BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Klaas Zondervan op 23 november 2017, 14:52:16

Titel: Stremming Goes-Vlissingen
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 november 2017, 14:52:16
Vandaag is het treinverkeer tussen Goes en Vlissingen gestremd. Bij het station van Oost-Souburg heeft een omgevallen boom een bovenleidingportaal verkreukeld.

Gezien vanaf het perron, kijkend in de richting Middelburg:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1671-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1671-800.jpg)

Nieuwe draagbokken staan klaar op het perron:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1673-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1673-800.jpg)

Gezien vanaf de dijk tussen kanaal en spoorlijn:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1674-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1674-800.jpg)

Het funderingsblok wordt vrij gegraven:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1676-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1676-800.jpg)

Aanvoer nieuw materiaal:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1677-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1677-800.jpg)

Het restant van de boosdoener:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1679-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1679-800.jpg)

Nog geen kilometer daarvandaan is 2 jaar geleden precies hetzelfde gebeurd. Op en langs de dijk staan 3 rijen oude bomen. Ik verwacht dat de rij die het dichtst bij het spoor staat er binnenkort uit gaat.
Titel: Re: Stremming Goes-Vlissingen
Bericht door: Rick op 23 november 2017, 15:27:38
Prorail was toch al bezig om alle bomen die binnen x meter van het spoor staan weg te halen?
Titel: Re: Stremming Goes-Vlissingen
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 november 2017, 15:52:36
Op een andere plek zijn al bomen weggehaald.
Voor het stuk bij Oost-Souburg was een plan om de bomen in etappes te vervangen door jonge aanplant. Maar door toedoen van enkele - laten we zeggen landschapsliefhebbers - wordt dat plan vertraagd uitgevoerd.
Titel: Re: Stremming Goes-Vlissingen
Bericht door: Rondje_HO op 23 november 2017, 16:30:06
Interessante foto's  :)
Titel: Re: Stremming Goes-Vlissingen
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 november 2017, 17:01:49
Kort filmpje op Omroep Zeeland (https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/102227/Boom-op-bovenleiding-treinverkeer-tot-vanavond-plat)
De trein die je daar ziet staan reed op dat moment net onder de vallende boom door en schijnt ook beschadigd te zijn.
Titel: Re: Stremming Goes-Vlissingen
Bericht door: Rick op 23 november 2017, 19:38:31
Op een andere plek zijn al bomen weggehaald.
Voor het stuk bij Oost-Souburg was een plan om de bomen in etappes te vervangen door jonge aanplant. Maar door toedoen van enkele - laten we zeggen landschapsliefhebbers - wordt dat plan vertraagd uitgevoerd.
Bij station Driehuis (dat ken je wel  :P ) stonden ook bomen, deze zijn zonder vervanging gekapt. Ik dacht dat dat overal de bedoeling was om dit soort grapjes te voorkomen, maar als er dan weer nieuwe terug komen.
Titel: Re: Stremming Goes-Vlissingen
Bericht door: sander1985 op 23 november 2017, 19:40:28
Compensatie voor gekapte bomen hoeft niet perse op dezelfde plek als waar de bomen eerst stonden
Titel: Re: Stremming Goes-Vlissingen
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 november 2017, 20:37:37
Intussen rijden de treinen weer. Als het morgen even droog wil worden ga ik even kijken wat ze er van gemaakt hebben.
Titel: Re: Stremming Goes-Vlissingen
Bericht door: marcel op 23 november 2017, 22:06:28
De trein is tegen de Y steun aangereden van de geknikte bvl balk.
De reizigers hebben helaas uren vast gezeten in de trein.
De rijdraad hing, weleens waar spanningsloos, op 150cm hoogte door de boom.
De aannemer kon door omstandigheden niet eerder "minussen" (aarden).

Titel: Re: Stremming Goes-Vlissingen
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 november 2017, 23:16:26
De reizigers hebben helaas uren vast gezeten in de trein.
Hoe het met die trein is gegaan had ik nog niet meegekregen. Maar dat vind ik bij zulke calamiteiten de grootste schande, dat het zo lang moet duren voordat de reizigers verlost worden. De reizigers zouden binnen een half uur vrijgelaten moeten worden, of er moet binnen een half uur een afsleeploc voor de trein staan.
Titel: Re: Stremming Goes-Vlissingen
Bericht door: Thom op 23 november 2017, 23:33:33
De truc is dat je dat wel kunt willen binnen een half uur, maar de situatie moet zich daar ook voor lenen om dat veilig te kunnen doen.

