en grote, korte en lange B&R kastenloks, dus er zit wel verschil tussen. Sommigen hebben achter de ketel een bak waar ik het op/in heb zien liggen, bij sommigen ligt het gewoon in een hoek naast de vuurdeur. Hier een plaatje zoals het bij Silvolde erbij ligt.



En het "kastje" bij de Ooievaar:


Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Stainz

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #5 Gepost op: 27 november 2017, 14:12:34 »
Top, dankjewel. Ik ga nog maar weer eens HEEL GOED de tekeningen bestuderen...  ;D

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 4919
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #6 Gepost op: 27 november 2017, 14:25:34 »
Ach, niemand die het weet/ziet. Gewoon een lading briketten opstapelen. Heb ik ook gedaan bij mijn Silvolde. Wellicht heb je nog meer aan het onderstaande plaatje, ook om de appendages te lokaliseren.

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Stainz

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #7 Gepost op: 27 november 2017, 15:17:00 »
THANK JOE VERRIE MUTS!!! Interessant!!!

Zijn die ketels 'aan beide zijden' gestookt? Ik dacht dat bij een RTM Backertje de opening rechts-achter van de schoorsteen zat? Ik weet nooit wat de voor of achterkant is bij die blokkendozen, dus de schoorsteen is dan een mooie referentie. Bij 90% van de foto's die ik van de RTM B&R gevonden heb, rijdt ie 'achteruit' (= schoorsteen aan de 'achterkant'). Dan zit de opening voor 't vuur links-voor.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 4919
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #8 Gepost op: 27 november 2017, 15:23:13 »
Aan de andere kant zit bijna niks. Het was de bedoeling dat deze trams door één man bediend werd, aan de linkerzijde in de rijrichting.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Stainz

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #9 Gepost op: 27 november 2017, 15:37:17 »
 ;D

Maar wat is de rijrichting! Schoorsteen voor of schoorsteen achter? (ik denk achter)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 4919
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #10 Gepost op: 27 november 2017, 15:50:33 »
Schoorsteen voor.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 4919
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #11 Gepost op: 27 november 2017, 15:52:13 »
Het is gewoon als een stoomtrein, zoals je zelf bij de Stainz al gezien hebt, alleen zit er nu een kast omheen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 4919
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #12 Gepost op: 27 november 2017, 16:00:51 »
Oh, nog wat: een fout die velen maken is dat de deur onder het middenraam aan de voor- en achterkant niet gelijk is. Een is meestal hoog en dun (voorzijde, om ketel van buiten schoon te maken) en de ander is lager en breed. Achter is volgens mij ook geen deur. Ook duidelijk omdat er geen handgreep op zit. Zie plaatje van mijn model van Silvolde.

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Paul Bender

  • Offline Offline
  • Berichten: 5601
  • Zittend boven de wei glijdt de dag aan mij voorbij
    • HaNdwissel
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #13 Gepost op: 27 november 2017, 16:09:41 »
Maar wat is de rijrichting! Schoorsteen voor of schoorsteen achter? (ik denk achter)

Ehhhhhh ........ "wat is de rijrichting"  ??? ??? Nou gewoon de kant die de loc oprijdt, ..... toch ??

Als je voor- en achterkant bedoelt: voor is (bij bijna alle stoomloc's) daar waar de schoorsteen zit. Alleen bij orgels als dubbele Fairlie's wordt dat een beetje tricky  :-\
Paul Bender

Once you are surrounded by crocodiles, it is good to remember why you wanted to drain the swamp anyhow

Stainz

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #14 Gepost op: 27 november 2017, 16:23:48 »
Ehhhhhh ........ "wat is de rijrichting"  ??? ??? Nou gewoon de kant die de loc oprijdt, ..... toch ??

Als je voor- en achterkant bedoelt: voor is (bij bijna alle stoomloc's) daar waar de schoorsteen zit. Alleen bij orgels als dubbele Fairlie's wordt dat een beetje tricky  :-\
Uiteraard bedoel ik 'voor- en achterkant'. Ik bezit een aantal tekeningen van de RTM variant van dit locje en daar staat bij alle drie de exemplaren de schoorsteen 'achter' getekend. Gebaseerd op mijn LTS/MTS tekenlessen dat alles op papier getekend 'naar links' reed/beweegt/whatever concludeer ik dat de schoorsteen 'aan de achterkant' zit.

Daarom mijn verwarring: wat is nou de voor- en achterkant bij deze B&R?