Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 15:04:14
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:34:23
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 14:20:22
PB models: koplopers (voorbespreking) door Dave.......
Vandaag om 14:19:18
pantograaf vastzetten door Wim Romijn
Vandaag om 14:12:43
Configureren GCA50/GCA50a door **Jelle**
Vandaag om 13:59:55
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 13:56:11
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:10:04
Zillertalbahn door Overet
Vandaag om 11:34:11
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:30:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:16:48
US diorama in H0 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:08:09
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:07:17
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:04:43
RhB H0m, Albulisch door Eric v C
Vandaag om 10:56:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:44:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 06:09:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 00:36:13
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
22 August 2025, 23:38:37
Stalen rijtuigen van NS door KNed
22 August 2025, 23:20:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 August 2025, 22:33:12
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
22 August 2025, 22:21:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
22 August 2025, 22:04:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 August 2025, 21:46:33
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Te 2/2
22 August 2025, 21:26:21
De projecten van Ruben (NL H0) door Huup
22 August 2025, 21:17:57
Da's Daz 2 door Huup
22 August 2025, 21:13:36
MiWuLa door Miniature Holland
22 August 2025, 21:05:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
22 August 2025, 20:33:23
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
22 August 2025, 20:29:56
  

Auteur Topic: Stremming Goes-Vlissingen  (gelezen 3894 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Stremming Goes-Vlissingen
« Gepost op: 23 November 2017, 14:52:16 »
Vandaag is het treinverkeer tussen Goes en Vlissingen gestremd. Bij het station van Oost-Souburg heeft een omgevallen boom een bovenleidingportaal verkreukeld.

Gezien vanaf het perron, kijkend in de richting Middelburg:


Nieuwe draagbokken staan klaar op het perron:


Gezien vanaf de dijk tussen kanaal en spoorlijn:


Het funderingsblok wordt vrij gegraven:


Aanvoer nieuw materiaal:


Het restant van de boosdoener:


Nog geen kilometer daarvandaan is 2 jaar geleden precies hetzelfde gebeurd. Op en langs de dijk staan 3 rijen oude bomen. Ik verwacht dat de rij die het dichtst bij het spoor staat er binnenkort uit gaat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • Spoor N
Re: Stremming Goes-Vlissingen
« Reactie #1 Gepost op: 23 November 2017, 15:27:38 »
Prorail was toch al bezig om alle bomen die binnen x meter van het spoor staan weg te halen?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re: Stremming Goes-Vlissingen
« Reactie #2 Gepost op: 23 November 2017, 15:52:36 »
Op een andere plek zijn al bomen weggehaald.
Voor het stuk bij Oost-Souburg was een plan om de bomen in etappes te vervangen door jonge aanplant. Maar door toedoen van enkele - laten we zeggen landschapsliefhebbers - wordt dat plan vertraagd uitgevoerd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Stremming Goes-Vlissingen
« Reactie #3 Gepost op: 23 November 2017, 16:30:06 »
Interessante foto's  :)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re: Stremming Goes-Vlissingen
« Reactie #4 Gepost op: 23 November 2017, 17:01:49 »
Kort filmpje op Omroep Zeeland
De trein die je daar ziet staan reed op dat moment net onder de vallende boom door en schijnt ook beschadigd te zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • Spoor N
Re: Stremming Goes-Vlissingen
« Reactie #5 Gepost op: 23 November 2017, 19:38:31 »
Op een andere plek zijn al bomen weggehaald.
Voor het stuk bij Oost-Souburg was een plan om de bomen in etappes te vervangen door jonge aanplant. Maar door toedoen van enkele - laten we zeggen landschapsliefhebbers - wordt dat plan vertraagd uitgevoerd.
Bij station Driehuis (dat ken je wel  :P ) stonden ook bomen, deze zijn zonder vervanging gekapt. Ik dacht dat dat overal de bedoeling was om dit soort grapjes te voorkomen, maar als er dan weer nieuwe terug komen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Stremming Goes-Vlissingen
« Reactie #6 Gepost op: 23 November 2017, 19:40:28 »
Compensatie voor gekapte bomen hoeft niet perse op dezelfde plek als waar de bomen eerst stonden
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re: Stremming Goes-Vlissingen
« Reactie #7 Gepost op: 23 November 2017, 20:37:37 »
Intussen rijden de treinen weer. Als het morgen even droog wil worden ga ik even kijken wat ze er van gemaakt hebben.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
Re: Stremming Goes-Vlissingen
« Reactie #8 Gepost op: 23 November 2017, 22:06:28 »
De trein is tegen de Y steun aangereden van de geknikte bvl balk.
De reizigers hebben helaas uren vast gezeten in de trein.
De rijdraad hing, weleens waar spanningsloos, op 150cm hoogte door de boom.
De aannemer kon door omstandigheden niet eerder "minussen" (aarden).

