Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 11:16:19
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 11:13:55
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:11:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 11:11:47
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
Vandaag om 11:03:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 10:40:39
Modelspoorbeurs MSC Spijkspoor 11 oktober 2025 door MOVisser
Vandaag om 09:57:16
Tankinstallaties voor dieseltreinen door roco
Vandaag om 09:04:32
info gezocht over ETS aandrijfunits door Riest AG
Vandaag om 08:55:12
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 07:04:49
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 06:56:58
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
07 October 2025, 22:21:51
Doornvliet door raymond erdtsieck
07 October 2025, 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
07 October 2025, 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
07 October 2025, 21:19:00
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
07 October 2025, 20:56:45
Märklin 2025 door barry1972
07 October 2025, 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
07 October 2025, 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
07 October 2025, 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
07 October 2025, 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
07 October 2025, 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
07 October 2025, 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
07 October 2025, 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
07 October 2025, 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
07 October 2025, 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
07 October 2025, 16:49:12
't Boemeltje door RobVille
07 October 2025, 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
07 October 2025, 15:33:53
  

Auteur Topic: Starten, niet vanzelfsprekend  (gelezen 5562 keer)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4231
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #15 Gepost op: 09 November 2017, 21:11:04 »
Het maakt wel uit, de grootste heeft het meeste vermogen en de kleinste het minst. Maar het is de vraag hoeveel locs je tegelijk wilt laten rijden. Met 1 of 2 locs zal de kleinste trafo aan zijn max zitten, wil je meer dan een stapje groter. 
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5926
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #16 Gepost op: 09 November 2017, 21:21:43 »
Neem de grootste(zwaarste) trafo
beter wat over (voor je weet nooit)als later denken had ik maar

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #17 Gepost op: 09 November 2017, 23:10:09 »
Zijn ook fijne dingen die zware trafo’s van Fleischmann. Ook heel goed tweedehands te vinden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26824
    • Pagina van klaas
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #18 Gepost op: 09 November 2017, 23:19:50 »
Je kan die onwillige trafo even tegen je oor houden. Als hij niet bromt, dan is de primaire wikkeling onderbroken. Bromt hij wel, dan is er iets anders stuk.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Diedrik

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #19 Gepost op: 10 November 2017, 08:32:45 »
hij bromt niet...

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4231
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #20 Gepost op: 10 November 2017, 09:43:12 »
Wegmikken, marktplaats raadplegen en voor een paar tientjes een nieuwe kopen. Fleischmann's met blikken behuizing zijn sowieso te oud, leuk voor in de vensterbank, maar niet om te gebruiken. Vrijwel elke met kunststof behuizing is recent genoeg om probleemloos te werken. Fleischmann's zijn goed, Temsi en Titan vergelijkbaar. Bij de laatste merken wel opletten dat je een trafo koopt met een regelbare DC uitgang.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Diedrik

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #21 Gepost op: 19 November 2017, 19:26:59 »
Deze draad mag dicht.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5926
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #22 Gepost op: 19 November 2017, 19:30:12 »
Hoezo deze draad mag dicht
Geef je nu al op omdat een trafo niet werkt  ???

Diedrik

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #23 Gepost op: 19 November 2017, 20:03:40 »
O maar ik heb niet opgegeven hoor. De Fleischmann trafo's (2 x 6735) zijn aangekocht. Sorry, had ik even moeten melden. Alle locs werken naar behoren.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5926
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #24 Gepost op: 19 November 2017, 20:44:00 »
Dan willen weweten hoe je verder gaat ook
je eventuele baan
je bouw
Baanplan en ruimte

Diedrik

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #25 Gepost op: 19 November 2017, 21:27:19 »
Oei. Dat zal nog even duren vrees ik.

Ok dan. Eerst moet ik in huis nog wat ruimte zien vrij te maken maar dit heb ik all: alles HO analoog, 2 Jouef locs (1 elektrisch, 1 stoom), Jouef sporen (rommel), Lima sporen en wissels (beter) allemaal geërfd van mijn vader zaliger. Recent aangekocht 2 Fleischamnn trafo's, 2 roco locs (1 diesel, 1 stoom) en z21 start + WLAN. De analoge dieselloc wordt binnenkort gedigitaliseerd met lokpilot 4 DCC. Maar voorlopig spelen we nog met een simpel spoortje op de grond in de logeerkamer.
De rest zal veeeel later volgen vandaar dat het mij het verstandigst leek om deze te sluiten.

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 435
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #26 Gepost op: 19 November 2017, 22:43:33 »
Ik heb altijd gedacht dat je analoog en digitaal niet op een baan kunt gebruiken, misschien een fout van mij??

Ik vraag me ook af hoe TS stroom/spanning aan zijn rails kan meten als de leverende  trafo kapot  is.

Waarom zijn blikken trafo's (trafo's met een metalen behuizing) trouwens te oud en niet goed om te gebruiken?

oudebiels

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5926
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #27 Gepost op: 19 November 2017, 22:52:02 »
Afhankelijk van de decoder en instelling kan je digitaal OF analoog rijden
Maar je kocht 2 trafo's, en een digitale centrale /bediening
Welke ga je gebruiken
Samen gaat niet lukken zonder de z 21 op te blazen
Als je digitaal gaat ,dan kan je de trafo's gebruiken voor verlichting en analoog schakelen van wissels óntkoppel rails 'seinen enz

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26824
    • Pagina van klaas
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #28 Gepost op: 19 November 2017, 22:53:19 »
Waarom zijn blikken trafo's (trafo's met een metalen behuizing) trouwens te oud en niet goed om te gebruiken?
Omdat ze onveilig zijn.
De blikken behuizing kan onder spanning komen als er binnenin een draad losschiet. Daarom moeten trafo's tegenwoordig dubbel geïsoleerd zijn. In de praktijk betekent dat dat de behuizing van kunststof is.
Voor testdoeleinden heb ik zelf ook nog zo'n blikken trafo. Daar heb ik een nieuw snoer aan gemaakt met aarding op het blik. Vereist uiteraard wel dat hij altijd op een stopcontact met randaarding wordt aangesloten, anders helpt het nog niks.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Diedrik

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #29 Gepost op: 20 November 2017, 12:04:14 »
In afwachting van de volledige digitale opstelling rijd ik nog analoog.