Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zolderbaan 2025 door VAM65
Vandaag om 13:07:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:59:24
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:22:48
Heroplage Artitec Plan W? door spoorfan
Vandaag om 12:21:58
booster vraag door AP3737
Vandaag om 12:17:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 11:55:05
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 11:54:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 11:53:40
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:28:28
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 11:24:40
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:10:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:55:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
Vandaag om 10:10:28
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:06:46
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Jan Wiegerinck
Vandaag om 10:04:43
Wat was jullie allereerste loc? door Huup
Vandaag om 10:04:42
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Huup
Vandaag om 10:03:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 09:34:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door Montanbahn
Vandaag om 09:29:00
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door V200-G2000
Vandaag om 09:27:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Montanbahn
Vandaag om 09:19:13
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 08:43:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:35:30
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 08:18:50
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door MathynK
Vandaag om 07:29:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:16:57
Station Roodeschool door NS264
11 August 2025, 22:49:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 August 2025, 22:36:35
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 August 2025, 21:51:09
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Jeroen95
11 August 2025, 21:11:55
  

Auteur Topic: Stremming Goes-Vlissingen  (gelezen 3849 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Stremming Goes-Vlissingen
« Reactie #15 Gepost op: 24 November 2017, 08:08:44 »
Duidelijk uitgelegd Marcel, maar dan vraag ik me toch af hoe het in vredesnaam mogelijk is dat jullie anno 2017, pas na 1½ uur! weten wat er aan de hand is.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

JKER

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Re: Stremming Goes-Vlissingen
« Reactie #16 Gepost op: 24 November 2017, 08:25:35 »
Nou, wat stel je je daarbij voor dan? dat er aan iedere portaal een sensor of camera hangt of zo?

Volgens mij legt hij duidelijk uit, dat er een ploeg letterlijk op pad moet om te gaan kijken wat er aan de hand is, en die zitten natuurlijk ook niet op stelt en sprong in de auto....

JKER

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Re: Stremming Goes-Vlissingen
« Reactie #17 Gepost op: 24 November 2017, 08:26:49 »
Wat wel weer apart is om te zien, is zoveel gele hesjes .....

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
Re: Stremming Goes-Vlissingen
« Reactie #18 Gepost op: 24 November 2017, 08:43:08 »
Hoi Eric,

In dit geval gebeurde het smorgens vroeg, in het donker, voor opstart treindienst.
Dus mijn collega van de nachtdienst ziet alleen een uitval, gaat proberen alles weer onder spanning te brengen, wat uit eindelijk niet lukt.
Daarnaast wordt de verkeersleiding ingelicht met een schouw opdracht voor een machinist, maar op dat tijdstip rijdt er nog niet veel, dus dat duurt dan ook even.

En helaas worden de juiste mensen / afdelingen niet altijd goed op de hoogte gehouden / bijgepraat / ingelicht om een en ander te versnellen. ( waar we intern overigens hard aan werken )
Je moet het zo zien, door regelgeving heb je veel eilandjes die (nog) niet goed verbonden zijn met elkaar, maar we werken er hard aan, maar er zal nog veel water door Nederland stromen voor het voor elkaar is ( denk ik )

Ook wordt er een storings melding naar de aannemer gedaan om een monteur op pad te sturen om te kijken waarom ik spannings uitval heb, want ik weet alleen dat ik een defect heb, maar weet niet wat.
Wij zijn op dat moment afhankelijk van de mensen buiten.
De aannemer heeft, in dit geval, contractueel gezien, max 45 min de tijd om ter plaatse te komen, maar helaas is Zeeland een uitgestrekt gebied met weinig wegen om snel ergens te zijn, dus dan is de kans groot dat het langer duurt voor je een specialistische ploeg met de juiste materialen ter plaatse hebt.
En die moeten ook eerst inventariseren voordat ze beginnen met werken, veiligheid gaat voor uitaard.

En zo tikken de minuten snel door.

Ook hebben wij te maken met vele ( veiligheids ) regeltjes, waardoor de tijd echt niet korter wordt.

Ik weet dat het voor een buitenstaander ( bijvoorbeeld in de media of een reiziger ) moeilijk te bevatten is over hoe en waarom, maar als je het proces op zo`n moment zou kunnen zien, komt er veel meer begrip voor wat er allemaal rond en op het spoor gebeurt voor er überhaupt een trein kan rijden.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Stremming Goes-Vlissingen
« Reactie #19 Gepost op: 24 November 2017, 08:52:12 »
Wederom duidelijk Marcel!

Wat ik even niet begrijp... het treinstel staat met de achteroplopende cabine vlakbij de plaats van het incident, het lijkt mij dat de mcn of hc van de trein veilig vanuit die cabine uitgebreid aan de trdl kan vertellen wat er aan de hand is...
Of is dat één van de eilandjes waar jij het over hebt?