Eerst moet plaatselijk zeker gesteld worden dat de spanning daadwerkelijk van de bovenleiding af is en deze geaard is alvorens je bij de loshangende draden kunt gaan rondlopen, en het moet ook veilig zijn om de mensen uit de trein te kunnen helpen en begeleiden natuurlijk...
Titel: Re: Stremming Goes-Vlissingen
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 november 2017, 23:40:27
Thom, ik snap ook wel dat er van alles moet gebeuren om de zaak veilig te stellen, maar ik vind dat dat veel sneller moet dan enkele uren.
Titel: Re: Stremming Goes-Vlissingen
Bericht door: T.Spat op 23 november 2017, 23:46:11
Sa's geen twijgje die omgegaan is :o

Moet toch wel een flinke boom zijn geweest, om die mast dubbel te vouwen...

Mvg,

Tis
Titel: Re: Stremming Goes-Vlissingen
Bericht door: marcel op 24 november 2017, 07:15:34
@Klaas,

Je hebt helemaal gelijk met je standpunt over het snelle evacueren van gestrande reizigers.
Ik ben ook van mening dat het veel sneller moet kunnen.

Maar er zijn vele regeltjes waar wij ons in de spoorse wereld aan moeten houden.
Ook helpt het niet mee dat de aannemer ook over dezelfde weg moet, die toch al zo vol staat tegenwoordig.

En ik zat gister in mijn functie, als BD OBI regio zuid ( degene die de bovenleiding monitort en schakelt ) bij Prorail.
De boom is al rond 0530u gevallen, wat niet betekend dat wij direct weten wat er aan de hand is, er schakelt bij ons een en ander uit, wij proberen dan de spanning er weer op te krijgen, lukt het niet dan sturen we een EV ploeg op pad.
Ondertussen vragen wij aan de trdl of zij een "schouw opdracht" aan de machinisten willen geven.
Voor mij was er tot ca 0700u niet bekend dat er ook een bvl portaal geknikt was.

Over de reizigers trein en evacueren, er staan niet op elke hoek diesels te wachten op inzet, en dan moet de eigenaar/vervoerder ook willen en kunnen plus een machinist hebben.
En even uitstappen op de vrije baan, is ook wat lastig.
Zeker als de bovenleiding omlaag hangt, want wij hebben wel geschakeld, en terug koppeling gehad, maar ik weet nooit zeker of dat de spanning weg is, dat moet een gecertificeerd persoon doen met een spanning tester, en daarna aarden ( minussen ).
Uiteraard kan er ook een rest spanning of inductie spanning zijn, het is toch een grote geleider die daar gevoelig voor is.

Dus voor een buitenstaander duurt het snel erg lang, maar we doen, binnen de regelgeving, erg ons best om het snel en soepel te laten verlopen.
Maar er is altijd ruimte voor verbetering, maar elke situatie is anders, dus is lastig.

Mvg, Marcel
Titel: Re: Stremming Goes-Vlissingen
Bericht door: Jeroen Mooij op 24 november 2017, 07:54:28
Duidelijk verhaal Marcel, top (y)

Groet, Jeroen
Titel: Re: Stremming Goes-Vlissingen
Bericht door: Eric B op 24 november 2017, 08:08:44
Duidelijk uitgelegd Marcel, maar dan vraag ik me toch af hoe het in vredesnaam mogelijk is dat jullie anno 2017, pas na 1½ uur! weten wat er aan de hand is.
Titel: Re: Stremming Goes-Vlissingen
Bericht door: JKER op 24 november 2017, 08:25:35
Nou, wat stel je je daarbij voor dan? dat er aan iedere portaal een sensor of camera hangt of zo?

Volgens mij legt hij duidelijk uit, dat er een ploeg letterlijk op pad moet om te gaan kijken wat er aan de hand is, en die zitten natuurlijk ook niet op stelt en sprong in de auto....
Titel: Re: Stremming Goes-Vlissingen
Bericht door: JKER op 24 november 2017, 08:26:49
Wat wel weer apart is om te zien, is zoveel gele hesjes .....
Titel: Re: Stremming Goes-Vlissingen
Bericht door: marcel op 24 november 2017, 08:43:08
Hoi Eric,

In dit geval gebeurde het smorgens vroeg, in het donker, voor opstart treindienst.
Dus mijn collega van de nachtdienst ziet alleen een uitval, gaat proberen alles weer onder spanning te brengen, wat uit eindelijk niet lukt.
Daarnaast wordt de verkeersleiding ingelicht met een schouw opdracht voor een machinist, maar op dat tijdstip rijdt er nog niet veel, dus dat duurt dan ook even.

