Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 18:33:37
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 18:31:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:31:44
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Thom
Vandaag om 18:30:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Fleischmania Nostalgia door grossraumwagen
Vandaag om 17:36:36
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
  

Auteur Topic: Starten, niet vanzelfsprekend  (gelezen 5459 keer)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #15 Gepost op: 09 November 2017, 21:11:04 »
Het maakt wel uit, de grootste heeft het meeste vermogen en de kleinste het minst. Maar het is de vraag hoeveel locs je tegelijk wilt laten rijden. Met 1 of 2 locs zal de kleinste trafo aan zijn max zitten, wil je meer dan een stapje groter. 
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #16 Gepost op: 09 November 2017, 21:21:43 »
Neem de grootste(zwaarste) trafo
beter wat over (voor je weet nooit)als later denken had ik maar

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #17 Gepost op: 09 November 2017, 23:10:09 »
Zijn ook fijne dingen die zware trafo’s van Fleischmann. Ook heel goed tweedehands te vinden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #18 Gepost op: 09 November 2017, 23:19:50 »
Je kan die onwillige trafo even tegen je oor houden. Als hij niet bromt, dan is de primaire wikkeling onderbroken. Bromt hij wel, dan is er iets anders stuk.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Diedrik

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #19 Gepost op: 10 November 2017, 08:32:45 »
hij bromt niet...

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #20 Gepost op: 10 November 2017, 09:43:12 »
Wegmikken, marktplaats raadplegen en voor een paar tientjes een nieuwe kopen. Fleischmann's met blikken behuizing zijn sowieso te oud, leuk voor in de vensterbank, maar niet om te gebruiken. Vrijwel elke met kunststof behuizing is recent genoeg om probleemloos te werken. Fleischmann's zijn goed, Temsi en Titan vergelijkbaar. Bij de laatste merken wel opletten dat je een trafo koopt met een regelbare DC uitgang.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Diedrik

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #21 Gepost op: 19 November 2017, 19:26:59 »
Deze draad mag dicht.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #22 Gepost op: 19 November 2017, 19:30:12 »
Hoezo deze draad mag dicht
Geef je nu al op omdat een trafo niet werkt  ???

Diedrik

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #23 Gepost op: 19 November 2017, 20:03:40 »
O maar ik heb niet opgegeven hoor. De Fleischmann trafo's (2 x 6735) zijn aangekocht. Sorry, had ik even moeten melden. Alle locs werken naar behoren.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #24 Gepost op: 19 November 2017, 20:44:00 »
Dan willen weweten hoe je verder gaat ook
je eventuele baan
je bouw
Baanplan en ruimte

Diedrik

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #25 Gepost op: 19 November 2017, 21:27:19 »
Oei. Dat zal nog even duren vrees ik.

Ok dan. Eerst moet ik in huis nog wat ruimte zien vrij te maken maar dit heb ik all: alles HO analoog, 2 Jouef locs (1 elektrisch, 1 stoom), Jouef sporen (rommel), Lima sporen en wissels (beter) allemaal geërfd van mijn vader zaliger. Recent aangekocht 2 Fleischamnn trafo's, 2 roco locs (1 diesel, 1 stoom) en z21 start + WLAN. De analoge dieselloc wordt binnenkort gedigitaliseerd met lokpilot 4 DCC. Maar voorlopig spelen we nog met een simpel spoortje op de grond in de logeerkamer.
De rest zal veeeel later volgen vandaar dat het mij het verstandigst leek om deze te sluiten.

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #26 Gepost op: 19 November 2017, 22:43:33 »
Ik heb altijd gedacht dat je analoog en digitaal niet op een baan kunt gebruiken, misschien een fout van mij??

Ik vraag me ook af hoe TS stroom/spanning aan zijn rails kan meten als de leverende  trafo kapot  is.

Waarom zijn blikken trafo's (trafo's met een metalen behuizing) trouwens te oud en niet goed om te gebruiken?

oudebiels

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #27 Gepost op: 19 November 2017, 22:52:02 »
Afhankelijk van de decoder en instelling kan je digitaal OF analoog rijden
Maar je kocht 2 trafo's, en een digitale centrale /bediening
Welke ga je gebruiken
Samen gaat niet lukken zonder de z 21 op te blazen
Als je digitaal gaat ,dan kan je de trafo's gebruiken voor verlichting en analoog schakelen van wissels óntkoppel rails 'seinen enz

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #28 Gepost op: 19 November 2017, 22:53:19 »
Waarom zijn blikken trafo's (trafo's met een metalen behuizing) trouwens te oud en niet goed om te gebruiken?
Omdat ze onveilig zijn.
De blikken behuizing kan onder spanning komen als er binnenin een draad losschiet. Daarom moeten trafo's tegenwoordig dubbel geïsoleerd zijn. In de praktijk betekent dat dat de behuizing van kunststof is.
Voor testdoeleinden heb ik zelf ook nog zo'n blikken trafo. Daar heb ik een nieuw snoer aan gemaakt met aarding op het blik. Vereist uiteraard wel dat hij altijd op een stopcontact met randaarding wordt aangesloten, anders helpt het nog niks.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Diedrik

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #29 Gepost op: 20 November 2017, 12:04:14 »
In afwachting van de volledige digitale opstelling rijd ik nog analoog.