Het niet voorhanden zijn van afsleep capaciteit deed met trouwens direct hier aan denken  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
Re: Stremming Goes-Vlissingen
« Reactie #20 Gepost op: 24 November 2017, 08:56:21 »
Hoi JKER,

Veel gele hesjes komt doordat de aannemer met enkele ploegen ter plaatse is. een ploeg bestaat uit meerdere personen.
Ook mensen van ProRail die de calamiteit coördineren ( het samen brengen van alle processen, zodat alles sneller verloopt), gestrande reizigers begeleiden ( ik geloof medewerkers van NS ),  het controleren cq veilig maken van de beschadigde trein voor evt transport ( ik geloof Nedtrain en/of ongevallen bestrijding ) en nog de eventueel benodigde wachtdiensten / inspecteurs ( ProRail ) van de getroffen disciplines ( Energie voorziening / Seinwezen / Baan / Kunstwerken / ICT-Telecom ).
Dus wordt al gauw een hoop gele hesjes dan, maar de inzet verschilt ook per gebeurtenis uiteraard.

 
Mvg, Marcel

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
Re: Stremming Goes-Vlissingen
« Reactie #21 Gepost op: 24 November 2017, 09:03:10 »
Hoi Eric,

Nu weet ik niet exact het taken pakket van de machinist na zo`n voorval, maar denk dat hij eerder bezig is met de veiligheid van zichzelf en anderen in de trein.
Ook omdat het donker is buiten kun je niet vanuit de trein een goede beoordeling maken, en niemand mag naar buiten ivm elektrocutie gevaar.
Mvg, Marcel

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Stremming Goes-Vlissingen
« Reactie #22 Gepost op: 24 November 2017, 09:06:28 »
Ik vraag me af waarom het treinverkeer al vanaf Goes gestremd was. Waarom wordt er niet tot Middelburg gereden? Liggen daar geen overloopwissels meer, was de bovenleiding daar ook afgeschakeld?
Reinier

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26703
    • Pagina van klaas
Re: Stremming Goes-Vlissingen
« Reactie #23 Gepost op: 24 November 2017, 09:12:21 »
De bovenleiding was afgeschakeld en het eerstvolgende schakelstation ligt bij industrieterrein Arnestein. Dus ook station Middelburg was spanningsloos.
Theoretisch zouden ze tot Arnemuiden kunnen rijden, in één richting over linkerspoor. Maar voor de meeste reizigers is Arnemuiden geen handige bestemming.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
Re: Stremming Goes-Vlissingen
« Reactie #24 Gepost op: 24 November 2017, 09:15:11 »
@ Reinier,

Station Middelburg was elektrisch niet te bereiken.
Vanaf ca de Arnebrug tot begin empl. Vlissingen was het spanningsloos.
Voor de puristen, tussen OS Vlissingen en SS Middelburg.
Mvg, Marcel

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Stremming Goes-Vlissingen
« Reactie #25 Gepost op: 24 November 2017, 09:19:14 »
Wederom duidelijk Marcel, maar ik blijf er toch gemengde gevoelens bij houden...

Wat als er iets echt ernstigs, dus met slachtoffers gebeurt, duurt het dan allemaal ook zo lang?

En ten tweede door een voorval waar ik zelf getuige van ben geweest in de jaren '80, toen alles nog gewoon één bedrijf was...
Destijds reed er op het traject Obdam - Heerhugowaard een plan-V stel tegen een gebroken bovenleidingsdraad.
Binnen 1 uur was de situatie onder controle en was het stel met een uit Alkmaar gekomen bakkie met koppelwagen afgesleept naar Hwd.
De meeste veranderingen zijn geen verbeteringen...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
Re: Stremming Goes-Vlissingen
« Reactie #26 Gepost op: 24 November 2017, 09:38:28 »
Hoi Eric,

Ik begrijp het wat je bedoelt.
Alleen vroeger stonden overal dieseltjes met personeel.
Vroeger mocht je bij een rijdraadbreuk, op het dak van de trein een reparatie uitvoeren maar tegenwoordig alleen met een geschikt voertuig die ergens in het spoor gezet dient te worden.

En als er iets ernstigs gebeurt met slachtoffers komen er ook overheidshulpdiensten in beeld, en dan mogen de ProRail calamiteiten / ongevallen ploegen ( die mogen ook voor een veilige werkplek zorgen, dus ook aarden in overleg met ons, OBI( BVL schakel afdeling binnen ProRail) ) ook met blauw zwaailicht en sirene rijden .

In uitzonderlijke gevallen mag de aannemer bijvoorbeeld ook over de vluchtstrook rijden om snel bij dit soort gevallen te kunnen zijn.
Mvg, Marcel

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Stremming Goes-Vlissingen
« Reactie #27 Gepost op: 24 November 2017, 09:47:43 »
En wederom duidelijk Marcel!

Bedankt voor je verhelderende uiteenzettingen  (y)

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
Re: Stremming Goes-Vlissingen
« Reactie #28 Gepost op: 24 November 2017, 10:08:24 »
Wat overigens grappig is, is dat wij hier op de zaal, op dit moment een camera ploeg bezig is om een filmpje voor YouTube te maken van een nagespeelde calamiteit die overeenkomt met wat wij bijvoorbeeld gisteren op Vlissingen ook zagen gebeuren ( lijkt er een beetje op ).

Dus binnenkort meer.  ;D
Mvg, Marcel

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Stremming Goes-Vlissingen
« Reactie #29 Gepost op: 24 November 2017, 10:47:45 »
De trein is tegen de Y steun aangereden van de geknikte bvl balk.
Met een schouwopdracht?
Daarnaast wordt de verkeersleiding ingelicht met een schouw opdracht voor een machinist,
Da's toch wel opmerkelijk dan. Of kreeg een andere trein de schouwopdracht?
Groeten Joop, machinist Lls