Mvg, Marcel

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re: Stremming Goes-Vlissingen
« Reactie #9 Gepost op: 23 November 2017, 23:16:26 »
De reizigers hebben helaas uren vast gezeten in de trein.
Hoe het met die trein is gegaan had ik nog niet meegekregen. Maar dat vind ik bij zulke calamiteiten de grootste schande, dat het zo lang moet duren voordat de reizigers verlost worden. De reizigers zouden binnen een half uur vrijgelaten moeten worden, of er moet binnen een half uur een afsleeploc voor de trein staan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Stremming Goes-Vlissingen
« Reactie #10 Gepost op: 23 November 2017, 23:33:33 »
De truc is dat je dat wel kunt willen binnen een half uur, maar de situatie moet zich daar ook voor lenen om dat veilig te kunnen doen.

Eerst moet plaatselijk zeker gesteld worden dat de spanning daadwerkelijk van de bovenleiding af is en deze geaard is alvorens je bij de loshangende draden kunt gaan rondlopen, en het moet ook veilig zijn om de mensen uit de trein te kunnen helpen en begeleiden natuurlijk...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re: Stremming Goes-Vlissingen
« Reactie #11 Gepost op: 23 November 2017, 23:40:27 »
Thom, ik snap ook wel dat er van alles moet gebeuren om de zaak veilig te stellen, maar ik vind dat dat veel sneller moet dan enkele uren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Stremming Goes-Vlissingen
« Reactie #12 Gepost op: 23 November 2017, 23:46:11 »
Sa's geen twijgje die omgegaan is :o

Moet toch wel een flinke boom zijn geweest, om die mast dubbel te vouwen...

Mvg,

Tis
********

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
Re: Stremming Goes-Vlissingen
« Reactie #13 Gepost op: 24 November 2017, 07:15:34 »
@Klaas,

Je hebt helemaal gelijk met je standpunt over het snelle evacueren van gestrande reizigers.
Ik ben ook van mening dat het veel sneller moet kunnen.

Maar er zijn vele regeltjes waar wij ons in de spoorse wereld aan moeten houden.
Ook helpt het niet mee dat de aannemer ook over dezelfde weg moet, die toch al zo vol staat tegenwoordig.

En ik zat gister in mijn functie, als BD OBI regio zuid ( degene die de bovenleiding monitort en schakelt ) bij Prorail.
De boom is al rond 0530u gevallen, wat niet betekend dat wij direct weten wat er aan de hand is, er schakelt bij ons een en ander uit, wij proberen dan de spanning er weer op te krijgen, lukt het niet dan sturen we een EV ploeg op pad.
Ondertussen vragen wij aan de trdl of zij een "schouw opdracht" aan de machinisten willen geven.
Voor mij was er tot ca 0700u niet bekend dat er ook een bvl portaal geknikt was.

Over de reizigers trein en evacueren, er staan niet op elke hoek diesels te wachten op inzet, en dan moet de eigenaar/vervoerder ook willen en kunnen plus een machinist hebben.
En even uitstappen op de vrije baan, is ook wat lastig.
Zeker als de bovenleiding omlaag hangt, want wij hebben wel geschakeld, en terug koppeling gehad, maar ik weet nooit zeker of dat de spanning weg is, dat moet een gecertificeerd persoon doen met een spanning tester, en daarna aarden ( minussen ).
Uiteraard kan er ook een rest spanning of inductie spanning zijn, het is toch een grote geleider die daar gevoelig voor is.

Dus voor een buitenstaander duurt het snel erg lang, maar we doen, binnen de regelgeving, erg ons best om het snel en soepel te laten verlopen.
Maar er is altijd ruimte voor verbetering, maar elke situatie is anders, dus is lastig.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Jeroen Mooij

  • Offline Offline
  • Berichten: 286
  • check www.roestrijden.nl
Re: Stremming Goes-Vlissingen
« Reactie #14 Gepost op: 24 November 2017, 07:54:28 »
Duidelijk verhaal Marcel, top (y)

Groet, Jeroen
Treinen moeten rijden