En helaas worden de juiste mensen / afdelingen niet altijd goed op de hoogte gehouden / bijgepraat / ingelicht om een en ander te versnellen. ( waar we intern overigens hard aan werken )
Je moet het zo zien, door regelgeving heb je veel eilandjes die (nog) niet goed verbonden zijn met elkaar, maar we werken er hard aan, maar er zal nog veel water door Nederland stromen voor het voor elkaar is ( denk ik )

Ook wordt er een storings melding naar de aannemer gedaan om een monteur op pad te sturen om te kijken waarom ik spannings uitval heb, want ik weet alleen dat ik een defect heb, maar weet niet wat.
Wij zijn op dat moment afhankelijk van de mensen buiten.
De aannemer heeft, in dit geval, contractueel gezien, max 45 min de tijd om ter plaatse te komen, maar helaas is Zeeland een uitgestrekt gebied met weinig wegen om snel ergens te zijn, dus dan is de kans groot dat het langer duurt voor je een specialistische ploeg met de juiste materialen ter plaatse hebt.
En die moeten ook eerst inventariseren voordat ze beginnen met werken, veiligheid gaat voor uitaard.

En zo tikken de minuten snel door.

Ook hebben wij te maken met vele ( veiligheids ) regeltjes, waardoor de tijd echt niet korter wordt.

Ik weet dat het voor een buitenstaander ( bijvoorbeeld in de media of een reiziger ) moeilijk te bevatten is over hoe en waarom, maar als je het proces op zo`n moment zou kunnen zien, komt er veel meer begrip voor wat er allemaal rond en op het spoor gebeurt voor er überhaupt een trein kan rijden.

Mvg, Marcel
Titel: Re: Stremming Goes-Vlissingen
Bericht door: Eric B op 24 november 2017, 08:52:12
Wederom duidelijk Marcel!

Wat ik even niet begrijp... het treinstel staat met de achteroplopende cabine vlakbij de plaats van het incident, het lijkt mij dat de mcn of hc van de trein veilig vanuit die cabine uitgebreid aan de trdl kan vertellen wat er aan de hand is...
Of is dat één van de eilandjes waar jij het over hebt?

Het niet voorhanden zijn van afsleep capaciteit deed met trouwens direct hier (https://www.youtube.com/watch?v=3ZZIEo0NXQY) aan denken  ;D
Titel: Re: Stremming Goes-Vlissingen
Bericht door: marcel op 24 november 2017, 08:56:21
Hoi JKER,

Veel gele hesjes komt doordat de aannemer met enkele ploegen ter plaatse is. een ploeg bestaat uit meerdere personen.
Ook mensen van ProRail die de calamiteit coördineren ( het samen brengen van alle processen, zodat alles sneller verloopt), gestrande reizigers begeleiden ( ik geloof medewerkers van NS ),  het controleren cq veilig maken van de beschadigde trein voor evt transport ( ik geloof Nedtrain en/of ongevallen bestrijding ) en nog de eventueel benodigde wachtdiensten / inspecteurs ( ProRail ) van de getroffen disciplines ( Energie voorziening / Seinwezen / Baan / Kunstwerken / ICT-Telecom ).
Dus wordt al gauw een hoop gele hesjes dan, maar de inzet verschilt ook per gebeurtenis uiteraard.

 
Titel: Re: Stremming Goes-Vlissingen
Bericht door: marcel op 24 november 2017, 09:03:10
Hoi Eric,

Nu weet ik niet exact het taken pakket van de machinist na zo`n voorval, maar denk dat hij eerder bezig is met de veiligheid van zichzelf en anderen in de trein.
Ook omdat het donker is buiten kun je niet vanuit de trein een goede beoordeling maken, en niemand mag naar buiten ivm elektrocutie gevaar.
Titel: Re: Stremming Goes-Vlissingen
Bericht door: Reinier Z. op 24 november 2017, 09:06:28
Ik vraag me af waarom het treinverkeer al vanaf Goes gestremd was. Waarom wordt er niet tot Middelburg gereden? Liggen daar geen overloopwissels meer, was de bovenleiding daar ook afgeschakeld?
Titel: Re: Stremming Goes-Vlissingen
Bericht door: Klaas Zondervan op 24 november 2017, 09:12:21
De bovenleiding was afgeschakeld en het eerstvolgende schakelstation ligt bij industrieterrein Arnestein. Dus ook station Middelburg was spanningsloos.
Theoretisch zouden ze tot Arnemuiden kunnen rijden, in één richting over linkerspoor. Maar voor de meeste reizigers is Arnemuiden geen handige bestemming.
Titel: Re: Stremming Goes-Vlissingen
Bericht door: marcel op 24 november 2017, 09:15:11
@ Reinier,

