Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 14:22:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:04:29
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 13:34:22
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 13:33:01
20 en 21 april MobExpo door bollen neus
Vandaag om 13:32:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 13:29:10
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 13:29:09
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door bollen neus
Vandaag om 13:27:19
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 13:26:49
Starten met messing kits door Tomasso
Vandaag om 13:11:19
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door basjuh1981
Vandaag om 13:02:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door MarkSpoor
Vandaag om 13:01:24
Laag-Baarlo door basjuh1981
Vandaag om 12:59:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 12:59:13
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 12:38:55
Het betere bochtenwerk door Pauldg
Vandaag om 12:17:15
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 12:03:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:57:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
Einde Koemo ballast ??? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:39
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 09:29:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
  

Auteur Topic: Stremming Goes-Vlissingen  (gelezen 3587 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25279
    • Pagina van klaas
Stremming Goes-Vlissingen
« Gepost op: 23 november 2017, 14:52:16 »
Vandaag is het treinverkeer tussen Goes en Vlissingen gestremd. Bij het station van Oost-Souburg heeft een omgevallen boom een bovenleidingportaal verkreukeld.

Gezien vanaf het perron, kijkend in de richting Middelburg:


Nieuwe draagbokken staan klaar op het perron:


Gezien vanaf de dijk tussen kanaal en spoorlijn:


Het funderingsblok wordt vrij gegraven:


Aanvoer nieuw materiaal:


Het restant van de boosdoener:


Nog geen kilometer daarvandaan is 2 jaar geleden precies hetzelfde gebeurd. Op en langs de dijk staan 3 rijen oude bomen. Ik verwacht dat de rij die het dichtst bij het spoor staat er binnenkort uit gaat.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8057
  • Spoor N
Re: Stremming Goes-Vlissingen
« Reactie #1 Gepost op: 23 november 2017, 15:27:38 »
Prorail was toch al bezig om alle bomen die binnen x meter van het spoor staan weg te halen?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25279
    • Pagina van klaas
Re: Stremming Goes-Vlissingen
« Reactie #2 Gepost op: 23 november 2017, 15:52:36 »
Op een andere plek zijn al bomen weggehaald.
Voor het stuk bij Oost-Souburg was een plan om de bomen in etappes te vervangen door jonge aanplant. Maar door toedoen van enkele - laten we zeggen landschapsliefhebbers - wordt dat plan vertraagd uitgevoerd.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Stremming Goes-Vlissingen
« Reactie #3 Gepost op: 23 november 2017, 16:30:06 »
Interessante foto's  :)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25279
    • Pagina van klaas
Re: Stremming Goes-Vlissingen
« Reactie #4 Gepost op: 23 november 2017, 17:01:49 »
Kort filmpje op Omroep Zeeland
De trein die je daar ziet staan reed op dat moment net onder de vallende boom door en schijnt ook beschadigd te zijn.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8057
  • Spoor N
Re: Stremming Goes-Vlissingen
« Reactie #5 Gepost op: 23 november 2017, 19:38:31 »
Op een andere plek zijn al bomen weggehaald.
Voor het stuk bij Oost-Souburg was een plan om de bomen in etappes te vervangen door jonge aanplant. Maar door toedoen van enkele - laten we zeggen landschapsliefhebbers - wordt dat plan vertraagd uitgevoerd.
Bij station Driehuis (dat ken je wel  :P ) stonden ook bomen, deze zijn zonder vervanging gekapt. Ik dacht dat dat overal de bedoeling was om dit soort grapjes te voorkomen, maar als er dan weer nieuwe terug komen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1866
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Stremming Goes-Vlissingen
« Reactie #6 Gepost op: 23 november 2017, 19:40:28 »
Compensatie voor gekapte bomen hoeft niet perse op dezelfde plek als waar de bomen eerst stonden
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25279
    • Pagina van klaas
Re: Stremming Goes-Vlissingen
« Reactie #7 Gepost op: 23 november 2017, 20:37:37 »
Intussen rijden de treinen weer. Als het morgen even droog wil worden ga ik even kijken wat ze er van gemaakt hebben.

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: Stremming Goes-Vlissingen
« Reactie #8 Gepost op: 23 november 2017, 22:06:28 »
De trein is tegen de Y steun aangereden van de geknikte bvl balk.
De reizigers hebben helaas uren vast gezeten in de trein.
De rijdraad hing, weleens waar spanningsloos, op 150cm hoogte door de boom.
De aannemer kon door omstandigheden niet eerder "minussen" (aarden).

