Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

S3/6, de grote ontbrekende… door Syb030
Vandaag om 20:44:33
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:41:19
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 20:41:04
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:39:06
4 ledjes op één voorweerstand? door Herb73
Vandaag om 20:20:53
Problemen met digitale koppeling Roco door De eerste Ivo
Vandaag om 20:20:19
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:13
Wielen bruineren. Hoe? door Ronald Halma
Vandaag om 20:15:55
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Vislijn
Vandaag om 20:03:27
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 19:45:27
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:20:13
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Keska
Vandaag om 19:05:36
De Projecten van RetroJack door MOVisser
Vandaag om 18:57:25
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 18:52:53
The Summer of 69 door MOVisser
Vandaag om 18:47:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:39:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:21:54
Aachenau West door wob
Vandaag om 18:06:47
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 18:03:11
Betere grip voor Bedroevend locomotiefje door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:37:44
Mijnbouw Indonesië door Frits C
Vandaag om 17:32:43
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 16:38:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:26:07
NS 8800 in spoor 0 door MathynK
Vandaag om 16:22:16
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 16:02:41
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 14:02:37
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door nederbelg
Vandaag om 12:53:03
Halling aandrijvingen door Dave.......
Vandaag om 12:41:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric v C
Vandaag om 12:06:37
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:00:31
  

Auteur Topic: Backer & Rueb in LGB  (gelezen 32793 keer)

Stainz

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • RTM in LGB
Backer & Rueb in LGB
« Gepost op: 27 November 2017, 10:18:59 »
Op basis van een héle oude LGB Stainz, die niet meer compleet was maar nog wél heel goed liep, ben ik een Backer & Rueb loc aan het maken. Het is verwonderlijk dat de wielbasis van de Stainz EXACT gelijk is aan die van het Backertje.
Omdat dit materiaal bij mij in de tuin gaat rijden wil ik de robuustheid van LGB volgen en niet de SUPER detaillering van Jan HdH (WAT een SUPER topic!!). Vandaar dat ik wellicht in de ogen van sommigen wat kort door de bocht ga met de detaillering maar voor mij geldt straks 'het zicht' en de globale indruk.

Het donor chassis is wel een heel stuk te lang, dus voor- en achter is er een flink stuk afgegaan. Gelukkig zit het chassis zó in elkaar, dat op vrij eenvoudige wijze de koppelingsbeugels op de juiste hoogte weer te monteren zijn.

Het is mijn allereerste project in plastic plaat en tot nu toe heb ik er erg veel plezier in!












« Laatst bewerkt op: 09 January 2019, 14:49:10 door Bert van Gelder »
Groeten, Henri

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1157
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #1 Gepost op: 27 November 2017, 11:24:08 »
vakmanschap....ziet er goed uit...

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8344
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #2 Gepost op: 27 November 2017, 12:19:16 »
Dit ga ik uiteraard volgen.  (y)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Stainz

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • RTM in LGB
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #3 Gepost op: 27 November 2017, 14:00:33 »
Bedankt Bas!

Leuk Sven! Ik zie dat jij al meer ervaring met deze locs hebt. Iets waar ik niet uit kom: WAAR lieten ze de kolen in dat ding???
Water ging volgens mij 'onder de vloer', maar waar lieten ze de kolen/briketten? Op de tekeningen en foto's die ik heb verzameld kan ik niets ontdekken waar die dingen in zouden kunnen gaan.
Groeten, Henri

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8344
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #4 Gepost op: 27 November 2017, 14:06:55 »
Er zijn kleine en grote, korte en lange B&R kastenloks, dus er zit wel verschil tussen. Sommigen hebben achter de ketel een bak waar ik het op/in heb zien liggen, bij sommigen ligt het gewoon in een hoek naast de vuurdeur. Hier een plaatje zoals het bij Silvolde erbij ligt.



En het "kastje" bij de Ooievaar:


Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Stainz

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • RTM in LGB
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #5 Gepost op: 27 November 2017, 14:12:34 »
Top, dankjewel. Ik ga nog maar weer eens HEEL GOED de tekeningen bestuderen...  ;D
Groeten, Henri

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8344
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #6 Gepost op: 27 November 2017, 14:25:34 »
Ach, niemand die het weet/ziet. Gewoon een lading briketten opstapelen. Heb ik ook gedaan bij mijn Silvolde. Wellicht heb je nog meer aan het onderstaande plaatje, ook om de appendages te lokaliseren.

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Stainz

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • RTM in LGB
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #7 Gepost op: 27 November 2017, 15:17:00 »
THANK JOE VERRIE MUTS!!! Interessant!!!

Zijn die ketels 'aan beide zijden' gestookt? Ik dacht dat bij een RTM Backertje de opening rechts-achter van de schoorsteen zat? Ik weet nooit wat de voor of achterkant is bij die blokkendozen, dus de schoorsteen is dan een mooie referentie. Bij 90% van de foto's die ik van de RTM B&R gevonden heb, rijdt ie 'achteruit' (= schoorsteen aan de 'achterkant'). Dan zit de opening voor 't vuur links-voor.
Groeten, Henri

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8344
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #8 Gepost op: 27 November 2017, 15:23:13 »
Aan de andere kant zit bijna niks. Het was de bedoeling dat deze trams door één man bediend werd, aan de linkerzijde in de rijrichting.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Stainz

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • RTM in LGB
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #9 Gepost op: 27 November 2017, 15:37:17 »
 ;D

Maar wat is de rijrichting! Schoorsteen voor of schoorsteen achter? (ik denk achter)
Groeten, Henri

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8344
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #10 Gepost op: 27 November 2017, 15:50:33 »
Schoorsteen voor.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8344
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #11 Gepost op: 27 November 2017, 15:52:13 »
Het is gewoon als een stoomtrein, zoals je zelf bij de Stainz al gezien hebt, alleen zit er nu een kast omheen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8344
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #12 Gepost op: 27 November 2017, 16:00:51 »
Oh, nog wat: een fout die velen maken is dat de deur onder het middenraam aan de voor- en achterkant niet gelijk is. Een is meestal hoog en dun (voorzijde, om ketel van buiten schoon te maken) en de ander is lager en breed. Achter is volgens mij ook geen deur. Ook duidelijk omdat er geen handgreep op zit. Zie plaatje van mijn model van Silvolde.

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

guest7823

  • Gast
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #13 Gepost op: 27 November 2017, 16:09:41 »
Maar wat is de rijrichting! Schoorsteen voor of schoorsteen achter? (ik denk achter)

Ehhhhhh ........ "wat is de rijrichting"  ??? ??? Nou gewoon de kant die de loc oprijdt, ..... toch ??

Als je voor- en achterkant bedoelt: voor is (bij bijna alle stoomloc's) daar waar de schoorsteen zit. Alleen bij orgels als dubbele Fairlie's wordt dat een beetje tricky  :-\

Stainz

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • RTM in LGB
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #14 Gepost op: 27 November 2017, 16:23:48 »

Uiteraard bedoel ik 'voor- en achterkant'. Ik bezit een aantal tekeningen van de RTM variant van dit locje en daar staat bij alle drie de exemplaren de schoorsteen 'achter' getekend. Gebaseerd op mijn LTS/MTS tekenlessen dat alles op papier getekend 'naar links' reed/beweegt/whatever concludeer ik dat de schoorsteen 'aan de achterkant' zit.

Daarom mijn verwarring: wat is nou de voor- en achterkant bij deze B&R?

« Laatst bewerkt op: 09 January 2019, 14:50:14 door Bert van Gelder »
Groeten, Henri