Station Middelburg was elektrisch niet te bereiken.
Vanaf ca de Arnebrug tot begin empl. Vlissingen was het spanningsloos.
Voor de puristen, tussen OS Vlissingen en SS Middelburg.
Titel: Re: Stremming Goes-Vlissingen
Bericht door: Eric B op 24 november 2017, 09:19:14
Wederom duidelijk Marcel, maar ik blijf er toch gemengde gevoelens bij houden...

Wat als er iets echt ernstigs, dus met slachtoffers gebeurt, duurt het dan allemaal ook zo lang?

En ten tweede door een voorval waar ik zelf getuige van ben geweest in de jaren '80, toen alles nog gewoon één bedrijf was...
Destijds reed er op het traject Obdam - Heerhugowaard een plan-V stel tegen een gebroken bovenleidingsdraad.
Binnen 1 uur was de situatie onder controle en was het stel met een uit Alkmaar gekomen bakkie met koppelwagen afgesleept naar Hwd.
De meeste veranderingen zijn geen verbeteringen...
Titel: Re: Stremming Goes-Vlissingen
Bericht door: marcel op 24 november 2017, 09:38:28
Hoi Eric,

Ik begrijp het wat je bedoelt.
Alleen vroeger stonden overal dieseltjes met personeel.
Vroeger mocht je bij een rijdraadbreuk, op het dak van de trein een reparatie uitvoeren maar tegenwoordig alleen met een geschikt voertuig die ergens in het spoor gezet dient te worden.

En als er iets ernstigs gebeurt met slachtoffers komen er ook overheidshulpdiensten in beeld, en dan mogen de ProRail calamiteiten / ongevallen ploegen ( die mogen ook voor een veilige werkplek zorgen, dus ook aarden in overleg met ons, OBI( BVL schakel afdeling binnen ProRail) ) ook met blauw zwaailicht en sirene rijden .

In uitzonderlijke gevallen mag de aannemer bijvoorbeeld ook over de vluchtstrook rijden om snel bij dit soort gevallen te kunnen zijn.
Titel: Re: Stremming Goes-Vlissingen
Bericht door: Eric B op 24 november 2017, 09:47:43
En wederom duidelijk Marcel!

Bedankt voor je verhelderende uiteenzettingen  (y)

Titel: Re: Stremming Goes-Vlissingen
Bericht door: marcel op 24 november 2017, 10:08:24
Wat overigens grappig is, is dat wij hier op de zaal, op dit moment een camera ploeg bezig is om een filmpje voor YouTube te maken van een nagespeelde calamiteit die overeenkomt met wat wij bijvoorbeeld gisteren op Vlissingen ook zagen gebeuren ( lijkt er een beetje op ).

Dus binnenkort meer.  ;D
Titel: Re: Stremming Goes-Vlissingen
Bericht door: Joop_L op 24 november 2017, 10:47:45
De trein is tegen de Y steun aangereden van de geknikte bvl balk.
Met een schouwopdracht?
Daarnaast wordt de verkeersleiding ingelicht met een schouw opdracht voor een machinist,
Da's toch wel opmerkelijk dan. Of kreeg een andere trein de schouwopdracht?
Titel: Re: Stremming Goes-Vlissingen
Bericht door: könings op 24 november 2017, 11:04:29
Vind dat ook wel een beetje raar, temeer daar de bovenleiding zonder spanning was gevallen. Misschien met een aanloop en dan zonder geheven stroomafnemers zeilen tot voorbij het dode punt ;D.
Het onderzoek zal wel uitwijzen wat er daadwerkelijk is gebeurd, speculeren heeft geen zin.
Mvg Bas
Titel: Re: Stremming Goes-Vlissingen
Bericht door: marcel op 24 november 2017, 11:14:55
Hoi Joop,

Als de trein al onderweg ( of dichtbij de lokatie is) is kan het inderdaad wat lastig worden.
Maar de normale gang van zaken is, dat we een schouwopdracht uitvragen.