Mvg, Marcel

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25279
    • Pagina van klaas
Re: Stremming Goes-Vlissingen
« Reactie #9 Gepost op: 23 november 2017, 23:16:26 »
De reizigers hebben helaas uren vast gezeten in de trein.
Hoe het met die trein is gegaan had ik nog niet meegekregen. Maar dat vind ik bij zulke calamiteiten de grootste schande, dat het zo lang moet duren voordat de reizigers verlost worden. De reizigers zouden binnen een half uur vrijgelaten moeten worden, of er moet binnen een half uur een afsleeploc voor de trein staan.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: Stremming Goes-Vlissingen
« Reactie #10 Gepost op: 23 november 2017, 23:33:33 »
De truc is dat je dat wel kunt willen binnen een half uur, maar de situatie moet zich daar ook voor lenen om dat veilig te kunnen doen.

Eerst moet plaatselijk zeker gesteld worden dat de spanning daadwerkelijk van de bovenleiding af is en deze geaard is alvorens je bij de loshangende draden kunt gaan rondlopen, en het moet ook veilig zijn om de mensen uit de trein te kunnen helpen en begeleiden natuurlijk...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25279
    • Pagina van klaas
Re: Stremming Goes-Vlissingen
« Reactie #11 Gepost op: 23 november 2017, 23:40:27 »
Thom, ik snap ook wel dat er van alles moet gebeuren om de zaak veilig te stellen, maar ik vind dat dat veel sneller moet dan enkele uren.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2914
Re: Stremming Goes-Vlissingen
« Reactie #12 Gepost op: 23 november 2017, 23:46:11 »
Sa's geen twijgje die omgegaan is :o

Moet toch wel een flinke boom zijn geweest, om die mast dubbel te vouwen...

Mvg,

Tis
********

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: Stremming Goes-Vlissingen
« Reactie #13 Gepost op: 24 november 2017, 07:15:34 »
@Klaas,

Je hebt helemaal gelijk met je standpunt over het snelle evacueren van gestrande reizigers.
Ik ben ook van mening dat het veel sneller moet kunnen.

Maar er zijn vele regeltjes waar wij ons in de spoorse wereld aan moeten houden.
Ook helpt het niet mee dat de aannemer ook over dezelfde weg moet, die toch al zo vol staat tegenwoordig.

En ik zat gister in mijn functie, als BD OBI regio zuid ( degene die de bovenleiding monitort en schakelt ) bij Prorail.
De boom is al rond 0530u gevallen, wat niet betekend dat wij direct weten wat er aan de hand is, er schakelt bij ons een en ander uit, wij proberen dan de spanning er weer op te krijgen, lukt het niet dan sturen we een EV ploeg op pad.
Ondertussen vragen wij aan de trdl of zij een "schouw opdracht" aan de machinisten willen geven.
Voor mij was er tot ca 0700u niet bekend dat er ook een bvl portaal geknikt was.

Over de reizigers trein en evacueren, er staan niet op elke hoek diesels te wachten op inzet, en dan moet de eigenaar/vervoerder ook willen en kunnen plus een machinist hebben.
En even uitstappen op de vrije baan, is ook wat lastig.
Zeker als de bovenleiding omlaag hangt, want wij hebben wel geschakeld, en terug koppeling gehad, maar ik weet nooit zeker of dat de spanning weg is, dat moet een gecertificeerd persoon doen met een spanning tester, en daarna aarden ( minussen ).
Uiteraard kan er ook een rest spanning of inductie spanning zijn, het is toch een grote geleider die daar gevoelig voor is.

Dus voor een buitenstaander duurt het snel erg lang, maar we doen, binnen de regelgeving, erg ons best om het snel en soepel te laten verlopen.
Maar er is altijd ruimte voor verbetering, maar elke situatie is anders, dus is lastig.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Jeroen Mooij

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
  • check www.roestrijden.nl
Re: Stremming Goes-Vlissingen
« Reactie #14 Gepost op: 24 november 2017, 07:54:28 »
Duidelijk verhaal Marcel, top (y)

Groet, Jeroen
Treinen moeten rijden