In dit geval, via de NS planner, vertrek trein uit Vlissingen: 0520u (volgens het boekje tenminste)
Uitschakeling bovenleiding : 0524u
Daarna is de trein daar gestrand, sowieso omdat deze geen spanning meer had via de bovenleiding.

Dus de trein was daar eerder dan dat wij actie hebben kunnen ondernemen. beetje vervelende samenloop dus.
Titel: Re: Stremming Goes-Vlissingen
Bericht door: marcel op 24 november 2017, 11:23:04
Hoi,

Even terzijde, als een elektrische trein zonder bovenleiding spanning komt tijdens rijden, zal de machinist door blijven rollen met zijn trein, in de hoop weer onder spanningsvoerende bovenleiding te kunnen komen of aan een perron.
Over de afstanden wat ze dan kunnen afleggen, dat ligt aan de trein zelf. Heb al eens een goederentrein gehad die 13 km zo heeft afgelegd, op het A15 trace.

Dit is gebruikelijk, tenzij er een vermoeden is dat het door de trein veroorzaakt is, denk aan het verliezen van een stroomafnemer.
Titel: Re: Stremming Goes-Vlissingen
Bericht door: Klaas Zondervan op 24 november 2017, 12:20:54
Vertrek van de trein was 5:20 uit Vlissingen en 5:23 uit Souburg.
Als de uitschakeling om 5:24 was, dan is die waarschijnlijk veroorzaakt door het passeren van de zojuist vertrokken trein.
Het was toen nog steendonker, dus de machinist heeft te laat gezien dat hij tegen een krom portaal aan reed.
Titel: Re: Stremming Goes-Vlissingen
Bericht door: Joop_L op 24 november 2017, 12:21:26
Ah, dat is inderdaad een vervelende samenloop van omstandigheden dan..

Overigens, dat doorrollen wel met beugel(s)op het dak ;)

Uit het handboek:
4.4.4 Storingen aan de infrastructuur 4.4.4.1 Wegvallen bovenleidingspanning
U vermoedt dat uw trein het wegvallen van de bovenleidingspanning heeft veroorzaakt:
• U laat de stroomafnemers neer.
• U zet een snelremming in en zendt een alarmoproep uit.
• U neemt contact op met de treindienstleider.
• U licht de hoofdconducteur in.
U vermoedt dat uw trein het wegvallen van de bovenleidingspanning niet heeft veroorzaakt:
• U laat de stroomafnemers neer.
• U probeert de trein uit te laten rollen tot een plaats waar de trein -indien nodig- geëvacueerd kan
worden.
• U neemt contact op met de treindienstleider.
• U licht de hoofdconducteur in.
Als de calamiteit langer dan 10 minuten zal gaan duren, overlegt u met de helpdesk MBN over de wijze waarop u het materieel dienstvaardig kunt houden.
Controleer elk half uur de batterijspanning en hoofdreservoirdruk . U maakt met het MBN nadere afspraken over technische ondersteuning en eventuele inzet van hulpmaterieel.
U vraagt na het oponthoud toestemming aan de treindienstleider om verder te mogen rijden.
Titel: Re: Stremming Goes-Vlissingen
Bericht door: marcel op 24 november 2017, 13:15:32
hoi Joop,

Beetje off topic, maar zijn dat de regels?
Ik maak regelmatig anders mee.  ;D

Zelfs meerdere keren bij trdl moeten dreigen om grote gebieden spanningsloos te maken als ik een trein kan volgen op mijn systeem ( wat uiteraard niet goed is ).

@Klaas,

Als door trein gebeurt zou zijn, dan is 1 spoor spanningsloos, nu waren beide sporen nagenoeg tegelijk spanningsloos gegaan.
Maar voorval en passeren trein moet wel erg dicht bij elkaar hebben gelegen.
Titel: Re: Stremming Goes-Vlissingen
Bericht door: Klaas Zondervan op 24 november 2017, 15:21:37
Een (grotendeels) nieuw portaal.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1681-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1681-800.jpg)
Titel: Re: Stremming Goes-Vlissingen
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 december 2017, 16:22:49
Het vervolg van het verhaal: 26 bomen worden versneld gekapt.
https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/versnelde-kap-bomen-langs-spoorlijn~acdd1f0a/ (https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/versnelde-kap-bomen-langs-spoorlijn~acdd1f0a/)